Rijden op mijn nieuwe aanwist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:13

ismy schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Om te beginnen zit je hoofdstel niet lekker. De Neusriem zit te laag en ook mag je frontriem wat hoger maar ik zie dat dat niet kan. Neusriem vind ik persoonlijk wel erg belangrijk dat ie goed hoog is anders kan er een velletje tussen bit en neusriem komen en gaat het open. Niet echt lekker voor het paard.

Ook vind ik het bijzonder link met wat je rijd. Geen cap en gewoon gympen terwijl je paardje nog aan het uitproberen is.. Ik zou nog even voor eigen veiligheid kiezen.

Je paardje loopt soms nog wat achter de teugel en het is allemaal nog niet lekker ontspannen. Zelf lekker rustig zitten en niet te veel doen willen, werk aan ontspanning.

Je zadel zit volgens mij ook niet lekker voor het paard, wat ik kan zien is na mijn idee dat er te weinig ruimte is tussen boom en schoft. Kun je er bolle hand tussen leggen als je er op zit? Ook zorgt het zadel een beetje voor een stoelzit wat hardstikke jammer is van je mooie houding.

Veel plezier en succes met m!

Volgensmij zit de neusriem niet te laag, want het is zon neusriem zonder sperriem. (ben even de naam kwijt.. Volgensmij heette dat gewoon lage neusriem maar weet het niet zeker.)

Leuk paardje heb je. Dat kruising fries maakt hem wat stoerder! Gaaf paardje zeg! Zorg dat hij niet te diep gaat lopen, dan komt het vast goed! Xx succes samen!

Happy16

Re: Rijden op mijn nieuwe aanwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:15

die neusriem heeft toch ECHT een sperriem, hoor! :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:18

Op de eerste foto zie je duidelijk dat het een gecombineerde neusriem is.

Ik denk dat alles al gezegd is en op enkele uitzonderingen na ook nog op een opbouwende manier.
Ts, ik hoop dat je er je voordeel mee doet en je over een paar maanden een nieuw topic wilt openen waarbij we een fijn ontspannen paard zien lopen. Want dat is ook echt het leuke van trainen, leg de lat laag, begin bij de basis en bouw het dan steeds een beetje verder op.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:29

Sorry, maar ik zie op geen een foto ontspanning. Ze loopt niet 'aan de teugel', weet je eigenlijk wel wat dat is (niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon om je te helpen)?
Dat steigeren veroorzaak jij: je houdt de pony van voren tegen (jij denkt dat ze zo nageeflijk wordt) en je blijft ook drijven. Jij zegt dus: je moet naar voren, maar aan de voorkant houd je hem tegen. Pony kan alleen nog maar omhoog, niet naar voor, achter of opzij.

Zoek alsjeblieft een goede instructrice en doe een cap op! Je hebt maar 1 hoofd en er bestaan geen hoofdtransplantaties.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:49

Wat een knap paard!
Ik sluit mij wel aan bij de reacties. Ik rij zelf ook een kruising Fries en weet hoe lastig het kan zijn om hem "bij elkaar" te rijden. Ik raad je ook aan hem van voren wat losser te laten en tempo te regelen met ophoudingen waar dat nodig is. Vanaf daar vanachter er weer bij rijden zodat hij zelf z'n hoofd kan laten zakken. hopelijk binnenkort weer een topic, ik ben benieuwd!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:53

Hoi,

Als eerste wil ik je feliciteren met dit nieuwe prachtige paard! Ik zal proberen om zo voorzichtig mogelijk te reageren. Je schoenen en cap eigen risico( ik denk altijdveiligheid voorop). Zelf vind ik je een best goede houding hebben alleen probeer meer te ontspannen. Dat is fijner voor je paard en voor jezelf. En onthouddit goed, les nemen is niet erg, voorschut of wat dan ook in deze situatie is dat verstandig! ( dan bedoel ik aan het begin pl en daarna gl) verder zal ik het tuig evengoed controleren. Heel veel succes met je paard!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:55

Danielle98 schreef:
Volgensmij zit de neusriem niet te laag, want het is zon neusriem zonder sperriem. (ben even de naam kwijt.. Volgensmij heette dat gewoon lage neusriem maar weet het niet zeker.)

Ehm, wat zit er om zn neus dan ;)?
Ahfijn.

Meeste puntjes zijn al aangegeven. Kwa stijgeren, denk dat dit niet uitproberen is.. maar dat hij je probeert aan te geven dat er niet iets lekker zit.
Zn hoofdstel, tja zn neusriem even paar gaatjes omhoog doen ;).

Kwa rijtechnisch, ja het spettert niet het scherm af. Jullie zijn ook nog nieth eel lang een combi.
Rijtechnisch kan ik alleen zeggen, zoek een goed lesgeefmensje en laat even goed kijken naar je zadel door een goede zadelmaker oid in de buurt. Maar zo op het oog ligt ie niet fijn.

Hij loopt in iedergaval niet ontspannen en lekker over de rug.

Is dit je eerste eigen paard?

Succes!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:31

allereerst leuk paard, maar je bent er nog lang niet.
Ik heb ook een aantal jaar een kruising fries kwpn gereden.
Deze was zeker ook niet de makkelijkste.
De neiging tot opkroppen moet je allereerst zien te gaan voorkomen, lekker laag en diep gaan instellen je teugels zeker met oppakken 10cm langer. Dan loopt hij maar afentoe met zijn neus eruit. Maar vooral voorwaarts neerwaarts en niet gaan tegenhouden dat eerst de knop de rem erop en omhoog komen eruit gaat.
ZOu je zadel echt een keer laten checken deze lijkt niet lekker te liggen op hem.
Je neusriem is een gecombineerde neusriem de hoge neusriem kan een paar cm omhoog (2vingers onder het jukbeen)
En het meeste commentaar is al gegeven, je bent er nog lang niet daarom is les nemen van een instructuer die je laag en rond aan gaat leren er belangrijk. Dat je paard zijn rug meer los gaat laten en het stijgeren zal aan ophouden.
succes

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:09

Laat hem los joh..
Voorwaarts neerwaarts is het principe.
Zoek eerst de ontspanning op voor je ook maar aan het 'aan de teugel rijden' etc gaat denken.
aan je opmerkingen zoals 'fijn beeld' is te zien dat je eigenlijk gewoon niet begrijpt hoe het werkt..

Maar het is moeilijk om jezelf te conentreren, omdat ik weet dat die zo kan steigeren.
en Op de laatste foto raaktie bijna jouw gezicht joh... maargoed zonder cap.. dat is jouw keuze natuurlijk. :Y)

enne.. goede instructie doet veel :j :D, zou het toch overwegen !

succes nog

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:16

Happy16 schreef:
die neusriem heeft toch ECHT een sperriem, hoor! :=

Ohja! Oeps! Hahahaha. Ik had de eerste foto niet goed bekeken en hij zit inderdaad zo laag dat het lijkt op een lage neusriem! ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:17

Leuke kruising!
Meid, laat je paard los. Hij loopt heel erg op te kroppen, waar je problemen mee gaat krijgen.
Laat hem langer, dit kan ook met longeren. Hij moet ook zn achterpootjes goed mee gaan nemen, zodat hij niet kort kan gaan lopen.
Het is lastig, maar laat die voorkant voor wat het is, en ga lekker aan de gang met die achterkant, dan komt ie vanzelf :).

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:29

KozieZ schreef:
Je neusriem mag inderdaad iets hoger. Je hoort 2 vingers tussen het jukbeen en je bovenste neusriem te kunnen doen. Hier passen er wel wat meer tussen. Je frontriem kan misschien wel hoger, als je hem om je kopstuk kan doen tussen we 2 bandjes die ik daar zie.

Een combinatie die nog vanalles aan het uitvogelen is dus. Iets wat ik wel met cap, goed schoeisel en een goede instructeur zou gaan doen. Dan gaan jullie samen vast een mooie tijd tegemoet.

Hoihoi,

Allereerst moet ik zeggen, wat een goed gelukte kruising. Heerlijk koppie staat erop :).
Verder ben ik het een heel eind met KozieZ eens, besteed nog even wat extra tijd aan je hoofdstel. Voor jou en zijn bestwil.

Ik las al uit je eerdere reactie's dat je geen commentaar wil op jouw schoeisel, maar dit is echt voor je bestwil meid! Zeker als je elkaar nog aan het aftasten bent in dit soort situatie's (oa. steigeren).
Mijn vraag is wel, je schrijft dat je nog moest ontdekken wat hij allemaal kon, heb je dan niet voor de koop proef gereden?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:33

melinda15 schreef:
Lante schreef:
Jij M niveau..? Onderling ofzo zeker. Ik zou op zoek gaan naar goeie instructie, een passend zadel, je rijlaarzen en een cap. Steigeren is erg gevaarlijk! Verder handen naar voren en met je been vooruit rijden om mee te beginnen... Succes!

Ik heb toch gezegt geen commentaar of cap / schoenen, is allemaal eigen risico, en heb je dr problemen mee, hou die voor je ;) En ja, ik rij M niveua, op mn andere paardje. :)

Dan ben ik wel benieuwd naar een foto op je andere paardje. Als je M niveau rijd dan weet je ook wel dat deze manier van rijden niet correct is en zal je je paard niet in de krul trekken. Houd m lekker los van voor en geef m wat meer ruimte, rijd m wat lager van voor.
Ook om het ruggebruik te verbeteren. Verder is het een leuke kruizing. Wees er zuinig op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:22

Ten eerste gefeliciteerd met je ontzettend gave nieuw aanwinst. Echt een knapperd.
Rijtechnisch is er al veel gezegd ik zal wel in herhaling vallen maar goed.
Het eerste wat mij het meest stoort is je hoofdstel en zadel, je neusriem mag wel een gaatje of 3 hoger misschien nog wel iets meer. Persoonlijk vindt ik dat toch wel erg belangrijk dat je van te voren even controleert of het goed zit en je zadel, ik weet niet of dit zadel bij het paard zat of dat je er een hebt laten passen door een zadelmaker, laatste hoop ik ergens niet want dan heb je wel een "slechte" getroffen, of het moet ontzettend vertekenen op de foto's maar vindt op deze foto's de ligging behoorlijk slecht. Het ligt ook wat te ver naar voor maar betwijfel of er verbetering in zit mocht je het naar achteren plaatsen. Dus zeker een punt van aandacht want hier kun je zelf als ruiter niet lekker in zitten laat staan dat je paard er lekker onder kan lopen. Heb ook het idee dat het vanachter wat omhoog komt?
Dus persoonlijk denk ik dat je best al wat kan oplossen om eens het zadel na te laten kijken en de basis voor het rijden op orde te hebben en daarna gewoon lekker de ontspanning op gaan zoeken dan gaat het vast snel beter!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:34

Kennis van mij deed ook altijd stoer, geen cap op als ze thuis paarden reed, ook een steigeraar ertussen en zij kan echt heel goed rijden. Tja, neus gebroken en niet netjes maar akelig, flinke operatie en nog ziet het er niet mooi uit, TS, ga vrolijk door met het rijden zonder cap, hopelijk heeft jouw paard niet zo'n hard hoofd en jij een zeer sterke neus. Vind je paard wel leuk en er zit ook echt wat in dus les nemen en vanaf de basis opbouwen dan komt het vast goed.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:39

Ik wil even inhaken op het M gedeelte..
Want op die foto waar ze 'stelling' vraagt is het echt geen stelling, paard kantelt zijn hoofd en loopt niet lekker door zijn lijf.
Als je M rijdt weet je naar mi wel wat stelling is. Het maakt me geen donder uit wat iemand rijdt, maar wees er eerlijk over :)

Het is een leuk dier, maar wordt niet goed gereden. Veel spanning, te hoog, kin op de borst.

TS dit is geen aanval, maar probeer er wat uit te leren en ga kritisch naar je eigen foto's kijken.
De eerste foto waar je bij zegt een fijn beeld heeft het paard zijn mond open en kijkt alles behalve gelukkig, vind je dat een fijn beeld?
Paard moet los door zijn lijf gaan lopen. Heb zelf een kruising fries x new forest en is dressuurmatig moeilijk te rijden, en juist die ontspanning is dan zoooo belangrijk! Van daaruit kun je meer bereiken.

En dan cap en schoeisel gedeelte... Je komt er vanzelf achter, en dan krijgen we een kaartentopic bijvoorbeeld omdat je je schedel in stukken hebt liggen, nou met dat soort dingen heb ik weinig behoefte eraan om er voor iemand te zijn ;). Je weet wat de gevaren zijn, maar wil het gewoon niet weten stiekem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:54

Ik reageer nooit op HAW omdat ik zelf vind dat ik niet voldoende kennis van zaken heb om commentaar te leveren op het rijden van anderen.

Aan deze foto's viel echter zelfs mij vanalles op. Vooral de foto waar jij het hebt over fijn beeld (foto 3) straalt in mijn ogen flink wat verzet uit. Oren liggen naar achteren, niet op een oplettende manier naar jou gericht maar op een manier die duidelijk aangeeft dat hij het niet fijn vindt. Zijn mond is gesperd omdat je teveel druk op de teugel houdt, en de zwiep met de staart geeft ook duidelijk aan dat hij het niet naar zijn zin heeft.

Op de eerste foto waar je praat over stelling vragen zie ik een paard dat star is in zijn lichaam en voornamelijk zijn hoofd kantelt. Ik kan me op basis van die foto haast niet voorstellen dat je daadwerkelijk M niveau start want als M ruiter zou je een kantelend hoofd toch moeten herkennen zou ik haast zeggen en daar zeker geen genoegen mee nemen.

Natuurlijk moet je een paard in de eerste maanden dat je hem rijdt leren kennen en moet je samen als combinatie naar een bepaald niveau toe werken maar de basis moet geen probleem zijn. Een kantelend hoofd komt voor doordat jij de juiste hulpen niet geeft, het opkroppen komt voor doordat jij de ruimte niet geeft.

Opmerkingen over je optoming zijn er ook al genoeg gemaakt.

Verder heb je duidelijk gevraagd om geen commentaar op je cap en schoenen. Wat je doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, ik kan alleen zeggen dat ik vroeger zo stom was om met brede gympen (en dan nog wel chaps) op een pony te stappen. Pony schoot er vandoor, ik lazerde eraf maar niet voordat ik met mijn voet door de beugel schoot. Ben ongeveer 50 meter achter de pony aan gesleept voor de beugelriem loskwam van het zadel.

Je hebt nog regelmatig miscommunicatie met je paard, hij komt nog overduidelijk in verzet. Je moet het helemaal zelf weten maar als jij straks wel een keer van je paard lazert omdat hij er écht schoon genoeg van heeft dan heb je zonder cap flinke kans op een hersenbeschadiging. Je bent nog jong, wees zuinig op jezelf.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:45

Ik een tip voor je: Als je wat meer ontspanning in je paard wil, en wilt dat hij wat swingender gaat lopen, rij hem dan wat meer met zijn neus eruit, zodat die niet achter de loodlijn komt. Verder werken stukjes halsstrekken en voorwaarts neerwaarts draven en galoperen lekker om de energie er uit te laten 'vloeien'. Ik heb het idee dat hij zijn rug wegdrukt, hij maakt hem niet bol, als je zijn hoofd dus op de loodlijn laat, en hem wat in zijn hals laat zakken kan dit erg helpen! Verder vind ik dat instappen aan een lange teugel moet, kortom, ik denk dat je de hoofd- halshouding wat moet afwisselen durende het rijden.

Verder ben ik het er mee eens dat je andere rijspullen aan moet, maar dat is wel duidelijk gemaakt volgensmij. ;)

Edit: Ik zou hem lichamelijk na laten kijken, omdat hij zo blijft stijgeren. Kijk ook meteen of je harnachement wel past. Als dat beide in orde is zal je merken dat t een stuk meer 'van zelf' zal gaan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:52

Dom om zomaar zonder cap te rijden terwijl je het dier nog niet kent en hij jou ook niet, maar het is inderdaad jouw eigen keuze.

Nee ik vind het er ook niet fijn uitzien.

Maar ik denk wel dat het goed komt als je juiste begeleiding en les krijgt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:52

Ik ben eigenlijk benieuwd naar een foto van jou en paardje waar je M mee reed.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:10

Je hebt idd een leuk paard! maar ik zou dat steigeren heel serieus gaan nemen, denk toch dat hij ergens last vast van heeft;)
en je paard drukt zijn rug weg, als tip geef ik dus ook net als de anderen rij hem lekker voorwaarts neerwaarts.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:33

Ik hoop dat TS nog op de tips gaat reageren ipv alleen gepikeerd zijn over het commentaar op het wel of niet dragen van een cap.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:42

.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:47

Mensen, het is natuurlijk heel erg stoer om te zeggen dat je M niveau rijdt.

Ik vind het sneu om naar te kijken, sorry.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:52

Wat een leuk paard zeg, ik denk dat jullie met wat gewenning best een leuke combi zullen zijn.
Maar voor nu ziet het er nog niet zo fijn uit, er is nog veel spanning en je houd hem teveel vast waardoor hij zich opkrult en de rug niet loslaat. Jammer dat je dat niet ziet en het alleen hebt over zijn beengebruik. Met het rijden van stelling hoor je je binnenbeen lang te maken ipv op je buitenbeen te gaan zitten. Daarnaast zit je neusriem veel te laag, die moet een vinger onder het jukbeen.
Als je M niveau rijd zou je dat moeten weten, overigens verwacht ik van een beetje serieuze ruiter ook dat die fatsoenlijk schoeisel heeft om mee te rijden.

Verder zit je best netjes, niet te streng zijn met je hand en meer voor je kijken dan komt het best goed.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 09-07-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt