paard 'hangt' echt aan teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:19

chalinka schreef:
voor de rest is niks mis met hem hoor

Althans niets wat aan hemzelf te wijten is :+

Maar goed, dat wil je niet horen. Waarom heb je dit topic eigenlijk geopend, begrijp je het nog steeds niet?

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:23

maar 7 jr en dan al artrose, tja das normaal tegenwoordig, vooral bij paarden die veels te jong hard aan t werk worden gezet. Maar besef juist daarom wat je met je paard wilt gaan doen, endurance lijkt me een beetje te veel van het goede....

Eerlijk gezegt vind ik dat paarden die door dit soort gebreken verkocht worden als zijnde recreatie paard, beter naar de eeuwige groene weillanden gestuurd kunnen worden en men in het algemeen eens beter gaat nadenken over hoe wij mensen een paard steeds jonger kapot gereden krijgen...

verder wens ik veel succes met je paard en geef hem-haar nog een waardig paarden leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:25

marnico: ik heb hem niet ingereden he, ik heb hem sinds dat hij 4 jaar en 9 maanden (ong.) was
endurance ben ik ook al niet meer van plan ivm zijn artrose, maar recreatief dressuur wel

buiten het rijden staat hij in de zomer 24/24 7/7 op de wei, in de winter gaat hij wel savonds (net voor het echt donker word) binnen tot smorgens tussen 9 en 10 uur

marnico

Re: paard 'hangt' echt aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:40

Ts,
ik snap je wel, maar een ex renpaard heeft wel zijn portie gehad, dat bedoel ik, niet om jouw aan te vallen hoor. Ook worden hun getraind om flink tegendruk te voelen in de mond meen ik. maar op bokt zitten gerust ook wel jockeys, wellicht kunnen hun de manier van omschakelen naar rijpaard beter uitleggen.

Maar om met zo'n paard aan te gang te gaan, tja, dat moet je wel wilen. ik zou bij elke rit gaan denken, tot hoever kan ie gaan, en das veel voor een paard echt laat blijken dat ie veel pijn heeft.
Maar dit is mijn mening, en gaat beetje off topic.

succes verder.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:24

Ben wel benieuwd waarom je nu je profiel leeggehaald hebt.

Ga je een filmpje plaatsen?

Zoja ga ik je topic volgen en kijken of ik je kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:42

ik heb geen recente en goede filmpjes en het is nu echt wel te nat om te rijden bij ons

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:51

[quote="jodi"]
Ruiters die hun diensten aanbieden om paarden te trainen,krijgen regelmatig ex-renners aangeboden en aangezien daar geld mee te verdienen is.... :P [quote/]

Ehhhh?? Geld mee te verdienen?? Hoeveel moet een omgeschoold renpaard dan opbrengen?? Volgenls mij brengt dat niet veel op en kun je beter een goede kwpner opleiden,is minder werk ook.

Trouwens is overgaan op bitloos natuurlijk onzin om van het hangen af te komen. Paard gaat echt niet de achterhand meer gebruiken daardoor en ook de ruiter gaat er niet anders van rijden.....tis een rijtechnisch probleem namelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:53

Superwoman, niet om te verkopen. Er zijn mensen die een renpaard van de baan halen (bij voorbeeld omdat ze het een leuk paard vinden of liever een volbloed willen dan zo'n stomme warmbloed) en het dan laten omscholen door iemand die er verstand van heeft. Degene die het paard omschoolt verdient daar dan aan. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:04

even voor de duidelijkheid: ik heb hem niet van de baan gehaald, hij was al een half jaar - een jaar er mee gestopt toen ik hem kocht ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:07

chalinka schreef:
even voor de duidelijkheid: ik heb hem niet van de baan gehaald, hij was al een half jaar - een jaar er mee gestopt toen ik hem kocht ;)

Doet er wat z'n conditie betreft ook niet zo veel toe. Je zit al ruim twee jaar te k*tten met dat paard en bent óf te dom óf te koppig om te snappen waarom je paard niet normaal kan lopen. Of te blind. Want het is in één oogopslag te zien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:04

chalinka schreef:
Peppertree: les nemen wil ik wel, maar vind niemand
marnico: paard heeft (helemaal het begin) artrose, voor de rest is niks mis met hem hoor

Welke regio van België woon je dan want er zijn meer Belgische bokkers en ik woon er vlakbij dus misschien dat iemand je wel kan helpen in je zoektocht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:14

Koper schreef:
Superwoman, niet om te verkopen. Er zijn mensen die een renpaard van de baan halen (bij voorbeeld omdat ze het een leuk paard vinden of liever een volbloed willen dan zo'n stomme warmbloed) en het dan laten omscholen door iemand die er verstand van heeft. Degene die het paard omschoolt verdient daar dan aan. Snap je?

Ik geloof eigenlijk niet dat de goede ruiters zich daarmee bezig houden, of we hebben het over minder goede ruiters....
Er valt namelijk geen eer aan te behalen... Een renpaard heeft al moeite met de gewone oefeningen en zal nooit een uitblinker worden op dressuurgebied.
Ik zou er "mijn naam" iig niet op willen zetten. (mede ook omdat je veel vraagt van het paard vanwege de bouw)
Daarbij komt zo'n paardje uit de goedkope prijsklasse en heeft men vaak niet zoveel geld om het goed om te scholen en zelf voldoende bij te lessen...
Over het algemeen is het een leuk rectreatiepaard. Nu zijn er altijd uitzonderingen, maar ik vind niet dat "er geld aan te verdienen is". Tenminste imo niet in grote mate.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:17

Gelukkig heeft niet iedereen hetzelfde doel, en zijn er genoeg goede (en niet competitief ingestelde) ruiters die een leuk paard willen.

Het leest bijna alsof er alleen op een wedstrijdterrein "eer" aan een paard te behalen valt. Er zijn gelukkig ook mensen die daar niet zo over denken :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:26

In Engeland wordt dat heel erg veel gedaan. Daar is de eventingsport ook veel groter dus die paarden worden verkocht als eventers. Vriendinnetje van me koopt ze voor een paar honderd pound op om ze weer voor het veelvoudige te verkopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:34

Koper schreef:
Gelukkig heeft niet iedereen hetzelfde doel, en zijn er genoeg goede (en niet competitief ingestelde) ruiters die een leuk paard willen.

Het leest bijna alsof er alleen op een wedstrijdterrein "eer" aan een paard te behalen valt. Er zijn gelukkig ook mensen die daar niet zo over denken :)

Nee,dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat IK het niet leuk zou vinden om daar les aan te geven en om dat te corrigeren. Het is imo niet eerlijk om er dressuur van te vragen.
Een beetje bijleren prima, maar ik vind er persoonlijk te weinig vooruitgang in om het leuk te vinden.
Meer goede instructeurs en ruiters (ik ben geen instructeur!) hebben graag goede ruiters om hun naam groot te maken/houden en daardoor weer goede lesklanten erbij te krijgen.
Daarbij zijn dat dus imo niet de paarden waar "geld aan te verdienen valt".(waar het om ging)
De minder fanatieke instructeurs en ruiters zie je vaak samen.... helemaal niet erg vind ik, zolang ze elkaar maar kunnen bieden wat ze zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:34

Iris82 schreef:
In Engeland wordt dat heel erg veel gedaan. Daar is de eventingsport ook veel groter dus die paarden worden verkocht als eventers. Vriendinnetje van me koopt ze voor een paar honderd pound op om ze weer voor het veelvoudige te verkopen.

Dat is veel logischer, maar dus niet als dressuurpaard :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:37

superwoman schreef:
Ik bedoel dat IK het niet leuk zou vinden om daar les aan te geven en om dat te corrigeren. Het is imo niet eerlijk om er dressuur van te vragen.

Dressuur = het opleiden van het paard. Dat HOOR je van ELK paard te vragen.

Juist een paard dat niet gefokt is voor de moderne "dressuur" (oftewel het ruk- en prikwerk dat we tussen de witte hekjes zien) kan veel voldoening geven. Dat bedoelde ik namelijk.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:38

Misschien dat ik het mis..

Ik heb altijd geleerd dat als mijn paard gaat hangen om eerst eens been en ophouding maken te geven... als je hem loslaat ben je hem toch helemaal kwijt?!..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:39

Koper schreef:
superwoman schreef:

Dressuur = het opleiden van het paard. Dat HOOR je van ELK paard te vragen.

Juist een paard dat niet gefokt is voor de moderne "dressuur" (oftewel het ruk- en prikwerk dat we tussen de witte hekjes zien) kan veel voldoening geven. Dat bedoelde ik namelijk.

Ik bedoel dressuur in de zin van wedstrijden.... En dat is ook NIET het ruk en prikwerk tussen de hekjes, want dat is met geen 1 paard fijn om naar te kijken (lijkt me ook niet fijn rijden)
Wat voldoening geeft is persoonlijk.

(btw dan hebben we het ook wéér niet over goede ruiters en instructeurs natuurlijk, als je praat over ruk en plukwerk) :?
Laatst bijgewerkt door superwoman op 13-10-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:41

Dressuur op wedstrijden is een kleine fractie van het geheel dat dressuur heet.

Ik gok zomaar dat de mensen die een volbloed kopen ook de mensen zijn die niet in de eerste plaats geïnteresseerd zijn in het dressuurwedstrijdgebeuren. Die mensen bestaan namelijk ook. Niet iedereen denkt hetzelfde ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:43

Koper schreef:
Dressuur op wedstrijden is een kleine fractie van het geheel dat dressuur heet.

Fijn dat je me dat even uitlegd *\o/* :')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:43

blubdevis schreef:

Ik heb altijd geleerd dat als mijn paard gaat hangen om eerst eens been en ophouding maken te geven... als je hem loslaat ben je hem toch helemaal kwijt?!..

Je hoeft niet meteen je teugels los te laten en cowboy-achtige taferelen te verwachten. Als je paard hangt kun je loslaten door zelf volledig te ontspannen. Lukt dat niet (lees: het lukt de ruiter niet volledig te ontspannen en geen druk meer te vragen) dan kun je letterlijk even loslaten door je handen naar voren te brengen en niet meer op contact te rijden.. Maar dit wil niet zeggen dat je je paard dan kwijt bent..

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:44

ik heb ook een ex-renpaard, nee geen draver egt een onder de man gereden snelheids galop paard om t zo maar te zeggen,
mij werd altijd verteld dat ze in de teugels hangen om snelheid te maken mijn paard deed het eerst ook en was heel fel op t been, ik reed vaak op een volte veel overgangen en tempowisselingen. nu gaat het rijden gelukkig wel lekker ontspannen en niet meer gehang ook in het bos vind ze t heerlijk aan een lossere teugel te lopen en ontspant ze fijn. maar egt dressuurpaard zal met haar nooit lukken ze blijft moeite hebben met evenwicht en haar benen recht plaatsen

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:46

Saintelette schreef:
blubdevis schreef:

Je hoeft niet meteen je teugels los te laten en cowboy-achtige taferelen te verwachten. Als je paard hangt kun je loslaten door zelf volledig te ontspannen. Lukt dat niet (lees: het lukt de ruiter niet volledig te ontspannen en geen druk meer te vragen) dan kun je letterlijk even loslaten door je handen naar voren te brengen en niet meer op contact te rijden.. Maar dit wil niet zeggen dat je je paard dan kwijt bent..

Nou als iemand opmerkingen maakt als loslaten, loslaten, loslaten.. dan begrijp ik daaruit helemaal losgooien..

Als paard gaat hangen betekend het toch niets meer dan dat hij op de voorhand loopt? qustie van ophouding en been activeer je de achterhand? = probleem opgelost?

Shoot me if im wrong..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:48

Hoe kan je paard eigenlijk gaan hangen aan de teugel als je met losse teugel rijdt :?