Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wendy1989 schreef:Ook erg irritant is dat ik gister flink bezig geweest ben met naar voren rijden is dat ze haar hoofd volledig in de lucht gooit en ik weinig te vertellen heb ook als mijn teugels lang zijn.
Is dit het gewoon nog moeilijk vinden door niet wetend waar ze haar achterhand plaatsen moet waardoor ze zich aan de voorkant er uit gooit?
Saar4 schreef:Het kan ook zijn dat je pony vreselijk dominant is en jij niet consequent genoeg bent. Ik heb er namelijk zo eentje staan.
Ze kan doen alsof ze nog nooit van beenhulpen gehoord heeft en een tik met de zweep wordt beantwoord met een staartzwiep. Juist bij dat soort paarden is het belangrijk om super consequent te zijn en steeds door te pakken. Bedenk wat je wilt met een hulp en zorg dat je dat krijgt.
Als jij 100% reactie wil moet je niet tevreden zijn met 90%. Die neiging hebben we al snel maar juist bij hele dominante types moet je daar heel consequent in zijn. Ben je dat 1 keer niet, dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen. En als 100% krijgen betekent dat je in het begin een niet zo aardige lel met de zweep moet verkopen dan is dat maar zo. Wel gelijk belonen als je dan reactie krijgt en mooie voorwaartse stukjes afwisselen met stukjes aan een losse teugel zodat ze leert dat als ze haar best doet ze mag ontspannen.
.
midgie schreef:Saar4 schreef:Het kan ook zijn dat je pony vreselijk dominant is en jij niet consequent genoeg bent. Ik heb er namelijk zo eentje staan.
Ze kan doen alsof ze nog nooit van beenhulpen gehoord heeft en een tik met de zweep wordt beantwoord met een staartzwiep. Juist bij dat soort paarden is het belangrijk om super consequent te zijn en steeds door te pakken. Bedenk wat je wilt met een hulp en zorg dat je dat krijgt.
Als jij 100% reactie wil moet je niet tevreden zijn met 90%. Die neiging hebben we al snel maar juist bij hele dominante types moet je daar heel consequent in zijn. Ben je dat 1 keer niet, dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen. En als 100% krijgen betekent dat je in het begin een niet zo aardige lel met de zweep moet verkopen dan is dat maar zo. Wel gelijk belonen als je dan reactie krijgt en mooie voorwaartse stukjes afwisselen met stukjes aan een losse teugel zodat ze leert dat als ze haar best doet ze mag ontspannen.
.
Dit is echt de grootste ouderwetse manier die ik de laatste tijd gehoord heb,
Al eens van een flegmatiek paard gehoord, van een paard wat bevriest doordat hij het echt niet meer weet?
Een dominant paard zal niet zomaar niks doen , die zal jou laten zien dat je helemaal verkeerd bezig ben, al eens met een echt dominant paard gewerkt?
Ik denk dat jij eens meer moet gaan leren wat een paard nu werkelijk is , wat zijn natuurlijke reacties zijn en wanneer hij b.v niet anders kan dan vluchten, vechten , bevriezen of zelfs vallen, slaan is altijd onmacht en angst er is altijd een andere oplossing ook bij paarden.
Het is ook heel dom om te denken dat je hem eerst een lel moet verkopen en daarna moet belonen , hoe denk je dat dit paard je ooit gaat vertrouwen die gaat het uit angst doen en nooit voor de ruiter, of hij gaat helemaal in de staak en dan is het een luie rot knol, terwijl het dier niet anders kan dan zich zo opstellenm al eens bedacht dat een paard in dit gedrag geen andere keus heeft, hoe hard je hem ook slaat???
. Als een paard het zoals jij zegt niet meer weet ben je heel onduidelijk in je communicatie en geef je te veel verschillende opdrachten. Duidelijk zijn en laten weten wat wel en geen gewenst gedrag is werkt het beste. horlynnses schreef:rijd je met een spoortje misschien dat dat je je beenhulp duidelijker kan maken maar niet heel de tijdlopen porren.
wat ik leerde was been kreeg je geen reactie nog een keer been nog geen reactie dan tik met de zweep wat misschie helpt met longeren zwepen waar zo een geluid in. zit als je zwaait