Ik stem voor geen van beide. In alle twee de stellingen zit een kern van waarheid.
Maar de theorie achter stelling 2 die later is gegeven klopt niet.
Je paard zal er van in de houding gaat lopen, maar niet nageeflijk en zal ook niet gaan nageven. Misschien de post van Sombra nog eens doorlezen. Wat we willen bereiken is een nageeflijk paard die netjes nageeft.
Het helpt bepaalde paarden wel om ze een beetje 'in de houding' te zetten, maar niet op jouw manier. Bij jouw manier is er geen sprake van nageeflijkheid. Als je een paard zelf in de houding moet gaan zetten heb je ook geen goede aanleuning, het paard zal niet ontspannen in nek- en kaakgewricht en is er dus ook geen sprake van nageven. En er kan op zo'n 'gedwongen' (ookal doet het paard meteen wat je zegt, toch dwing je hem (ookal is het zachtjes) op een bepaalde manier te laten lopen) manier ook geen sprake zijn van nageeflijkheid.
De theorie van die paardenvrouw klopt, maar jij hebt die niet goed begrepen, of voor een groot deel niet. Of jij hebt hem goed begrepen en hij klopt niet.
Om het paard na te laten geven heb je inderdaad je handen nodig, en met die handen kun je het paard 'doorvragen'. Maar je kan je paard pas bewerken met je hand als het paard nageeflijk is.
Ik ben van mening dat een niet-nageeflijk paard ook niet kan nageven, omdat de aanleuning dan niet goed is.
Ik zou goed les gaan nemen, want het zal me niet verbazen als de paarden die jij op deze manier rijdt, vast zitten in de rug en ontzettend vast houden in de kaak, wat jij niet merkt, door onkunde.
Écht, hier doe je geen paard plezier mee..
Dit is geen nageeflijkheid. Nageeflijkheid komt vanuit het paard (doordat de ruiter het paard op een correcte manier rijd), nageven komt vanuit de hand.
Om het paard na te laten geven is een goede aanleuning nodig en een goede aanleuning verkrijg je alleen door het paard nageeflijk te rijden. Er is op jouw manier van rijden geen sprake van al het bovenstaande.
Jouw manier, de theorie achter stelling 2, kan misschien een momentje van toepassing zijn bij een paard dat al goed getraind is, goed nageeflijk is en netjes nageeft WANNEER deze een momentje vervelend doet of tegen de hand komt, dan mag je ZO'N goed getraind paard even 'doorvragen' (geen zagen, maar het paard weer vragen te ontspannen), zodat het paard weer goed reageert op de ruiterhand en weer nageeft.
Maar voor meer is deze manier niet bedoeld! En dat is jammer, want juist door dit soort mensen is het paard op een bepaald moment even doorvragen NOT DONE. Maar dit zien als een manier van rijden is ook echt not done. Een nageeflijk nagevend paard op een vervelend momentje even doorvragen is niet not done. Wanneer je dat op een paard doet dat niet nageeflijk is, is dat wel NOT DONE.
Ik geef je dan ook echt de tip om eens kritisch te kijken en hopelijk kom je tot de conclusie dat jouw manier van rijden not done is, en je beter anders kan gaan rijden