Wedstrijd paarden jong ingereden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:39

anneliesdj schreef:
Nee ik vind het niet erg logisch klinken :+

Een paard is zadelmak als je kunt opzadelen en opstijgen zonder problemen. Als er een stuur en een rem op zit, hij voorwaarts is aan je been en je zonder veel moeite kunt stappen, draven en galopperen.
Als je daarna gaat perfektioneren ben je aan het doorrijden en ook dan hoef je echt niet meer dan een 20-30 minuten erop.

Ik ben te gewend dat zadelmak echt gewoon puur het "zadel erop en ruiter erop is"... Vandaar ook de andere mening :P

Maar dan bedoelen we dus gewoon hetzelfde eigenlijk, alleen versta jij meer onder zadelmak dan ik? :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:43

Je hebt het nu over zadelmakmakers, vind je die methode's niet correct dan? Aangezien je zegt dat het op topspring en dressuur stallen er beter aantoe gaat?

Serendip; bij alleen zadel en ruiter erop kun je dus verder nog niets? Als ie gaat lopen gaat hij er nog bokkend vandoor? Dat is bij mij niet zadelmak ;)
Zadelmak is heel simpel; je kunt erop in alle gangen zonder dat er gekke dingen gebeuren, niets meer.

Herman97

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:49

Nee ik vind de methode die de "zadelmakmakers" gebruiken niet een correcte methode.

Je brengt je paard, je betaald meestal per week en na twee weken kun je hem/haar weer ophalen. Compleet overdonderd en afgematte paarden krijg je terug. Is mijn ervaring. Ik ben voor de methode die op de dressuurstal gebruikt werd. Ook in twee week erop maar dan de rust en de ruimte nemen om ze zichzelf door te laten ontwikkelen en ook de rust te geven om alles te verwerken wat op ze af komt. Want de meesten komen zo van het land en zijn amper in handen geweest. Tuurlijk kun je binnen een week zo'n paard de bak door "trappen" en zeggen dat hij zadelmak is maar dan komt het ......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:53

anneliesdj schreef:
Met 2x in de week krijg je hem nooit zadelmak, dan zul je er echt wel wat vaker op moeten.
Ik red me vrijwel altijd met maar twee keer per week erop. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar meestal lukt het wel.

De goede wedstrijdstallen houden zich niet aan het lijstje van de opening. Ten eerste mogen die ruiters geen B en soms ook geen L meer rijden maar een goede stal houdt ook rekening met de snelheid waarop het paard kan ontwikkelen. De ene gaat sneller dan de ander zonder dat het iets zegt over de kwaliteit van het paard.
Volgende maand gaat mijn paard mee in het Z1 hij is dan officieel zes en heeft nog nooit een dag hard gewerkt en loopt meestal maar twee keer per week in de bak. Verder een dagje aan de longe en een keer het bos in maar vooral lekker vrij met zijn vrienden.
Daarnaast heb ik een zevenjarige te rijden die net Z2 loopt en voor wie dat echt zo snel is als dat het kan gaan. Leeftijd zegt weinig je moet kijken naar het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:54

Ik ken geen 'zadelmakmakers' die je paard na 2 weken zadelmak afleveren :n Behalve dan de namen die je zelf al noemde.
En in het voorbeeld wat je noemde zei je er ook na 2 weken op te zitten, wat is dan het verschil?

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:57

Het licht er tuurlijk aan wanneer je paard sterk en groot genoeg zijn om in te rijden. Ik heb het bij 3 jaar gedaan en ieman die ik ken bij 2 3/4. Maar sommige paarden ook 5. Je eigen keus

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:59

anneliesdj schreef:
Ik ken geen 'zadelmakmakers' die je paard na 2 weken zadelmak afleveren :n Behalve dan de namen die je zelf al noemde.
En in het voorbeeld wat je noemde zei je er ook na 2 weken op te zitten, wat is dan het verschil?

Denk dat je even beter moet lezen .....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:54

Hangt heel erg van het paard op zich af, ik ben wel heel erg voor een zadelmak-maak ondergrens van 3 jaar. D.w.z. dat het paard voor die leeftijd wel geheel gewend is aan fatsoenlijk hanteren, omgangsnormen (hoefsmid, tandarts, een dek/deken/etc.).
Ook kun je je jonge paard met drie al aan een zadel/hoofdstel-met-bitje geleidelijk gewend hebben.
Dat wil niet zeggen dat je er dan per se op moet gaan zitten, er zijn zoals hierboven al eerder aangegeven, vele andere bezigheden voor een 3-jarige.
Longeren voor een drie jarige, met wat springbalkjes, schriktraining, alles is mogelijk.

Die "ondergrens" van 3 jaar vind ik persoonlijk wel nodig, aangezien men anders al gauw geneigd is alles naar voren op te schuiven, en je dan inderdaad uiteindelijk met 2 jaar al aan het bijgezet longeren bent (of erger), dat is in mijn optiek echt veel en veel te jong.

De hele crux van "wat kan-wat niet kan" is natuurlijk toch: het individuele paard op zich in de gaten houden.

Zo heb ik mijn Tinker x Fries met 3 jaar en 2 maanden laten beleren (alles zelf bijgebracht, behalve er op gaan zitten), dat ging echt niet van: hier is-ie, doe het in 2 weken. Er stond als gemiddelde 4 weken voor, ik rekende PER WEEK af, en kwam na de eerste 2 weken zelf ook geregeld kijken hoe het ging en wat men deed. Na een 4 weken was hij "ingereden" en zou ik er op kunnen, maar ik koos er zelf voor daar nog 2 weken mee te wachten, ook vond ik het een fijn gevoel, zol voor mij als voor de beleerder, dat er geen heilig moeten/druk achter zat. Ik wilde best 2 weken meer betalen om eea goed bevestigd te hebben. Maar goed, je moet dan wel bereid zijn dat (extra) geld er voor neer te leggen.
Week 6 was het toen ik weer eens ging kijken: zo en nu ga jij er zelf op.
Dat deed ik en dat ging werkelijk geweldig. Ik heb mijn paard daar nog enkele maanden laten staan, waarbij ik 1x per week hem betaald door liet rijden door de beleerder, 1x per week ik daar les nam, en zelf nog 1 x per week voor mezelf reed.
Daarna kwam hij thuis.
Hij kreeg toen enige maanden "vakantie", en daarna pakte ik hem weer op. en kort daarna prive-lessen aan huis genomen (eens per week een half uur) , verder reed ik dat zelf na (of probeerde ik, hahaha), ook 2 x ker week een half uur (steeds een rustdag er tussen) en eens per 14 dagen met een andere ruiter een buitenrit samen.

Uiteraard hebben we het hier (in mijn geval) niet over een sport/wedstrijd paard.

Maar nu heb ik erbij, ook al van veulen af een nu 3,5 jarige merrie Fries x KWPN tuiger, die is van een geheel ander slag: sowieso voelde ik al aan dat die niet met drie jaar ingereden diende te worden, helemaal onvolwassen van lijf en leden (was Japie ook natuurlijk, maar die had een erg dwarsig karakter, terwijl de merrie nu juist heel meegaand in alles is: TOCH heb ik het intuitieve gevoel gehad dat zij er nog niet helemaal aan toe is), dus daar wacht ik nog even mee tot volgend jaar.
Als het je eigen paarden zijn, die je heel goed kent, en geheel zelf verzorgt, voel je dat echt wel aan, al kun je dat niet altijd duidelijk benoemen.

In de sport/professionele stallen/stalhouderij, maak ik natuurlijk mee dat het allemaal snel-snel moet. TE snel, vaak. Komt ook vaak door de eigenaren, die hunjonge paard uitbesteden aan een (prof)ruiter, die ze dan zo snel mogelijk moeten gaan uitbrengen, met het oog op meerwaarde/verkoop.
Maar ook ik heb daar gewerkt, en een inkijkje in diverse paardenkeukens gehad (ik werk er nog steeds bij een), en daar zijn de verschillen erg groot: je hebt de resultaatgerichte haastig-haastig types, maar ook die het gewoon individueel aanpassen en er rustig aan mee doen.

Als men diens geld moet verdienen met het doorrijden tbv verkoop van andermans paarden, gaat het natuurlijk al gauw om RESULTATEN, vooral omdat zo'n eigenaar dat wil en verwacht, en tsja, en dan is er vaak geen oog voor het INDIVIDUELE paard en diens behoeftes in zo'n leerproces.

Ook zie je heel geregeld dat snel lerende, werklustige paarden, onder die prestatiedruk/verwachtingspatronen ontzettend gauw van niveau naar hoger niveau gaan om daarna geheel in de contramine/staak te gaan (dan zijn het opeeens "rotbokken", een uitdrukking die ik vaak op prof niveau heb gehoord over "ongehoorzame" paarden) of geblesseerd te raken. Heel jammer, maar die paarden worden inderdaad overvraagd en kapot gereden.

Tenslotte ben ik het overigens wel met enkele posters eens dat een goede professionele ruiter over het algemeen toch minder schade aanricht aan een jong paard dan een goedbedoelende amateur.
Zeker als het er om gaat om er de basis in te brengen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:57

Dan is er dus ook nog een verschil tussen profs die voor een eigenaar rijden en profs die eigen paarden rijden voor de verkoop. Denk dat dat ook érg veel uitmaakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:04

Herman97 schreef:
anneliesdj schreef:

Denk dat je even beter moet lezen .....

Herman97 schreef:
Ik ben voor de methode die op de dressuurstal gebruikt werd. Ook in twee week erop maar dan de rust en de ruimte nemen om ze zichzelf door te laten ontwikkelen en ook de rust te geven om alles te verwerken wat op ze af komt.

In twee weken erop of in twee weken erop, waar zit het verschil?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:36

Jazeker @Peppertree, dat geef ik ook in mijn post aan, dacht ik, het is ook vaak WELKE druk er achter zit: bij vele prof ruiters (met prof bedoel ik: hun leven /inkomen draait full time om paarden, c.q. je LEEFT er echt van)is er de noodzaak om geld te verdienen (logisch!) maar hoe dan ook ben je dan afhankelijk van wat de eigenaar met het paard wil.
Er zijn natuurlijk profs die beiden doen: betaald paarden rijden en uitbrengen voor de eigenaar, en eigen paarden rijden voor de verkoop. Er is echter nog een tussen-nuance: profs die een aandeel in een paard (of indien genoeg geld) een paard geheel voor zichzelf aankopen.

Het is gewoon business, als je van paarden wil proberen te leven.

De TOP profs rijden een paard door en er mee, en brengen die uit, tot de volgens de eigenaar gewenste punten/prestaties behaald zijn (en het paard dus in waarde navenant is gestegen) en raken dat paard dan kwijt omdat de eigenaar het verkoopt. Dit is enigzins tegen te houiden door er in een vroeg stadium zelf een aandeel in te kopen, zoals Adelinde indertijd met Parzival heeft gedaan. Als dat mag vlgs eigenaren, aanders ben je met en 50/50% het paard alsnog kwijt.

Maar dit raakt geheel off topic.

On topic weer: ik vind de ondergrens van 3 jaar (ja ik weet het in de draf en rensport gaat dat geheel anders!!!!) geen overbodige luxe. Als het er om gaat om een paard onder het zadel te (laten) zetten.
Het paard is dan nog een absolute kleuter.
Hebben we het over volgroeid, dan hebben we het qua rugwervels over 6 jaar!
Dit is een biologisch bewezen gegeven.
Niemand gaat met diens jonge/gezond paard wachten tot die 6 jaar is, alvorens die rugwervelmatig te gaan belasten (lees;:er op te gaan zitten) Dat snap ik ook. Deed ik ook niet.

Dat wil niet zeggen dat er niet al eerder iets leuks met het jonge paard gedaan kan of mag worden, ook niet dat niemand er dan op mag zitten, voortijdig en overbelasten is een ander verhaal.

Sowieso vind ik dat heel de paardenwereld nogal hokjesdenkerig is: individuele verschillen worden al gauw niet gezien of afgeblaft als "het is toch gewoon een paard?" of "Die bok mot gewoon luisteren".
Ik heb eens een (prive) instructeur gehad, die geweldig goed leek, ik reed toen een vrij lastige Haflinger ruin, ik begreep exact wat die man bedoelde, kon me daar ook in vinden, tot hij bij een bepaald moment in de prive-les met de briljante uitspraak kwam: "Dan had-ie maar geen paard moeten worden"
Op dat moment stopte het voor mij.
Ik vond dit een zodanig kortzichtige en stompzinnige opmerking, dat ik ben afgestapt, en het er verder voor heb gelaten. Het gaat dus niet om het paard zelf, maar gewoon om "luisteren" naar de ruiter (van welk niveau dan ook, en hoe dan ook?) sorry, niet mijn idee van paarden "rijden". Of les krijgen.
De Haf is later door de eigenaren verkocht en loopt nu in tweespan met groot succes bij de heer Grasman.

Wat wil ik hier mee zeggen? Ook hier, in het door mij geschetste, was geen ENKEL oog voor het paard op zich.

Dat is er vaak ook niet voor het paard -dat drie jaar is- en DUS ingereden moet worden. Waarom MOET dat, waar staat dat? In geen enkel regelement. Dat is het jammere er aan: er zijn toch geen strikte stelregels voor die belering?
Bekijk het zelf, , bekijk je paard een beetje, dan zou je toch wel moeten weten hoe en wat.

Mijn Japie: 3 jaar en 2 maanden, ja (!) onder het zadel beleerd, mijn Khavanna, 3,5 nog geen sprake van!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:49

listiglistje schreef:
Niet alles wat ik schrijf persoonlijk opvatten kan ook geen kwaad ;) ik heb het niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen!

Ah ok, ik vatte het niet persoonlijk op, maar ik was echt verwonderd dat mijn berichten zo anders opgevat werden als dat ik ze bedoel.
Ik wilde gewoon pleiten voor een objectievere kijk. Ook profs kunnen fouten maken of een paard verpesten.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:53

In de rest als je even de moeite neemt om door te lezen, moeilijk .......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:59

Ik heb je al royaal gequote hoor, misschien moet je gewoon duidelijker zijn.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:10

Ik hou er mee op, je wil gewoon niet verder lezen, de groeten ......

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:35

Ik heb niet alles doorgelezen, wil alleen even mijn eigen ervaring delen. Mijn 3jarige (inmiddels verkocht, maar dat doet er niet toe) is op 3jaar uit de opfok gekomen, kende toen alleen een halstertje, wat poetsen en meelopen aan een touwtje. We hebben grondwerk met hem gedaan, gelongeerd, zadelmak gemaakt. Hij nam alles ZO simpel op, dat geen enkele stap lang heeft moeten duren. Beestje werd 2x per week max. een half uurtje gereden, en is na de zomer verkocht aan een ambitieus jong springruitertje. Zij zet ons werk verder en rijdt hem 2 of 3 keer per week, in elk geval niet meer. Afgelopen weekend heeft hij zijn eerste parcoursje op wedstrijd gelopen, 70cm. Met de hoefjes in de neus. Hij is ongeveer 7 maand zadelmak nu..
Ik wil hiermee aantonen dat er paarden zijn die heel eenvoudig zijn in het werk, heel makkelijk alles opnemen. Dit paard is niet abnormaal vroeg ingereden, is niet abnormaal vaak getraind en krijgt niet abnormaal veel druk te verdragen, en toch doet hij wat hij "op papier" zou moeten doen volgens z'n leeftijd.

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, paarden die bijvoorbeeld klaar moeten zijn voor de hengstenkeuring, worden wellicht al vroeger ingereden. Maar niet met elk wedstrijdpaard gaat het zo..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:53

Herman97 schreef:
Ik hou er mee op, je wil gewoon niet verder lezen, de groeten ......

Je hoeft nergens mee op te houden, je bent nml niet eens begonnen.
Als je geen zin hebt om uit te leggen of erover te discussieren kun je dat ook gewoon zeggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:13

Ook altijd leuk, dat als ik eens iets als serieuze reactie post, niemand er op in gaat.
Heel apart.
Dit is blijkbaar de gewoonte op Bokt.
Dat men alleen ingaat op posts van mensen die men van/via Bokt posts al kent?
Of daar al mee in "discussie" is?
Blijkbaar is op elkaar hakketakken belangrijker dan een inbreng van een buitenstaander.
Jammer.
Overigens is dit geen uitnodiging om op MIJ te gaan Hakketakken, maar mijn eerder geplaatste post serieus te nemen, en daar op in te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:53

Ik ben het wel aardig met je eens en over je persoonlijke ervaringen valt niet te discussieren lijkt me?
Ik vraag me af wat herman97 nu precies bedoeld maar die heeft blijkbaar geen zin dat te verduidelijken.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:59

Terpetijn: Wat moet je daar nog op zeggen dan? Ik heb al eerder aangegeven dat ik het niet zo eens ben aan je ondergrens van 3 jaar en ook waarom ik het daar niet mee eens ben. Mijn paard is eerder zadelmak gemaakt dan de standaard ondergrens. Waarom? Omdat ik vond dat ie er toen aan toe was en het aankon. Daarna heb ik 'm een poos stilgezet om het te verwerken, want het is nogal wat wat er op zo'n jong dier afkomt. Maar al eerder werd de vergelijking getrokken met sporters (door Troi en door mij), die beginnen écht niet op hun 15e. Botten, pezen en spieren maken ook een leerproces door en als je die pas gaat opbouwen als een paard 4-5-6 is ben je imo te laat. Je krijgt nooit meer diezelfde souplesse en kracht die je wel krijgt als je wat eerder begint.

Maar ja, zeg je dat, dan gaan mensen lacherige reacties plaatsen als: ja waarom niet erop gaan zitten als ie nog in de buik zit :O
Domheid troef natuurlijk en met dat intellectuele niveau ga ik ook niet in discussie, want dat heeft geen enkele zin.
Prima als iemand het er niet mee eens is, maar geef dan in ieder geval een goede reden, maar die komt nooit! En volgens mij is dat omdat er ook geen goede reden is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:07

En die topsporters die als kind al jong beginnen, hoelang gaan die mee?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:21

anneliesdj schreef:
En die topsporters die als kind al jong beginnen, hoelang gaan die mee?

Mooi voorbeeld van een pleonasme! I rest my case :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:24

Je snapt wel wat ik bedoel lijkt me.
Ik vind het niet vergelijkbaar, een kind wíl het ook zelf en kan aangeven wanneer het genoeg is.
En topsporters gaan over het algemeen niet lang mee, dat is niet voor niets zo.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:33

Hoezo gaan topsporters niet lang mee dan? Vele schaatsers, voetballers, tennissers, etc zie ik voorbij komen, die vrolijk op hun oude dag iets anders zijn gaan doen. Dus ik vraag me af wat je daar mee wil zeggen? Zomaar een vraag poneren slaat imo nergens op.

Jonge paarden geven heus wel aan of ze willen of niet en of ze de belasting aankunnen of niet. Het is aan de ruiter/trainer om dat te zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:18

Juist in de topssport bij de paarden lopen er veel op leeftijd mee :j Kijk maar naar de dressuur en springen bv, vaak nog tot hun 18e/19e nog meedraaien in de wereldtop!

Zegt wel wat over het management en de rijkunsten! En ook met die paarden zijn ze jong gestart :)