“Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:49

Sombra heeft gelijk,de mensen hier beweren voor alles opente staan,maar luisteren niet. Begrijpen niet. Enanders beseffen ze dt ze nog niet ver staan en dat is krenking van de eer,dus is klassiek plots arrogant...

Terpentijn, duidelijk dat je de teksten niet leest. De uitspraak we hebben te maken met levende dieren,niet met robots is namelijk wat wij altijd zeggen en daarom tegen ldr en AR zijn met hun kunstjes. Mooi voorbeeld van hoe jij er dus niets van hebt begrepen.
Mensen denken beter te weten en zoeken een andere manier van rijden omdat klassiek te moeilijk en lastig is. Dus omdat die ruiters lui zijn en incompetent.

Ik sta voor alles open,maar dan moeten ldr, ar en wannabe ruiters eens duidelijk kunnen onderbouwen ipv algemeen tepraten en enkel af te breken.

In elke methode zit iets goeds,... uiteraard, ze zijn allen afkomstig van het klassiek.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:54

Ook heel bijzonder dat @Sombra van mij weet wat ik met mijn paarden doe. En HOE ik het doe. Ik ben dus nu ook volgens @Sombra: "een typisch voorbeeld van.. etc." (citaat van Sombra)

Ik ken @Sombra niet en die mij ook niet.

Heel apart.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:00

terpentijn schreef:
Ook heel bijzonder dat @Sombra van mij weet wat ik met mijn paarden doe. En HOE ik het doe. Ik ben dus nu ook volgens @Sombra: "een typisch voorbeeld van.. etc." (citaat van Sombra)

Heel apart.

Uiteraard,u haalt vanalles door elkaar... hoe kan u het dan begrepen hebben???

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:05

Prachtig voorbeeld, Sombra. Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, je posts spreken voor zich. Inhoudelijk over dressuur ben ik het niet eens met je oneens, dat is het mooie, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt.

Draai het nou eens om, als iemand dit verhaal tegen jou zou houden over een andere methode (inclusief “ik heb 60 jaar ervaring en gezien dat het bij alle paarden werkt”) zou jij je mening dan veranderen?

Het blijven maar woorden. Het zou toch beter werken als iemand zelf iets fantastisch moois laat zien zodat al die “onwetenden” aan jou gaan vragen: Hoe doe je dat? Dan komt je informatie pas echt over.

En nog een kleine kanttekening, ik verwijt “de klassiekers” niets, ik verwijt bepaalde bokkers iets. Van de genuanceerdere klassiekers hoor je helaas minder.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:07

Anoeska schreef:
Heel specifiek wat me ergert: Jij zegt "de ander heeft het niet begrepen" daarmee geef je aan dat het allemaal aan de ander ligt. Als je bedoelt dat wat je wil zeggen niet goed over komt, open dan met "ik kan het allemaal niet duidelijk genoeg uitleggen". Dan hou je het wat meer bij jezelf.
Mooi gezegd Anoeska! :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:09

aerdenhout1 schreef:
Alleen al omdat meneer stierenvechter is geweest, zou ik afhaken!!
Dat alleen al is natuurlijk niet eerlijk tegenover zowel de stier als het paard!

Over het stierenvechten ga ik de discussie niet aan :o : hij zal niet voor niets gestopt zijn en alles je ergens leert zitten, paard beheersen en de kans krijgt om heeeeeeeeele goed ( en dure) paarden te rijden is het daar wel.
Of het eerlijk is..............dan eet je vast geen vlees uit de supermarkt?!

Hoe dan ook; hij rijdt zijn paarden wel eerlijk en prettig, welk ras / discipline dan ook.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:11

loriene schreef:
Nou nou Sombra....in de dressuur ben je nooit compleet.
Er is altijd een verbeterpunt,vanochtend na de les sprak ik even met de instructeur van onze dochter,deze zei: ze is op de goede weg,nu kan ze de puntjes op de i zetten.

Ik heb het niet over verbeterpunten ik heb het over de manier van trainen. Die moet compleet zijn, dwz weten waar je mee bezig bent, niet alleen weten wat je doet maar ook waarvoor, waarom, wat daar het gevolg van is enz enz.
De training is nooit correct, perfectie bestaat immers niet maar moet wel het streven zijn. En wanneer men met instructie is dan stipt men de pijnpunten aan en dat ziet er niet altijd even mooi uit maar het werkt wel, het paard wordt daardoor wel losser, kan zo beter bewegen en dat merk je weer in allerlei andere punten. Dan kunnen ruiter en paard pas vooruit als de punten die minder goed gaan getraind worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:11

loriene schreef:
Heb het filmpje even bekeken ElCid.
Kan het mis hebben maar in het midden van het filmpje mis ik volgens mij een stukje.
Volgens mij moest het paard in het midden ergens overheen lopen en ineens issie ergens anders.
Wel mooi om naar te zien maar een trainingsclinic.....nee.

Kan goed zijn; het filmpje is een compilatie dus er kunnen goed stukjes ontbreken; gaat om een beeld te geven.

Maar, waarom geen trainingsclinic; train jij je paarden niet ;) ?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:13

terpentijn schreef:

Heel apart.

Wat jij mag, dat mag ik niet :D nee dan komen we ver :)
terpentijn schreef:
@Sombra, jij bent echt wel het schoolvoorbeeld van .

Het moet altijd zo kinderachtig en dat bedoel ik. Ik krijg geen inhoudelijke posts terug. En dat zegt voor mij veel meer dan jouw hele manier van rijden of met paarden omgaan.

Anoeska

Re: “Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:15

Volgend mij gaat dit hele topic ook niet over hoe klassiek rijden inhoudelijk in elkaar zit, maar over de nare bijsmaak die je daarbij krijgt door de manier van reageren van sommige klassieken (zoals sombra

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:16

@sombra
heb je ooit aan het paard gevraagd of hij/zij wel beter wil leren bewegen of hij/zij wel dressuurmatig getraind wil worden? Je zegt dat de training nooit correct is, maar dat perfectie nagestreefd moet worden. Door wie? Door de ruiter.
Misschien is je paard wel veel gelukkiger als hij crossend over de hei, volledig uitelkaar gevallen, op de voorhand loopt. Misschien wil hij/zij wel helemaal niet prachtig perfect dressuur matig getraind worden, maar bevalt de manier waarop veel recreatie ruiters hier op bokt met hun paarden omgaan het paard wel veel beter, niet gehinderd door enige vorm van kennis/boeken/training etc. Op een manier die jij zo verafschuwt blijkbaar.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:20

KasparovX schreef:
Prachtig voorbeeld, Sombra. Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, je posts spreken voor zich. Inhoudelijk over dressuur ben ik het niet eens met je oneens, dat is het mooie, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt.

Draai het nou eens om, als iemand dit verhaal tegen jou zou houden over een andere methode (inclusief “ik heb 60 jaar ervaring en gezien dat het bij alle paarden werkt”) zou jij je mening dan veranderen?

Het blijven maar woorden. Het zou toch beter werken als iemand zelf iets fantastisch moois laat zien zodat al die “onwetenden” aan jou gaan vragen: Hoe doe je dat? Dan komt je informatie pas echt over.

En nog een kleine kanttekening, ik verwijt “de klassiekers” niets, ik verwijt bepaalde bokkers iets. Van de genuanceerdere klassiekers hoor je helaas minder.

Als iemand dat tegen mij zou zeggen en via het internet ben ik het met diegene eens (inhoudelijk over Dressuur) zou ik zeker eens langsgaan om te kijken wat die persoon dan zo anders doet als dat ik doe.
Dat wil niet zeggen dat ik dan van mening verander maar ik zou zeker langsgaan om het eens in het echt te aanschouwen. Dat is mij namelijk meer waard dan teksten op het internet of de 'toon' van iemand.
Jij geeft namelijk in de openingspost aan dat je 'klassiek' zo mooi vindt. Als je werkelijk 'Klassiek' traint dan vind je het, ondanks de 'toon' van andere nog steeds mooi. Het gaat er namelijk om wat voor JOU werkt en niet wat mensen via het internet zeggen.

En vooral mensen die zich behoorlijk opwinden laten onzekerheid zien over hun manier van trainen. Als je namelijk niet onzeker hoeft te zijn heb je ook geen behoefte daar ruzie met een ander over te maken.
Ik ben niet op Bokt.nl om ruzie te maken maar om mijn mening te geven net als ieder ander. En als dat iemand niet bevalt, dan lees je er over heen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:22

Wel een grappige ontwikkeling dat een topic over een nare bijsmaak zich razendsnel ontwikkeld tot een topic dat per direct bij iedereen voor een nare smaak zorgt.

Voornamelijk ook dat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt aangezien zij gelijk hebben en de rest niet. Heel vermakelijk. Van een afstandje.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:28

janouk schreef:
@sombra
heb je ooit aan het paard gevraagd of hij/zij wel beter wil leren bewegen of hij/zij wel dressuurmatig getraind wil worden? Je zegt dat de training nooit correct is, maar dat perfectie nagestreefd moet worden. Door wie? Door de ruiter.
Misschien is je paard wel veel gelukkiger als hij crossend over de hei, volledig uitelkaar gevallen, op de voorhand loopt. Misschien wil hij/zij wel helemaal niet prachtig perfect dressuur matig getraind worden, maar bevalt de manier waarop veel recreatie ruiters hier op bokt met hun paarden omgaan het paard wel veel beter, niet gehinderd door enige vorm van kennis/boeken/training etc. Op een manier die jij zo verafschuwt blijkbaar.

Mijn paarden zij ongetwijfeld gelukkig als ze crossen op de hei :D maar ze zijn nog gelukkiger als hun lichaam fijn aanvoelt als ze lekker in de wei staan.
Paarden die goed getraind worden laten dat merken, die worden positiever, enthousiaster, leergieriger en vrolijker. En daar doe ik het voor! Voor dat resultaat!
Het kan mij niet schelen dat mijn paard(en) nooit een topper zal worden, wat wel belangrijk is, is de positieve verandering in gedrag.

Ik zeg nergens dat mensen die hun paard niet Dressuurmatig trainen dat hun paarden niet gelukkig zijn. Mensen die hun paard kopen om lekker mee buiten te rijden dat is prima toch? Ik heb alleen wel bezwaar tegen mensen die een paard kopen en dat het paard van alles moet kunnen (Dressuurmatig) maar de persoon van geen toeters en blazen weet. Daar wordt je paard niet beter van.
Door je paard je paard te laten, niets mis mee maar probeer een paard niet in houdingen en oefeningen te dwingen en deze oefeningen te 'misbruiken' om je eigen naam hoog te houden.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:29

Peppertree schreef:
Wel een grappige ontwikkeling dat een topic over een nare bijsmaak zich razendsnel ontwikkeld tot een topic dat per direct bij iedereen voor een nare smaak zorgt.

Voornamelijk ook dat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt aangezien zij gelijk hebben en de rest niet. Heel vermakelijk. Van een afstandje.

helemaal mee eens, heb denk ik voor het eerst een tpoic als dit uitgelezen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:30

Sombra schreef:
Ik zeg nergens dat mensen die hun paard niet Dressuurmatig trainen dat hun paarden niet gelukkig zijn. Mensen die hun paard kopen om lekker mee buiten te rijden dat is prima toch? Ik heb alleen wel bezwaar tegen mensen die een paard kopen en dat het paard van alles moet kunnen (Dressuurmatig) maar de persoon van geen toeters en blazen weet. Daar wordt je paard niet beter van.
Door je paard je paard te laten, niets mis mee maar probeer een paard niet in houdingen en oefeningen te dwingen en deze oefeningen te 'misbruiken' om je eigen naam hoog te houden.

Dat ben ik wel met je eens :j

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:32

ElCid schreef:
loriene schreef:
Heb het filmpje even bekeken ElCid.
Kan het mis hebben maar in het midden van het filmpje mis ik volgens mij een stukje.
Volgens mij moest het paard in het midden ergens overheen lopen en ineens issie ergens anders.
Wel mooi om naar te zien maar een trainingsclinic.....nee.

Kan goed zijn; het filmpje is een compilatie dus er kunnen goed stukjes ontbreken; gaat om een beeld te geven.

Maar, waarom geen trainingsclinic; train jij je paarden niet ;) ?

Ikzelf rij niet meer zoveel,soms om even aan te voelen wanneer het in de training echt niet gaat met onze dochter.
Om haar nu op training te sturen naar een engelstalige trainer,ze verstaat geen engels.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:46

Heel erg dit, ook JerichO dat gepraat in termen van "jij" en "wij".
Dat geeft toch al meteen aan hoe je hier in staat? Geldt ook voor TS, die wil het hebben over "De Klassiekers", niemand weet "wie"dat zijn. Nog geen ene duidelijke omschrijving van gezien, er wordt uitsluitend met theoretische leer gesmeten.Als je daar niet direct beamend op in gaat ben je een stuk onbenul.
"JIJ dit en WIJ dat".
JIJ begrijpt ons niet, dus JIJ bent... whatever? Niks dus...? Als je er zelf niet zomaar in meegaat?

Vrij lachwekkend.

Inderdaad ook wel vermakelijk, dat men zichzelf nu niet eens van enige afstand kan bezien.

Jammer het leek me aanvankelijk een interessant topic.

Maar het is zieltjes winnerij voor weer de zoveelste "leer"

Haffie_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:09

Ook van een afstandje aan het meelezen...
Zag de woorden 'klassieke dressuur' en dat trok mijn interesse..

Dat mensen niet naar elkaar luisteren vind ik jammer, maar nog erger vind ik dat het lijkt dat veel ruiters niet altijd naar hun paard luisteren...(Niet altijd gebrek aan liefde en goede voornemens, maar meer gebrek aan juiste info).

Misschien wordt het tijd dat iedere bokker/ruiter/menner/paardenfanaat zich eens afvraagt of hij/zij echt naar het paard kijkt en luistert (bewustwording :) ) Naar zijn natuur, anatomie, geest, karakter en gemoedstoestand. Daar is niet zweverigs of discutabels aan, dat zijn feiten dames en heren
Eerlijk gezegd dat ik dat de grootste en smerigste nasmaak van die discussies ed. voor de paarden zelf is..

Ik ben van mening (mening geven mag hier he :D ) dat wanneer je écht klassiek rijdt (en nee ik ben geen kenner, wat dat betreft juist een beginner) voel je je één met het paard en heb je een euforie-gevoel. Zelfs als het niet lukt, blijf je geduldig en ga je uit van de goede wil en de mogelijkheden van het paard..
Joh, als je werkelijk in losgelatenheid kunt rijden met je paard (dat wil zeggen: dat je in principe de teugels met je pinken vast kunt pakken, het paard in verticaal evenwicht loopt, zijn eigen hoofd draagt en daarbij alle juiste spieren gebruikt om jou te kunnen dragen) weet je niet wat je meemaakt! Zo gaaf!

Voor alle paarden hoop ik dat de juiste informatie voor iedereen ooit eens beschikbaar wordt.
Hoop dat iedereen kritisch blijft naar zichzelf en ophoudt met al die nutteloze discussies, want werkelijk, de meesten weten écht niet wat de werkelijke waarheid is. Dat is niemand te verwijten, er zijn gewoon onvoldoende informatie en goede instructeurs beschikbaar in NL.
Er is naar mijn mening wel maar één juiste manier om je paard te rijden, in losgelatenheid namelijk. Kun je dit niet, dan is er werk aan de winkel! :D
Nougoed, hoop dat iedereen kritisch blijft en zijn kennis blijft toetsen aan de juiste info...Die is moeilijk te vinden, maar als je durchlassigkeit intypt, ben je goed op weg ;)
Ik vind werkelijk waar dat je je paard dat verschuldigd bent. Je mag op zijn/haar rug zitten (waar een paard niet voor gemaakt is dames en heren!! Vergeet dat aub niet!) en daar mag je hem/haar iedere keer weer dankbaar voor zijn...

Tenminste, dat is mijn mening :)
Mijn paard is in ieder geval dolblij met mijn nieuwe kennis!

En Sombra: wat mooi dat je zegt "Paarden die goed getraind worden laten dat merken, die worden positiever, enthousiaster, leergieriger en vrolijker". Dat klopt namelijk helemaal. Zie dat ook bij mijn paard nu. Van een lompe logge haflinger verandert ze in een sierlijke vrolijke dame. Ik denk dat jij het juiste wél snapt, ik weet dat niet zeker, maar aan hetgeen wat je schrijft te zien wel. Fijn om te zien dat deze mensen zich ook laten horen!!

Ik ben een recreatieruiter om het zo maar te zeggen, rij het liefst buiten. Ook daar dient ze losgelaten te lopen, omdat ze mij anders niet op de juiste manier kan dragen. Daar gaat het om, dat ze iemand op haar rug kan dragen..

@ janouk
Tja, in de wei crossen lukt paarden inderdaad wel. Kijk eens hoe makkelijk je paard soms de hals kan buigen als ie iets ziet in de wei, krijg je dat ook voor elkaar als je erop rijd? Vaak niet toch?
Ook dat rondcrossen op de voorhand en op welke manier dan ook is gewoon niet goed voor het paard wanneer er een ruiter op zit.
Dat mensen denken van wel, bevestigd dat er te weinig juiste kennis is..

Jammer, ik hoop dat dit ooit eens veranderd.
Tot die tijd ga ik genieten met mijn knollie!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:19

Ik ben het geheel met vorige poster eens.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:22

Ik vind dat de klassieke ruiters (om ze allemaal maar even over 1 kam te scheren) hier op Bokt vaak erg wollig zijn met hun uitleg. Hierdoor vind ik het gauw onduidelijk worden en dat discussieert niet prettig.

Zelf ben ik niet klassiek of juist modern. Ik wil mijn paard kunnen gymnastyseren en ik wil dat hij aan de hulpen staat. Uiteindelijk willen we dat allemaal volgens mij :)

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:28

Opnieuw nog nooit iets inhoudelijks gezien van een niet-klassieker ( nu beter terpi?) Terwijl de klassiekers hier misschien betweterig zijn, maar tenminste inhoudelijk kunnen reageren. Misschien zorgt kennis wel voor een nar bijsmaak. Vandaar dat dit zo overkomt bij veel bokkers. Hahaha

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:32

jerich0 schreef:
Opnieuw nog nooit iets inhoudelijks gezien van een niet-klassieker ( nu beter terpi?) Terwijl de klassiekers hier misschien betweterig zijn, maar tenminste inhoudelijk kunnen reageren. Misschien zorgt kennis wel voor een nar bijsmaak. Vandaar dat dit zo overkomt bij veel bokkers. Hahaha

Volgens mij zit je dan niet helemaal op te letten...

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:39

terpentijn schreef:
Ik ben het geheel met vorige poster eens.

Dat wel, maar mij en mijn posten, bijna hetzelfde alleen verpakt in een ander papertje zijn, even kijken hoe noemde je het ook alweer.
terpentijn schreef:
@Sombra, jij bent echt wel het schoolvoorbeeld van (verkapte) intolerantie en arrogantie,

Ohja..... :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:42

@haffie
Mijn haflinger start ZZ dressuur en kan haar hals helemaal naar links en rechts buigen. Zowel voor de koets als onder het zadel.
Sterker nog dat kon ze al als veulen, voordat ze uberhaupt ooit van dressuur had gehoord :D

Veel mensen overschatten naar mijn idee hun invloed. Veel heeft een paard al van nature. Het gaat er meer om dat de mens hem niet zijn natuurlijke beweging verprutst.