Ik houd mijn pony niet meer met dit bit , ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamblex17

Re: Ik houd mijn pony niet meer met dit bit , ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:02

Even voor de duidelijkheid ,
ik ben sinds een half jaar weg van mijn oude stal
omdat daar inderdaad , geen goeie bak was , en er was nog veel meer niet naar ons zin.

We staan nu bij mijn vriendin. . paarden in haar achter tuin , en een stuk land erbij .. stallen , nieuwe bak die komt van 20 bij 60 .

Dus dat komt allemaal in orde :j ben daarom ook hier gaan staan , ook voor de veiligheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:03

Kun je dan niet een stukje van die wei afzetten in de vorm van een bak en het gras maaien? Heb je wel een veilige omheining waar hij niet over/doorheen kan rennen? En anders een bak in de buurt zoeken? Er zijn overigens zat andere leuke dingen die je kunt doen hoor.

Ik wil eerst afvallen voordat ik weer op mijn pony klim. Ik ben haar nu aan het beleren voor de wagen. Mijn shetten staan ook voor de wagen en daar wordt op gereden door mijn verzorgster. En ik ga met ze wandelen, vrij springen enz.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:05

Gras maaien gaat niet.. er zijn al 3 weilanden weg vanwege het hooien.

Dan houden we te weinig gras over voor 4 paarden ,
eind deze week is de bak echt af :j

palen staan , zand ligt erin..
alleen omheining moet nog gedaan worden.

Ik wandel ook , en doe af en toe ook vd , niet dat ik er elke dag op stap hoor :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:06

Vrijheidsdressuur zou wel een mooie manier zijn om eens te kijken of de pony zich daarbij een beetje op jou wil concentreren :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:06

Oh een week is nog wel uit te houden idd. Als we hier thuis een bak zouden bouwen zou het echt een 10 jaren plan zijn :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:09

Ik denk dat je het beste met je pony voor hebt, maar niet snapt dat je pony op deze manier last van je heeft. Of je nu de sport in wil of niet. Als je wil dat de pony geen last heeft, ga je er niet meer opzitten.

Een nieuw zadel van €250 kan niet goed zijn. Een tweedehands merkzadel is vaak van betere kwaliteit en pasvorm als je in die prijsklasse wil blijven. Gaat ook veel langer mee. Wil je per se geen tweedehands, koop dan in ieder geval een zadel van boven de €500/€700, dan kun je er nog iets van verwachten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:10

sorry maar als je het niet op een 2e hands ziet zitten.. dan zou ik zeker geen nieuwe halen voor 250 euro,.. wegwaai sprokkelhouten boom gemaakt in indie...leuk flappie leer eroverheen en klaar voor de europeanen.
Tuurlijk vaak betaal je deels voor het merk. maar 250 euro is echt niets meer dan flut.
Ik denk ook dat het rennerige zeker onderhouden wordt door een veel te grootse ruiter.

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:11

Ik begrijp als geen ander wat een pony voor iemand kan betekenen. Ik heb met bloedend hart 3 pony's moeten verkopen. ;( Dus ik weet dondersgoed waar je het over hebt. ;)
Maar soms moet je verder kijken dan 'houden van'. Soms is het gewoon beter om een pony of te verkopen of om hem (in jouw geval) aan je zusje toe te vertrouwen.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:13

jaa hij concentreerd zich dan op de snoepjes :')

nee hij luisterd dan wel naar me :j

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:13

Hey, even een vraag: longeer je hem? Tenminste dat lijkt me wel logisch maa rkan zijn dat ie dat niet heeft geleerd, maar als ie het wel kan is dat ook handig om te lingeren want dat ken ie veel energie kwijt en je Zou kunnen kijken of ie dan rustiger wordt maar anders zou je naar een instructrice kunnen gaan anders blijft het een gevecht tussen jullie 2, dat is voor zowel de ruiter als het paard niet leuk en heel onhandig. _-:(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:15

123horse123 schreef:
Hey, even een vraag: longeer je hem? Tenminste dat lijkt me wel logisch maa rkan zijn dat ie dat niet heeft geleerd, maar als ie het wel kan is dat ook handig om te lingeren want dat ken ie veel energie kwijt en je Zou kunnen kijken of ie dan rustiger wordt maar anders zou je naar een instructrice kunnen gaan anders blijft het een gevecht tussen jullie 2, dat is voor zowel de ruiter als het paard niet leuk en heel onhandig. _-:(

ja inderdaad, kan een hele mooie oplossing zijn. :D

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:15

Knert schreef:
sorry maar als je het niet op een 2e hands ziet zitten.. dan zou ik zeker geen nieuwe halen voor 250 euro,.. wegwaai sprokkelhouten boom gemaakt in indie...leuk flappie leer eroverheen en klaar voor de europeanen.
Tuurlijk vaak betaal je deels voor het merk. maar 250 euro is echt niets meer dan flut.
Ik denk ook dat het rennerige zeker onderhouden wordt door een veel te grootse ruiter.

Wat bedoel je met de laatste zin ? ;)

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:16

Want je kan hem wel aan je Usje toevertrouwen maar het is beter als je gewoon laat merken dat je voor jullieallebei hetbeste wil

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:16

Longeren gaat heel goed :j

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:18

Ik kan hem nu nog niet aan mijn zusje toevertrouwen hoor..

te jong en autisme :j

zodra ze 10 is , kan het :j
ze kan wel rijden , heeft al een goede zit.

dus dat komt goed , maar moet meneer even wat rustiger worden
en ook dat komt wel goed :j ja we zoeken hulp .

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:28

Knert bedoelt (denk ik) wat ik ook bedoel. Dat je pony jou niet kan dragen omdat je te groot en te zwaar bent en er daarom probeert onderuit te komen door te rennen. Zolang jij er op blijft rijden zal dit dus zo blijven (onderhouden).

Hoe goed je ook kunt rijden, als jouw gewicht je pony in de weg zit en hij daarom gaat rennen, zal dit helemaal niets oplossen. Ja, een scherp bit erin hangen, maar je bent er nu wel achter dat dat dus niet de oplossing is.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:34

Klopt dat is niet de oplossing

ik heb al gezegt , voor ik erop reed deed hij dit ook
bij kleine kinderen.. dus ik vind het een beetje onzin .

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:36

Ook al rent hij misschien ook bij kleine kinderen wil dat nog niet zeggen dat je niet te groot en te zwaar voor je pony bent.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:41

Kun je niet je zusje (of iemand anders) aan de longeer lijn laten rijden? :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:43

Je bent inderdaad behoorlijk groot voor je pony, maar dat terzijde.

Je pony moet leren gaan nageven, zolang hij dit niet doet, heb je geen enkele controle. Kan je gaan hangen aan die mond, maar hij krijgt alleen maar een mond van beton en hij sluit zich volledig voor je af.
Doe er eens een watertrens in en ga eens een poosje met slof rijden. Die slof trek je niet volledig aan zodat hij op de slof in de krul loopt, maar die kan je helpen dat wanneer je pony er weer overheen wil slaan, dat hij dan tegen de slof aan loopt. Je hoeft 'm dus ook niet volledig los te laten hangen, maar gebruik het gewoon als een vriendelijk hulpmiddel. Begin met halthouden en sluit dan je beide handen, net zolang totdat hij z'n hoofd laat zakken en dan ontspan je direct je handen! Dat bouw je rustig uit naar stap, draf en galop en ja, het zal een tijdje duren voordat het beter gaat. Dan ga je ook werken aan tempocontrole.

Dit hele proces moet je niet in je eentje doen, laat je helpen door iemand die er verstand van heeft!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:53

Ten eerste, als hij te snel gaat, niet aan het bit gaan hangen als hij niet luisterd, maar steeds even zacht trekken (1 seconde lang), en dan weer ruimte geven. Luisterd hij niet, doe hetzelfde maar dan iets harder. Als hij op de goede snelheid loopt geef hem ruimte, maar zodra hij sneler gaat, houd je hem direct weer in (hij moet leren dat hij enkel sneller mag gaan als jou benen dat "zeggen"

Je bent inderdaat wat te groot voor hem (ik ook voor Cascade, maar die is een halve fjord, heel sterk, en ik weeg nauwelijks iets :+), maar je gewicht maakt het meeste uit... en je lijkt me niet afschuwelijk dik :+

Andere tips:
Leer hem op stem te stoppen.
Mee te lopen en draven aan de hand, en dan binnen elke snelheid snel of minder snel. Je kan hem leren dat handen op zijn schoft betekend stop (doen sommige cowboys bijvoorbeeld).
Misschien helpt bitloos rijden (ik heb gehoord dat sommige paarden juist sneller gaan lopen voor bit omdat ze gaan boycoten.)
Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 07-06-12 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:14

bedankt :j

zulke reactie's kan ik wel wat mee ,
dankje .. ik zal het proberen !

Ja bitloos zei net nog iemand , ik zal binnenkort eens kijken of ik iets even kan lenen voor proef.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:19

De pony rent niet voor niets, dat heeft een oorzaak. Fysiek en/of mentaal.
Een bit is geen rem. Leer eerst maar eens met je zit (en stem) te rijden en zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:20

Mag ik vragen wat voor bitje je nu gebruikt?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:21

Zou je ook eens een foto willen plaatsen van jouzelf op de pony, van de zijkant? Ik ben heel benieuwd of ik het nou zo verkeerd zie.