Pony wil niet aan de teugel !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:47

Ik vind deze reactie helemaal niet kleinerend, het is eigenlijk alleen de waarheid.
En ik weet dat niemand dit graag hoort zeggen, maar het is onzin je focus hier op te leggen, je moet gewoon leren rijden, en diegene die dit zo graag willen tonen (het aan de teugel lopen) de meesten denken dat ze kunnen rijden maar zijn daar nog heel veel jaren van verwijderd.
Werk aan je eigen, je kennis en kunde, dan komt het gewenste resultaat bijna als vanzelf.

Mjetterd schreef:
KirstenVosje schreef:
Waarom wil je je paard zo graag aan de teugel hebben, is dat stoerr ofzo? :')

Wat is dat nou weer voor een kleinerende en offtopic reactie. -O-

Ben je met de lessen hier ook mee bezig? Vraag het eens aan je instructie, hij/zij kan je er vast mee helpen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:57

aeolusnr1 schreef:
Ik vind deze reactie helemaal niet kleinerend, het is eigenlijk alleen de waarheid.
En ik weet dat niemand dit graag hoort zeggen, maar het is onzin je focus hier op te leggen, je moet gewoon leren rijden, en diegene die dit zo graag willen tonen (het aan de teugel lopen) de meesten denken dat ze kunnen rijden maar zijn daar nog heel veel jaren van verwijderd.
Werk aan je eigen, je kennis en kunde, dan komt het gewenste resultaat bijna als vanzelf.

Helemaal mee eens _/-\o_

MariskaJ123

Re: Pony wil niet aan de teugel !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:31

Wil jij dat hij aan de teugel loopt of de eigenaar?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:46

roozz75 schreef:
Leuke pony maar wat ik mezelf als eerste afvraag:
Pas jij op een A-pony? ;)

Nog wel ja :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:26

Je reageert blijkbaar nogal furieus naar mij toe. (via Pb)
Je verwijt me dat ik zeg dat je nog heel wat moet leren betreffende het paardrijden, ik zie in je profiel dat je pas 11j oud bent.... als je je zo opstelt dan is het dus onmogelijk om ook maar iets te leren, want je sluit je ervoor af, want je denkt dat je toch alles al kan, en eigenlijk is dat zonde, paardrijden is iets dat je nooit helemaal kan kennen, das een leerproces zonder einde.
Ik ben zelf veel ouder dan jij , rij echt al vrij lang paard (zeg maar een 40tal jaren paardrijden), ben zelf gediplomeerd instructeur, en ik zeg van mezelf dat ik nog heel veel te leren heb, het is eigenlijk zo dat ik nooit echt een goede ruiter zal worden, maar ik leer wel nog dagelijks bij.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 07:41

Meid, ga lekker rijden en vraag in de les om aandachtspunten en dan werk je daar toch thuis lekker aan. Dan ga je elke keer weer wat vooruit. En als je alles op een rijtje hebt zal ik als ik jou was gaan kijken met je instructrice of je pony nageeflijk is en kan worden, mits jij het goed doet.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:05

Als je pony niet aan de teugel wilt rijden, ligt het bij de ruiter, want elke paard kan dit (tenzij er geen 2 vingers tussen het kaakbot en de hals kunnen, want dan kan hij zijn hals niet plooien, maar dit gaat het geval niet zijn want dan had je dit al eerder opgemerkt)
Zeggen al de verschillende lesgeefsters die je geprobeerd hebt dat je het goed doet en dat hij het gewoon niet kan? Dan zou ik toch maar opzoek gaan naar andere lesgeefster, want je kan mij niet wijsmaken dat een 11 jarige perfect paard rijd.

Je moet je nu nog niet druk maken over aan de teugel rijden! Je 'moet' nu naar ontspanning toe rijden, jij en je paard moeten ontspannen kunnen zijn en hij moet goed op je hulpen reageren. Als dit echt het geval is dan kan je 'gaan werken aan' het aan de teugel lopen, ook al komt dit zo goed als vanzelf als je paard ontspannen is.
Ook goed op de achterhand laten lopen, en ook actief.

Het is beter dat je nu een goede basis hebt (ontspannen en actief lopen, goed op de achterhand), dan gaat je paard veel sneller aan de teugel lopen (en correct!) dan dat je enkel maar oefent op het aan de teugel lopen en dat hij uiteindelijk gewoon met een gebogen nek loopt en helemaal gespannen wat leidt tot blokkages.

Dus ik zou zeggen zoek een lesgeefster die samen met jou alles stap voor stap doet en pas op het laatste als alles onder controle is pas aan het aan de teugel rijden gaat denken.

Succes!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:46

Waarom is het zo belangrijk voor je?
Heel belangrijk is om ontspannen rijden. Een ontspannen paard geeft sneller na dan een een gespannen paard :j

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:50

Welke plaats woon je? anders weet ik iemand die tot zzZwaar goed les kan geven!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:46

Je geeft aan dat de pony aan de teugel 'moet' omdat jij wedstrijden wil gaan rijden?
Geloof me een jury ziet liever een fijn lopend ontspannen duo, dan een ruiter die alleen maar een pony naar beneden aan het trekken is.

De pony 'wil' heel hoogstwaarschijnlijk niet aan de teugel lopen, omdat jij nog niet voldoende basis onder de knie hebt.

Als je nou heel erg graag verder wil komen (en daarbij doel ik dan niet op het 'aan de teugel rijden') zou ik investeren in een paar goede lessen, waarbij je gaat leren ontspannen en de basis onder de knie gaat krijgen.

Van daaruit kun je pas gaan kijken naar het aan de teugel rijden wat voorkomt uit ontspanning.

Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:55

pony gewoon goed over de rug laten lopen , het heeft allemaal geen haast .
je moet samen met je paard leren ontspannen , en de basis goed leren...
veel meiden vinden aan de teugel rijden stoer , ''en wanneer mijn pony aan de teugel loopt is ie goed '' maar dat is helemaal niet zo !
leer eerst de basis goed , en probeer je paard goed te laten ontspannen ....

het komt vanzelf . :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:04

Geduld is het allerbelangrijkste.
Heb geduld en gooi dat "moeten" overboord.

Je pony gaat niet eerder aan de teugel lopen dan dat jij zo ontspannen kan rijden dat de pony het uit zichzelf aanbiedt.

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:01

Laat het los letterlijk en figuurlijk.

Wanneer jij alleen maar bezig bent met aan de teugel gaat het sowieso niet werken. Laat het los en stel eerst andere, realistischere doelen. Wanneer je een stukje verder bent met rijden kan een doel dan worden om een keer in stap zijn hoofd te laten zakken, vervolgens een volte lang, etc. Maar begin eens met een goede reactie op je hulpen, je handen volledig stil, een juiste zit en niet teveel aandrijven, mooie figuren, van de hoefslag af, etc. Wanneer je lekker veel slangevoltes rijdt en je pony goed aan het been is, lekker los wordt dan zal hij vanzelf loslaten en zijn hoofdje laten zakken.

Ook letterlijk: gooi die teugels los. Ga hem eens volledig op je zit rijden en blijf ontspannen, het zal voor de pony een opluchting zijn wanneer dit echt goed lukken en hij zal op den duur gaan nageven. Maar je hebt hierbij geduld nodig en daarvoor is het punt hierboven weer belangrijk ;)

Voor beide punten heb je les nodig, dat kun je niet zelf. Heel veel succes ermee :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:33