Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Koper schreef:Als je normaal met je paard omgaat, en 'm behandelt als levend wezen met emoties en gevoel ipv als een rij-robot (daarmee impliceer ik niet dat jij dat doet Polly) dan zal een normaal paard graag voor je werken. Paarden zijn coöperatieve dieren, 't zijn kuddedieren weet je wel... en als je iets normaal, vriendelijk en begrijpelijk vraagt zal een paard voor je willen doen wat je vraagt. Ook als hij het moeilijk vindt.
Dus als mijn paard niet op mijn hulp reageert dan zijn er een aantal mogelijkheden:
- ik heb die hulp niet goed gegeven (bijv. tegelijkertijd een tegenstrijdige hulp)
- hij heeft pijn
- de training is saai, ik moet dan dus voor afwisseling zorgen.
- paard probeert te bepalen wat er gebeurt, in dat geval heb ik dus steken laten vallen. Als je op mijn paard te afwachtend rijdt zal hij je vroeger of later letterlijk in het hek hangen.
Paarden maken alleen gebruik van de ruimte die ze krijgen. Het is aan de ruiter om het paard in goede banen te leiden. Verzet (bij het paard) hoort daar dus niet bij. Zodra je paard zich gaat verzetten doe je iets niet goed.
Wat ik heb opgeschreven is waar je naar mijn idee rekening mee houdt als je rijdt. In eerdere posts heb ik aangegeven dat ik niet op mijn paard klim, en hem zo veel mogelijk met rust laat, als paard of ik in een sjaggie bui is. Dus als hij z'n dag niet heeft... rijd ik niet.
)
zonder drukte
achterwaards gaan kan ze als de beste, maar soms is het een beetje tegen de hand, vandaag opeens ook. Eigenlijk gingen we niet werken aan het achterwaards, maar ik vroeg stilstand en ze stapte weg zonder dat ik iets vroeg dus ik dacht ik vraag een paar pasjes achterwaards, een beetje tegen de hand, terug voorwaards en opnieuw, een paar maal opnieuw, daarna zei ik als je het nu goed doet, mag je los in de bak :p haha en dat werkte :p mevrouw deed het goed en ze mocht los
en ze was super blij! En ik ook
Polly schreef:Zijn jullie dan niet bang dat je het door te gaan stappen alleen maar erger maakt.
Om die onderste reactie als voorbeeld te nemen, amazone wil draven, paard wil niet -> dus we gaan maar stappen met lange teugel..
Dan heeft het paard toch aan alle kanten z'n zin?
R0oszs schreef:Mijn instructeur zegt altijd dat je best wel eens boos mag worden maar als je maar niet boos blijft!
Vickz schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat een goeie mep toch soms ook wel werkt, soms doet paardlief eens lastig en dan na 1mep is dat plotseling over :p dan opeens gaat het wel zonder morren :p
freeride schreef:Vickz schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat een goeie mep toch soms ook wel werkt, soms doet paardlief eens lastig en dan na 1mep is dat plotseling over :p dan opeens gaat het wel zonder morren :p
tja, nu al spijt van mijn vorige reactie, how low can you go? boos worden op een vluchtdier onder het zadel, niet echt handig he.
Krijg de indruk dat je zelf rijtechnisch niet helemaal goed bezig bent, en erg onbetrouwbaar bent voor je paard,en een mep om iets op te lossen onder het zadel is echt geen optie in mijn ogen, als je je emoties niet onder controle hebt, hoe kun je dan een goeie betrouwbare ruiter zijn voor je paard, jij bent al een roofdier, je zit op haar meest kwetsbare plek, de rug, en ook nog op een leren zadel(dood dier dus).
Hou eens rekening met je paard en niet met jezelf..valt niet altijd mee, maar probeer dat eens een maand, verbiedt jezelf om boos te worden, boos worden is onmacht, doe je niet bij dieren en niet bij kinderen.

minajtje schreef:ik heb het ook wel eens. maar als het paard loopt te klieren om niks dan kan het geen kwaad hem aan te pakken en dan hoef je je dus ook niet schuldig te voelen. ik heb wel een keer gehad dat ik m'n geduld verloor omdat m'n paard gewoon niet in draf wou, en daar heb ik me heel schuldig over gevoeld. en terecht. het was namelijk de eerste keer dat hij moest draven aan de longe, dus hij snapte het gewoon niet. gelukkig is het een paardje dat niet zo snel ondersteboven is van iets (ben dat paardje aan het inrijden.) heb er een nacht wakker van gelegen. maar gelukkig leek het alsof hij alles was vergeten de dag erna, gewoon weer vrolijk aan het werk gegaan
superpony schreef:Ten eerste loopt een paard niet te klieren om niks, daar ga je al de mist in.
Ten tweede heeft hem aanpakken geen nut als hij in jouw ogen loopt te klieren
Een paard gaat niet voor niks niet in draf, dus geduld verliezen helpt je niet.
Een paard is niet snel onderste boven misschien in jouw ogen, amar dat kan meerdere redenen hebben. Hij kan ook al zo afgestompt zijn, dat hij ''gewend'' is aan de straffen.
Ja ik heb ook een poos gedacht dat paarden niet klieren,maar ben tot de conclusie gekomen dat ze dat soms wel doen,want ook paarden zitten bv in de puberteit of kunnen ergens geen zin in hebben omdat ze het misschien moeilijk vinden..Dat geeft denk ik wel een confrontatie als je verder wil komen..Ik vind dat zelf erg moeilijk om door te pakken maar merk wel als je dat op een consequente niet agressieve manier doet je wel wat bereikt..Het blijft altijd leren hoor met die paarden haha
).