Zitles, wat is het nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:51

jasmijn78 schreef:
'Zitles' in de zin van aan de longe en zonder teugels en beugels rijden vind ik echt niet meer van deze tijd. Als je pech hebt ga je alleen maar meer verkrampen en klemmen met je knieen. Dan zit je voor het plaatje misschien recht, maar blijf je een houten klaas.

Dan heb je gewoon een slechte instructeur gehad. Leren zitten zonder teugels en beugels is les 1, basis-basis.. hoe kan je dat nu niet van deze tijd vinden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:03

Bandida schreef:
Dan heb je gewoon een slechte instructeur gehad. Leren zitten zonder teugels en beugels is les 1, basis-basis.. hoe kan je dat nu niet van deze tijd vinden?

Dat heb ik in mijn eerste post al uitgelegd :) Op welke punten ben je het niet eens in mijn uitleg? Kan ik die misschien nog even toelichten... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:09

Bandida schreef:
jasmijn78 schreef:
'Zitles' in de zin van aan de longe en zonder teugels en beugels rijden vind ik echt niet meer van deze tijd. Als je pech hebt ga je alleen maar meer verkrampen en klemmen met je knieen. Dan zit je voor het plaatje misschien recht, maar blijf je een houten klaas.

Helemaal mee eens.
In de klassieke rijkunst (de echte... :') ) is/was het zelfs zo dat je eerst leerde zitten tussen de pilaren, zonder beugels en teugels. Daarna mocht je pas gaan rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:13

Ik ben het (zoals zo vaak) eens met Japeloup en Rhys. :j Goed rijden begint met voelen wat er onder je gebeurt. Pas dan kan je die beweging beïnvloeden en op het juiste moment een hulp geven. En dat begint met werken aan de ruiter. Voelen, houding aanpassen, nog eens voelen wat het verschil is. Wat gebeurt er onder je nu je die nieuwe houding hebt? Het verschil kan in hele kleine dingen zitten, bijvoorbeeld in de ademhaling, een beetje spanning in een spier. Werken aan je houding en zit is niet alleen voor ruiters die schots en scheef of zo stijf als een plank op hun paard zitten. Juist niet!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:53

jasmijn78 schreef:
Dat heb ik in mijn eerste post al uitgelegd :) Op welke punten ben je het niet eens in mijn uitleg? Kan ik die misschien nog even toelichten... :)

Eerst even zoeken ;)

Edit.. ok, je hebt het over de post waar ik op reageerde.
Ik ben het met je eens dat je je eigen lijf in orde moet hebben.
Ik begrijp alleen niet dat je zitten aan de longe niet van deze tijd vindt. Het is de enige manier om ruiters volledig -en alleen- op hun eigen lichaam + de beweging van het paard te laten focussen. Geef je een ruiter teugels en de verantwoordelijkheid om te sturen, dan is bij 100% van de beginners en helaas ook een groot deel van de ervaren ruiters de mogelijkheid om te focussen op wat hun lichaam en dat van het paard doet op slag verdwenen. Mensen zijn onzeker (weg zit), anticiperen op visuele prikkels (weg zit), en hebben hun hoofd en handen vol met het paard in de gewenste richting te sturen (weg zit). Bovendien zijn wij mensen vanuit onze soort voorbestemd om vanalles met de handen te grijpen, geef je een mens wat in zijn handen, dan gaat de focus daar naartoe, en dikwijls volgt het hele lichaam.
Met een traag, onveilig en frustrerend leerproces als gevolg, in plaats van duidelijke (en veilige) stappen vooruit waarbij het paard hulpen geven pas aan bod komt als juist zitten (bewegen dus eigenlijk) in het geheugen van de spieren getraind is.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:16

Ik denk Bandida dat Jasmijn bedoeld dat er te weinig instructeurs zijn die weten wat ze doen. Vele denken bij zitles aan oefeningen doen op de rug van je paard: zwaaien met je armen, draaien met je voeten etc. En daar schiet je vaak niet veel mee op. Want dat is zitten naar een plaatje, niet voor het ontwikkelen van een beter onafhankelijker zit. Zet 100 ruiters op de foto en een deel daarvan zit zoals het in de boeken beschreven wordt, maar van een plaatje kun je niet beoordelen of iemand ook rijdt vanuit zijn zit en of hij altijd en in elke gang mee is in de beweging van het paard en hem op geen andere wijze stoort in zijn beweging of oefening.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:20

Japeloup schreef:
Vele denken bij zitles aan oefeningen doen op de rug van je paard: zwaaien met je armen, draaien met je voeten etc. En daar schiet je vaak niet veel mee op.

Bwa dat is leuke opwarming/ontspanning..of eens goed om het vertrouwen wat te rekken..
Maar ik bedoel ook wel iets anders met zitles.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:27

Ik vind zitles handig om mijn houding te verbeteren,
vaak doen we alleen geen hele les, maar helaas maar een half uurtje.
Ik vind persoonlijk zitlessen wel leuk.

knollentuin

Re: Zitles, wat is het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:38

leuk topic! ik lees even mee,zie een hoop bekenden :wave:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:36

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:58

Alleen de laatste link doet het.
Ben wel nieuwsgierig....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:24

En toen viel dit mooie topic opeens stil :o en kan er nog wel 4 pagina's over doorlezen om in de praktijk te kunnen oefenen..., er kwamen n.l. goede en onderbouwde tips langs.

Verzoek aan jullie om de draad weer op te pakken met misschien wat praktijkoefeningen omschreven die je doen kan ?
B.v. een serie korte oefeningen elke keer bij aanvang van je les om je zit stabieler en dieper te krijgen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:11

Ik vind persoonlijk dat enorm veel ruiters er baat bij zouden hebben, maar ook al bij de beugels een paar gaten langer maken en leren je bekken deftig te kantelen en je buikspieren te gebruiken voor je balans.
Een goede zit is zeldzaam geworden blijkbaar, de ene na de andere heeft een stoelzit en dan is er nog die andere trend: achterover hangen bij vooral verruimingen, trek je buikspieren aan en zorg dat je mee bent, denk ik dan altijd. op een paard zitten in volledige balans en harmonie moet voelen alsof je bijna gewichtsloos loopt met het paard, maar leg dat maar eens uit aan de stoelzitters. dus ik volg dit topic even.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:52

Mee eens freeride. Wordt in mijn idee versterkt door het feit dat er steeds minder zadels zijn waarin je vrij moet zitten.
Wat ik veel doe met leerlingen is ze laten rijden met een voltige singel, wel of niet aan de longe. Leer voelen welke beweging de rug van je paard maakt. En dan kom je bij die buikspieren waar jij het over hebt. Ik denk dat veel ruiters te weinig besef hebben van welke spieren ze moeten voelen laat staan aanspreken. Wat een mooie is om in stap je benen op te trekken zodat je knieën voor het zadel liggen en je voeten op het zweetblad. Dan recht op zitten en je mee laten nemen door je paard, zo voel je hoeveel beweging je op moet en kan vangen met je zit.
Verder vind ik het belangrijk om met "zachte billen" in je zadel te zitten, niet te klemmen met het bovenbeen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:46

ook weer eens met jou Japeloup, die zadels van nu hebben enorm dikke wrongen en dan vaak nog van die dikkere kussens achter het bovenbeen, waar zijn de goeie oude Kieffertjes Wien met plat zweetblad;) dat stukje zachte billen is ook een goed punt.
ik vind dat je wanneer je er net op zit, je je voet met beugel en al naar voren en naar buiten moet draaien om de binnenkant van je bovenbeen even goed te leggen, maar probeer een leerling dat eens te laten doen. Veel zadels spring,dressuur en veelzijdigheid hebben ook de namaak omhooggebouwd paard effecten, hoe t precies zit weet ik niet maar die zadels liggen een beetje achterover met een erg hoge lepel achter. een longeersingel/voltigesingel is natuurlijk erg goed, maar eigenlijk moeten de zadels gewoon weer wat vrijer gemaakt worden qua zit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:55

Perfect dames ! direct reactie in dit draadje ;-)

Citaat:
Ik denk dat veel ruiters te weinig besef hebben van welke spieren ze moeten voelen laat staan aanspreken.

Wat als je gewoon in de lessen niet wordt verteld welke spieren je nou feitelijk moet gebruiken of juist niet & wat je precies mag voelen ? , dan komt het besef er dus never.
voorbeeld: ja dieper zitten, je mot dieper zitten, maar hoe specifiek dan , waarmee doe je dat ? dat wordt je niet verteld in details.
Je zoekt de antwoorden b.v hier en die vindt je gelukkig.
Dat zet je weer terug naar de les dmv uitproberen of gewoon doorvragen.
Maar waarom krijg je op een basic vraag wel drie verschillende antwoorden van drie verschillende lesgevers ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 08:54

Je houding is erg belangrijk. De basishouding leer je vanaf moment 1 stapje voor stapje. Dit blijft ook tot in de eeuwigheid want er is altijd wel iets wat erin sluipt wat beter kan, maar daarnaast ook per oefening hoort houding een onderdeel te zijn dus niet alleen been daar en hand zo. Been geven komt ergens vandaan. Iemand die aanspoort en niet de juiste beweging met het been maakt kan zijn gewicht op de andere kant gooien waardoor de hulp van het been juist tegenwerkt. Een verkeerd gegeven ophouding kan het paard uit balans halen of de ruiter doen spannen waardoor het paard niet meer onder de ruiter door naar voor kan bewegen. Allemaal hele belangrijke basisdingen die het rijden van een oefening zoveel makkelijker maken maar die in de meeste lessen niet meegenomen worden....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:52

jasmijn78 schreef:
Nog een aantal links met info waarom je houding en zit breder zou moeten benaderen, dan alleen dmv 'zitles'
http://www.voorkomblessures.nl/csi/webs ... 8E004EDEAC

Medische test voor ruiters zijn al in ontwikkeling:
http://www.gepaardmeteenlach.nl/medisch ... iters.html

Flexchair is een goede nieuwe ontwikkeling:
http://www.fysio-wb.nl/index.php/ruiter ... /de-ruiter

Nog een goede promo van profs die zich op dit onderwerp gestort hebben:
http://www.abouthorses.tv/cursus.asp?ID=265&CatID=7

Enjoy! ;)
1e 3 linkjes doen het niet, deel van de link valt weg n.l.

Kun je ze nog es plaatsen al gewone tekst voor ons ?
Desnoods laat je http://www even weg, dan herkent de bokt software jou tekst n.l. niet als link ;-)

zo dus: .paardenbegrijpen.nl/index.html

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:02

Joup: met de oefening met knieen omhoog tot voor het zadel krijg je toch weer spierspanning van in bovenkant bovenbeen ?

Freeride:
Citaat:
trek je buikspieren aan en zorg dat je mee bent, denk ik dan altijd.

Je bedoelt niet je buik-inhoud spieren (snap je em?) maar de spieren eronder ?
De spieren dus die je gebruikt om je benen omhoog te laten gaan als je zit, of op bokt gelezen:
"de spieren die je aantrekt om als je plat op de rug ligt je voeten naar je toe te halen"
Zit ik goed te denken nu ?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:00

Ja, deels wel ja, ik bedoel gebruik je bovenste buikspieren en je rugspieren in combi(moest t even doen om t te voelen) om rechtop te blijven als je paard verruimd, mee in de beweging te gaan dus, maar los je onderste buikspieren en hou je bibs zacht:). heel belangrijk is denk ik ook dat ruiters hun benen onafhankelijk van elkaar en van hun romp kunnen bewegen, dus been iets nr achter, niet je lijf nr viren kantelen en niet beide benen tegelijk.ook daarvoor zijn een soepel bekken,en getrainde buik en rugspieren nodig.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:04

Peetstap schreef:
Citaat:
Ik denk dat veel ruiters te weinig besef hebben van welke spieren ze moeten voelen laat staan aanspreken.

Wat als je gewoon in de lessen niet wordt verteld welke spieren je nou feitelijk moet gebruiken of juist niet & wat je precies mag voelen ? , dan komt het besef er dus never.
voorbeeld: ja dieper zitten, je mot dieper zitten, maar hoe specifiek dan , waarmee doe je dat ? dat wordt je niet verteld in details.
Je zoekt de antwoorden b.v hier en die vindt je gelukkig.
Dat zet je weer terug naar de les dmv uitproberen of gewoon doorvragen.
Maar waarom krijg je op een basic vraag wel drie verschillende antwoorden van drie verschillende lesgevers ?

Door te gaan zitten zoals ik hier boven beschreef, met je knieën voor het zadel, kan je iig in de stap voelen welke buikspieren er voor moeten zorgen dat je beter zit. Natuurlijk is dit niet ideaal, want door zo te zitten heb je geen balans en krijg je verkeerde spanning in de benen. Maar het gaat er met deze oefening om dat je voelt hoeveel je het je zit kan en moet doen. Je benen zijn er puur voor balans. Zie de rug van je paard als een koord van een koorddanser. Deze heeft voor zijn balans een horizontale stok vast. Maar wat hij ook zou kunnen doen is aan de buitenkant van zijn benen stokken maken die recht naar beneden wijzen die minstens net zo lang zijn als hij zelf. Dat is pure natuurkunde en zo is het ook veel makkelijker om je balans te bewaren.
Veel ruiters klemmen met hun bovenbenen en hebben vaak ook hun ademhaling hoog in de borstkast.
Ga eens voor de spiegels staan (zodat je heel je lijf kan zien) ga staan alsof je op een paard zit. draai dan je knieën naar elkaar toe (dus spannen met je bovenbeen). Daar past nooit een paardenbuik meer tussen. Laat vervolgens je benen weer los, puur staan op je romp spanning, leg je hand op je buik (nog onder je navel) en voel met ademen dat je dat laag in je buik doet, als het ware je hand weg duwen met ademen. Je borstkast mag eigenlijk niet tot nauwelijks bewegen. Als je dan ook nog terwijl je zo ontspannen mogelijk blijft staan, je gewicht iets meer op de buitenkant van je voet hebt, door de binnenkant iets te liften. Dan is er ruimte voor een paardenbuik tussen je bennen.
En kan je dieper in je zadel zitten. Snap je me nog?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:13

freeride schreef:
ook weer eens met jou Japeloup, die zadels van nu hebben enorm dikke wrongen en dan vaak nog van die dikkere kussens achter het bovenbeen, waar zijn de goeie oude Kieffertjes Wien met plat zweetblad;) dat stukje zachte billen is ook een goed punt.
ik vind dat je wanneer je er net op zit, je je voet met beugel en al naar voren en naar buiten moet draaien om de binnenkant van je bovenbeen even goed te leggen, maar probeer een leerling dat eens te laten doen. Veel zadels spring,dressuur en veelzijdigheid hebben ook de namaak omhooggebouwd paard effecten, hoe t precies zit weet ik niet maar die zadels liggen een beetje achterover met een erg hoge lepel achter. een longeersingel/voltigesingel is natuurlijk erg goed, maar eigenlijk moeten de zadels gewoon weer wat vrijer gemaakt worden qua zit.

Klopt wat je zegt over de beenligging, veel ruiters zitten te veel aan de achterkant van hun bovenbeen, door te doen wat jij hierboven omschrijft, komt het been mooi aan de binnenkant tegen het zadel te liggen.
Maar je hebt met een hoop dressuur zadels meer problemen dan alleen de vorm van de zitting en de kniewrongen. Gelukkig komt het steeds meer, maar ik vind bij de traditionele zadels dat de beugel ophanging te ver naar voren zit. Zeker bij de badkuip zadels komen ruiters hierdoor in de problemen met hun houding. Want ga maar eens goed bv een kieffier bekijken. Neem het diepte punt van het zadel, en kijk hoe de beugel riem daar ver voor ligt. Je wilt als ruiter een verticale lijn van oor, schouder, heup en enkel. Maar door de beugelriem die vaak te ver naar voren ligt, wordt het been van de ruiter uitgenodigd om mee te gaan naar voren. Met als gevolg dat het bovenlijf te ver naar achterover komt, en dus dan ook vaak de stoelzit als gevolg.

Een zadel kan een ruiter zeker goed helpen om correct te (leren) zitten, maar ben van mening dat je niet afhankelijk moet zijn van je zadel. Het moet je helpen, niet dwingen.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:46

Ik denk dat zitles alleen nodig is als de ruiter heel slecht zit, als het wel meevalt zou ik geen speciale les nemen maar aan mijn instructeur zou vragen of hij/zij er extra op wil letten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:53

Frederique22, als ik jouw beredenering volg, moeten er dus een heleboel instructeurs stoppen met lesgeven, of een goeie opleiding zitles geven volgen. De zit en het rijden van de ruiter moet altijd als eerste in orde zijn, daarna pas de combi ruiter-paard, helaas zie je steeds vaker een stoelzitter of achterover-hanger het paard in een houding dwingen samen met de instructeur.
edit: dat noem ik tegenwoordig het Anky-Salinero wannabee syndroom ;).

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:19

Frederique: mag ik jou vragen wanneer een ruiter dan slecht zit? Waar licht de grens?
Voor mij is die heel duidelijk: een ruiter moet elke beweging van het paard kunnen volgen. Overgangen kunnen rijden op zit (zowel terug als voorwaarts). Kunnen schakelen in tempo. Voelen wanneer welk been van de grond komt en waar hij deze neer wilt zetten. En ik kan nog wel even door gaan.
Laat eens een gemiddelde ruiter zonder teugels op zijn paard zitten aan de longe, paard licht bijzetten. En dan laten rijden. Overgangen kunnen maken, zonder balans verlies. Het paard ongestoord laten bewegen. Eigenlijk mag er niet veel veranderen als het paard met of zonder ruiter op zijn rug loopt (natuurlijk niet bij een groen paard). Laat de ruiter eens in draf zijn armen opdrachten geven: strekken naar boven, opzij, naar voren en laten afhangen. Dan mag de positie van de ruiter niet veranderen en het paard geen tact fouten/verlies hebben.
Voor de gene die denken dat dit simpel is, ik zou zeggen ga eens met een stal genoot aan de gang, dan zal je zien dat het nog vies tegen valt.
En voor de gene die het wel lukt, varieer dan ook nog eens met het plaatsen van de heupen en schouders van je paard. Alles aan de longe en zonder teugels. Het kan, maar simpel is anders.