stress en plezier in rijden 'kwijt'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:39

MarjanB schreef:
Hahaha ja denken, dat is een erg groot probleem. Ik denk over alles naar (analist ;) ) weet niet hoe ik dat uit moet zetten. Zal valeriaan helpen?

Valeriaan zou ik niet aan beginnen, maar magnesium helpt onwijs als je stress en druk hebt. Gewoon bij de Etos eigen merk kun je Magnesium met calcium krijgen. Helpt voor ontspannen van spieren en in je koppie en is niet schadelijk.

Nanno_123

Re: stress en plezier in rijden 'kwijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:30

leuk en lekker dat je zo naar buiten kan!
aan huis zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn, ik ben jaloersss!!

ik baal echt hoor dat ik zoveel spanning maak, vroeger niet, ik stapte overal op, deed van alles met de paarden maar nu niet.. komt misschien ook omdat ik nu een jonkie heb en de angst heb dingen verkeerd te doen.. maargoed, bij zon jonkie kan je ook denken het hoeft allemaal nog niet, alleen stap draf en galop, wat valt er te stressen? nou genoeg voor mij hahaha!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:20

bahhhh rijden ging poedersuiker.. paardje was fris en ik gelijk weer gespannen..
denk dat ik weer even een tijdje ga longeren voor dat ik erop ga, puur voor mijn eigen gevoel..
(en ondertussen schijt hebben wat andere dan wel niet zullen denken, als ze al iets zullen denken..)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:02

Die spanning komt mij bekend voor, was eerder ook voor de duvel niet bang. Het schijnt dat ik aan het ouderwordende vrouwen syndroom lijd en dus steeds meer rekening ga houden met wat als :D (oud stal genoot had er een hele theorie over)

Ik denk dat longeren wel kan helpen, vooral bij jonge paarden. Ik had gisteren ruzie met inja op de weg naar de binnenbak, 1 van de buren kwam zelfs naar buiten om te vragen of ie moest helpen. Stond al 5 minuten te klooien voor zijn huis en innie wou gewoon niet verder gelukkig zag ze in dat ik toch niet toegaf en toen ging ze maar. Met het rijden er nog wel wat last van gehad omdat ze dan helemaal opgewonden is en alles ziet en hoort maar het ging gelukkig niet meer zo dramatisch als een paar weken geleden :D Ik blijf zelf nu rustiger en heb zoiets van hup niet zeuren we gaan even lekker rijden.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:22

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je op een rustig, braaf paard kan rijden.
Ik geef zelf lesjes aan kindjes en de paarden die ik gebruik doen zelden of nooit een stap verkeerd. Als je op zo'n paard je vertrouwen zou kunnen terugwinnen, zou het paardrijden voor jou ook veel leuker zijn...

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:42

goed zeg datje zo doorzet, als je dan wint doet dat ook weer goed aan je zelfvertrouwen!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:51

Tja ik weet dat als ik opgeef het probleem alleen maar groter wordt. Ze is zo slim! Maar goed vanavond maar even een zweepje mee als ze dan weer begint te klooien kan ik dr even wat makkelijker naar voren krijgen. Verder is ze super super braaf! Lampjes aan der hoofdstel, ze maakt zich nergens druk om, ze probeert me alleen zo nu en dan even uit.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:53

Fiti schreef:
Ik zou er gewoon voor zorgen dat je op een rustig, braaf paard kan rijden.
Ik geef zelf lesjes aan kindjes en de paarden die ik gebruik doen zelden of nooit een stap verkeerd. Als je op zo'n paard je vertrouwen zou kunnen terugwinnen, zou het paardrijden voor jou ook veel leuker zijn...

Dat werkt niet. Want daarna moet je nog steeds terug naar het paard waar je spanning bij op zal bouwen. Eerst de lol terug er in. Dan komt de ontspanning er weer in, en dus ook voor jouw paard's gevoel de zekerheid. En dan pak je makkelijker op wanneer het "mis" dreigt te gaan. Kom je duidelijker binnen en druk je de stoutigheid de kop in. Verder niet meer denken wat zouden anderen vinden. Jammer dan als ze het er niet mee eens zijn. Jouw paard, jouw lol, jouw geld.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:08

Ik herken je verhaal ook. Een aantal jaren geleden van mijn paard gevallen en daarna onzeker geworden. ik voelde mij ook de loozer van de stal. inmiddels heb ik een ander paard. ik vertrouw haar maar wil ook alles goed doen. En als ik eens een opmerking krijg dat ik iets niet goed doe dan probeer ik er erg op te letten en wordt ik krampachtig. Probeer te ontspannen en niets van anderen aan te trekken. Het is jouw paard en het is jouw hobby. makkelijk gezegd maar het is wel zo. Je rijd voor je plezier. En wel consequent naar je paard toe zijn anders neemt hij het over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:48

heb niet alles gereden, maar wil toch even reageren. Heeft jouw spanningen in principe wel met het paard te maken of komt het daar tot uiting? Misschien moet je het ook even buiten je paard zoeken: weekendje weg, dagje welness, cursus pilates. Even werken aan je totale ontspanning en gemoedsrust en daarna kun je hopelijk weer fris en fruitig op je paard stappen. Vooralsnog zou ik even niet rijden want de frustratie wordt steeds groter. Misschien wel één keer even op een ander paard rijden om te kijken of je het dan ook hebt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:57

Na lang wikken wegen twijfelen en nadenken heb ik vandaag toch besloten om Inja te verkopen -O- . Ik heb het er heel erg moeilijk mee maar het is denk ik het beste, ook voor Inja. Ik ben gewoon een schijterd en ze verdient een baasje die lekker met haar gaat springen of crossen. Kan haar dat niet bieden omdat het voor mij te risicovol is (ivm aangeboren afwijking) en ik doe haar geen plezier met alleen maar dressuren en zo nu en dan naar het bos.

Voorlopig bied ik haar te koop aan via mensen die ik ken in de paarden die hun netwerk nagaan zodat ik er nog even rustig aan kan wennen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:01

Wat jammer...
Wil je daarna wel weer een ander paard of hou je het dan even voor gezien?

Pjoe, ikweet hoe lastig die keuze is.
Alleen heb ik me na een week bedacht dat ik mn paard toch wel graag wilde houden, nu nog geen moment spijt van gehad.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:18

Joh, wat zonde. Je had net weer wat plezier en vertrouwen teruggevonden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:27

Ja klopt, het gaat ook een heel stuk beter! Maar merk toch dat ik te gestresst ben en eigenlijk liever wat vaker naar het bos wil. Inja is wel braaf naar het bos maar je moet toch altijd echt rijden buiten omdat ze zo wakker is. Mis het bosstruinen en ontspannen met een lang teugeltje door t bos hobbelen..

Ik koop voorlopig nog niks anders, ik wil eerst heel zeker weten wat ik wil. Of ik bijvoorbeeld nog op concours wil of alleen het bos in wil en misschien wel western.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:33

Marjan, ik ben een echte dressuurmiep maar wat voor mij de lol weer terughaalde was juist mijn doelen even weghalen van het dressuurrijden. Ik trainde nog steeds dressuur en reed ook nog wel wedstrijden, maar ik heb mijn doelen toen tijdelijk bij het springen gelegd. En dat begon dus met balkjes lopen. In plaats van dat ik gefrustreerd raakte dat mijn paard omhoog ging bij de travers of dat ik 165 punten kreeg voor mijn proef, kreeg ik juist een kick van een kruisje van 30 cm springen op een nette manier. Elke springruiter vindt me nu een idioot :+ maar het haalde wel de spanning van het dressuurrijden af en daardoor werd paardrijden weer gewoon leuk in plaats van een lijstje wat afgevinkt moest worden qua doelen.
En wat misschien tegenstrijdig klinkt maar mij ook hielp: iets gaan oefenen wat mijn paard en ik samen absoluut nog niet konden. Ik verwachtte niet van mijn paard dat hij een correcte wissel sprong of dat hij een arbeidspirouette in galop deed, dus alles wat erop leek gaf een kick en was reuzeleuk om te oefenen. En het geinige was dat peerdlief zich daarop zo moest concentreren dat hij alle normaal moeilijke oefeningen nu juist als makkelijk, vertrouwd en bijna als opluchting ervaarde dus die ging hij ook veel beter doorlopen en hij had geen tijd meer om te klooien waardoor het basiswerk er ook veel beter op werd.

Misschien dat dat je nog kan helpen voor je paard verkocht is?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:37

Waarom ga je dan niet eerst met Inja western proberen? Hebben jullie allebei iets nieuws om je gedachten op te richten, beetje in lijn met wat Urielle ook schrijft. Kan best zijn dat jij dan minder gestresst bent waardoor Inja ook rustiger wordt, ook buiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:39

Urielle Het klopt wel wat je hier boven zegt, ben afgelopen weken bijvoorbeeld bezig gegaan met schoudervoor/binnenwaards wijken enzo om haar weer wat bij de les te krijgen en ze liep echt fijn! Maar ik wil eigenlijk ook wel eens gewoon dom hobbelen en even niks moeten en dat lukt niet echt omdat ze dan gewoon een stukje leiding mist en dan sta je ineens achterstevoren :) Ze is niet gevaarlijk ofzo maar echt ontspannen zit er voor mij niet in..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:50

Ik heb er slapeloze nachten van en geef het nog 1 kans. Hiervoor gaat ze vanaf zaterdag naar dr oude stalling terug. Hier staat ze veel meer buiten, hoop dat dat een positieve uitwerking heeft :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:30

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad; ik wou alles perfect doen, en uiteindelijk ook tegen m'n plezier in. Ik had heel erg zin om met m'n pony aan 't werk te gaan, maar stapte altijd verdrietig af omdat het gewoon niet zo perfect ging als ik wou dat het ging. Hierdoor werd m'n pony ook een beetje depressief-achtig. Hij had nergens meer zin in, en uiteindelijk opende dat mijn ogen. Ik heb een paar weken alleen maar gepoetst, gewandeld en 1x per week naar buiten. Pony was ook erg mager en ik zag hem meteen dikker worden en opvrolijken. Nu ben ik weer rustig 1/2x per week in de bak bezig, en met main goal; ontspanning! Het gaat natuurlijk nog lang niet zoals ik wil dat het gaat maar ik doe het gewoon rustig aan. Ik merk ook dat Q het meteen weer een stuk leuker vindt, hij is weer actief, oortjes d'r op en wil weer voor mij werken.
Om alles even kort te maken; gewoon even een paar weekjes er uit, en dingen doen die jullie beiden leuk vinden is mijn tip :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:03

Het is zo herkenbaar! Ik heb op het moment precies het zelfde. Ik heb mijn doelen al bijgesteld naar gewoon ontspannen met met paard door het bos, maar het lijkt gewoon niet mogelijk. Ik heb een tuigpaard en ze is braaf maar je moet altijd op je hoede zijn.
Ik ben nog aan het beslissen wat ik ga doen. Aankomende zaterdag ga ik bij een andere stal kijken zodat ze de hele dag naar buiten kan, maar nu op stal ben ik gewoon bang voor haar.
Alles is op het moment spanning en niets lijkt meer goed te gaan. Das gewoon om verdrietig van te worden. Ik heb het idee dat ik een te heftig paard heb gekocht met een sensibel persoon is dat niet handig.

Ik heb veel met mijn paard mee gemaakt, dus vind het moeilijk om een keuze te maken. We zaten in een stijgende lijn. Ik heb haar nu iets langer dan een jaar. In het jaar is ze van een pure tuiger een tuiger onder het zadel geworden en hebben we een eerste wedstrijd endurance gereden. Wat erg leuk was, maar als afsluiter werden we afgekeurd omdat haar hart niet goed was. Van de zomer heeft ze een week in Utrecht gestaan, omdat ze een hartritmestoornis had. Deze is in Utrecht verholpen en daarna hebben we alle doelen afgeschaft behalve een en dat was ontspanning. Geen bijrijders meer en 1 persoon die ons les gaf. Dit ging okee, maar de ontspanning kunnen we niet vinden.
Alles is bekeken, voer, zadel, medisch, beweging, maar de knop wil niet om. Daar bouwt bij mij spanning op iedere keer dat ik naar me paard ga wordt het voor me gevoel erger. Sinds afgelopen dinsdag was bij mij de emmer vol, uit het niets sprong ze op tijdens het opzadelen op en kwam daarbij op me voet terecht. Met ijzers onder is dat niet de beste plek om haar voet neer te zetten.

Ik ben mijn opties op een rijtje aan het zetten om de juiste keuze te kunnen maken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 19:12

Oh wat herkenbaar! Inja gaat morgen naar de nieuwe stal en dan gaat ze eerst even een week de wei op en longeer ik dr wat. Verder niet en volgend weekend maar weer even proberen. Echt iedereen zegt doe haar niet weg krijg je spijt van. Maar dit is wel het laatste wat ik wil proberen misschien past ze gewoon niet goed bij me en zit daar het probleem..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:57

MarjanB schreef:
Oh wat herkenbaar! Inja gaat morgen naar de nieuwe stal en dan gaat ze eerst even een week de wei op en longeer ik dr wat. Verder niet en volgend weekend maar weer even proberen. Echt iedereen zegt doe haar niet weg krijg je spijt van. Maar dit is wel het laatste wat ik wil proberen misschien past ze gewoon niet goed bij me en zit daar het probleem..

Hoe is het op de nieuwe stal? Lekker dat ze iig de wei op kan en dat je dr een beetje kan longeren daar.
Ik hoor ook echt van iedereen dat ik haar echt niet weg moet doen en dat ik er spijt van ga krijgen. De nieuwe stal is voor mij ook het laatste wat ik ga proberen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik na 3 maanden daar mijn definitieve beslissing ga nemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:42

Ze was vanmiddag helemaal gek :) normaal is ze super braaf in de trailer, deed t deurtje open en een hoop geknor en gesnuif. Ze herkende haar oude stek direct! Even op stal gezet maar daar was ze het niet mee eens haha. Eenmaal in de wei ging ze helemaal uit haar dak! Ze was alleen even vergeten dat klei gladder is dan zand en na een enorme sprint moest ze remmen en schoof ze zo op dr kont door de wei. Heb dr lang niet meer zo gek zien doen. Denk dat het een goede keuze is :)

Als je net zo twijfelt als ik doe zou ik idd even de tijd nemen, je moet ook wel zeker zijn dat je het niet meer wilt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:17

Leuk, dat klinkt als een goed begin!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:02

Kijk dat klinkt goed!

Ik heb gister de nieuwe stal bekeken en het ziet er goed uit, de paarden gaan in de winter in groepen iedere dag naar buiten, het is een mooie open stal met veel contact met de andere paarden.
Het gaat mij in ieder geval een hoop ademruimte geven en niet meer het gevoel geven dat ik moet, maar dat ik mag. Als ik geen zin heb om te rijden heeft ze in ieder geval al buiten gestaan en hoef ik me niet schuldig te voelen over het feit dat ze niet loopt. Zo kan ik voor mezelf de tijd en de ruimte nemen om een goede beslissing te maken met mijn paard.