freeride schreef:ook weer eens met jou Japeloup, die zadels van nu hebben enorm dikke wrongen en dan vaak nog van die dikkere kussens achter het bovenbeen, waar zijn de goeie oude Kieffertjes Wien met plat zweetblad;) dat stukje zachte billen is ook een goed punt.
ik vind dat je wanneer je er net op zit, je je voet met beugel en al naar voren en naar buiten moet draaien om de binnenkant van je bovenbeen even goed te leggen, maar probeer een leerling dat eens te laten doen. Veel zadels spring,dressuur en veelzijdigheid hebben ook de namaak omhooggebouwd paard effecten, hoe t precies zit weet ik niet maar die zadels liggen een beetje achterover met een erg hoge lepel achter. een longeersingel/voltigesingel is natuurlijk erg goed, maar eigenlijk moeten de zadels gewoon weer wat vrijer gemaakt worden qua zit.
Klopt wat je zegt over de beenligging, veel ruiters zitten te veel aan de achterkant van hun bovenbeen, door te doen wat jij hierboven omschrijft, komt het been mooi aan de binnenkant tegen het zadel te liggen.
Maar je hebt met een hoop dressuur zadels meer problemen dan alleen de vorm van de zitting en de kniewrongen. Gelukkig komt het steeds meer, maar ik vind bij de traditionele zadels dat de beugel ophanging te ver naar voren zit. Zeker bij de badkuip zadels komen ruiters hierdoor in de problemen met hun houding. Want ga maar eens goed bv een kieffier bekijken. Neem het diepte punt van het zadel, en kijk hoe de beugel riem daar ver voor ligt. Je wilt als ruiter een verticale lijn van oor, schouder, heup en enkel. Maar door de beugelriem die vaak te ver naar voren ligt, wordt het been van de ruiter uitgenodigd om mee te gaan naar voren. Met als gevolg dat het bovenlijf te ver naar achterover komt, en dus dan ook vaak de stoelzit als gevolg.
Een zadel kan een ruiter zeker goed helpen om correct te (leren) zitten, maar ben van mening dat je niet afhankelijk moet zijn van je zadel. Het moet je helpen, niet dwingen.