Stelling correct of andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stelling is juist?

Stelling 1
161 (94%)
Stelling 2
9 (5%)

Totaal aantal stemmen: 170

schrikdraad

Re: Stelling correct of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:18

Het is een aanvulling op de vraag. Waarmee ik duidelijk maak dat ik je vriendin haar manier gelijk geef.
Net als bijna iedereen in dit topic.
Geeft je dat niet te twijfelen?
Je zin ieder een andere mening daarover klopt daarmee niet echt :)

Dan heb ik nog een vraagje.
Hoeveel knhs wedstrijden heb je al gereden en wat vonden de jurys van jou manier van rijden?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:34

Dat was een vraag die bij mij ook naar boven kwam. Kunnen de ts en haar vriendin iets neer vertellen over hun niveau van rijden. Dan kan ik de stellingen misschien wat beter plaatsen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 09:40

We hebben beiden 0 KNHS wedstrijden gereden, ons niveau is dus eigenlijk 0.

Wel hou ik me meer bezig met de basis/dressuur en kan MarZaras ook een flink aardig sprongetje maken :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:29

Ik stem voor geen van beide. In alle twee de stellingen zit een kern van waarheid.
Maar de theorie achter stelling 2 die later is gegeven klopt niet.

Je paard zal er van in de houding gaat lopen, maar niet nageeflijk en zal ook niet gaan nageven. Misschien de post van Sombra nog eens doorlezen. Wat we willen bereiken is een nageeflijk paard die netjes nageeft.

Het helpt bepaalde paarden wel om ze een beetje 'in de houding' te zetten, maar niet op jouw manier. Bij jouw manier is er geen sprake van nageeflijkheid. Als je een paard zelf in de houding moet gaan zetten heb je ook geen goede aanleuning, het paard zal niet ontspannen in nek- en kaakgewricht en is er dus ook geen sprake van nageven. En er kan op zo'n 'gedwongen' (ookal doet het paard meteen wat je zegt, toch dwing je hem (ookal is het zachtjes) op een bepaalde manier te laten lopen) manier ook geen sprake zijn van nageeflijkheid.

De theorie van die paardenvrouw klopt, maar jij hebt die niet goed begrepen, of voor een groot deel niet. Of jij hebt hem goed begrepen en hij klopt niet.
Om het paard na te laten geven heb je inderdaad je handen nodig, en met die handen kun je het paard 'doorvragen'. Maar je kan je paard pas bewerken met je hand als het paard nageeflijk is.
Ik ben van mening dat een niet-nageeflijk paard ook niet kan nageven, omdat de aanleuning dan niet goed is.

Ik zou goed les gaan nemen, want het zal me niet verbazen als de paarden die jij op deze manier rijdt, vast zitten in de rug en ontzettend vast houden in de kaak, wat jij niet merkt, door onkunde.
Écht, hier doe je geen paard plezier mee..
Dit is geen nageeflijkheid. Nageeflijkheid komt vanuit het paard (doordat de ruiter het paard op een correcte manier rijd), nageven komt vanuit de hand.
Om het paard na te laten geven is een goede aanleuning nodig en een goede aanleuning verkrijg je alleen door het paard nageeflijk te rijden. Er is op jouw manier van rijden geen sprake van al het bovenstaande.

Jouw manier, de theorie achter stelling 2, kan misschien een momentje van toepassing zijn bij een paard dat al goed getraind is, goed nageeflijk is en netjes nageeft WANNEER deze een momentje vervelend doet of tegen de hand komt, dan mag je ZO'N goed getraind paard even 'doorvragen' (geen zagen, maar het paard weer vragen te ontspannen), zodat het paard weer goed reageert op de ruiterhand en weer nageeft.

Maar voor meer is deze manier niet bedoeld! En dat is jammer, want juist door dit soort mensen is het paard op een bepaald moment even doorvragen NOT DONE. Maar dit zien als een manier van rijden is ook echt not done. Een nageeflijk nagevend paard op een vervelend momentje even doorvragen is niet not done. Wanneer je dat op een paard doet dat niet nageeflijk is, is dat wel NOT DONE.

Ik geef je dan ook echt de tip om eens kritisch te kijken en hopelijk kom je tot de conclusie dat jouw manier van rijden not done is, en je beter anders kan gaan rijden :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:05

MarZarascha schreef:
Jaa, maar dan moet je het wel goed zeggen. Ik bedoelde:
Wanneer je een paard in de houding zet ( in stilstand ) en je laat hem stappen of draven gaat het paard (meestal) langzaamaan ontspannen. Omdat je paard, als hij in de houding loopt, en hij ontpant niet niet lekker loopt en gaat hij vanzelf weer uit de houding lopen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.

Urielle schreef:
MarZarascha schreef:
Als je me dan toch voor paal gaat zetten, moet je het toch wel doen met hetgeen wat ik écht gezegd heb..
En alsnog, ik blijf bij wat ik zei. Ik heb dit geleerd van een welgerespecteerde paardenvrouw, en gelezen in een aantal boeken. Zolang je niet begrijpt wat ik zeg moet je het niet op Bokt gooien. Want wat jij beweerd dat ik zei klopt niet. Ik leg het nog wel uuuuit.

Ik vind het wel interessant wat jouw theorie is en ik denk dat er meer mensen geinteresseerd zijn. Misschien zijn dan meer mensen het met je eens :)

Deze theorie lijkt op de werkwijze van Racinet.

Het "gevaar" van deze werkwijze is dat het overgenomen wordt, zonder de finesse's echt te weten.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:05

Stelling 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:55

schrikdraad schreef:
Het is een aanvulling op de vraag. Waarmee ik duidelijk maak dat ik je vriendin haar manier gelijk geef.
Net als bijna iedereen in dit topic.
Geeft je dat niet te twijfelen?
Je zin ieder een andere mening daarover klopt daarmee niet echt :)

Dan heb ik nog een vraagje.
Hoeveel knhs wedstrijden heb je al gereden en wat vonden de jurys van jou manier van rijden?

Ja, maar er zijn ook mensen die wél voor mijn theorie kiezen. Dat betekent niet dat het niet klopt. Het betekent dat de meeste mensen voor de andere theorie gaan. Alhoewel meer dan de helft mijn correctie van Baileymix' uitleg van stelling 2 niet gelezen heeft, dus eigenlijk mag je daar ook niet van uit gaan.

Ik heb 5 (KNHS) wedstrijden gereden, en geen van de jury's had commentaar. Bij 2 van de wedstrijden werd ik zelfs 1e. Maar ik vind niet dat je moet kijken naar wedstrijdervaring. Er zijn genoeg mensen die Z zouden kunnen rijden, maar het niet willen (doen).

Dat gezegd hebbende, klopt mijn zin dat ieder er een andere mening over heeft wel.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:16

Ik ben het van deze stelling zeker eens met stelling 1. Ook met aanvullingen dat wel. Ik denk echt dat je een paard alleen goed kan rijden als je het van achteren naar voren doet en wel om de volgende reden;

Een paard wat je van voor naar achteren rijdt, dus hoofd eerst, dan de rest, zal niet uit zichzelf gaan ontspannen en mooi voorwaarts gaan lopen. Een paard wat je van achteren naar voren rijdt, is al lekker voorwaarts en los (want daar ben je bewust mee bezig) en geeft dan zelf na, waardoor het in de juiste houding komt.

Van voor naar achter is onder dwang, van achter naar voren is uit het paard zelf. Wil niet zeggen dat je dan vervolgens natuurlijk wel aan je paard moet uit leggen op welke hoogte je het hoofd precies wil hebben en dat het er liever ook wel moet blijven, maar dat kan eigenlijk altijd zonder dwang. Ik noem nageven altijd het toetjes. Als je alles goed doet aan voorwaarts zijn, los in het lijf, goed aan de hulpen, en dan krijg je je toetje, het nageven.

Wel is het zo dat voor het oog stelling 2 veel sneller gaat dan stelling 1 en daar gaan vrij veel mensen toch wel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:20

Geryon schreef:
Ik stem voor geen van beide. In alle twee de stellingen zit een kern van waarheid.

Je paard zal er van in de houding gaat lopen, maar niet nageeflijk en zal ook niet gaan nageven. Misschien de post van Sombra nog eens doorlezen. Wat we willen bereiken is een nageeflijk paard die netjes nageeft.

Het helpt bepaalde paarden wel om ze een beetje 'in de houding' te zetten, maar niet op jouw manier. Bij jouw manier is er geen sprake van nageeflijkheid. Als je een paard zelf in de houding moet gaan zetten heb je ook geen goede aanleuning, het paard zal niet ontspannen in nek- en kaakgewricht en is er dus ook geen sprake van nageven. En er kan op zo'n 'gedwongen' (ookal doet het paard meteen wat je zegt, toch dwing je hem (ookal is het zachtjes) op een bepaalde manier te laten lopen) manier ook geen sprake zijn van nageeflijkheid.

De theorie van die paardenvrouw klopt, maar jij hebt die niet goed begrepen, of voor een groot deel niet. Of jij hebt hem goed begrepen en hij klopt niet.
Om het paard na te laten geven heb je inderdaad je handen nodig, en met die handen kun je het paard 'doorvragen'. Maar je kan je paard pas bewerken met je hand als het paard nageeflijk is.
Ik ben van mening dat een niet-nageeflijk paard ook niet kan nageven, omdat de aanleuning dan niet goed is.

Ik zou goed les gaan nemen, want het zal me niet verbazen als de paarden die jij op deze manier rijdt, vast zitten in de rug en ontzettend vast houden in de kaak, wat jij niet merkt, door onkunde.
Dit is geen nageeflijkheid. Nageeflijkheid komt vanuit het paard (doordat de ruiter het paard op een correcte manier rijd), nageven komt vanuit de hand.
Om het paard na te laten geven is een goede aanleuning nodig en een goede aanleuning verkrijg je alleen door het paard nageeflijk te rijden. Er is op jouw manier van rijden geen sprake van al het bovenstaande.

Jouw manier, de theorie achter stelling 2, kan misschien een momentje van toepassing zijn bij een paard dat al goed getraind is, goed nageeflijk is en netjes nageeft WANNEER deze een momentje vervelend doet of tegen de hand komt, dan mag je ZO'N goed getraind paard even 'doorvragen' (geen zagen, maar het paard weer vragen te ontspannen), zodat het paard weer goed reageert op de ruiterhand en weer nageeft.

Maar voor meer is deze manier niet bedoeld! En dat is jammer, want juist door dit soort mensen is het paard op een bepaald moment even doorvragen NOT DONE. Maar dit zien als een manier van rijden is ook echt not done. Een nageeflijk nagevend paard op een vervelend momentje even doorvragen is niet not done. Wanneer je dat op een paard doet dat niet nageeflijk is, is dat wel NOT DONE.

Ik geef je dan ook echt de tip om eens kritisch te kijken en hopelijk kom je tot de conclusie dat jouw manier van rijden not done is, en je beter anders kan gaan rijden :j

Ik vind jouw reactie een beetje not done. Ik denk dat de fout bij jou ligt en jíj mijn verbetering niet goed begrepen hebt. Jij weet ten eerste niet hoe ik rijd, ik zie nergens een foto van mij. Er bestaan niet eens foto's van mij waarop ik mijn paard zó rijd. Toen wij deze discussie op stal hadden ( heb je ten eerste de helft gemist en ) hadden we het over de manieren. Ik heb nooit gezegd dat stelling 1 niet waar, onmogelijk, niet goed of whatever is. We hadden het over verschillende manieren. Waarschijnlijk snappen jullie de vraag niet eens. Want de vraag is of de ontspanning uit de houding komt, van voor naar achter ( zoals TS het (fout) geformuleerd heeft ) of van achter naar voor. Ik vind het dus té belachelijk voor woorden dat je concludeerd dat ik mijn paarden op een foute manier rijd. Ik weet zéker dat ik mijn paarden op de goede manier rijd. Áls ik mijn paard aan de teugel wil hebben doe ik het ook volgens stelling 1. Ik heb les gehad van 5 verschillende instructrices, en geen van allen heb ik ooit horen zeggen dat mijn manier van paardrijden "not done" is. Sterker nog, dat heb ik nog nooit ook maar iemand horen zeggen. Het ís dan ook gewoon belachelijk dat jij mij ervan beschuldigd dat ik mijn paarden "mishandel".

Ik hoop dat jíj nu inziet dat je voortaan niet te betweterig moet doen, goed moet nadenken voor je wat typt ( of zegt ) en mensen niet onterecht beschuldigd zonder hard bewijs. Hiermee moet je ook vooral oppassen. Als ik niet in the mood ben en je zegt dat soort dingen in rl tegen me, gaat het toch echt niet goed. Ik ben juist vóór NH, tegen paardenmishandeling of welke mishandeling van welk dier dan ook. In mijn omgeving is er niemand die meer van dieren houd dan ik. Ik kan er dus ook écht niet tegen dat een of ander meisje, wat ik niet ken - nooit gezien, geruikt of gehoord heb, mij ervan gaat beschuldigen dat ik mijn dieren niet op de juiste manier behandeld. Dan ben je bij de verkeerde persoon!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:02

MarZarascha schreef:
Geryon schreef:

Ik vind jouw reactie een beetje not done. Ik denk dat de fout bij jou ligt en jíj mijn verbetering niet goed begrepen hebt. Jij weet ten eerste niet hoe ik rijd, ik zie nergens een foto van mij. Er bestaan niet eens foto's van mij waarop ik mijn paard zó rijd. Toen wij deze discussie op stal hadden ( heb je ten eerste de helft gemist en ) hadden we het over de manieren. Ik heb nooit gezegd dat stelling 1 niet waar, onmogelijk, niet goed of whatever is. We hadden het over verschillende manieren. Waarschijnlijk snappen jullie de vraag niet eens. Want de vraag is of de ontspanning uit de houding komt, van voor naar achter ( zoals TS het (fout) geformuleerd heeft ) of van achter naar voor. Ik vind het dus té belachelijk voor woorden dat je concludeerd dat ik mijn paarden op een foute manier rijd. Ik weet zéker dat ik mijn paarden op de goede manier rijd. Áls ik mijn paard aan de teugel wil hebben doe ik het ook volgens stelling 1. Ik heb les gehad van 5 verschillende instructrices, en geen van allen heb ik ooit horen zeggen dat mijn manier van paardrijden "not done" is. Sterker nog, dat heb ik nog nooit ook maar iemand horen zeggen. Het ís dan ook gewoon belachelijk dat jij mij ervan beschuldigd dat ik mijn paarden "mishandel".

Ik hoop dat jíj nu inziet dat je voortaan niet te betweterig moet doen, goed moet nadenken voor je wat typt ( of zegt ) en mensen niet onterecht beschuldigd zonder hard bewijs. Hiermee moet je ook vooral oppassen. Als ik niet in the mood ben en je zegt dat soort dingen in rl tegen me, gaat het toch echt niet goed. Ik ben juist vóór NH, tegen paardenmishandeling of welke mishandeling van welk dier dan ook. In mijn omgeving is er niemand die meer van dieren houd dan ik. Ik kan er dus ook écht niet tegen dat een of ander meisje, wat ik niet ken - nooit gezien, geruikt of gehoord heb, mij ervan gaat beschuldigen dat ik mijn dieren niet op de juiste manier behandeld. Dan ben je bij de verkeerde persoon!

Ik ben niet betweterig. Dit topic staat bij 'discussies' en is het de bedoeling dat je in dit topic moet discusieren over de twee stellingen.
Ik val je ook niet persoonlijk aan. Ik geef mijn mening en ik ben van mening dat deze manier van rijden gewoon niet goed is, behalve op bepaalde momenten.

Je vat het echt véél te persoonlijk op en reacties als ''Als ik niet in the mood ben en je zegt dat soort dingen in rl tegen me, gaat het toch echt niet goed.'' vind ik echt te ver gaan, niet geplaats en ook nog eens hartstikke kinderachtig. Ik weet niet hoe oud je bent? Verder heb ik ook niet gezegd dat ik vind dat jij je paarden mishandelt, maar dat ik deze manier van rijden niet goed vind.

Zat instructrices die ook rijden en lesgeven volgens deze manier. Ik heb ook ooit volgens deze manier gereden daarom. Maar het nageven was een grote illusie en de nageeflijkheid was eigenlijk ver te zoeken, omdat dat niet mogelijk is als je een paard in een gedwongen houding laat lopen, waar hij niet voor niets niet wilt lopen. Maar het plaatje was opzich mooi, dus ja, heb de B uitgereden in 3 wedstrijden. Zegt niets dus.

Ik blijf nog steeds bij mijn mening. Als je niet open staat daarvoor, moet je dat lekker zelf weten :j Wel zonde, iedereen moet nog veel leren. Jij, ik, en alle andere bokkers.

Maargoed, een discussie topic die zo persoonlijk wordt beschouwen en waarin de mensen niet eens open staan om te discuseren verdient mijn tijd en inspanning om anderen te helpen niet.

Veel succes nog met het rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:05

Geryon schreef:
MarZarascha schreef:

Ik ben niet betweterig. Dit topic staat bij 'discussies' en is het de bedoeling dat je in dit topic moet discusieren over de twee stellingen.
Ik val je ook niet persoonlijk aan. Ik geef mijn mening en ik ben van mening dat deze manier van rijden gewoon niet goed is, behalve op bepaalde momenten.

Je vat het echt véél te persoonlijk op en reacties als ''Als ik niet in the mood ben en je zegt dat soort dingen in rl tegen me, gaat het toch echt niet goed.'' vind ik echt te ver gaan, niet geplaats en ook nog eens hartstikke kinderachtig. Ik weet niet hoe oud je bent? Verder heb ik ook niet gezegd dat ik vind dat jij je paarden mishandelt, maar dat ik deze manier van rijden niet goed vind.

Zat instructrices die ook rijden en lesgeven volgens deze manier. Ik heb ook ooit volgens deze manier gereden daarom. Maar het nageven was een grote illusie en de nageeflijkheid was eigenlijk ver te zoeken, omdat dat niet mogelijk is als je een paard in een gedwongen houding laat lopen, waar hij niet voor niets niet wilt lopen. Maar het plaatje was opzich mooi, dus ja, heb de B uitgereden in 3 wedstrijden. Zegt niets dus.

Ik blijf nog steeds bij mijn mening. Als je niet open staat daarvoor, moet je dat lekker zelf weten :j Wel zonde, iedereen moet nog veel leren. Jij, ik, en alle andere bokkers.

Maargoed, een discussie topic die zo persoonlijk wordt beschouwen en waarin de mensen niet eens open staan om te discuseren verdient mijn tijd en inspanning om anderen te helpen niet.

Veel succes nog met het rijden. :)

Kinderachtig? Weet je wát kinderachtig is? Je fouten niet toegeven en doen alsof de fout bij mij ligt. Je hebt wel degelijk gezegd dat ik mijn paarden niet op de goede manier rijd en dus pijn doe. Mij beschuldigen van dingen waar ik niet om gevraagd heb hoort NIET bij discusieëren. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar als je dit soort dingen typt hoor je toch te weten dat ik dat verkeerd op zou kunnen vatten, en dat doe ik. Denk voortaan 2x na voordat je dit soort dingen typt!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:08

stelling 1,
ik wordt af en toe gefrustreerd en dan meende ik mijn verzorgpaard ook in de houding te zetten, werkt absoluut averechts, krijg je alleen maar verzet van.

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:06

Stelling 1 :j
Mijn paard zou niet eens nageeflijk lopen als ze gespannen is ..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:17

stelling 1!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:27

Stelling 1:
Naar mijn mening is ontspanning de basis (en ja er zullen vast genoeg mensen zijn die dat niet vinden)

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:54

stelling 1 :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:23

Ik ben het toch echt (grotendeels) met Geryon eens.. Ik denk dat het nooit goed is om je paard in een houding te zetten. Ophoudingen met je handen waar hier over wordt gesproken zie ik als een zagen, maar dan in een aardige versie gezet.

Er wordt zó ontzettend veel lesgegeven volgens manier 2, ik heb ook les gehad op die manier, maar heb ontdekt dat het ook anders kan. Geleerd over rechtrichten, voorwaarts neerwaarts rijden, en vooral belangrijk, de anatomie van een paard. Wat zorgt ervoor dat een paard zijn hoofd naar beneden kán doen met aanleuning, ontspanning van de lange rugspier. En wanneer kan die lange rugspier ontspannen: als een paard rechtgericht is en in balans loopt. Wanneer je aan de lange rugspier gaat lopen trekken, wordt de gespannen spier aangetrokken, dit heeft alleen maar een negatieve uitwerking op deze spier.. Naar aanleiding van wat ik heb geleerd, denk ik dat een paard wat in de houding wordt gezet, nóóit echt nageeflijk loopt..