Shetlander is onder het zadel niet te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:14

Ik weet niet met welk bit je rijdt, maar ik zou voorstellen om te beginnen met grondwerk te doen met de pony en wel aan het touwhalster, leer je pony aan de hand achteruit te stappen door druk op de neus uit te oefenen, daar waar de neusriem van je touwhalster komt, (je legt je hand op de neusriem, duim en vingers uiteen, een brugje maken dus, en duw de pony achteruit, één enkele stap achteruit is een begin en mag beloond worden), leer hem dat ook door druk uit te oefenen met behulp van de teugels, ev. aan de lange lijnen achter hem of als je het niet vertouwt naast hem, dus je leidt hem aan de teugels vanop de grond. De pony moet respect krijgen voor je, dat heeft hij momenteel niet. Als hij het werk op de grond begint te snappen, kun je nog eens vanuit het zadel proberen. Ik zou hem bitloos met touwhalster rijden vanuit het gedacht dat hij door middel van grondwerk heeft leren reageren op druk van het touwhalster.
Het zou ook geen overbodige luxe zijn om hem de one-rein-stop te leren, dan wordt stoppen een automatisme. Dat alles vraagt veel voorbereidend werk en veel geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:15

Te groot is meestal ook te zwaar :)

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:21

capopjekop

Re: Shetlander is onder het zadel niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:24

Hij doet het niet. Maar is het een foto waar je er op zit? Anders zegt het nog zoveel niet :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:24

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:27

capopjekop schreef:
Hij doet het niet. Maar is het een foto waar je er op zit? Anders zegt het nog zoveel niet :)

nee..
mr gwn een foto van vd

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:28

Douraque schreef:
ilse011 schreef:
mijn verzorgshetje met vd (de shet waar ik op rij ...en ede shet van dit topic)
http://ilseuittenbogaart10.hyves.nl/fot ... _state__=2

Je zegt nu dat je op beide shetlanders rijd? Ik vind je voor beide shetlanders te groot, zie hiervoor mijn vorige posts

nee...
ik rijd op 1 en ik doe met 1tje vd

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:35

waarom ga je niet lekker met die andere ook vden?

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:37

amado7 schreef:

omdat ik het al met die ene shet doe..
weet je laat het maar gwn..
ik krijg allemaal comentaar.. en daar word ik gek vanm!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:38

1) je bent te groot, dus waarschijnlijk ook te zwaar.
2) als je hiervoor een topic moet maken heeft de eigenaar duidelijk de verkeerde persoon gekozen om dit schetje erdoor te rijden. jij maakt alles alleen maar erger hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:39

ilse011 schreef:
amado7 schreef:

Maar we willen je juist helpen, het is zonde als de pony straks geen plezier meer in het werken heeft doordat hij nu met een te grote ruiter moet lopen of mss zelfs wel lichamelijke klachten krijgt.

Mss kun je met hem gaan mennen? Dat is ook hartstikke leuk en ik doe het ook met mijn shetten en welsh. Zelf rijd ik ook niet meer op mijn welsh, omdat ik mezelf te zwaar voor haar vind. Heel erg jammer, maar mennen is ook leuk. Verder wandel ik met ze, longeren, voor de slee in de winter enz, ik laat er anderen op rijden enz.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:40

Mm, je kan toch iemand die kleiner is laten rijden?
Er bestaan nog genoeg andere dingen hoor! Hoeft geen vd te zijn..

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:44

Oke, ik denk nu dat ik half bokt over me heen krijgt maar dat geeft niet.

Ik heb netjes alle berichten gelezen. Toen je melde dat je geen gezeur wilde over dat je te groot zou zijn ben ik direct in je profiel gaan kijken.
En ik schrok wel een beetje, vind je erg lang voor een shetlander.
Dit zegt iedereen al steeds en het is niet fijn om te horen. Maar zelf weet je het heel goed alleen je wil het niet weten.

Ook wilde ik de foto zien die het niet doet en ben ik even gaan spieken tussen je andere foto's. Niet om commentaar te gaan geven hoor, maar gewoon interesse. Vind dat je een erg leuke pony hebt.

Ik weet dat ik dit niet mag zeggen in dit toppic. Maar ik vind dat je die pony veeeeeeeelte diep rijd. Realiseer je dat je pony zo erg weinig kan zien en dat is 1 van de dingen wat er gebeurd met je pony als je zo rijd.
En hierbij ook weer terug te komen op de shet, je verteld dat hij aan de teugel kan lopen.

Ik hoop niet dat je dat op de zelfde manier ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:47

Nou ja dat komt gewoon omdat ze een slofteugel in haar klauwen heeft waar ze overduidelijk niet eens van weet hoe het werkt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:51

Het is erg rot om te horen dat je te groot bent voor een pony. Ook dat hoort bij opgroeien...
Heb het meerdere keren moeten horen van jury's en later is de pony ook verkocht. Qua gewicht ging het goed, maar mn voeten konden in de barage de balken eraf tikken als ik pech had. Ook het evenwicht van ons als combinatie was niet prettig. Helaas realiseer je dat soort dingen zelf altijd te laat. En merkte ik pas toen ik een paard ging rijden hoe het rijden ook kon voelen.

Door op een te kleine pony te rijden heb je niet alleen de pony te pakken, maar ook jezelf. Een paard wat bij je lengte past rijdt een stuk fijner en leer je veel meer van. :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:23

Bizzybijtje schreef:
Nou ja dat komt gewoon omdat ze een slofteugel in haar klauwen heeft waar ze overduidelijk niet eens van weet hoe het werkt.

Zo hard wilde ik het dus niet zeggen haha.

Maar ja, en ook dit moet geleerd worden. Als ze een aantal jaren verder is vraagt ze zich waarscheinlijk af waarom ze ooit met een slof heeft gereden.

TS, ik vind iemand die luisterd naar anderen en open staat voor nieuwe dingen de beste ruiters die er zijn.

Iedereen denkt anders over dingen en dat is helemaal niet erg. Je hoeft ook niet naar alles en iedereen te luisteren, maar open staan voor andere verhalen en kennis van anderen is helemaal niet erg.

Ik reed vroeger met een thiedeman teugel omdat ze op de manege tegen mij vertelde dat mijn pony dat nodig had.
Ik was ook 12 en wist niet beter........

Nu jaren later.......Een paar maand geleden begonnen met het beleren van onze fries, kwamen erachter dat ze haar tong over het bit gooide dus even de tandarts laten komen en het bleek dat ze flink aan het wisselen was.
Toen heb ik de keus gemaakt omdat bitloos te gaan rijden.
Dit is natuurlijk een wereld van verschil ik ben het niet eens met de mensen die bitloos rijden en tegen bit zijn. Ieder zijn eigen keus mijn andere paard rijd ik gewoon met bit.

Maar als ik nooit op zou staan voor wat andere mensen te zeggen hebben zou ik nu misschien wel rijden met het hele bijzet teugel circus.

Godzijdank is weet ik beter.

Wat ik wil zeggen is niet meteen in de aanval te gaan. Je kunt echt leren van elkaar.En je bent nooit uitgeleerd. Iemand die alles weet bestaat niet. Er zijn mensen die het beweren maar geloof me dat kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:25

Slof is niets mis mee hoor, maar wel in handen van een onervaren ruiter.
En tsja, nu is het tenminste duidelijk :+

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:56

@Ts: de tips die worden gegeven zijn niet om jou de grond in te boren, hoewel dat mss zo kan aanvoelen. Het komt er eigenlijk op neer dat zowat elke fout die het paard (of pony) maakt, op een of andere manier is veroorzaakt door de mens die ermee omgaat. Dat is een keiharde realiteit waar je niet omheen kan. Sta dus open voor alle tips, ook de tips die aanvallend overkomen. Dat is de beste manier om veel bij te leren. Onthoud dat niemand perfect is en dat iedereen kan bijleren. Aanvaard de verantwoordelijkheid dat de fouten die de shet maakt, afkomstig zijn door enige onbewuste foute handeling van jezelf en je zal nog veel te weten komen. Het is dus geen ramp om onbewuste fouten te maken. Het is pas erg als je ze bewust maakt, of het paard de schuld geeft van alle fouten die jij maakt. Je weet dus wat het probleem is nu. Nu kan je 2 dingen doen. Of de tips accepteren of verder doen en mss in grote problemen komen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:01

ilse011 schreef:
amado7 schreef:

Waarom open je een topic als je alleen maar wilt horen wat jij wilt horen? :\

Iniedergeval kan het zo zijn omdat jij te groot bent dat je shet dus niet goed zijn balans kan vinden omdat jij hem uit balans haalt. Veel paarden gaan dan op 'de vlucht'

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:01

Ik zat het topic te lezen en dacht dat gaat over timon haha
Timon weet wat hij op ze rug heeft. Bij een wat onervaren ruiter gaat hij vervelend doen.
Gewoon een kwestie van vol blijven houden ;)