N.v.t.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:37

sweetheart schreef:
Nee juist niet, want dan heeft ze het gevoel te pakken en heeft ze al geleerd om van een paard die maar enkele centimeters zijn hoofd omhoog doet weer terug te rijden naar goed laag en lang. Die slof heeft er dan voor gezorgd dat ze geen sterrenkijker hoeft te herstellen, maar slechts euhm... horizonkijken. Als ze dat onder de knie heeft en voelt wanneer ze het paard verliest (dus het contact verliest en het paard 'eruit' komt) dan kan de slof eraf. Kans is groot dat ze dan het op tijd al aanvoelt en ze alsnog geen sterrenkijker hoeft te herstellen, maar indien het paard dan toch uitkomt, weet ze beter er mee om te gaan.

Even een ander voorbeeld ter verduidelijking. Als je 10 kilometer wilt hardlopen, maar je hebt dat nog nooit gedaan, begin je ook niet direct met 10 kilometer, maar begin je ook eerst met 1 km, en dan langzaam opbouwen. Dus stap voor stap leer je bij en verleg je je kunnen, stap voor stap kom je richting die 10 km.

Ik zeg ook elke keer dat normaal tijdens het rijden, als het paard goed loopt, de slof in een ontspannen boogje moet hangen, dan maakt ze er dus totaal geen gebruik van. :)

Snap je wat ik bedoel? (Je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn :) )

Ik snap zeker wat je bedoeld! :j

Bij het hardlopen is die 1 kilometer de 'basis'. Zonder die basis, kom je nergens. Als jij niet kan hardlopen, bereik je de basis niet. De basis moet je bereiken op eigen kracht, zonder hulpteugels. Als je voor het bereiken van de basis een slof nodig hebt, is er iets mis met je eigen rijstijl (vind ik). Het gaat hier niet om een sterrenkijker etc. maar om een paard dat zijn achterhand niet goed weet te gebruiken, en daardoor wegschiet omdat ze de oefeningen te moeilijk vind. Zij moet haar paard leren om de achterhand goed gebruiken, dat gaat haar lukken zonder slof, dat weet ik zeker. Als ze dat eenmaal voor elkaar heeft gekregen zal haar paard niet meer wegschieten en is die slof niet nodig.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:25

Ben ik ook met je eens, maar als je begint met hardlopen maak je ook gebruik van hulp, in de zin van een trainingsschema, goede schoenen en evt iemand die je motiveert of een loopmaatje. Maar nu loopt mijn vergelijking in de war. Er zijn geen hulpteugels voor hardlopen. :+

Hmmmm... toch interessante discussie. Want wat je zegt over over achterhand gebruik is ook waar. Toch denk ik dat in sommige gevallen de slof je toch kan helpen met het gevoel te creëren. Al is het natuurlijk super als het je zonder lukt. Maar de een leert dingen makkelijker dan de andere.

Ik wil even nog kwijt dat ik dit een fijne discussie vind over hulpteugels. Er wordt van alle kanten respectvol gereageerd en iedereen krijgt de kans om rustig zijn uitleg te doen (en er wordt imo goed en duidelijke uitleg gegeven), die ook weer goed gelezen wordt. Super! +:)+ Mag ook wel eens gezegd worden vind ik.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:33

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:32

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:57

Hier is een slof idd niet het hulpmiddel , dit is mssn een snelle oplossing maar het is zeker niet iets waar je het paard het goed mee gaat aanleren.
Sterker nog , als je nu begint met een slof kan je na een tijdje niet meer zonder rijden, en dat is dan overduidelijk zeker geen verbetering.
Om het probleem op te lossen moet je het paard, gewoon met je gewone trensje rijden en dadelijk duidelijk maken dat wegschieten niet de vraag is, dus op die momenten moet je het paard er even op wijzen, doe dit door net iets meer werk te vragen, bv een heel kleine volte maar dan minstens 2x rond , of stilzetten en dadelijk achterwaarts, of in de western gebruikt men heel dikwijls een roll-back das eigenlijk vergelijkbaar met een soort wending om de achterhand naar buiten toe dus naar de omheining van de bak toe, het paard kan dan niet anders dan vertragen - stoppen en draaien, en dan weer rustig de andere kant uit, wil hij weer versnellen dan doe je dit onmiddelijk weer, en weer en weer tot het paard zegt ik blijf wel even rustig verder lopen zonder te versnellen, maar het allerbelangrijkste in heel deze oefening is wel laat het paard los, ga niet aan die teugels trekken zelfs geen beetje ook niet met maar één vinger, gewoon los dus laat het paard maar zoeken en geloof me elk paard zal uiteindelijk kiezen om rustig zonder te versneelen verder te lopen.
Hou er wel rekening mee dat je mssn een tijdje over en weer zal draaien, mssn wel 20x op één zijde van de bak, maar uiteindelijk snapt hij het echt wel, en dan heb je echt ook iets bereikt, zo leer je je paard aandacht te hebben voor jouw vraag.
Dus ik zou zeggen geen slof dus.

aeolusnr1

Re: Slof gebruiken om pony te te controleren als ze wegschiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:01

en in het filmpje zie je heel duidelijk bijna constant de slof inwerken, af en toe eens een paar seconden dat hij net heel even doorhangt , dit is zeker geen goed voorvbeeld van een goed gebruik ervan.
Je ziet ook heel duidelijk aan het paard dat hij constant in verzet loopt.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:24

0152141488 schreef:
Ik heb samen met haar overlegt, en we kwamen er uit dat de slof niet helpt met weg rennen.
Het weg rennen gaat ook gewoon om controlen over je paard.
En we gaan oefenen om haar rug te laten ontspannen.

fijn dat je het gaat proberen zonder hulpteugels! In ieder geval veel succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:52

idd veel succes, en een wijs besluit.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:07

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:18

Nog even een reactie op sweetheart: Ik had ook een enorme sterrenkijker, hij legde zowat zijn hoofd op je schoot. Dit heb ik zonder hulpteugel op kunnen lossen, door hem recht te richten. Hij is twee maanden in training geweest bij mijn instructrice Mireille den Hoed en nu doet hij het eigenlijk alleen nog maar als ik aandraaf. We zijn er ook nog lang niet, maar het wordt langzaam aan steeds beter. Ik ben blij dat ik het zonder hulpteugels op heb kunnen lossen. Naar mijn idee is hij namelijk verkeerd met hulpteugels gereden en daar zit het gevaar nou eenmaal in. Als je hulpteugels niet goed gebruikt (en dat gebeurt vaker dan dat het goed gebruikt wordt), kun je het probleem verergeren of andere problemen creeëren.

TS: Ik ben blij te lezen dat je met je instructrice besloten hebt om het zonder slof op te willen lossen. Oefening baart kunst!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 12:43

.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: N.v.t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:47

Waarom zijn de reacties opeens gewist? :?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:15

Ik wist nieteens dat dat kon :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:29

Berichten die ouder zijn dan een jaar kan je tegenwoordig zelf aanpassen.
Om te voorkomen dat dit tooic omhoog geschopt blijft worden plaats ik hier een slotje.