ik stap zelfs eerst nog opgezadeld maar aan de hand in (en uit), om elkaars bui n beetje af te tasten, vervolgens erop en m rustig aan de hulpen stellen
friesiszwart
Geplaatst: 26-12-12 18:04
ja hoor in en uit stappen.
lovemaylo
Geplaatst: 27-12-12 18:35
Ik doe altijd wel, zo heb je minder kans op blessures. Uitstappen doe ik altijd wel iets langer dan instappen.
annekeh
Geplaatst: 27-12-12 23:33
Sommige mensen denken dat ze alleen in het land ook conditie krijgen, maar meestal eten ze allen maar gras of gaan een keer op de ren . Ik zou gewoon in-en uitstappen. dan heb je minder kans op blessures
sannexbeau
Geplaatst: 29-12-12 16:13
Ik denk dat het altijd beter is om in en uit te stappen. Mijn pony gaat zelf namelijk niet alleen maar rennen op het land hoor, ze staat een beetje, ze eet gras of ze ligt. met instappen heb je minder kans op blessures en uitstappen moet sowieso, dan kan je pony even rustig lopen en op adem komen. Groetjes!
horlynnses
Geplaatst: 29-12-12 16:15
ik doe altijd 5 min in en uitstappen. In de winter als ze bezweet is zet ik haar op stal met zweetdeken.
_Aine
Geplaatst: 29-12-12 20:01
-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
xChou
Geplaatst: 30-12-12 14:30
Mijn verzorgpaard staat 24/7 buiten. Ik stap altijd wel eventjes in om haar toch een beetje te laten 'wennen' aan het feit dat ik er weer op zit, maar vaak niet langer dan 5 minuten. Uitstappen doe ik altijd zodat ze goed op adem kan komen en ze niet bezweet het land op hoeft.
Uitstappen doe ik altijd. Instappen ook, maar dan pak ik er meestal ook alvast een paar korte drafjes in een rustig tempo bij. Ik begin ook gelijk met halthouden en figuren rijden.
Frits vind het in de bak al snel saai als je hem niet goed bezig houdt.
In en uitstappen doe ik altijd. Ook al het paard 24/7 buiten staat. Je vraagt toch meer van de spieren dan wanneer een paard in de wei staat.
Locanda
Geplaatst: 04-01-13 00:00
Niet alles gelezen hoor, is beide belangrijk, kan wel minder lang dan bij een paard wat koud van stal komt. Bij uitstappen kun je als goede graadmeter houden, dat het oké is wanneer het paard weer rustig adem haalt, dat geeft aan dat het hart ook weer tot rust is gekomen.
Minoes
Geplaatst: 04-01-13 00:01
Ik doe het wel hoor, beter voor de spieren en vermindert kans op blessures en stijfheid!
In- en uit stappen zou ik altijd wel doen. Instappen om ervoor te zorgen dat het paard losgestapt is en een beetje opgewarmd. Uitstappen om te voorkomen dat je paard stijf wordt en zoals Daisssx al zegt minder kans op blessures.
altijd instappen/uitstappen. instappen voor de opwarming en uitstappen voor de 'coolingdown'
daniquexx
Geplaatst: 07-01-13 13:15
ja, ik doe het altijd! mij is geleerd dat het paard dan warm word, en zelf merk ik dat het draven en galoperen dan ook makkelijker gaat, veel losser
LauraEline
Geplaatst: 07-01-13 19:59
Ik zou altijd een paard in en uit stappen, ook als ze 24/7 op het land staan. Onder het zadel bewegen ze toch anders dan wanneer ze 'vrij' op het land kunnen banjeren.
Ik stap altijd warm en ook altijd weer een cooling down aan het einde. Helaas zie je dat op maneges etc. niet vaak
Nann__
Geplaatst: 07-01-13 21:50
Ik stap altijd zowel in als uit. Instappen om de spieren warm te maken, uitstappen voor coolingdown en om weer op adem te komen. Verder na het instappen rij ik eerst nog lang en laag los zodat ze helemaal los is in haar lijf en dan pak ik haar pas op. Uit mijn ervaring zijn ze dan gelijk al redelijk los in het lijf en forceer je niks.
Waar ik niemand over hoor is dat instappen ook bedoeld is voor de smering van de gewrichten. Ieder heeft het enkel over de spieren.
maj0
Geplaatst: 08-01-13 15:01
Hier stappen we wel in even de spiertjes opwarmen maar uitstappen is meestal een rondje en dan staan we stil.
Ik heb een paard wat uitstappen verschikkelijk vind. Dit heeft ze alvanaf dat ze ingereden is en is er nooit meer uit gegaan. We stappen meestal uit tot ze op adem is. Al heb ik haar ook wel eens na een parcours in de schaduw gezet om af te koelen. Doe haar er geen plezier mee om 5 min uittestappen
Ik stap nooit langer dan 5 minuten in nu, omdat ik daar geen zin in heb en het heeft geen nut. Na 2/3 minuten kan het wel weer. Na het rijden stap ik wel altijd 5 minuten uit, maar ik rij meestal samen met vriendinnen, dus dan stappen we gewoon lekker met het lange teugeltje onze pony's naast elkaar uit terwijl we een beetje kletsen.
CharlotteBM
Geplaatst: 09-01-13 21:20
Ik stap ook altijd in en uit Of het nou hoeft of niet, want zoals iedereen al zegt, het is ook voor je paard wel zo lekker (word ie meteen wat soepeler van) als je zn spieren ff los loopt. Uitstappen doe ik ook altijd, en als ie heel erg zweet, doe ik zn zadel eraf en loop ik en naast, of ga ik zonder zadel uitstappen En natuurlijk dan lekker laten rollen daarna!
instappen en uitstappen is volgensmij wel het beste, beter voor de spieren toch ? Ze staan stil met zadelen ( hoeft niet lang te zijn ) dus dan zou ik niet meteen gaan draven