Mijn paard wil niet stappen of stoppen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Re: Mijn paard wil niet stappen of stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:17

Ik denk dat heel veel punten wegvallen, want dat heb je hier allemaal verteld net. En als jij niet wilt dat je zus je helpt zorg dan dat je een goede instructrice krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:18

Dames, vecht dit even ergens anders uit, ts, het feit dat je paard alleen jou en één ander persoon accepteert kun je helaas ook iets anders zien. Jouw merrie accepteert jullie in HAAR kudde, maw, zij bepaalt en daar moet je vanaf. Ga gewoon weer terug naar af en begin overnieuw, met goede instructie want daar ontbreekt het aan. Een jong paard fijn voor elkaar krijgen is niet gemakkelijk, doe je iets fout dan keert zich dat altijd tegen je. Er zijn niet zoveel mensen die dit goed kunnen, al helemaal niet zonder begeleiding.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:29

marion82 schreef:
Wat betreft het zadel is gelul. Zadel lag goed en was prima aangesingelt, daar hebben we niet eens over gesproken.
Ik wil je niet kleineren en zeg ook dat ik ook niet alles weet, jij bent de gene die denkt alles te weten en wil niets aannemen. Ik heb ook niet gezegt dat ik op het paard wil rijden, ik wil jou helpen als combinatie met het paard.
Ik heb jou niet laten zitten, ik heb je tips gegeven. Dat je je hierdoor aangevallen voelt, dat ligt bij jezelf. Ik probeer(de) je niet de les te lezen. Ook heb ik aangegeven dat ik je indd niet kan helpen voor ik je samen met het paard gezien heb.
Ik heb je ook nooit gezegt dat je geen goede bedoelingen had met mijn paard, ik heb je immers zelf gevraagd of je haar wilde verzorgen/bijrijden. Allemaal gebasseerd uit je "jaren lange" ervaringen.

Je hoeft mijn hulp niet te accepteren, maar weet dat je het altijd mag vragen. Je bent me zusje en ik ken je beter dan je zelf denkt.

Ik vindt dat jullie dit beter privé kunnen uitpraten.
Verder moet ik heel eerlijk zeggen dat ik heel goed snap dat je zusje je hulp niet wilt. Blijkbaar is jullie band al niet echt hecht dus denk ik dat je alleen maar mee gedoe krijgt als je haar gaat helpen. Daarnaast had je haar beter kunnen bellen of mailen toen je dit las op bokt. Ik vindt het toch een beetje sneu voor zusje. Snap dat je het goed bedoelt maar jij bent de oudste dus praat dit uit en ga dit niet over internet uitvechten.
Wil je haar echt helpen bel haar dan op en praat met elkaar het zo raar om via internet te gaan regelen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:08

Tigra_ schreef:
Ik vindt dat jullie dit beter privé kunnen uitpraten.
Verder moet ik heel eerlijk zeggen dat ik heel goed snap dat je zusje je hulp niet wilt. Blijkbaar is jullie band al niet echt hecht dus denk ik dat je alleen maar mee gedoe krijgt als je haar gaat helpen. Daarnaast had je haar beter kunnen bellen of mailen toen je dit las op bokt. Ik vindt het toch een beetje sneu voor zusje. Snap dat je het goed bedoelt maar jij bent de oudste dus praat dit uit en ga dit niet over internet uitvechten.
Wil je haar echt helpen bel haar dan op en praat met elkaar het zo raar om via internet te gaan regelen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Praat dit uit buiten het forum. :j

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:45

Jullie hebben helemaal gelijk, dit is de plek er niet voor.

Ik hoop dat jullie goeie tips voor haar hebben

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:39

TS je klinkt heel verwaand en alwetend.
Op deze manier met deze ingesteldheid is het gewoon onmogelijk om ook maar iets te leren, en je hebt nog heel wat te leren, als er iets niet lukt dan is er maar één die daar schuldig aan is en dat is de leider van het paard , jij dus.
Ik ga er zelfs van uit dat dit topic ook niet echt serieus bedoeld is, maar als een manier om reacties uit te lokken en mensen uit te dagen.
Als jij dat leuker vind dan serieus te trainen met je paard, tjaaaaaa.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:29

De basis moet eerst goed bevestigd zijn. Zoek dus hulp bij het longeren en zorg dat je paard goed naar de stemcommando's luistert en jou vanaf de grond accepteert als leider. Vervolgens kun je het rijden weer oppakken, uiteraard onder professionele begeleiding. Het zou zo zonde zijn als je dit dier nu allerlei verkeerde gewoontes aanleert. Afleren is immers veel moeilijker dan aanleren.

Hoe vaak rijd je het paard nu? Hoe lang rijd je per keer?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:31

Na mijn berichtje hier net boven, idd ik moet toegeven het is niet echt een heel vriendelijk geschreven bericht, maar "carfield" reageerde hier ook onmiddelijk furieus op, het lijkt me echt als een vorm van reltopic, de vraagsteller wil duidelijk niet geholpen worden, volgens haar gaat het immers ondertussen toch wel de goede kant uit.
Ik vindt zoiets spijtig, dit is een houding waar je nooit iets mee zal bijleren.
Maar idd ieder zijn ding.
Dit is het antwoord dat ik op mijn vorige schrijven via privé bericht kreeg van "carfield", oordeel zelf maar.

Wie denk je wel niet dat je bent aeolusnr1.. Hou jij je commentaar maar lekker voor je... Je kan helemaal niet oordelen over mij... Als je alles goed gelezen heb dan weet je hoe alles zit en niet zomaar gaan vooroordelen...(mafkees).. Ga lekker anders achterlijke berichtjes schrijven en niet in mijn topic want je weet niet wie ik ben en wat er allemaal aan de hand is want je hebt schijnbaar niet goed gelezen aan de hand van jou reacties is haag commentaar voor je houden A.U.B

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:47

Niets van aantrekken.

Carfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:18

Er word nu alleen geoordeeld via de berichten van Marion.. Dat is gewoon een familie drama meer zeg ik daar niet over.. Voordat zij had gereageerd was het allemaal prima en als je even terug leest dan lees je ook dat ik het zeker aan nam en mijn dingen deelde met de mensen die wat vroegen of zeide lees dus eerst goed teug voordat je reactie geeft en anders zeg je maar niks als het toch alleen maar negatie is...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:25

Volgens mij reageerde ik hierboven heel normaal :+?

Ben wel benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen ;)

Carfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:30

Hoi yelly het was ook niet op jou gericht
Ik rij nu niet op haar omdat ze een veulen heeft en ze niet te houden is als ze gescheiden worden ik moet nog even wachten tot het veulen weg is en dan kan ik weer rijden. Als ik haar rij dan is dat 3 à 4x in de week en de rest longeren.. Ik longeer haar zo wie zo voor het rijden zodat ze iets rustiger is.. Ik rij dan anderhalf uur tot 2 uur.. Ik heb professionele begeleiding en aan mijn rijen mankeert niks zei hij ik moet alleen wat meer vertrouwen in mezelf krijgen tijdens het rijden...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:43

Een jong paard moet je ook niet anderhalf tot 2 uur rijden. Zoals zovelen hierboven al hebben gezegd blijkt uit jouw posts helaas dat er een heleboel niet goed gaat. Een jong paard opleren is echt een vak apart. Ik heb al heel veel paardrij-ervaring en ben gediplomeerd instructrice maar een jong paard opleren is iets waar ik me niet aan waag. In het belang van het paard maar niet in het minst ook in het belang van je eigen veiligheid raad ik je dringend aan iemand te zoeken die veel ervaring heeft met jonge paarden die je hiermee kan begeleiden.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:28

Het klinkt inderdaad alsof er het één en ander behoorlijk misgaat in de africhting.

Het aantal keer dat je per week rijdt is niet verkeerd, drie á keer keer per week rijden is in principe prima voor een dier dat vier jaar oud is. Van de tijd die jij noemt schrik ik echter behoorlijk. Je zit er dus zo'n anderhalf tot twee uur op in de bak en daarvoor longeer je de merrie ook nog eens zonder ruiter? Dat is echt véél te lang, eigenlijk voor ieder paard, maar zeker voor zo'n jong dier dat nog in de groei is. Lichamelijk én geestelijk moet zo'n dier het wel allemaal kunnen verwerken. Ik vind het niet gek dat het paard er inmiddels niet veel meer van lijkt te snappen en op haar eigen manier protesteert :o

Ik zet hierbij dan ook mijn vraagtekens bij de professionele begeleiding, omdat iemand met kennis en kunde je naar mijn idee nooit zou adviseren zo lang te rijden. Sterker nog, iemand met ervaring met jonge paarden zou je het ten strengste afraden :) Dertig minuten is lang genoeg voor zo'n jonge merrie, echt :)

Ik raad je aan om iemand te zoeken die je goed kan begeleiden :) Iemand die zelf veel ervaring heeft met het africhten van jonge paarden en het op correcte wijze aanleren van een goede basis :)

Ik heb zelf een merrie van drie jaar oud. Ter indicatie, ik rijd haar twee á drie keer per week, vijftien tot maximaal dertig minuten, inclusief het stappen. Momenteel heb ik hierbij twee keer per week professionele begeleiding, want een paard goed africhten is inderdaad een vak apart. Mijn paard is heel braaf en ze pakt het werk goed op, toch blijf ik voorlopig nog even twee keer per week lessen. Het is een investering. Het aanleren van een goede basis is immers erg belangrijk, aanleren is veel makkelijker dan afleren en fouten zijn zo gemaakt, zeker als je nog niet erg ervaren bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:01

Drie keer in de week een half uurtje is meer dan genoeg, ook nog een veulen gekregen dus dat neemt ook de nodige kracht. Iemand opperde hier dat je misschien niet zoveel verstand van paarden had. Na het plaatsen van je opmerking dat je haar anderhalf tot twee uur rijd ga ik daar vol in mee. Lees eerst eens een goed boek over hoe je jonge dieren traint want met deze tijden is het geen wonder dat ze dwars is, dit kan ze domweg nog niet aan. Je hebt les, dan snel een andere zoeken als die deze tijden goed vind.

Carfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 20:15

Sorry bedoelde ook niet langer als een uurtje rij een ander paard tussendoor die rij ik anderhalf uur.. Ja snap ook zeker dat het te lang is.. Maar was in de war aangezien ik al 8 maanden op een ander paard rij.. Ga binnenkort weer met haar beginnen als het veulen weg is en dan begin ik het met opbouwen van alleen longeren aangezien ze nu 8 maanden niks gedaan heeft.. Ik ben blij dat ik tips krijg en zal ze ook zeker gebruiken. Vind het alleen zo jammer dat er zo snel vooroordelen getrokken worden en er dus flink negatief geregeerd wordt...ik hou van mijn paard en zal der nooit van me leven pijn doen en zal er alles aan doen dat ze het goed leert.. Er komt van de week een kennis langs die ook lessen geeft die jaren lang wedstrijden heeft gereden en die op gegroeid is met jongen paarden.. Zij gaat mij helpen en ze vind trouwens dat ik het wel goed doe alleen dat ik meer zelfvertrouwen moet hebben..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:58

Je verhalen zijn telkens anders, als je goede en eerlijke adviezen wilt, begin dan eens met zelf eerlijk te zijn. Vind je het gek dat er negatief gereageerd wordt als je telkens iets anders zegt en alleen maar constant in de verdediging schiet? Ik geloof best dat je het beste met je paard voor hebt, maar van al de rest geloof ik nog maar bitter weinig eerlijk gezegd. "Ik heb professionele begeleiding"?? En nu komt er opeens een kennis langs, die je gaat helpen. En de ene keer rijdt je anderhalf tot twee uur en als iemand je er dan op wijst dat dat niet goed is dan is dat weer plots niet zo?
Hou een ander voor de gek!
Jammer, want hier wordt je zelf absoluut niet beter van en help je je paard ook niet mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook allemaal niet meer geloof.. :o