Arabierenklier op weg naar de B!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Arabierenklier op weg naar de B!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:52

Deze foto's zien er een stuk meer ontspannen uit. Wel valt me op dat je niet op je kont zit maar op de voorkant hierdoor kun je vrijwel geen goede zithulpen geven. Ok valt me op dat je nog steeds heel ver achterin het zadel zit hierdoor komt er veel druk op de achterkant van je zadel.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:40

Jolinda, als ik jou was zou ik voorlopig gewoon bij deze instructrice blijven lessen. Voor zover ik het vanaf het beeldscherm kan beoordelen weet ze wel wat ze doet. Ze is bezig met je paard sterker te maken, zijn rugspieren op de goede manier te leren gebruiken, zijn buikspieren sterk te maken (zie de lijn op zijn buik op de foto's) en elasticiteit in zijn lijf te brengen. Op onderstaande foto's loopt hij prima door zijn lijf, voor het beeld (B-proef) misschien te diep en ik zou hem ook zeker geen uur zo doorvragen maar deze stukken moeten er wel bij zitten. Hij bolt hier zijn rug en dan moet hij achter wel bijtrekken waar hij sterk van word. Als hij daar loslaat dan ontspan je je hand, zorg dat je aanleuning blijft houden, laat hem zich niet losspoelen van voor. Vraag anders gewoon aan je instructrice waarom je dit zo moet doen, ik denk dat ze je aan de hand van hoe de spieren in zijn lijf lopen en wat je uiteindelijk wilt bereiken wel kan uitleggen waarom dit goede stukken zijn. Probeer de reacties ook te filteren, de mensen die in dit topic positief reageerden op het beeld zijn volgens mij wel de mensen waar je wat van aan kan nemen.

Op deze foto's wordt hij echt aan het werk gezet. Op de foto's die je als laatste plaatste doet hij niet zoveel met zn lijf.
Jolindaa schreef:

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:10

even een foto ter verduidelijking (hopelijk vind je het niet erg, maar zo kan ik het het beste uitleggen..)

Afbeelding

probeer je schouders achteruit te doen, je heup te kantelen en een heel stuk naar voor zitten in je zadel. En ik denk dat je voeten dan en benen dan mooi in die lijn gaan komen. Want val jij als het ware een beetje helemaal uit elkaar en dat gaat over op je paardje (zie centerd riding).

En een andere instructrice zou wel heel goed zijn! als ze dat nog niet ziet van je zit vind ik wel erg.. is gewoon de basis..

Succes ermee!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:55

eerlijk gezegd vind ik je paard ook beter lopen op de tweede foto`s dan op de eerste. Een veel mooiere hals-hoofdhouding als zeg ik zelf! Ga zo door en ik raad je aan van instructie te wisselen.
Rijtechnisch: hakken uitdrukken, rug recht en schouders naar achteren!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:24

je werkt hard met hem dat is in ieder geval heel goed!! als jij met een langere teugel meer ontspanning krijg moet je dat doen. als ik op mijn pony niet recht op zijn rug zit en te veel naar voren wil hij niet goed lopen. ik mag van mijn juf niet kijken naar zijn hoofd, maar ik moet kijken waar ik heen wil en "voelen"op welke schouder hij loopt, of hij aan mijn hand trekt of juist geen contact wil en daarin als het nodig is corrigeren. dit werkt voor mij en mijn pony erg goed, mislukt ook nog wel vaak hoor. leren voelen en daarna handelen is nu denk ik voor jouw een belangrijk puntje

wat ik je wel wil meegeven is dat je van je instructrice niet alles klakkeloos aan moet nemen, ik heb het zelf heel sterk dat mijn juf het toch wel goed moet onderbouwen voordat ik het goed kan uitvoeren en het de uitvoering krijgt die het zou moeten krijgen.
weten waarom je iets doet en kijken of het werkt voor jouw en je pony, werkt het niet, moet je je juf zo flexibel/creatief zijn om hier een passende oplossing voor te vinden.

ik hoop dat je er iets mee kunt

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:40

Oke, eigenlijk geef ik nooit tips en dit wordt dus mijn eerste keer maar ik ga het toch proberen. Hopelijk zeg ik het goed, ik heb het altijd lastig gevonden om te verwoorden wat ik bedoel als het om paarden gaat. Het valt me op dat op elke foto je binnenhand gesloten is, dit oogt voor mij erg streng. In je vorige topic zie ik een fijn en ontspannen paard met een fijne hoofdhals houding, nu zie ik hier een te diep duikend paard en ik vraag me af hoe dit is gekomen. Mijn fantasie zegt dat het misschien kan zijn dat je zelf moeite hebt met 'loslaten' wanneer hij ook loslaat? Ik noem rijden altijd een spelletje om ontspanning, als mijn paard ontspant dan geef ik hem ontspanning terug. Wanneer je als ruiter zelf niks terug kan geven, zal het paard nooit snappen wanneer het goed is en zal niet ervaren dat het lekker is om in de juiste hoofd hals houding te lopen omdat daar de ontspanning is.

Over je houding en het zadel is al genoeg gezegd, ik hoop dat je hier iets aan hebt! Ik vind je paard erg mooi! :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:32

Ik heb geen moeite met loslaten als hij loslaat. In tegendeel. Mijn instructrice zegt zelf altijd dat ik hem juist teveel laat als hij meegeeft en dan verlies ik het contact. Van haar moet ik meegeven, maar tot een bepaalde hoogte.
Ik zal van morgen nog even foto's plaatsen, maar die komen dan overmorgen want ik moet morgen tot 12 uur in de avond werken :') Dan zal ik even aan de gang gaan met de tips die hier nu gegeven zijn.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:13

ik zou toch ook gewoon een tijdje bij deze instructrice blijven. Gewoon meer vragen waarom je dingen zo moet doen. Volgens mij is het grootste probleem jou onbalans. Op het moment dat je meer contact houdt met de teugel, dan ga je je ongemerkt vasthouden aan de teugels. Probeer contact te houden, maar je armen meer naar voren gericht te houden, dan krijg je namelijk wel dat stukje losheid waar je nu net tegenaan zit te hikken. Ik vind de foto's tijdens je les niet perfect, maar hij loopt in ieder geval met veel meer actieviteit. Dus mijn advies, gewoon zo blijven rijden als tijdens je les, alleen echt zorgen dat als je conact houdt, dat je je hand vóór je houdt!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:54

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:01

Eerlijk gezegd vind ik het er niet fijn uitzien.
Vraag me ten eerste af waarom je bij ieder topic een ander zadel hebt?
Dan komt nog het feit dat dit zadel niet goed ligt, kantelt en belemmert je paard in zijn/haar bewegingen.

In je 2e topic vind ik hem een stuk beter lopen, actief, zakkende van voren en ontspannen.
Hier vind ik hem wel actief lopen, maar niet ontspannen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:58

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:21

Jolindaa schreef:
Nou hier zijn dan de foto's. Het begon wat gespannen. Hij had het koud van de regen en dan moet hij altijd eerst even zichzelf heel druk maken om zich warm te maken. Gekke paardenkop *\o/*

Daarna dus ''zelf'' gereden. Met mijn trekker dit keer, vaste haren. Nog steeds geen cap op en laarzen zijn nog steeds niet klaar om mee te rijden :Y)
Verder was hij overigens heel fijn aan het been. Lekker voorwaards en reageerde goed. Zelfs toen mijn moeder met een paraplu in de bak stond om de camera droog te houden.

Ik ga PROBEREN om zelf mijn commentaar bij de foto's te zetten, máár ik ben geen expert natuurlijk en ik wil van iedereen kunnen leren.

Instappen geen foto's van.

Handen te wijd en gekanteld. Rechthouden en bij elkaar.
[ Afbeelding ]
Ik werk wat terug met mijn hand waardoor hij weer wat te diep komt. Met meer ruimte aan de voorkant komt zijn neus er meer uit.
[ Afbeelding ]
Inzet volte, dus vandaar de binnenhand van de hals af. Let niet op mijn kop, ik sprak tegen mijn moeder _/-\o_
[ Afbeelding ]
Hier zie je goed mijn doorgehangen teugels. Ik mis hier tempo denk ik???
[ Afbeelding ]
Galopje, benen langmaken en tenen draaien. Handen meer naar voren?
[ Afbeelding ]
Weer wat doorhangende teugels, maar hij ging hier niet duiken gelukkig.
[ Afbeelding ]
Raar momentfotootje.
[ Afbeelding ]

Nou, tell me! }:0

Je geeft het zelf al aan, jou gevoel is beter dan dat van je instructrice!!
Andere instructie zoeken waar je je wel fijn bij voelt, want jou gevoel is in dit geval juist!
Dit zijn veel fijnere foto's om naar te kijken als die je op.!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:48

Ik vind je er eerlijk gezegd als een zak aardappelen op zitten (niet slecht bedoeld hoor). Probeer wat rechter op te zitten, rechte rug maken. En idd, als jij een beter gevoel hebt dan de instructrice zou ik een andere instructice zoeken. Trouwens super leuk paardje heb je

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:59

Volgens mij ligt je zadel niet helemaal goed.
Probeer niet teveel tegen te hangen. Ga zelf rechtop zitten en ontspan je handen. Ik denk dat je pony zo achter de ll loopt, omdat jij tegen hangt. Probeer haar zo lang en laag mogelijk te rijden.
Je beestje wil wel buigen en verder vind ik het er niet heel vreselijk uitzien.

Succes!!

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:43

ik vind de foto's op pag 2 een stuk fijner ogen :).
Zelf zou ik m'n arabier nooit zo diep laten lopen, vooral omdat ze daar zelf al zo makkelijk gaan lopen.
Doe ik dat wel, dan met de neus meer naar voren en meer lengte in de hals en alleen tijdens het losrijden. Daarna gaan de teugels gewoon korter en loopt hij er netjes voor, zonder nog weer achter de loodlijn te komen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:02

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:38

Ik vind het niet erg dat hij eens diep en rond wordt ingesteld MAAR

- geen volle les, hoogstens eens hier en daar om es wat bij te regelen of los te maken
- zolang je op elk moment de controle hebt over hoe zijn hals en hoofdhouding zijn

Persoonlijk vind ik hem in de eerste foto's te kort in de hals, daar gaat hij nooit beter van worden, en hoewel hij ruim lijkt te lopen, denk ik dat hij eerder overstuwt en beetje overhaast?