Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Re: Ik weet echt niet waarom en wat dit is?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:35

Dat zal dan toch het verschil zijn in western rijden en dressuur. Wij willen dat een paard 'willingly" is, terwijl jullie dus liever je paard ergens doorheen meppen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:42

Je weet zelf ook wel dat wat jij nu opschrijft gewoon provocerend is en in werkelijk niet zo werkt ;)

Die discussie is hier iig off-topic en kun je beter ergens anders voeren :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:42

mee eens met sammie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:50

_Apple_ schreef:
Jongens, het is juist als ik dan vanaf die plek ergens anders heen wil, hij weigert te gaan en als je wel door pakt gaat hij steeds dichter naar de bakrand en gaat hij rechtop steiegeren en alsnog, je krijgt hem er echt niet langs, want weet wel dat ik de vorige keer dus eigenlijk alle tips van hierboven ehb uitgeprobeerd, maar nee, hij gaat maar rechtop blijven steigeren, en hoe vaker je hem door pakt, hoe erger het wordt en hoe sneller en onverwachter hij het doet.

Is hij bang? Als je je teugels los laat en hem rustig laat kijken en snuffelen en dat van 2 kanten laat zien want links en rehts is anders voor paarden, dan heeft hij tijd te verwerken dat wat daar zit niet eng is, neem even rustig een paar minuten de tijd, praat en kalmeer en dan buiten rustig er langs sturen met praten en belonen....in de bak rustig er langs belonen en het eerst volgende rondje al er voor been er aan praten en er langs praten desnoods iets stenger en been....dan wel duidelijk leider zijn zodat hij weet dat jij hebt bepaalt geen gevaar en nu gaan we verder....

Ik heb een angsthaas die in de bomen klom, met drijven, sporen, boze stem, tikken met zweep, korte teugels, boze stem klimt hij van de bomen de hemel in, en neemt de spat....nu gaat hij overal langs, hoofd gaat omhoog, lijf verstrakt, oren naar voren en dan weet ik het al, dan help ik hem er langs en beloon zijn moed en dat gaat bij alles nu met een klein treughoudend stapje en daarna met een moedige grote stap, hij is ook heel volwassen en stoer geworden sinds hij nagenoeg alles durft!

Dat is jouw taak! Vriendelijke leider uithangen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:56

Er is in basis geen verschil in western of klassiek/ engels. Willingly bereik je ook niet door het " gezellig" te maken voor je paard. Op de juiste manier en de juiste tijd de leiding nemen. Daar heb je wat aan. Dat gaat nooit over schoppen, slaan,sporen gebruiken. Dat gaat altijd over luisteren naar je paard en reageren op de signalen. Dat gaat altijd om timing .Ik rijd nu zelf mijn jonge paard in. Geen makkelijk paard. Een gevoelig paard, dat bij de vorige eigenaar " even" zadelmak is gemaakt zonder de juiste voorbereiding. Hij doet een extra beroep op mijn timing. Ik ben er echt wel afgevlogen . Maar heb er van geleerd dat ik nog beter moet timen en nog sneller moet reageren.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:57

Sammie..lees eerst even je eigen post door voordat je mij gaat zitten vertellen dat ik iets provocerends schrijf. Ik heb TS serieus proberen helpen, met filmpjes en uitleg,maar als jij me dan gaat zitten vertellen dat je zo moe wordt van dat gepamper, dan ben ik er ook wel klaar mee...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:00

willingly bereik je door goed gedrag uit te lokken door het verkeerde moeilijk te maken.Het paard moet fouten kunnen maken, die je vervolgens op de juiste manier en plek corrigeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:02

Een kind een verwend paard aan laten pakken is vragen om ongelukken....als het echt geen angst is maar om je uit te testen en je gezag te ondermijnen laat een ouder ervaren iemand dat eens afleren, laat die maar met een steiger een zweep tussen zijn oren rammen en bij de minste huppel om aan te geven dat hij gaat steigeren hem eens goed op zijn nummer geven zodat hij zich rotschrikt en dan jij...dan jij onder begeleiding hem duidelijk aan pakken en dat is dan rijden, doorrijden niet emmeren, maar rijden blijven...ik denk dat op de momenten dat hij gaat proberen jij een paar seconden er voor al niet meer reed maar meereed en dat hij dan probeert.

Dus rijden wordt voor jouw nu concentreren op je paard, elke stap, elke stap is van jouw en niet van hem, elke seconde is jouw aandacht bij hem....elke verstrakking in zijn lijf waardoor jij aanvoelt hij gaat iets doen, is meteen duidelijk been en stem er bij, rustig blijven, maar laat hem voelen dat jij hem door hebt...blijf rustig, duidelijk en vriendelijk, dus geen conflict creeren of opzoeken, gewoon jij bepaalt....

Ga steeds maar 20 minuten rijden, dat is geneog voor jouw om te blijven concentreren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-12 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:03

Tot nu toe reageert de TS niet erg op mensen die echt willen helpen. Ze herhaalt steeds haar probleem. Doe verstandig en bespreek het met een goede instructeur . Heb je die wel, TS?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:03

catalyst1 schreef:
Dat zal dan toch het verschil zijn in western rijden en dressuur. Wij willen dat een paard 'willingly" is, terwijl jullie dus liever je paard ergens doorheen meppen?

Volgens mij is paardrijden paardrijden. Ik wil graag met zo klein mogelijke hulpen en zo goed mogelijk resultaat. Daarom probeer ik snel te zijn in mijn rijden. Dus in een fractie van een seconde reageren als mijn paard iets doet wat niet gewenst is. Dan kan je je hulpen klein houden.

Dit meiske heeft het al uit de hand laten lopen. Heeft alle kleine signalen genegeerd, en pony is al in de staak. Dan moet je er wel voor kiezen om je hulpen wat groter te geven, tot je paard weer gehoorzaamd en je je hulpen weer kan gaan verkleinen.

In een ideale situatie rijden wel allemaal ons paard op onze pinkjes door de bak heen, maar soms zijn er al dingen mis gegaan, en zal je wat duidelijker in moeten grijpen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:04

catalyst1 schreef:
willingly bereik je door goed gedrag uit te lokken door het verkeerde moeilijk te maken.Het paard moet fouten kunnen maken, die je vervolgens op de juiste manier en plek corrigeert.

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:09

mick75 schreef:
Paard hoeft er helemaal niet bij na te denken of ie een hoek wel of niet in wil. Je moet 'm zo bezig houden dat ie wel wat anders aan z'n kop heeft dan bedenken of ie iets wel of niet leuk vindt, of de tijd heft te bedenken dattie ook kan steigeren
.

Dat is paardrijden, maar zover is nog niet iedereen en dat moet je leren...je moet eerst leren voelen dst hij wat gsst proberen, dus hem voor zijn en bezig houden is al zover zijn dat je boven hem staat en dus aanvoelt wat wel en niet goed is.....als je die fase nog niet in ben gegaan omdat je die niet wordt geleerd, en je hebt een pony die slim is en verwend en steeds het laatste woord heeft, dan creeer je een pony die akelige streken ontwikkeld, kan hij ook niets aan doen, zouden wij allemaal doen.....
Leiderschap moet je ook leren, maar dan moet je eerst leren wanneer je hoe je de leider uithangt en daar heb je bv een goede lesgever voor nodig die goed mee kijkt en haar verteld , Nu dit, Nu dat! Dst is nu aan de orde en mooie ronde voltes leren rijden dus even niet....paard vaardigheid voordat de kunstjes worden geleerd.
Draf en galop kunnen ze al, dat hoef je niet elke dag een uur te oefenen......

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:17

Ik heb niet het hele topic gelezen en reageer dus op de posts van TS op de 1e pagina.

Als jij het onder het zadel erg spannend vind kun je ook eerst aan de hand trainen om daarlangs te gaan. Dikke kans namelijk dat jij zelf het probleem erger maakt doordat je gespannen bent op die plek. Eerst de cirkel doorbreken, daarna kun je weer verder.

Gewoon aan de hand met een longeerlijn in de ene en een zweepje in de andere. Dan loop je ter hoogte van de schouder met je paard mee langs de bakrand. Met het zweepje kun je zijn positie indien nodig corrigeren. Mocht hij zover naar binnen komen dat je hem moeilijk kunt corrigeren naar de hoefslag toe, maak er dan geen ramp van en zet een volte in alsof het de bedoeling was. Paard komt vervolgens weer op dezelfde plek uit en daar pak jij je oorspronkelijke oefening weer op. Na een aantal keer herhalen is het aan de hand als het goed is geen probleem meer en kun je dezelfde oefening onder het zadel op gaan pakken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:21

catalyst1 schreef:
Sammie..lees eerst even je eigen post door voordat je mij gaat zitten vertellen dat ik iets provocerends schrijf. Ik heb TS serieus proberen helpen, met filmpjes en uitleg,maar als jij me dan gaat zitten vertellen dat je zo moe wordt van dat gepamper, dan ben ik er ook wel klaar mee...

Het gaat mij niet om jouw advies in geheel, maar enkel om de opmerking een paard doet iets omdat ie het zelf wil. Er is maar 1 ding dat een paard zelf wil en dat is eten. De rest doet hij omdat jij dat als leider aan ‘m vraagt. Hij ondergaat dat dus uiteindelijk gewillig of willingly of hoe je het wil noemen. Een paard dat die hoek niet in wil omdat hij daar niet wil werken (dus niet omdat ie het serieus eng vindt) die moet je soms gewoon aanpakken. (En feitelijk zou je bij constant en duidelijk leiderschap dit probleem minder hebben, maar ieder mens maakt fouten) Een paard iets laten 'willen', hij doet dat omdat jij dat wil dus leiderschap tonen.. Een opmerking als dus je mept je paard liever ergens doorheen.. je weet zelf heel goed dat dat niet zo is dus dat zo’n opmerking niet bijdraagt aan deze discussie.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-07-12 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:28

Ts kan het zijn dat bij de hoek je paard een buiging moet maken en dat de boom van je zadel dan kemt of drukt, of dat zijn schouder in de drang komt? Ik denk eerlijk gezegd dat jouw zadel een boosdoener is....dat komt zoveel voor en zoveel mensen hebben een verkeerd zadel op hun paard en toch echt wel,passend door een officiele zadelpasser :j , maar toch echt niet passend....want kennelijk is het erg moeilijk...je zult maar zadels hebben die niet passen binnen het budget van de ruiter en toch moeten verkopen...dus dan past het altijd.....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:28

Ben je al een keer afgestapt en er samen naartoe gegaan? Als je paard echt bang is dan moet je hem gerust stellen en het vertrouwen geven dat hij heus niet wordt opgegeten. Daarna erop of achter een ander paard aan lopen en vanuit daar opbouwen.

Succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:44

Jongens, de instructrice is gebeld en waarschijnlijk komt zij eerst gewoon kijken, maar ik vraag ook of zij erop gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:48

Goed zo! :j

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:56

Ik heb hem net even geloo lang aangezien de bak echt heel nat was. Maar hij heeft 2 keer zich omgedraaid en toen had hij dus de lijn langs zijn lichaam aan rechts, alleen ik kreeg hem er dan wel gewoon normaal weg, gewoon met een beetje druk op de lijn en zweepje erachter en EH! roepen!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:08

Jetta schreef:
TS , ik heb even in je profiel gekeken. Je bent twaalf. Je hebt dan geen zeven jaren ervaring, maar zeven jaren hobbelervaring. Dat is goed, dat is leuk. Zo moet je ook zeker beginnen en plezier maken met ponies. Maar nu heb je een eigen pony en je hebt een probleem. Dat probleem ligt niet aan de pony. Dat probleem is ontstaan, omdat jij hem zijn zin hebt gegeven. Ponies en paarden zijn van twee dingen bang: dingen die bewegen en dingen die niet bewegen. Jij moet je dus de leiding nemen en je pony gaan rijden en ook aan de hand gaan trainen. Zoek een goede instructeur. Neem les bij mensen met verstand van paarden. Dan leer je lekker veel over paarden. Je hebt duidelijk nog veel te leren over hoe ponies en paarden denken, over gedrag in de kudde en over leiderschap. Ik wens je succes met je pony. Je mag me altijd Pb - en als je vragen hebt.

Ik had trouwens niet verteld dat ik dus ook bij een handelsstal paarden rijd, en ook meestal longeer. Maar ik moest toen een keer op een paard dat naar Italië ging, en die ging na de hindernis altijd bokken en ook steigeren, maar die draaide ik dus zo om dat het niet meer lukte en dan gaf ik hem een flinke schop. Dat hielp bij dát paard.

Mijn plan is nu om hem tot Vrijdag te longeren precies op die plekken, zoals ik al vertelde ging het vandaag redelijk, want hij probeerde het 2x keer, en aan de longeerlijn is dat (vind ik) wat makkelijker te corrigeren, ik zit er dan zelf niet op. Dus dan heb ik ook niet van, goed vasthouden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:19

Mijn plan voor nu is gewoon om hem tot Vrijdag te gaan longeren langs die plek, en dan Vrijdag probeer ik het weer. Als hij het dan probeert dan stap ik af, geef hem een tik, neem hem mee naar waar ík heen wil en rijd gewoon verder en laat hem flink doorlopen.

Maar ik was vandaag dus aan het longeren en ik liep ook met hem er eens langs, maar dat doet hij echt heel normaal. Gewoon, er normaal langs.
Maar hij heeft zijn hoofd wel die kant op, maar dat corrigeer ik ook weer. Maar hij probeerde het vandaag bij de uitgang en bij H\B.
Daar probeert hij het steeds.

Maar ik heb nog een vraag, want stel hij probeert het vrijdag als ik erop zit weer, hoe hou ik hem dan bij de bakrand weg?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:19

Daar waar ie het al lastig heeft vanwege zijn angst, ga je 't ook nog benadrukken door 'm op die plek aan het werk te zetten. 't Lijkt mij geen goed idee. Je werkt toch op een handelsstal, daar moeten toch goede ruiters zijn die je kunnen helpen?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:23

Helaas zijn hun altijd druk bezig met de paarden, 1 iemand die rijd en doet de rest dus, van zo'n 8 paarden. Vandaar dat ik daar vaak help.

Ik weet niet of het angst is eigenlijk. Hij laat geen oogwit zien en hij snorkt niet, en hij kijkt ook niet specifiek ergens heen. Zonder ergens specifiek heen te kijken weigert hij erheen te gaan.
Hem aan het werk zetten op die plek kreeg ik als tip van een oud-instructeur die nu niet meer op de mange werkt. Maar hij was altijd erg consequetn en als het paard er niet langs wilde zei hij 'Verdorie, geef hem eens een schop' In dit soort gevallen dan.
Maar aangezien het ook dicht bij de bakrand is is dat niet veilig, en daarom deze manier.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:31

Bekend probleempje, mijn paard wil ook niet in bepaalde hoeken en omdat ik weet dat hij schrikt schrik ik ook. Hem aan het werk houden werkt het beste, zo heeft hij geen tijd om enge dingen te zien. Ook doe ik grondwerken (longeren) met hem in bepaalde hoeken, gister nog toen wilde die er ook niet langs en steigeren, ik heb net zolang volgehouden door hem wel in de hoek te krijgen en het is me gelukt.

Misschien ook een tip voor jou om hem eerst veel te longeren in de enge hoeken.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 16:38

Daar ben ik nu ook mee bezig en als het goed gaat morgen en Donderdag (longeren) dan probeer ik het Vrijdag weer en als hij het dan probeert stap ik af, geef een tik en neem hem mee waar ik heen wil en stap op en rijd hem er weer langs, probeert hij het weer gewoon hetzelfde doen, hij word het vanzelf zat!