Hoe gallopeer je aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:06

Lautje138 schreef:
Hoe doen jullie dat dan als jullie bijvoorbeeld op buitenrit zijn, een lang recht pad voor jullie hebben, en dan willen aangalloperen? welke galop kiezen jullie dan? Of laat je dan je paard/pony zijn eigen galop kiezen?

Ik vraag beide kanten galop, zet het paard wat schoudervoor naar de kant die ik wil aangalopperen en als ik dan de hulp geef op het juiste moment (als het binnenvoorbeen naar voren gaat) dan springt het paard altijd goed aan. Ook op buitenrit wil ik nog altijd controle houden over wat er gebeurt, het paard mag nooit zelf de galop kiezen.

Snakey

Re: Hoe gallopeer je aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:05

in een hoek of op een volte, binnenbeen naar achter, beetje stelling naar binnen en galloperen maar :)

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:03

Interessante discussie. :)
Mijn paard zet ik op dit moment nog in galop op de volte. Eerst zorg ik ervoor dat ze fijn aan de hulpen is en ontspannen draaft. Ik blijf doorzitten, doe mijn binnenhand van de hals weg, leg buitenachterbeen naar achter en tik met mijn binnenbeen aan. Momenteel durf ik haar wel nog regelmatig te helpen met een stemhulp. Verder zorg ik ervoor dat mijn gewicht meer veplaatst is naar mijn buitenzitbeenknobbel. Op die manier krijgt het binnenachterbeen meer ruimte om onder te komen. Ook geef ik haar op dit moment nog vrij veel teugel zodat ze durft te galopperen. We hebben namelijk een moeilijke periode op vlak van aanspringen in galop achter de rug.
Intussen spring ik overal op een volte aan, voordien vooral aan de "hoek" van de pisterand.
Het is wel bedoeling om binnenkort ook gewoon op rechte zijdes te kunnen aangalopperen. Contragalop zijn we helemaal nog niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:25

Probleem met altijd op de volte aan te galopperen is vaak dat jonge paarden dan zichzelf al in de bocht gaan gooien en steeds minder balans houden omdat ze zich naar binnen laten vallen, ze denken al mee de volte in, waardoor je controle verliest. Ik wissel dus af, het op grote voltes aanspringen maar ook aanspringen in de laatste hoek van de korte zijde en dan rechtdoor de lange zijde op. Dan hoef ik niet eens de hele baan rond te galopperen, een lange zijde is genoeg, maar het helpt wel om de paarden beter recht te houden en niet schuin in de bocht te laten hangen.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:22

zuperzmoker schreef:
Doorzitten, dan in de hoek of op de volte buitenbeen iets achter de singel en binnenbeen op de plaats houden en dan aandrijven (handen gewoon hetzelfde houden als normaal)

idem.

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:27

doorzitten, het fijnst (vind ik) is dan in de hoek of op een volte aanspringen, en been geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:54

horseyfries schreef:
Lautje138 schreef:
Hoe doen jullie dat dan als jullie bijvoorbeeld op buitenrit zijn, een lang recht pad voor jullie hebben, en dan willen aangalloperen? welke galop kiezen jullie dan? Of laat je dan je paard/pony zijn eigen galop kiezen?

Ik vraag beide kanten galop, zet het paard wat schoudervoor naar de kant die ik wil aangalopperen en als ik dan de hulp geef op het juiste moment (als het binnenvoorbeen naar voren gaat) dan springt het paard altijd goed aan. Ook op buitenrit wil ik nog altijd controle houden over wat er gebeurt, het paard mag nooit zelf de galop kiezen.

Idem ik beslis welke galop het wordt, ook op een recht pad en ik probeer het netjes af te wissellen.
Net zo goed als ik op buitenrit zelf ook zorg dat ik wissel met lichtrijden op linker of rechter voorbeen.

Over aanspringen van galop op stem, althans deels stem.
Met mennen kan ik mijn fjord prima op stemcomando aan laten galloperen, ook als het moet op rechte stuk.
Dan zorgen dat ze tikje stelling heeft naar de gewenste kant en roep HOP HOP en daar gaan we.

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:10

Opzich maakt aanspringen in hoek of rechte lijn niet veel uit.
Wel belangrijk dat je stelling vraagt, je buitenbeen naar achteren etc.
Op de volte/in de bocht heeft paard wel meer buiging (en stelling?) vandaar dat de meeste mensen dit zullen doen.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:37

ik doe in een hoek , stelling vragen en buiten been naar achter (:

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:36

Als ik in de bak rijd doe ik het meestal in een hoek, doorzitten, lichte stelling naar binnen, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en op mijn bijrijdpaard maak ik dan meestal een soort hupsje met mijn zit omdat hij soms moeite heeft met aangalloperen.
Op buitenrit denk ik er eigenlijk nooit zo bij na in welke galop ik ga.