Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:02

Abiola schreef:
Gelukkig maar. Een beetje temperament en eigen wil hebben ze ook nodig. Het is alleen vervelend als ze echt lelijk tegen je gaan doen. Streng doch rechtvaardig behandelen, net als met mensenkinderen :D

Ach, ik was zelf ook nog maar 10, daar maakte mevrouw natuurlijk mooi misbruik van want zij kon prima de baas over mij spelen := . Maar na flink wat trainingen van een gedragskundige is het helemaal goed gekomen :)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:07

Ik blijf zelf gewoon rechtop, maar als je paard hoog bokt en je blijft rechtop zitten, zit je dus eigenlijk naar achter. Dus dan doe ik dat ook, ga wel meestal staan, hij bokt buiten het meest bij galop, en dan zit ik toch vaak al in verlichte zit :)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:24

xTitanic schreef:
Ik ga een klein beetje staan en achteruit zitten (denk ik) want meestal denk ik er niet bij na, maar zo gaat het bij mij:
Video uit quote geknipt
Ja nu gaat dit topic volgespamt worden vrees ik over het filmpje dat mijn paard iets dwars zit en dat hij in pijn is omdat hij in contragalop zit en dat hij aan het bokken is. Haha, please be smart. Als je de reden écht wilt weten waarom hij dit deed stuur dan even een pb, maar ik ga het niet blijven zeggen, het gaat nu alleen maar om bokken uitzitten hee :Y)

Mijn jong paard bokt niet veel, maar ALS die het krijgt (meestal als die geschrokken is van iets ofzo) dan gaat die net hetzelfde staan doen! Eerst vanvoor omhoog en dan hop, vanachter uitgooien. Heel vervelend om uit te zitten, zeker meerdere na elkaar -O- Ik weet niet eens wat ik doe om dat uit te zitten, ik probeer vooral gewoon in het zadel te blijven :+

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:54

Ik doe het ook wel eens zo uit reflex! Denkt niet echt dat het slecht is.. :)

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:09

Jou manier is inderdaad meer de springmanier, vandaar denk ik die aanweizingen.
Ik denk dat het niet kwaad kan,
lijkt mij alleen maar fijner voor jou rug en die van het paard.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:15

Ik ga uit reflex ook altijd staan! Bij die rodeoritten op jonge pony's, waar het er vaak wild aan toe gaat, blijf ik beter 'zitten' als ik sta. Verder heb ik een reflex ontwikkeld dat áls ik dan toch nog op de hals beland dat ik die dan vast pak :+

Julez

Re: Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:56

Ik ga ook altijd in verlichte zit zitten wanneer een paard bokt.
En ik ben (tot nu toe, even afkloppen :P) ook altijd blijven zitten op een bokkend paard.
Ik rijd ook altijd met korte beugels, kan ik veel beter mijn evenwicht in bewaren. Maar dit komt misschien omdat ik een tijd lang alleen op renzadels gezeten heb.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:59

hahaha helemaal met je eens! kan me er ook dood aan ergeren. gewoon ff staan! kop omhoog en been en weer zitten! staat bij mij zelf op een filmpje dat mijn paard bokte en de hele menigte ACHTEROVER schreeuwt! kon er wel omlachen! ahah heb er maar gauw een muziekje onder gezet:D :')

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:08

wat filmpjes!
ff doorspoelen naar 1:18

deze is egt ernstig! ahah, ff doorspeoeln naar 0:50 en 2;23 en naar de 5:00

hij doet dit vooral omdat hij wat jollig is hoor;) hij vindt springen werkelijk fantastisch!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:16

Als mijn paard begint te bokken trek ik haar de volte op.
Anders begint mevrouw ook nog eens aan een sprintje.

Ze bokt vaak met een 'draai' er in dus meestal ga ik gewoon 'zitten', anders ga ik rechtdoor. :+

Tijdje terug bokte ze wel eens bij eerste keer aanspringen (heet momentje, hulp iets te veel).
Dan ging ik even staan om die op te vangen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:26

Haha Tenno, jouw paard bokt heel ruim :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:32

Ik sta ook meestal bij een bokrondje, ik heb ook het idee dat steviger sta dan dat ik zou zitten.
Heb vroeger al vrij snel geleerd dat zitten vallen betekende en een beetje staan de grootste overlevingskans bood. :')

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:28

Volgens mij kan het niet zo veel kwaad, je klapt toch niet steeds tegen in het zadel zodat
het paard steeds een klap in zijn rug krijgt?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:00

Het onder je door laten bokken is prettiger voor je rug. Waar je wel voor op moet passen is dat je niet te snel gaat anticiperen door lichter te gaan zitten en je paard dan eigenlijk het teken geeft dat hij mag gaan bokken.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:59

Ik heb nog nooit gehoord van gaan staan als het paard begint te bokken hoor.
Lijkt me nu ik dit lees inderdeed beter voor je rug.
Alleen ik blijf altijd zo goed en stevig mogelijk zitten.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:22

Ik denk niet dat dat kwaad kan hoor!

xValentinox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:30

als het onverwachte kleine bokjes zijn blijf ik gewoon zitten maar als hij de hele tijd aan het bokken is ga ik ook in men beugels staan se :P
Als je maar blijft zitten

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:21

Ook ik dacht dat ik een van de weinigen was die staat bij bokken. Mijn instructrice riep ook altijd dat ik moest blijven zitten. Dat begreep ik nooit omdat ik voor mijn gevoel er juist dan afval. Ik sta lekker stabiel dan en ik heb haar lekker "veilig" tussen mijn knieen. Dan maakt het ook niet meer uit als ze een onverwachte beweging maakt. Ik heb buiten trouwens ook altijd voor de zekerheid in galop 1 hand boven de manenkam ipv ernaast. Mocht ze opeens vol op de rem staan of bokken dan kan ik me vaak net weer terugduwen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:22

Ik heb het zo juist geleerd vroeger, ik reed altijd op een rotbok op de manege, en zo ging het prima. Vreemde was dat ik op die pony zo prima mijn evenwicht kon houden, maar op paarden niet. Inmiddels blijf ik gewoon zitten als er een paard onder me bokt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:24

Mijn rug vindt het fijner als ik even ga staan bij het bokken :) helaas voel je de allereerste bok nooit aankomen dus die voel ik dan wel even in de rug :=

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:26

Het is maar net wanneer ze begint te bokken.. Is het in galop, tjah, dan zit ik al en ga ik dus idd gewoon achterover zitten en schop gewoon even flink, dan gaat mijne wel weer vooruit.

Doet ze het tijdens het draven als ik sta, dan blijf ik staan in de beugels en trek haar weer recht, mijne bokt altijd wat scheef weg.

Stap idem als galop. (mijne is wat een aparte pipo soms).

Beetje een combi dus, maar mijne bokt nooit heel vuil hoor, meer joligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:42

Ik reed er op de manege altijd een die nogal vaak bokte en dan ging ik ook altijd in mijn beugels staan. Ik zat haar altijd uit, en zij had van die venijnige rotbokken met een zwiebelkont :')

Later ging ik met bijrijdpaarden steeds langer zitten en nu zit ik het een stuk minder goed uit. Maar goed, ik ben ook niet meer zo getraind :')

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:12

Ik vind het prettiger om te blijven zitten, helemaal als ze ook nog eens flink in hun lichaam draaien als ze aan bokken zijn. Als ik dan ga staan, dan lig ik er zo naast. Voor mijn gevoel ben ik dan ook het contact met hem kwijt en kan ik minder goed anticiperen op wat er gaat gebeuren.

Maar net wat je fijner vindt! Belangrijkste is dat je er niet vanaf kukelt en dat je er voor zorgt dat je paard zo snel mogelijk stopt met bokken (en het niet meer in zijn hoofd haalt..)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:33

ik vind het staan gaan fijn... ( Resulteerde in drama's, niet luisteren naar instructriece die zei zitten blijven.... niet echt meer welkom op manege.... ) als ik achterover zit lig ik er veel sneller af. als hij stijger, bok, stijger en dan de lucht in springen en als ze vliegt rond draait dan maar ik me zo klein mogelijk dus met mijn bovenlichaam naar voor en kont naar achter, zo blijf ik dan het best zitten.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:57

ik weet eigenlijk ook niet of het slecht is maar ...uhm ik zit altijd als mn verzorg paardje gaat bokken.. nou ja bokken/stijgeren maar ik probeer haar dan stil te zetten..