je geduld verliezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:36

't Is een lange en hobbelige leerweg (geweest) die tot mijn post heeft geleid :o :D

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:59

Koper schreef:
Als je normaal met je paard omgaat, en 'm behandelt als levend wezen met emoties en gevoel ipv als een rij-robot (daarmee impliceer ik niet dat jij dat doet Polly) dan zal een normaal paard graag voor je werken. Paarden zijn coöperatieve dieren, 't zijn kuddedieren weet je wel... en als je iets normaal, vriendelijk en begrijpelijk vraagt zal een paard voor je willen doen wat je vraagt. Ook als hij het moeilijk vindt.

Dus als mijn paard niet op mijn hulp reageert dan zijn er een aantal mogelijkheden:
- ik heb die hulp niet goed gegeven (bijv. tegelijkertijd een tegenstrijdige hulp)
- hij heeft pijn
- de training is saai, ik moet dan dus voor afwisseling zorgen.
- paard probeert te bepalen wat er gebeurt, in dat geval heb ik dus steken laten vallen. Als je op mijn paard te afwachtend rijdt zal hij je vroeger of later letterlijk in het hek hangen.

Paarden maken alleen gebruik van de ruimte die ze krijgen. Het is aan de ruiter om het paard in goede banen te leiden. Verzet (bij het paard) hoort daar dus niet bij. Zodra je paard zich gaat verzetten doe je iets niet goed.

Hoi Koper,

Goed gesproken. In verhouding tot het topic heb ik er wel iets aan toe te voegen. Je geeft zelf al terecht aan dat een paard geen rij-robot is. Daarna geef je een terechte opsomming van een aantal 'checkpoints'. Verder geef je ook aan dat je paard zal doen wat je vraagt, mits je het correct vraagt.

Dat laatste is volgens mij niet onvoorwaardelijk. Want als die regel onvoorwaarderlijk zou zijn, en dus altijd op zou gaan... dán heb je dus een rij-robot. Je volgt een algoritme en als je dat volgt is de uitkomst altijd hetzelfe. Zo werkt het niet denk ik. Net als wij kan een paard ook wel eens 'zijn dag niet hebben', om wat voor reden dan ook. En dan kun je keurig en correct werken, en je alsnog gefrustreerd afvragen waarom het vandaag zo bagger gaat. En laat dat (iig voor mij) nou nét zo'n moment zijn waarop het risico groot is om vol in die valkuil te trappen en je geduld te verliezen. Frustratie vanuit teleurstelling. Hoppa, baggerspiraal gefabriceerd en grommen maar! ;)

Dus ja... klopt als een bus wat je zegt... en de uitzondering bevestigt de regel zou mijn toevoeging zijn.

Groeten,
Eke
Laatst bijgewerkt door Eke1 op 12-11-12 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:01

Ik herken het ook. De ruin die ik rij kan heel erg drammen, en zijn zin willen krijgen.

Ik zet hem stil, en ga weer verder waar ik mee bezig ben. Gaat hij dan door, zet ik hem weer stil net zo lang en net zoveel totdat hij het opgeeft.
Mijn geduld verlies ik vrij weinig maar het gebeurt wel is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:10

Eke, dank voor je kanttekening :) Wat ik heb opgeschreven is waar je naar mijn idee rekening mee houdt als je rijdt. In eerdere posts heb ik aangegeven dat ik niet op mijn paard klim, en hem zo veel mogelijk met rust laat, als paard of ik in een sjaggie bui is. Dus als hij z'n dag niet heeft... rijd ik niet.

Soms kan het natuurlijk voorkomen dat tijdens het rijden één van ons (dus paard of ik) geïrriteerd raakt. Zo heeft mijn paard de gewoonte om ineens stil te staan. Ik kon daar boos om worden, heb ik ook wel gedaan hoor, maar dat loste niks op en het werd door mijn boosheid ook alleen maar erger (lees: bit beetgrijpen, hals op slot en in volle galop richting uitgang van de bak/richting huis. Hij weet dat hij sterker is dan ik, en dat werd door mijn boosheid/onmacht alleen maar bevestigd. Nie handig :7 )
En waarom hij stil staat? Geen idee. Misschien dat hij niet begreep wat ik wilde. Misschien dat hij probeerde te bepalen wat we zouden doen. Wat in elk geval heel goed werkt is om nog één of twee stappen te vragen en dan halt te houden. Dan is het mijn beslissing om stil te staan. Zodra hij dan ontspant (het zou ook heel goed kunnen dat hij stilstaat als reactie op verkeerde spanning bij mij) beloon ik 'm en daarna kan ik gewoon weer verder rijden. En dan heb ik bereikt dat mijn paard weer aan de slag wil en heel netjes doet wat ik vraag. Gewoon door z'n signaal serieus te nemen.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:57

ja ik herken het ook.

mijn paard doet zo vanuit spanning maar toch kan ik me er af en toe kwaad om maken en dan daarna me weer schuldig voelen.
we hebben nu sinds kort verlichting in de buitenbak. daar hebben we nu een stuk of 10x in gereden. met longeren houd ze zich rustig maar als ik met haar daar ga rijden dan blijft ze kijkerig, drammen, aan willen galloperne. scheef gaan lopen. normaal stappen of draven gaat al niet.
dan kan ik af en toe zo kwaad worden wat juist niet helpt.
maar het frustreerd, de eerste 3x had ik er nog begrip voor. maar als het dan langer duurd dan is het niet meer leuk.

vandaag was het ook weer. ben toen maar afgestapt en heb haar nog even gelongeerd om het toch maar ontspannen af te sluiten.

dus ja ik ken het gevoel ..

superpony

Re: je geduld verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:32

Mijn instructrice zei altijd; heb je hoofdpijn, ben je moe, heb je ruzie met je vriendje of wat dan ook. Kom maar niet eens naar stal. Of je nou wel of niet gaat rijden, je paard voelt het.

Inmiddels ben ik zover dat ik juist bij mijn paardje kan ontspannen en nergens anders aan denk. .

Maar stel dat er andere mensen in de bak zijn die me irriteren door hun stuurwerk. Ga ik gewoon wat stapwerk doen of iets wat op dat moment goed past bij wat de situatie is. Bijv; angstige ruiters die alleen op hoefslag rijden en niet lekker sturen etc.....Dan werk ik niet naar stops, maak geen te harde overgangen en wacht ook weleens met galopwerk.

Als pony het op zijn heupen heeft of iets moeilijk vindt, nog niet helemaal de oefening begrijpt etc.....Dan vraag ik en bij 1 stap goed, beloon ik door ontspanning of ga even stilstaan en laat het inwerken. Daarna soms nog eens 2 pasjes. En andere keer wacht ik daarmee tot volgende dag.

Hij is super braaf. Maar stel dat hij ergens schrikt, zet ik hem daar aan het werk meteen. Ga niet boos worden of trekken etc, gewoon wat kleine cirkels en inbuigen.

Je moet meer denken als een paard. Iets gebeurt daar, en daar moet je het oplossen. Daarna is het voorbij en ga je verder. Probeer op je ademhaling te letten en lach gewoon om de stomme dingen.

Mijn hele brave pony kreeg het vorige week op zijn heupen en versnelde wat in galop met wat bokwerk. Heb hem toen paar passen weg gereden en klaar. Gewoon doorgereden en niks meer aan de hand. Je moet voorkomen dat je zelf tegen de hoek gaat op zien bijv waar een paard is geschrokken. Is een vb, want die van mij schrok niet, maar je ziet het vaak gebeuren dat mensen zelf tegen die hoek gaan op zien.

Je zal merken dat als je zelf meer kan loslaten, het rijden makkelijker en prettiger wordt op dat gebied. Frustraties en gevechten werken niet.

Als een paard iets niet snapt/kan. Even terug naar stap en 1 pas oke, belonen op welke manier dan ook. Dan uitbreiden.Wees er wel zeker van dat je het goed vraagt, want je moet het wel kunnen uitbreiden daarna.
Laatst had ik wat spanning in de overgangen. Even rondje gestapt wat buigen gedaan, weer overgang gereden en toen het goed was gestopt. Op tijd stoppen als het goed gaat is ook wat waard. Stoppen kan ook betekenen dat je ernaast gaat lopen of rondje bos etc. Ik stap 's avonds eraf en doe hoofdstel uit en loop ernaast tot meneer op adem is. Gister ging hij zo goed achteruit zoals ik wilde, dat ik er meteen afsrpong en hoofdstel uit deed. Dat weet hij ondertussen echt wel.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:24

Ik heb nu al 2dagen super gereden :D
Het was ook rustig op stal, dat scheeld ook een hoop, ik had enorm veel tijd, wat ook super leuk is. En paardje liep super :D

Vandaag ging ze opeens niet zo goed meer de hoeken in in draf, even terug gaan stappen toen dat goed ging terug in draf en het lukte weer :D zonder drukte ;) achterwaards gaan kan ze als de beste, maar soms is het een beetje tegen de hand, vandaag opeens ook. Eigenlijk gingen we niet werken aan het achterwaards, maar ik vroeg stilstand en ze stapte weg zonder dat ik iets vroeg dus ik dacht ik vraag een paar pasjes achterwaards, een beetje tegen de hand, terug voorwaards en opnieuw, een paar maal opnieuw, daarna zei ik als je het nu goed doet, mag je los in de bak :p haha en dat werkte :p mevrouw deed het goed en ze mocht los ;) en ze was super blij! En ik ook :o

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:14

Super! :D Houden zo!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:23

Polly schreef:
Zijn jullie dan niet bang dat je het door te gaan stappen alleen maar erger maakt.
Om die onderste reactie als voorbeeld te nemen, amazone wil draven, paard wil niet -> dus we gaan maar stappen met lange teugel..
Dan heeft het paard toch aan alle kanten z'n zin?

Dat is in zo'n moment dan even niet mijn prioriteit; Als ik gefrustreerd ben, kan ik proberen tot ik een ons weeg maar dan geef ik zo veel gemixte signalen af. Dan heb je gewoon even een uitlaatklep nodig om even AAAAAAAAAAAAAARGH te doen, dan kun je weer verder. Manier waarop paard minste last ervan heeft is dus even stappen en in je gedachten zachtjes aaaaaaaargh.. te doen, maar af en toe knapt er even iets en is het gewoon BAM. Als je dus niet die frustraties af laat vloeien bouwt het alleen maar op, en wordt het echt een strijd tussen jou en je paard.

Bij de goeie mep doen ze het vak wel (die van mij dan toch) maar dan voel je een soort van ijzige spanning, alsof je paard het alsnog doet uit angst voor een mep. Dan is het hele 'wij'-gevoel weg. Na stukje stappen en tot jezelf komen zijn jij en paard weer tot rust gekomen en kun je samen weer proberen de oefening uit te voeren. Direct consequent zijn en duidelijk aangeven wát je wilt, zonder frustraties maar gewoon je paard vriendelijk doch dringend verzoeken mee te werken. En dan lukt het meestal, en zijn jij en je paard tevreden.

Lastig uit te leggen toch wel :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:25

Ik snap je wel, alleen werk ik voor de wagen veel met een laat gecastreerde ruin die in alles hengst is en dan werkt een knal een heel stuk beter dan afvloeien, maar dat verschilt per paard want ik heb ook een merrie die dagen van slag is als je haar goed op haar falie geeft..

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:44

Ik moet eerlijk toegeven dat een goeie mep toch soms ook wel werkt, soms doet paardlief eens lastig en dan na 1mep is dat plotseling over :p dan opeens gaat het wel zonder morren :p

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:46

Mijn instructeur zegt altijd dat je best wel eens boos mag worden maar als je maar niet boos blijft!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:16

R0oszs schreef:
Mijn instructeur zegt altijd dat je best wel eens boos mag worden maar als je maar niet boos blijft!

Dat is helemaal het punt. Je moet goed en passend reageren, maar daarna weer verder. Dus adem halen, erom lachen en rijden.

Spanning zorgt voor meer spanning. En dat paarden ergens niet langs willen of durven is vaker een probleem van de ruiter dan het paard.

vb; Ik reed vaak met oortjes met muziek in. Zeggen mensen; maar dan hoor je niet wat er om je heen gebeurt en waar ze van kunnen schrikken. Ja, nou en?? Ik ga er niet op zitten om te wachten waar meneer wil schrikken. Ik ga er vanuit dat hij met mij bezig is en als hij dat niet is, vraag ik zijn aandacht er extra bij. Meestal dus door hem even iets harder te laten werken of een correctie.
Die van mij geeft heel af en toe een vruegde bokje als hij wat fris is. Dan moet hij gewoon even ietsje harder en daarna lach ik om hem. Is toch grappig?? Boos worden en boos blijven wil ik liever niet. Heel soms mopper ik even, ben ik er ook vanaf. Zeg ik bijv dat ie lief moet zijn en denken aan al die zielige paardjes.

Vrouwen hebben er overigens vaak meer last van mannen om in emoties te blijven hangen en gefrustreerd te gaan rijden. Als een man boos wordt is hij vaak hard en soms ook niet eerlijk, maar wel met minder emoties.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:53

Ik heb het ook wel eens. De dagen waarbij het niet zo goed gaat met rijden. Als ik merk dat het helemaal niet gaat dan ga ik even stappen en geef ik lange teugel. Wanneer er weer rust is ga ik rustig draven en als het weer wat beter gaat pak ik haar weer op. Ik stap eigenlijk nooit af maar probeer als het echt slecht gaat één heel klein goed stukje te krijgen met rijden. Daarna is het goed en stop ik ook meteen. Ik wil het wel altijd een beeetje goed afsluiten.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:05

ik heb het ook wel eens. maar als het paard loopt te klieren om niks dan kan het geen kwaad hem aan te pakken en dan hoef je je dus ook niet schuldig te voelen. ik heb wel een keer gehad dat ik m'n geduld verloor omdat m'n paard gewoon niet in draf wou, en daar heb ik me heel schuldig over gevoeld. en terecht. het was namelijk de eerste keer dat hij moest draven aan de longe, dus hij snapte het gewoon niet. gelukkig is het een paardje dat niet zo snel ondersteboven is van iets (ben dat paardje aan het inrijden.) heb er een nacht wakker van gelegen. maar gelukkig leek het alsof hij alles was vergeten de dag erna, gewoon weer vrolijk aan het werk gegaan :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:16

probeer eens wat minder te willen en moeten...
Wat jij niet kunt op die momenten, kan je paard al helemaal niet, wees er gewoon aardig voor, en onthou, een paard kliert niet, het heeft altijd te maken met reactie op jou, je energie en je gevoel.
Geniet van de kleine dingetjes die goed gaan, en bouw dan weer voorzichtig op. tis een merrie he, die zijn extra gevoelig voor voruwengevoelens, misschien ben jij nog wel een beetje met je gedachten bij je dochtertje, waardoor je paard ook niet echt met jullie twee bezig is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:21

Vickz schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat een goeie mep toch soms ook wel werkt, soms doet paardlief eens lastig en dan na 1mep is dat plotseling over :p dan opeens gaat het wel zonder morren :p

tja, nu al spijt van mijn vorige reactie, how low can you go? boos worden op een vluchtdier onder het zadel, niet echt handig he.
Krijg de indruk dat je zelf rijtechnisch niet helemaal goed bezig bent, en erg onbetrouwbaar bent voor je paard,en een mep om iets op te lossen onder het zadel is echt geen optie in mijn ogen, als je je emoties niet onder controle hebt, hoe kun je dan een goeie betrouwbare ruiter zijn voor je paard, jij bent al een roofdier, je zit op haar meest kwetsbare plek, de rug, en ook nog op een leren zadel(dood dier dus).
Hou eens rekening met je paard en niet met jezelf..valt niet altijd mee, maar probeer dat eens een maand, verbiedt jezelf om boos te worden, boos worden is onmacht, doe je niet bij dieren en niet bij kinderen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:27

Ik had het gister in de les ;(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:34

freeride schreef:
Vickz schreef:

tja, nu al spijt van mijn vorige reactie, how low can you go? boos worden op een vluchtdier onder het zadel, niet echt handig he.
Krijg de indruk dat je zelf rijtechnisch niet helemaal goed bezig bent, en erg onbetrouwbaar bent voor je paard,en een mep om iets op te lossen onder het zadel is echt geen optie in mijn ogen, als je je emoties niet onder controle hebt, hoe kun je dan een goeie betrouwbare ruiter zijn voor je paard, jij bent al een roofdier, je zit op haar meest kwetsbare plek, de rug, en ook nog op een leren zadel(dood dier dus).
Hou eens rekening met je paard en niet met jezelf..valt niet altijd mee, maar probeer dat eens een maand, verbiedt jezelf om boos te worden, boos worden is onmacht, doe je niet bij dieren en niet bij kinderen.

ja zo kan je het ook bekijken :roll:
ik neem dus aan dat jij je paard helemaal paard laat zijn en er niet op gaat zitten, want dat gaat allemaal tegen de natuur in :')
en vooral ook niet voeren hoor! in het wild eten paarden ook geen hooi en brokjes, kon ie weleens een trauma van oplopen :')
Laatst bijgewerkt door Polly op 18-11-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:34

Vickz een vraagje, nu het beter ging de afgelopen keren, had je toen ook je kindje mee? Of was je "alleen"?
Als je je kindje namenlijk mee heb ben je niet ontspannen. Je verdeelt onbewust je aandacht tussen je paard en je kindje. Want zoals een goede moeder moet je je kind beschermen en in de gaten houden.
Alleen al dat kleine puntje is het overdenken waard. Als je iets doet,doe het met je voledige aandacht op dat 1ne. Want ook al kunnen we een hoop dingen tegelijk, dit soort dingen gaan vaak niet samen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 01:00

minajtje schreef:
ik heb het ook wel eens. maar als het paard loopt te klieren om niks dan kan het geen kwaad hem aan te pakken en dan hoef je je dus ook niet schuldig te voelen. ik heb wel een keer gehad dat ik m'n geduld verloor omdat m'n paard gewoon niet in draf wou, en daar heb ik me heel schuldig over gevoeld. en terecht. het was namelijk de eerste keer dat hij moest draven aan de longe, dus hij snapte het gewoon niet. gelukkig is het een paardje dat niet zo snel ondersteboven is van iets (ben dat paardje aan het inrijden.) heb er een nacht wakker van gelegen. maar gelukkig leek het alsof hij alles was vergeten de dag erna, gewoon weer vrolijk aan het werk gegaan :)

Ten eerste loopt een paard niet te klieren om niks, daar ga je al de mist in.
Ten tweede heeft hem aanpakken geen nut als hij in jouw ogen loopt te klieren
Een paard gaat niet voor niks niet in draf, dus geduld verliezen helpt je niet.
Een paard is niet snel onderste boven misschien in jouw ogen, amar dat kan meerdere redenen hebben. Hij kan ook al zo afgestompt zijn, dat hij ''gewend'' is aan de straffen.

Je zegt dat je aan het inrijden bent en dan gebeurt dit al? Foute boel! Je hebt maar 1 kans om het goed te doen en zo gaat het niet goed.

Een paard lijkt het te zijn vergeten misschien en hopelijk was dat zo, maar als je ook maar een stapje verkeerd doet of overslaat kom je die nog wel tegen. En tegen die tijd verwacht je nog meer en krijg je nog meer frustraties.

Het enige dat helpt is duidelijk zijn en heel consequent.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 01:07

Hier ook wel eens. Ik heb een haflinger die verschrikkelijk drammerig kan zijn. Voorheen heb ik er Z2 mee gereden en die maakt zich regelmatig ook super sterk en gaat echt drammen. Soms heb ik daar gewoon even écht geen zin in bijv na een lange dag werken. Daar pak ik haar dan wel even 5x zo streng op aan. En ben dan ook echt niet bang om een keer flink terug te trekken of er even een rotschop te geven. Dan is het ook wel meteen gedaan met het gedram en loopt ze wel prima. Want ze kan het allemaal heeel goed en weet precies wat ik wel en niet wens onder het zadel..

Waarom voel je je schuldig? Als je paard het kan maar het gewoon verdomt vind ik het niet raar dat je af en toe even doorpakt.. Tenzij je paard je niet snapt of het te zwaar is oid.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:03

superpony schreef:
Ten eerste loopt een paard niet te klieren om niks, daar ga je al de mist in.
Ten tweede heeft hem aanpakken geen nut als hij in jouw ogen loopt te klieren
Een paard gaat niet voor niks niet in draf, dus geduld verliezen helpt je niet.
Een paard is niet snel onderste boven misschien in jouw ogen, amar dat kan meerdere redenen hebben. Hij kan ook al zo afgestompt zijn, dat hij ''gewend'' is aan de straffen.

Mijn paarden krijgen bijna nooit op hun falie omdat het niet nodig is en ze dondersgoed weten wat er van ze verwacht word, maar het staat je vrij een keer langs te komen en te zien dat sommige paarden wél klieren. Ze hebben namelijk niet altijd evenveel zin om aan het werk te gaan of om te doen wat er verwacht word, en tóch wil ik dat ze dat ene uurtje dat ik wat van ze vraag op een dag meewerken, die andere 23u zien ze maar wat ze doen.
Inmiddels ben ik zo ver dat hij (meestal) netjes meewerkt (en daar ook voor beloond word!!) maar vooral vreemden of eigenlijk bij alle 'anderen' moet er eerst uitgebreid getest worden of ze echt wel stevig in hun schoenen staan.
Ik ben weleens gebeld door mijn verzorgster dat ze halverwege het dorp stond met hem en dat ie niet meer wilde. Eeeh hoezo? Niet meer willen? Kort gezegd kon ze doen wat ze wilde maar meneer vertikte het om een pas te verzetten. Ik ben er toen vanuit mijn werk maar heengereden (kan ze moeilijk de hele dag daar laten staan) en op het moment dat ik het raam van mijn auto opendeed en zei 'zo poownie, wat is er aan de hand' draaide hij zijn oren mijn kant op en stapte zo weg, ik was de auto niet eens uitgeweest. En dan met droge ogen beweren dat paarden niet 'klieren', bij deze ben je van harte uitgenodigd om hem een dagje uit te proberen :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:29

Haha zeer grappig polly :D Ja ik heb ook een poos gedacht dat paarden niet klieren,maar ben tot de conclusie gekomen dat ze dat soms wel doen,want ook paarden zitten bv in de puberteit of kunnen ergens geen zin in hebben omdat ze het misschien moeilijk vinden..Dat geeft denk ik wel een confrontatie als je verder wil komen..Ik vind dat zelf erg moeilijk om door te pakken maar merk wel als je dat op een consequente niet agressieve manier doet je wel wat bereikt..Het blijft altijd leren hoor met die paarden haha :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:07

idd, ik leer ook nog steeds van ze. Ik ben er ook inmiddels bij de betreffende pony wel uit dat het voor mij niet onder 'klieren' valt maar dat hij gewoon enorm veel humor heeft, maar de mensen die er af en toe mee moeten werken denken daar iets anders over :+
Het heeft lang geduurd en ik heb hem wat keren ver weg aan een boom willen binden maar zoals een echte hengst betaamd heeft hij uiteindelijk de baas in zn hart gesloten en hij gaat echt voor me door het vuur en ja, daar ben ik trots op. Hij is mijn grote vriend die altijd zijn best zal doen en als het echt moet staat hij vooraan, hij heeft me echt nog nooit laten zitten (de laatste jaren dan }:0 ).
Maar o wee als iemand anders met hem op pad gaat dan haalt hij nog steeds dezelfde geintjes uit als die hij bij mij ook gedaan. Consequent en duidelijk zijn helpt een hele hoop, maar als hij echt te ver gaat dan weet hij dat ook en dan krijgt hij ook genadeloos op zn lazer :D