starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:46

RianneH schreef:
Ik ben in dit topic gewoon een zwarte gebruiker, ik ben hier totaal niet als mod aanwezig en ook zeker niet met die insteek. ;)

Zolang jouw naam in het groen oplicht en je op dergelijke wijze je mening herhaald voelt het anders... zeker voor 'nieuwe' bokkers gok ik :)
Ik ben ook altijd een profiel en info-checker... zo kan ik zelf filteren met welk advies ik wel wat die en met welk advies ik niets doe.
Een gewone vraag die gesteld wrdt door een medebokker kan je beantwoorden, of niet. Dan is het onnodig dat er een andere (groene :Y) ) bokker tussen gaat zitten, want waarom de vraagsteller het belangrijk vind maakt eigenlijk niet uit. Hij/zij stelt de vraag omdat hij/zij denkt dat het belang heeft in het topic. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:08

De foto's zijn idd mooi, en ook ik weet dat sommige trekpaarden idd zover geraken hoor maar ze zijn er niet voor gebouwd.
Ook op de foto's zie je duidelijk een nageeflijk paard, maar dat paard loopt nog steeds sterk op zijn voorhand, en das heel duidelijk op die tweede foto hoor.
Maar idd er zijn er wel die dit klaarkrijgen , ga ik echt niet ontkennen.
Maar hier is mijn visie eerder de ruiter, de ruiter is fysiek niet in orde, das idd heel spijtig maar het is nu eenmaal zo.
De ruiter kan het paard fysiek niet aan, en wil dit nu oplossen door hulteugels - stootteugels - of ander hulptuig, dat is onzin.
Hulpteugels zijn er als hulp bij het aanleren of corrigeren, en dit is bedoelt voor een hele korte tijd (2weken tot een maand training) en dan zou het weer met het gewone tuig moeten lukken, maar door de handicap van de ruiter nu is dit onmogelijk.
Dus eind van de zaak, spijtig maar onmogelijk.

Duhelo schreef:
aeolusnr1 schreef:
Jij bent blijkbaar nu als ruiter , fysiek niet helemaal in orde, de beperkingen die je nu hebt blijken vrij ernstig te zijn, zoiets kan je niet echt oplossen door hulpteugels of ander bit of ......
En de vraag is voor mij wel of een tinker idd zo ver kan geraken, een tinker is er eigenlijk niet echt voor gebouwd.
Een gewichtheffer een marathon laten lopen is ook niet echt een goed idéé.

een tinker is niet gebouwd om nageeflijk en op de achterhand te kunnen lopen?
Paard is al M2 geweest, dus kan het wel.
ik heb twee trekpaarden, een dressuurmatig gereden.
volgens mij heb ik hier een behoorlijk goed plaatje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3E6ZDCV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXQ86JEQ.jpg
de ander wordt nu western ingereden, en loopt ook al heel netjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:39

Lovely schreef:
RianneH schreef:
Ik begrijp niet wat niveau te maken heeft met het wel of niet aanraden van hulpteugels?

Ze zeggen beiden zelf dat ze 'hoger' rijden en ik ben dan wel heel benieuwd wat ik daar onder moet verstaan.

Idd heeft niveau hier niks mee te maken, maar op welk niveau je ook zit hulpteugels horen niet aan een paard in mijn beleving, als je dan op een zogenaamd niveau zit zou je het op moeten kunnen lossen zonder die dingen en als je nog moet leren om dingen zelf op te lossen moet je er al helemaal niet aan denken om die dingen te gebruiken maar eerst eens leren hoe je dingen zonder kan op lossen.

En wat is niveau, een Z ruiter die de theorie niet kan vertellen van bepaalde oefeningen en het zijn paard niet aan kan leren , maar wel z rijd omdat een ander het paard heeft opgeleid?
Of een B ruiter die precies weet wat de basis is en welke oefeningen bij een basis opleiding van een paard hoort en weet hoe een paard zelf naar een hoger niveau te trainen op een verantwoordelijek en eerlijke en manier,
Dan is de B ruiter in mijn beleving al op een hoger niveau aan het werk dan de z ruiter die een kitsch vertoning geeft, ook vind ik het heel makkelijk om te zeggen dat je in het Z rijd en het paard niet zelf hebt opgeleid.
Dus ja wat zegt niveau dan?

Paddenpad

Re: starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 01:06

Gewoon voor jezelf wat dingen uitproberen waarbij je het minst last krijgt van je ribben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 05:55

Ik zou kiezen voor de gogue, thiedeman of bijzetteugels. Eerst kijken waar ze het fijnst aan de longe op reageert en dan kijken of je onder het zadel dezelfde fijne reactie krijgt. Het is een kwestie van uitproberen waar je paard het fijnst op gaat lopen, waarbij het voor jou het meest comfortabel is.

Rijtechnisch oplossen komt wel weer als je helemaal zelf hersteld bent en tot die tijd is het roeien met de riemen die je hebt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:09

Nav van dit topic komt er vanavond een bokker langs of we iets voor elkaar kunnen betekenen in de vorm van tijdelijk bijrijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:52

Midgie, welk niveau rij je? Je noemt het 'hoger', maar wat moet ik me daar bij voorstellen?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:55

c_alsemgeest schreef:
RianneH schreef:
Ik ben in dit topic gewoon een zwarte gebruiker, ik ben hier totaal niet als mod aanwezig en ook zeker niet met die insteek. ;)

Zolang jouw naam in het groen oplicht en je op dergelijke wijze je mening herhaald voelt het anders... zeker voor 'nieuwe' bokkers gok ik :)
Ik ben ook altijd een profiel en info-checker... zo kan ik zelf filteren met welk advies ik wel wat die en met welk advies ik niets doe.
Een gewone vraag die gesteld wrdt door een medebokker kan je beantwoorden, of niet. Dan is het onnodig dat er een andere (groene :Y) ) bokker tussen gaat zitten, want waarom de vraagsteller het belangrijk vind maakt eigenlijk niet uit. Hij/zij stelt de vraag omdat hij/zij denkt dat het belang heeft in het topic. :)

Wat een bijzondere manier van redeneren. Als ik het goed begrijp 'mag' RianneH, niet tussen Lovely en Midgie/Elco gaan zitten omdat Lovely haar vraag aan Midgie stelde en niet aan RianneH? Maar waarom ga jij dan zelf tussen RianneH en Lovely zitten? RianneH stelde haar vraag over waarom het niveau belangrijk is toch net zo goed omdat ze denkt dat het antwoord op die vraag belang heeft in het topic?

TS, sorry voor deze off-topic vraag, ik ben nogal nieuwsgierig van aard.
Fijn dat er mogelijk een oplossing in de vorm van bijrijden gevonden kan worden, succes vanavond. Wat ik me wel afvraag is of je daarmee niet de kans loopt dat je merrie straks de sterren van de hemel loopt met de bijrijdster en bij jou toch weer in het 'hanggedrag' vervalt? De meeste paarden weten immers prima wie ze op hun rug hebben?
En wat is nu voor jou de prognose? Blijft die zenuw af en toe reageren of gaat dat op termijn helemaal weg en kun je dan gewoon weer alles?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 10:21

Het probleem ligt hem er nu voornamelijk in dat de merrie al bijna een jaar niets heeft gedaan, en dus ook niet sterk genoeg meer is om op eigen benen te lopen. Ik weet bijna zeker, dat als ze weer op niveau wordt gereden, ze straks ook bij mij weer normaal zal lopen.

Juist die start was voor mij erg lastig, en die wordt dus dan overgenomen door een ander die wel de kracht heeft om haar goed te begeleiden hiermee.
Prognose voor mij is hopelijk volledig herstel, hier ga ik wel vanuit :j
Maar hoelang dit gaat duren, en in welke lijn... Dat weet helaas niemand, zenuwen zijn nare onvoorspelbare dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:56

Mooie oplossing zo Lowara.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:49

Fijn dat je zo een oplossing hebt kunnen vinden!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:56

Lowara schreef:
Nav van dit topic komt er vanavond een bokker langs of we iets voor elkaar kunnen betekenen in de vorm van tijdelijk bijrijden :j

+:)+ Je weet het lieverd, als ik niet met een extra lading in mijn buik had gezeten had je d'r ook bij mij mogen brengen. Ook onder het mom dat ik het niet kan hebben dat een paard hangt (i.v.m. mijn rugspieren) en Flet en Dunla ook zo lopen dat ze zichzelf dragen en dat hangen uit den boze is. Dat had ik bij Arwen er dan vast ook wel in gekregen ;)
Veel succes vanavond en hopelijk kan ik je snel deze winter weer wat proefjes voorlezen! Ik heb toch alle tijd met de baby op komst :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:28

maura schreef:
Wat een bijzondere manier van redeneren. Als ik het goed begrijp 'mag' RianneH, niet tussen Lovely en Midgie/Elco gaan zitten omdat Lovely haar vraag aan Midgie stelde en niet aan RianneH? Maar waarom ga jij dan zelf tussen RianneH en Lovely zitten? RianneH stelde haar vraag over waarom het niveau belangrijk is toch net zo goed omdat ze denkt dat het antwoord op die vraag belang heeft in het topic?

Nee dat zeg ik zeker niet, RianneH mag reageren en zich mengen in de discussie, als bokker.
Maar het is niet aan haar te bepalen of iets niet ter zaken doet. Ze kan wel zeggen dat ze het zelf niet belangrijk vind. En wat gevraagd mag worden, of wat niet :)
Maar meermaals herhalen, ook na uitleg van lovely waarom het voor haar van belang is, kan een nadelig effect hebben op een interessante discussie. Juist als je een mod bent (al post je hier als zwartje). De lading blijft toch (onbedoeld, ik ga er zeker niet vanuit dat RianneH het expres doet) net wat anders.
Ik ga er ook helemaal niet tussen zitten... zeg ook nergens dat ze iets niet moet doen... maar probeer wel te laten zien wat handelen in een situatie als de hare kan doen in een discussie.
Ik zeg ook helemaal niet dat zij het zo bedoelt heeft, maar ben je bewust van hoe het over kan komen :)

Maargoed, dit is ws meer iets voor forumzaken :')

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:13

Lovely schreef:
Midgie en Elco, op welk niveau rijden jullie dan?

ZZ-Licht..Met het paard wat nu met pensioen is wat ik zelf heb opgeleid, vanaf 2 jarige.
Het paard waar ik op het moment mee start rijd ik M2 + 7..ook zelf opgeleid, maar heeft een aantal jaar geleden een ernstig ongeluk meegemaakt
waardoor wij daar nog steeds mee te maken hebben.

Maar snap ook niet wat het niveau hier mee te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door Elco op 01-10-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:15

misschien dat het hierboven al genoemd is maar misschien kun je hem door iemand anders laten trainen?
kost wel geld (tenzij je iemand hebt die het voor de hobby doet) maar dan kun je er wel weer mee aan de gang en misschien kan die gene jouw dan ook weer verder helpen d.m.v. les om het zo te houden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:19

@c_alsemgeest, zo zie je dat iedereen weer op zijn/haar eigen manier leest. Voor mij is trouwens altijd wel duidelijk geweest dat een groene bokker modereert als de tekst in zo'n groen blok staat en gewoon bokt als de tekst er net zo uitziet als bij iedereen. Misschien zijn je zorgen over het effect van dat groen niet nodig.

Los daarvan zie ik in de uitleg van Lovely eigenlijk helemaal geen antwoord op de vraag van Rianne. Volgens mij komt dat doordat Rianne haar vraag in het algemeen stelde terwijl Lovely haar vraag juist stelde in de context van dit specifieke topic.

Overigens ben ik het zelf met Rianne eens dat het bij een advies dat inhoudelijk gewoon goed in elkaar zit helemaal niets uitmaakt van wie dat advies komt. Al is het bij wijze van spreken zorgvuldig overgetypt uit Das Gymnasium des Pferdes. Daarom vond ik haar vraag zelf ook juist wel interessant. Jij hebt zelf aangegeven dat je een 'profielchecker' :D bent. Ik heb mijn profiel expres leeg en kijk zelden of nooit in dat van anderen, want ik vind juist de inhoud van wat iemand zegt veel interessanter dan of die persoon 8 of 80 is, wel of geen paarden heeft, een relatie heeft, handig is in het plaatsen van foto's in een profiel et cetera.

Ik zie net dat Elco ZZ-licht rijdt, dat lijkt mij wel hoog. Verandert dat voor jou de betekenis van zijn/haar eerdere posts?

@ de mod van dit forum: excuses voor off-topic. Maar ik vond dit wel een boeiend subonderwerp dat anderen misschien ook interessant vinden dus heb toch maar in het topic verder gepost.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:39

Ik vind dit wel een boeiend en leerzaam topic, aangezien mijn vriendin met hetzelfde probleem kampt. Zij heeft diverse hand operaties gehad, en nog funcioneert vooral 1 hand niet goed (krachtverlies). Haar paard wordt door mij en door een andere vriendin bereden wanneer zij herstellende is.

Nu heeft mijn vriendin dus twee weken zélf haar paard gereden, en ze vertelt dat hij dus steeds meer begint te hangen. Volgens haar 'weet' dit paard dat dit haar zwakke plek is, en wordt het daardoor erger. Ik heb er zelf ruim 2 weken niet op gezeten, en ik deel deze ervaring dus niet (Ik herken het dus niet, wil niet zeggen dat hij het niet doet!)

Haar instructice heeft haar een slof aangeraden, maar daar wil ze (nog?) niet aan beginnen. Ik heb dit ook afgeraden, omdat ik denk dat er wel andere hulpteugels zijn die wat vriendelijker zijn en wat minder dwingend. Ik zat dus te denken aan een Chambon, of Tiedeman. Nu is dit topic dus lees, is dat niet zo verkeerd gedacht?

Ik ben trouwens wel heel benieuwd of het vanavond wat wordt TS, hoop dat je een fijne tijdelijke bijrijder hebt?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:42

Als ze al naar voren hangt zou ik zeker geen slof gebruik; ik zou dan kiezen voor een elastiek/halsverlenger of een martingaal.
Bij de dressuur mag je toch geen hulpteugels gebruiken en het is zonde om je paard hieraan te laten wennen..
Als je begint met een lange teugel heb je helemaal geen gewicht in je hand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:45

Elco, bedankt voor je antwoord.

Maura, de reden waarom ik de vraag van RianneH volgens jou niet beantwoord zou ermee te maken kunnen hebben dat de vraag nergens toe doet? Nogmaals, ik ben niet degenen die over niveau begon, dat waren midgie en elco en daar kwam mijn vraag op (derde keer dat ik dit uitleg).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:54

sanne1221 schreef:
Als je begint met een lange teugel heb je helemaal geen gewicht in je hand..

Klopt, denk dat je daarmee dus de spijker op de kop slaat: We zijn verschillende ruiters, want ik start altijd heel rustig op, lange teugel, wat losmaak oefeningen.. Na pas een half uurtje tot drie kwartier pak ik hem helemaal op en heb ik nog even een lekker los paard onder mijn kont. Mijn vriendin pakt hem vrij snel op, en dan is ie nog niet zo los.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:03

Lovely, voor mij had je niet voor een derde keer iets hoeven uitleggen hoor. Zoals ik eerder al schreef was de vraag van Rianne algemeen gesteld. Die ging dus niet over het niveau van Midgie en Elco en jouw vraag wel, waarmee dus eigenlijk srpake is van twee verschillende vragen. Dat voor jou de algemene vraag (of de waarde van en advies samenhangt met het niveau van de adviesgever) nergens toe doet was me ook al duidelijk:
Lovely schreef:
Je maakt er nu veel meer van dan dat ik deed. Het is mij niet duidelijk wat die twee met 'hoger' bedoelen en daarom vraag ik het.

Neemt niet weg dat ík de vraag of de waarde van een advies te maken heeft met het niveau van de adviesgever wél interessant vind. :j. Vandaar ook dat ik me afvraag of de waarde van de posts van Elco verandert nu diens niveau bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:15

Ze brengen het zelf aan om hun punt te sterken, niet ik hoor. Schijnbaar vinden ze het belangrijk om te noemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:49

Lovely schreef:
Midgie, welk niveau rij je? Je noemt het 'hoger', maar wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik rij geen wedstrijden als je dat wil weten ;)
Met mijn ene tinker van 20 ben ik bezig met de galop pirouette en en mijn andere ben ik aan de hand bezig aan de piaffe .
Dus ja welk niveau is dat, geen idee, maar daar ben ik ook niet mee bezig, ik heb puur lol met mijn knol ;)
En mijn de andere 6 waarvan een groot gedeelte ook tinker is ,ben ik nog met de basis bezig om ze ook zo verder naar een hoger niveau te trainen,
Ik train mijn paarden niet om er mee op wedstrijd te gaan of er mee te showen maar puur om ze soepel in het lijf te houden.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:06

Ik denk dat ieder een postitief/negatief verhaal kan bedenken over elke hulp teugel.

Ik heb geen goede ervaringen met een chambon/goque/thiedeman. de paarden die ik gezien heb die er mee werden gereden gingen er op een duur heel erg in hangen en de amazone's konden op een duur niet meer zonder ruk en pluk werk zonder rijden.

Ik zelf rij als ik het nodig vind met de gevreesde slof, ik ben er mee begonnen onder begeleiding van instructie en al zeg ik het zelf ,er handig in geworden, je kunt hem grootendeels los hebben en alleen op de momenten dat je hem nodig hebt pak je 'm er bij.

Ik wil er niet mee zeggen dat ik andere hulpteugels als een slof af kraak, maar dit is mijn ervaring er mee.

Als ik ts was ging ik eens om me heen kijken of ik hier en daar verschillende hulpteugels kon lenen en ze onder begeleiding uitproberen, om zo te kijken wat je zelf het fijnst/handigst vind.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:15

Ik heb zelf in het verleden ook een paard gehad wat de neiging had om te hangen, zeker wanneer ze wat moe werd. Ik heb zelf een verbrijzelde elleboog gehad en ben daar nooit 100% van hersteld, gewicht in mn rechterarm doet dan ook pijn..

Hoe ik dit probeerde op te lossen was voornamelijk meer voor me uit werken, als zij wat vlug werd kwam ze soms wat achter de teugel maar liep ze verder wel heel fijn.. Na een paar rondjes daarvan liet ik haar wat minder vlug lopen en dan kwam ze langzaam terug in mn handen maar lang niet zo erg, dus niet het echte hangen.

Dus zo lang ik maar continu bezig was met (schijn)overgangen maken, had ze de "tijd" niet om te hangen. Misschien een bruikbare tip?

Ik denk dat je met hulpteugels juist iets aanbiedt om in te gaan hangen, ken zat paarden die in een slof bijvoorbeeld heel erg gaan hangen.