Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:59

Dat is wel negatieve kijk Joolien. Ik ken genoeg eigenaren die wel hun paard alle ruimte willen geven en wat betreft stallen die paard de tijd gunt (heb daar geen ervaring in) ... maar ik weet door verhalen van viavia al twee (en dan heb ik niet eens gezocht) waar ik een jong paard heen zou sturen... die van mijn eigen instructrice of naar Suelza.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:01

Cassidy schreef:
Een goede trainer heeft geen deadline. Een goede eigenaar ook niet. Het is de eigenaar die aan een dergelijk dier vastzit (of de bijbehorende portemonnee) die de deadline stelt.

Maar daar zit dus vaak het probleem :p mensen verwachten heel veel van een trainingsstal... en omdat het financieel maar x maanden vol te houden is, komt er wel een soort deadline.... Is niet de schuld van de stallen hoor. Het is een beetje oorzaak-gevolg.

Dus het is niet zo dat ik tegen de stallen ben, maar er zit meer "druk" achter heb ik het idee... En ipv dat je normaal 2x in de week iets met een jong paard zou doen, wordt het nu "vaker" gedaan... Dus er is opeens meer druk (stel dat je een helemaal groen paard brengt, slecht idee natuurlijk... (groen als in "niet veel contact met mensen, kent nog helemaal niets)... Ben je al wat verder, kent hij het zadel, dan is dat natuurlijk ook weer een ander verhaal...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:01

Joolien schreef:
Cassidy schreef:
Afgezien van het feit dat niemand in de portemonnee van een ander kan kijken, vind ik het nu wel erg cru wat je stelt.

Hoezo cru? Ik zie het gewoon heel veel in mijn omgeving. Mensen die haast hebben of geen geld hebben(het geld er niet voor over hebben). Trainingsstallen die met harde hand een paard 'beleren' en doorrijden en dan zo snel mogelijk want tijd is geld.
Ik weet niet op welke roze wolk je leeft, maar dit is echt wel werkelijkheid. Ze zijn er wel, maar niet veel... Bovengenoemde is toch vaak de meest voorkomende gang van zaken.

-O-

* gaat zich maar inschrijven als uitzendkracht bij Randstad *

ponyparadijs

Re: Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:30

Toch is het een kromme gedacht Joolien.
Want of paard A er nu 3 maanden staat of dat paarden A-B en C ieder 1 maand staan om te beleren maakt dat voor de portemonnee van de trainer niet uit. Want al die paarden betalen neem ik aan het zelfde bedrag per maand. Want de meest stallen betaal je niet per ingereden paard maar per maand training.
Dus voor die trainer maakt het niet uit als het 3 maanden duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:34

ponyparadijs schreef:
Toch is het een kromme gedacht Joolien.
Want of paard A er nu 3 maanden staat of dat paarden A-B en C ieder 1 maand staan om te beleren maakt dat voor de portemonnee van de trainer niet uit. Want al die paarden betalen neem ik aan het zelfde bedrag per maand. Want de meest stallen betaal je niet per ingereden paard maar per maand training.
Dus voor die trainer maakt het niet uit als het 3 maanden duurt.

Daar dacht ik zelf ook al aan. Maar ze willen zoveel mogelijk paarden van zoveel mogelijk klanten om maar binding te houden voor de toekomst.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:37

Hoeveel stallen ken jij daadwerkelijk die zo werken? Veel stallen werken gewoon met een wachtlijst.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:44

Mijn waarschijnlijk toekomstige paard :') ga ik wel wegbrengen om door te laten rijden (Is al zadelmak, staat sinds februari stil).
Ik ben nu wel bezig een andere pony door te rijden, dus tegen die tijd heb ik de ervaring wel.
Ik vind het alleen niet helemaal eerlijk om het zelf te doen, want een pony loopt heel anders als een paard (en hun betalen het :Y) )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:48

Joolien: misschien moet je het niet de stallen verwijten dat de eígenaren er vaak niet voldoende geld voor over hebben.
Want goede stallen genoeg, en dat zijn echt wel mensen die weten wat ze doen, en die wéten dat het zich tegen je keert als je het paard niet de tijd geeft die het nodig heeft. Maar ja.. dan moeten mensen daar wél ook een reele prijs voor willen betalen. En ik zie helaas toch vaak dat, als puntje bij paaltje komt, dan toch gekozen wordt voor de "bekende van een bekende" omdat deze "niet zo moeilijk doet", je er direct terecht kunt, goedkoper is én het sneller doet. De vraag naar of dit dan ook kwaliteit is wordt dan vaak niet eens meer gesteld .De belofte snel en goedkoop zelf op je eigen paard te kunnen is dan voldoende..

En ja.
Dat kun je degenen die echt professioneel en vakkundig beleren natuurlijk niet verwijten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:53

riagr schreef:
Joolien: misschien moet je het niet de stallen verwijten dat de eígenaren er vaak niet voldoende geld voor over hebben.
Want goede stallen genoeg, en dat zijn echt wel mensen die weten wat ze doen, en die wéten dat het zich tegen je keert als je het paard niet de tijd geeft die het nodig heeft. Maar ja.. dan moeten mensen daar wél ook een reele prijs voor willen betalen. En ik zie helaas toch vaak dat, als puntje bij paaltje komt, dan toch gekozen wordt voor de "bekende van een bekende" omdat deze "niet zo moeilijk doet", je er direct terecht kunt, goedkoper is én het sneller doet. De vraag naar of dit dan ook kwaliteit is wordt dan vaak niet eens meer gesteld .De belofte snel en goedkoop zelf op je eigen paard te kunnen is dan voldoende..

En ja.
Dat kun je degenen die echt professioneel en vakkundig beleren natuurlijk niet verwijten

Ik zeg ook dat het vaak het een of t ander is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:00

En ik denk dus dat als je er moeite voor doet ( en kritisch durft te zijn), er altijd een goede stal te vinden is.

Mijn nu nog jaarling merrie gaat tzt echt wel professioneel beleerd worden. Krijgt ze een basis van die de gemiddelde recreatie ruiter haar niet kan geven. ( en met recreatieruiters bedoel ik iedereen die niet beroepsmatig met paarden bezig is..)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:07

Tja wat is professioneel? Die vraag komt dan altijd bij mij naar boven eigenlijk..
Ik ben de tel even kwijt, maar kan nu wel zeggen na bijna 2 jaar al bezig te zijn met het inrijden van (jonge) paarden dat ik ondertussen toch wel 'ervaren' begin te worden. Mijzelf een prof noemen, nee doe ik niet. Een ander zou in mijn positie wellicht schreeuwen dat ie al een heuze prof is.

Er is naar mijn inziens echt een verschil tussen de verschillende ruiters, heb wel eens meiden gesproken van een jaar of 20 (mijn eigen leeftijd) die op een feestje stoer zaten te vertellen dat ze vroeger veel paarden hebben ingereden. Na een beetje doorvragen, goed luisteren en tussen die 'opschepverhaaltjes' doorheen weten te prikken kom je erachter dat het vaak om die paar (2 a 3, hooguit 6 a 7..) pony's van de buren, manege of een boertje uit de buurt gaat. Tegenwoordig te bang om op een jong goed beleerd paard te gaan zitten. Maar die lopen ondertussen dus wel mooi op te scheppen. ;)

Zelf ben ik opgegroeid tussen de jonge beesten, al v.a. dat ik begon met paardrijden hebben jonge pony's en paarden mij op de een of andere manier altijd getrokken. En het liep gewoon zoals het gelopen is, in mijn pony tijd heb ik het e.e.a. wel ingereden maar dit kwam sporadisch voor. Veelal reed ik ze door, en konden ze een fatsoenlijke B of L proef dan werden ze verkocht of ging de dochter of dat ene meisje van stal erop. Ik vond het altijd wel super om te doen maar vind het wel heel erg jammer dat ik nooit verder ben gekomen. Ik heb na mijn ponytijd (nouja was een jaar of 17) wel op een leuke (arabieren)stal gelopen, fokkerij, handelsstal, dekstation en alles in 1 eigenlijk. Veel verschillende dieren onder m'n kont gehad en enorm veel geleerd! Daarna heb ik een jaar zo'n beetje niet veel gedaan, een jonge d-pony die na het inrijden een jaar niet gereden was doorgereden en een jonge merrie ingereden.

Toen ben ik begonnen waar ik nu rijd en het bevalt me super! Ondertussen al wel best wat paarden (en pony's) gehad en waar ik eerder dacht dat ik al vrij ervaren was, denk ik nu erop terug kijkend, tjonge jonge wat was ik toen nog een onervaren klungel eigenlijk. Ik durf te wedden dat ik nog erg veel te leren heb, heb paarden gehad die inderdaad echt van die bloed diertjes waren maar ook nuchtere koelbloedjes. En elk paard is en blijft uniek, elk paard vergt weer een andere aanpak. Ik ga gewoon door, vind het super leuk en heb echt al v.a. dat ik hier begon super begeleiding van iemand die zelf ook jarenlang paarden heeft ingereden en doorgereden. En ja die is er echt ALTIJD bij, zat momenten hoor dat ie helemaal niks hoeft te zeggen ik ondertussen zelf ook best handig en technisch genoeg ben geworden dat ik mezelf ook goed kan redden. Maar je zou maar net dat ene momentje hebben dat je die begeleiding wel nodig bent en die er gewoon niet is.

Oh en dan nog de discussie over het wel of niet de tijd gunnen, mijn ervaring is dat het vooral de eigenaren zijn die het snel snel snel klaar willen hebben, echter mogen ze pas terug naar huis als het vertrouwd is er een goede basis in zit en het paard er gewoon klaar voor is. Duurt dit 3 maand duur het 3 maand, duurt het 6 maand duurt het 6 maand. Echter hebben we ook dieren gehad die met 1 maand toch al heel erg braaf waren en met de juiste ruiter thuis prima naar huis konden. Dan praat ik wel over die nuchtere diertjes die het gewoon snel oppakken. Overhaasten is echt not done.

We zullen overigens wel zien wat de tijd brengt en misschien zal ik ooit in het bejaardentehuis wanneer ik terugkijk op mijn (paarden)leven heel misschien een keer zeggen; "Ja eigenlijk kon ik mezelf wel prof noemen" ;)

Overigens blijf ik erbij dat je het beste het paard weg kan brengen of iemand aan huis laat komen. Op veel stallen mag je overigens best komen kijken, hier is het iig geen probleem als de eigenaar graag wil komen kijken. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:09

Voor een paard is het trouwens helemaal niet erg als het 2/3 maanden wat meer doorgepakt wordt om doorgereden te worden,iedere dag 15 min. goed,is beter dan 2x in de week 30 min. met meer geklungel..het kan ook sneller gaan op een prof stal omdat die mensen weten wat ze doen en een paard veel sneller duidelijk kunnen maken wat de bedoeling is.

Ik praat dan wel over de goede stallen waar ze een paard dmv vertrouwen,wennen etc beleren en niet de stallen waar ze paarden "breken".

Ingrid_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:15

Zelf doen onder begeleiding! En vooral rustig aan!

Ik ben nu ook al vanaf juli bezig met een 3 jarige San Remo x Ferro en doe nu alleen nog maar erop stappen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:13

Ik heb heb inmiddels zo'n 35 paarden zadelmak gemaakt en schaar mij dan ook onder de mensen die het als werk zouden kunnen doen (doe ik niet, want het is voor mij hobby, en ik doe het alleen nog als ik er zin in heb). Het is niet heel moeiiljk, maar je moet echt weten wat je doet. En het kan ook gevaarlijk zijn. Geen ervaring, vraag iemand met ervaring je te helpen, of breng je paard weg.
Wil je het zelf graag leren, dan moet je hulp vragen van iemand die weet hoe het kunstje werkt. Dus dan zul je er zelf bij moeten zijn. En als je 1 paard zadelmak gemaakt hebt, dan beheers je het kunstje nog niet, het begin is er, maar je zult er meer zadelmak moeten maekn om echt te wteen hoe het moet en wat je moet doen.
Overigens, ik lees hier verhaeln over breken en vertrouwen. Een paard wat vertrouwen heeft in de mens kun je vaak binnen een week van niets rondrijden in alle 3 gangen. Echt zadelmak is het nog niet voor een onervaren ruiter, maar een ervaren ruiter met wat lef kan er dan soms al zelf mee verder. Een paard wil dan natuurlijk nog wel eens raar reageren of bokken. Zo'n paard heeft geleerd de mens te vertrouwen.
Maar er zijn ook eigenaren die gewoon echte rotbokken wegbrengen. Dan hoef je niet alleen het vertrouwen in de ruiter te leren, maar moet het gehele paard nog opgevoed worden. En tja, dat kost tijd wat de eigenaar soms niet heeft en dan spreekj e soms van breken. Geef dus niet direct de stal de schuld, de eigenaar kan ook schuldig zijn aan het niet opvoeden van paarden en dan wel dingen verwachten.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:52

Het nadeel van een paard beleren vind ik ook altijd je weet eigenlijk de reactie nooit waneer je er voor het eerst opstapt. Somige moeten inderdaad gewoon gebroken worden en een ander stap je op en dan kijken ze hee zit je nu daar gezelig. Ik kan niet zeggen bij ons dat het nou juist de paarden waren die heel gemakelijk waren in omgang dat die juist heel braaf reageerden vaak was (is) het juist andersom.