ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:41

idd maar het heeft geen zin om je beugels een gaatje langer of korter te maken.
Oorzaak is je zadel die scheef ligt, dus je kan je beugels wel afstellen op hoe jij denkt dat je recht zit.
Maar je lost het probleem niet op dat je zadel scheef ligt en dat gebeurd weer omdat je paard scheef is.
En een ruiter is er om hem daarin te corrigeren

En een bak met spiegel is ideaaaaallll *\o/* :j
MAAR heb je dat niet, stuur hem gewoon recht op een paaltje af en corrigeer hem als hij op rechts of links valt.
en kijk vooral zelf ook naar dat paaltje en dan is het de kunst voel het!
dus kijk absoluut niet naar beneden :Y)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:44

Maar als ruiter als je met je heup opzij trekt, wordt je zadel ook op zij getrokken.
En wordt uiteindelijk het paad ook steeds verder scheef.

Als je al ruiter het verschil gaat voelen tussen recht en scheef wat je dus als je echt scheef bent niet meer voelt dan pas kan je aan je paard werken...
Want een ruiter die scheef is trekt het paard mee..

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:53

Als je zelf weet dat je je heup opzij trekt kan je daar inderdaad voor naar de fysio gaan.
Maar dat lost nog niet het probleem van je paard op.
En idd wat je zegt je moet zelf je fouten herkennen door ze te verbeteren.
En als je eens globaal gaat kijken naar wedstrijden of dressuur ruiters, je moest eens weten hoe weinig mensen van zichzelf durven te zeggen dat ze scheef zitten :j :(:)
En rij niet meer op de hoefslag, ook dan merk je gauw genoeg hoe moeilijk het is en hoe scheef hij is.

je kan zelf bijvoorbeeld oefenen zoals staan staan zit. ipv staan zit.
Zo krijg jezelf meer controle over je eigen zit en houding.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:57

Paard is minder scheef dan ik....En eerlijk is eerlijk ik ben nog in bezig met doorrijden dus ik gaat nu nog niet te veel vragen van hem.
Rechtelijnen.
Me andere paard staat met een licht blessure.
Daar was ik dus bezig met oef van recht zitten zodat ik beter gaat zitten op me jonkie:)

En in feitte ben je altijd bezig met rechtrichten van je paard..
Alleen kan je niet van het paard verwachten zich recht te maken als de ruiter tegenover gstelde signalen geeft;)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:04

Het begint bij de ruiter tuurlijk, maar iedereen verstaat recht richten onder wat anders.
Want als ruiter ben jij verantw voor wat je je paard aanleert.
Hij is van nature al scheef en jij bent er om hem dus recht te maken.

Veel instructrie's zeggen ja recht richten dit en dat basis etc.
vervolgens lopen die paarden kop in de krul en zijn zo scheef als maar niet zijn kan.
Ik rij sinds 1 a 2 maanden een vijf jarige, is ook zo scheef is.
Godzijkdank ziet zij dat nu ook in en is ze bereid hier les in te nemen en zich erin te verdiepen.
En een jong paard is zo makkelijk om hem iets aan te leren, maar oejjj leer het hem maar weer eens af _/-\o_ :Y)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:07

Maar goed het is de basis van alles, wat helaas alleen niet iedereen ziet.
een paard wat niet recht gericht is kan zich niet verzamelen /3

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:09

Barcelano schreef:
Paard is minder scheef dan ik....En eerlijk is eerlijk ik ben nog in bezig met doorrijden dus ik gaat nu nog niet te veel vragen van hem.
Rechtelijnen.
Me andere paard staat met een licht blessure.
Daar was ik dus bezig met oef van recht zitten zodat ik beter gaat zitten op me jonkie:)

En in feitte ben je altijd bezig met rechtrichten van je paard..
Alleen kan je niet van het paard verwachten zich recht te maken als de ruiter tegenover gstelde signalen geeft;)

Wat voor blessure heeft hij dan als ik vragen mag??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:11

Daarom ik zit nog in de fase hulpen erop zetten en sturen.
Nagevelijk is en wordt hij vanzelf als hij zijn motor aan zet.
En dus rechte lijnen zonder te veel gepruts :+

Mirka heeft een irritatie aan de pees nadat er een ander paard was losgebroken en mevrouw heel de stal kort en klein had geschopt;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:13

ik raad geregeld aan mensen aan om eens bij een goede chiropractor of naar een caesartherapeut te gaan, ik zie daar de meest goede verbeteringen uit voortvloeien... mensen hebben vaak het besef wel dat ze niet recht zijn,maar hebben zelf niet het vermogen om er iets mee te doen .maar om oefeningen te krijgen die je helpen je lichaam weer te corrigeren en die je gewoon thuis ook kan zonder moeilijke hulpmiddelen zie je en voel je al snel resutaat.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:17

Ik zit na dat me klachten te erg waren bij een fysio praktijk die eigelijk alles doen.
van sport tot weet ik het wat.

Na een behandeling voelde ik me al losser.
Na iedere behandeling voel ik echt zoveel verschil.

Had ook altijd het idee dat ik me nek moest dragen.
Nu voelt het lichter aan zeg maar.

Mijn klachten komen ook volgens de fysio deels af van me darmklachten.Me lichaam kramt dan en je gaat alles vast houden.

knollentuin

Re: ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:21

dan is het voor jou ook nog niet zo heel verkeerd om eens een consultje te boeken bij een chiropractor barcelano..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:25

Is dat dan niet hetzelfde als een manuel fysio??
Ik moet ook zeggen ziet door het bomen het bos niet meer.
Me pa raadde ook aan om naalden in me te laten prikken :+

Hier zit ik bij: http://www.fysiopapendrecht.nl/

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:13

haha, ja, das weer accupunctuur..
nee een chiropractor is weer net anders dan manueel therapeut, deze gaat [als het goed is ] de symmetrie in je llichaam trachtten te herstellen, door overbelasting of door juist compensatie ontstaan. ze zoeken uit waar het in beginne scheef is getrokken en gaan vandaaruit aan het werk, heel bizar om mee te maken kan ik je vertellen..ik moet er wel bijzeggen dat het gezien wordt als alternatieve geneeskunst , niets schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn. manueel fysio en chiropractor ligt wel dicht bijelkaar, mijn ervaring is dat de chriropractor net even met meer rekening houdt.
ha! er zit wel al ceasar op die praktijk!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:34

Zal het is vragen aan me fysio.
Die van mijn werkt wel vanuit een bepaald punt en ging niet zomaar trekken en plukken.
Hij zorgt eerst dat me huid en spieren los zijn en begint dan met zoals men in de volks mond noemt kraken.
Me nek wil hij als laatst bewaren..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:03

heb je ook met je voeten eerst op een plank moeten staan en zijn vandaaruit metingen gedaan? stand voeten, lengte benen ,stand van bekken.. ga zo maar door? [ :') rare gewaarwording hoor..]

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:06

Geen plan gewoon voor hem staan.
Maar ben schijnbaar zo scheef dat het overduidelijk was :+
En hoe het het zei zo zit ik dus ook op me paard :o

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:18

Alabaster schreef:
Ik zou eens contact opnemen met ww.stalmireille.nl. Zij kan jullie alle 2 helpen. Succes ermee

Ik ga hierin mee ! Ik les sinds oktober vorig jaar bij Mireille en naar volle tevredenheid. Wat heb ik al veel van haar geleerd, m.n. over mijn eigen houding, balans en scheefheid. Scheef (ruiter) + scheef (paard) = extra scheef ! En dat heb ik geweten. Het rijden gaat nu veel fijner en ik heb de nodige tips en trucs al geleerd om mezelf en mijn paard meer in balans te krijgen.
Haar lessen zijn niet goedkoop maar dubbel en dwars de moeite waard !

O ja, en als je toch hulp wilt zoeken bij (para) medische zorg: dan zou ik idd eerder naar een caesartherapeut gaan dan naar een osteopaat. Een caesartherapeut kan je helpen met je houding, een osteopaat werkt meer vanuit botten en gewrichten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:42

We hebben het hier over een chiropractor, geen osteopaat. En stal mireille is de antoine de both, manier? :x

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:55

Stip, ik heb precies hetzelfde probleem. Schouders te ver naar voren, maar daarbij heb ik ook een holle rug, daar werk ik nu ook aan met mijn fysio. Het werkt zeker, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik nog steeds meer óp mn paard zit, dan erin zegmaar ;P Klinkt raar, maar weet even geen andere beschrijving.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:57

yep annaaube, herkenbaar, ik rij (behalve met scheve schouder/heup) ook met holle rug
ben nu ook met lichtrijden aan het proberen mijn bekken bewust wat naar voren te laten komen ipv omhoog, dat werkt wel aardig
goed dat je bezig bent met fysio!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:25

knollentuin schreef:
We hebben het hier over een chiropractor, geen osteopaat. En stal mireille is de antoine de both, manier? :x

Klopt idd

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:49

knollentuin schreef:

idd :j :j :j :j :j :j *\o/* *\o/* *\o/*

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:26

heb nu het boek ; Das Gymnasium Des Pferden van mijn instructrice geleend om door te lezen , staan een hoop intressante dingen in , best zware kost als ik zo even snel kijk , maar ook heel leerzaam.
verder ga ik vanmiddag maar eens aan mijn zoontje vragen of hij me uit kan leggen hoe de WII nou eigenlijk werkt haha , dan ga ik daar ook eens die balansoefeningen op doen , baadt het niet dan schaadt het niet toch? wordt dan in elk geval wel bewust van hoe ik mijn gewicht plaats en verplaats.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:35

Joepie lotgenootjes hier! :P Haha, ik frustreer mezelf enorm hieromtrent. Alleen heb ik het scheef zitten vooral in het bekken en niet aan de schouders.
Als ik zeg dat ik scheef zit (want op den duur voel ik dat ook), zegt mijn instructrice, nee hoor je rug is recht. Blijkt dat ik mij in alle kanten wring om toch maar recht te zitten terwijl mijn bekken dat eigenlijk niet is. Met zadel wring ik dan ook echt tegen en ik heb baat bij het zadelloos rijden, is al een stuk verbeterd op deze manier. Ik namelijk ook steeds het idee dat ik scheef zit op het toilet stoel etc. Ik heb vooral problemen om mijn linkerheup te laten zakken en ga daardoor vaker meer naar rechts in m'n zadel zitten of eerder een diagonale lijn van linksvoor naar rechtsachter. Lastig, krijg ook mijn rechterbeern moeilijker naar achter als ik dan 'juist' zit :-)
Onlangs ook een zitbal aangeschaft en is op zich wel goed als ik erover nadenk, maar ik kan me makkelijk ook scheef op de bal zetten.
Ook ga ik al langs bij een osteo, maar de laatste keer was het zelfs 1000x erger, én ik frustreerde mij bij het rijden daarom nog meer...
Tips zijn altijd welkom natuurlijk :P

(Zo dat was ook lastig aangezien ik moeilijk het verschil tussen links en rechts ken :D )

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:43

Ra_chel schreef:
heb nu het boek ; Das Gymnasium Des Pferden van mijn instructrice geleend om door te lezen , staan een hoop intressante dingen in , best zware kost als ik zo even snel kijk , maar ook heel leerzaam.
verder ga ik vanmiddag maar eens aan mijn zoontje vragen of hij me uit kan leggen hoe de WII nou eigenlijk werkt haha , dan ga ik daar ook eens die balansoefeningen op doen , baadt het niet dan schaadt het niet toch? wordt dan in elk geval wel bewust van hoe ik mijn gewicht plaats en verplaats.

Om aan je onafhankelijke zit te werken en je bewust van je gewicht te zijn heb je echt n goede oefening : staan staan zit staan staan zit
en moeilijk dat het is :j -O- maar het helpt echt *\o/*