Moeite met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:55

jouw heupmobiliteit bij de physio of beter ostheopaat laten checken.

heel natuurkundig: je paard maakt altijd ergens in de draf een opwaartse beweging, dit versneld jouw heupen naar boven, als je een volledig stijf ding zou zijn heb je dan dus een opwaartse snelheid en als je paard weer naar beneden beweegt 'trekt' hij zich aan de rest van zijn lijf weer naar beneden, en versneld dus sneller dan jij kan vallen.
gelukkig ben je niet een blok staal ofzo: je moet dus ERGENS een schokbreker in je lijf bouwen. door de opwaarste beweging van het paard in je heupen mee te nemen, kunnen je schouder (relatief) gelijk blijven. tegen de traagheid van je schouder e.d. kun je dan je heupen weer tegen het paard drukken als ie weer naar beneden beweegt.

bovenstaande hoef je niet per se te begrijpen... hoofdzaak is dat je heupen meebewegen met de beweging van het zadel/rug. dit houdt in de practijk in dat je je bovenbenen losser moet maken en de spieren die je heupen immobiliseren verder ontspannen/rekken.

je kunt vooraf in stand een voor een je bovenbenen zo ver mogelijk opzij/omhoog nemen en dan weer terugleggen op het paard, dan de andere. dan check je of je bekken niet naar voren is gekanteld (buikspieren, maar ook billen.)

ik ga vaak direct na opstijgen eerst 2 minuten met mijnhakken tegen mijn billen op het paard zitten en druk dan mijn bekken zo ver mogelijk naar achter, knieenen ook zo ver mogelijk naar achter, als je dat echt (correct) twee minuten volhoud, zit je soms al een gaatje langer in je beugels.

de paardenrug beweegt niet alleen op en neer, je heupen moeten correct in het ritme van de draf 'achteruit fietsen'.

helpt dat?

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:11

gewoon veel oefenen :D

rooompjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:05

Je kan het het beste opbouwen, 2x doorzitten, 2passen lichtrijden en dan 3 passen doorzitten, 2 passen lichtrijden en dat steeds langer opbouwen ;)

rooompjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:06

En oefen op een bal met je heup naar Vooren en naar acht te brengen en te kantelen en dan zorgen dat je rug etc. Recht blijft, dat echt alleen je bekken kantelen

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:10

Ik heb ook moeite met doorzitten, ligt bij mij ook een beetje aan op welk paard/pony ik rij :) ik blijf hard oefenen :o

xMaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:41

Ik had dit ook heel erg in het begin,, toen ging ik steeds meer oefenen, heb elke week gewoon les dus elke les goed oefenen en vragen aan instructrise en vaker zonder zadel rijden en nu gaat het beter! :j

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:15

Je moet lekker ontspannen. Ik had dit ook in het begin maar nu niet meer

regenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:02

Zoals hier boven al staat , oefenen oefenen oefenen. :J Maar kan wel begrijpen dat je er moeite mee hebt, heb ik namelijk ook nog best soms.
Maar je kunt, je beugels langer maken, goed op je reet zitten ;) en ontspannen. :D
succes nog verder

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:56

oefenen en misschien je bovenbenen beetje tegen het zadel aanklemmen

Lotte_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:04

Heb dit probleem ook... Heb ook een zwakke enkel dus kan mijn hakken ook niet goed uitdrukken...

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:06

xLottee98: Dan heb je je beugels waarschijnlijk te kort, als je ze wat langer maakt kan dat al veel schelen. Ik heb zelf ook last van mijn enkels, en dit helpt mij echt heel erg.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 01-02-13 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotte_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:06

hannah41 schreef:
xLottee98: Dan heb je je beugels waarschijnlijk te kort, als je ze wat langer maakt kan dat al veel schelen.

Zal het morgen proberen hoopt dat het helpt.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:07

Had hier eerst ook wel last van, maar de laatste tijd gaat het wel goed! Mij heeft het wel geholpen om even diep in en uit te ademen en dan te zorgen dat je je rug helemaal loslaat, dat lukte dan een paar pasjes, maar dan voel je wel je de rug helemaal mee moet bewegen. Natuurlijk moet je gewoon veel oefenen en dan lukt dat wel steeds langer. Ik moet wel altijd mijn buikspieren aanspannen, mijn rug ontspan ik dan en mijn benen doe ik niet zoveel anders mee, heb wel vrij weinig druk in de beugels, moet er altijd wel aan denken dat ik mijn benen lang blijf maken. Het probleem is dat als je te veel op je beugels steunt, je jezelf omhoog drukt, dan is het moeilijker om door te zitten. Zonder beugels rijden heeft mij wel geholpen, dan merk je ook meteen hoe lang je je beugels eigenlijk moet hebben. Succes, ik heb er wel een jaartje over gedaan voordat ik goed kon doorzitten op de mijne :P

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:19

ik rij binnen kort op een fries die super hoog opgooit hahaha gelukkig kan ik al wel doorzitten
suc6 met oefenen :j

MilaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:25

Ik kan er niet echt een juiste andwoord geven maar als je uw buiksprieren voelt na het doorzitten ben je al goed op weg, en als je moeite hebt met dat doorzitten heb je het dan ook in galop of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:53

Je kan pas fijn (om het zo even te zeggen) paardvriendelijk doorzitten als paard zijn rug kan/wil/durft los te laten. Als jij gaat doorzitten terwijl paard de rug vast houd is dat gestuiter niet prettig en zal het paard de rug blijven vastzetten om dat op te vangen. Goed doorzitten zal je dus in eerste instantie rijtechnisch moeten oplossen zodat het paard het aandurft/aan kan om je te laten zitten.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:35

Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig en heb er ook moeite mee, al lukt het elke week beter en beter. Ik probeer me altijd echt te ontspannen en mee te gaan met de bewegingen en ik let niet op mijn beugels, als ze uitvallen, da vallen ze maar uit. Eerst het doorzitten, de beugels komen (hopelijk) wel later ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:45

RUI--RT-P

Lotte_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:59

Het ging bij mij vandaag al een stuk beter!

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:44

Inderdaad achterover zitten, zorgen dat je mee beweegt met het paard en niet tegen het paard in.
Dan word je in elk geval heen en weer geslingerd! :')

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:44

fayponylover schreef:
zonder zadel ist best!

Dat wilde ik inderdaad nog even toevoegen,
zonder zadel oefenen werkt ook vaak.

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:39

De beste tip die ik ooit heb gekregen is om je beken te kantalen, hierdoor kan je goed de beweging van je paard volgen maar wel stilzitten. Ik heb 1.5 jaar gereden op een fries die onwijs hoog opgooide en die tip heeft me toen heel goe geholpen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:00

mij hebben ze ooit aangeraden mijzelf coitus met het zadel voor te stellen. (verwoording was wat minder elegant destijds) maar dat heeft me heel erg geholpen, en de beweging en spiergebruik is heel vergelijkbaar.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 02:06

Airnt schreef:
mij hebben ze ooit aangeraden mijzelf coitus met het zadel voor te stellen. (verwoording was wat minder elegant destijds) maar dat heeft me heel erg geholpen, en de beweging en spiergebruik is heel vergelijkbaar.

Coitus??

Edit.. Heb het gegoogled _O-

Maar hoe ik me dat moet voorstellen met een zadel??! :')

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:08

ik heb geen trema op mijn toetsenbord...