sweetheart schreef:Nee juist niet, want dan heeft ze het gevoel te pakken en heeft ze al geleerd om van een paard die maar enkele centimeters zijn hoofd omhoog doet weer terug te rijden naar goed laag en lang. Die slof heeft er dan voor gezorgd dat ze geen sterrenkijker hoeft te herstellen, maar slechts euhm... horizonkijken. Als ze dat onder de knie heeft en voelt wanneer ze het paard verliest (dus het contact verliest en het paard 'eruit' komt) dan kan de slof eraf. Kans is groot dat ze dan het op tijd al aanvoelt en ze alsnog geen sterrenkijker hoeft te herstellen, maar indien het paard dan toch uitkomt, weet ze beter er mee om te gaan.
Even een ander voorbeeld ter verduidelijking. Als je 10 kilometer wilt hardlopen, maar je hebt dat nog nooit gedaan, begin je ook niet direct met 10 kilometer, maar begin je ook eerst met 1 km, en dan langzaam opbouwen. Dus stap voor stap leer je bij en verleg je je kunnen, stap voor stap kom je richting die 10 km.
Ik zeg ook elke keer dat normaal tijdens het rijden, als het paard goed loopt, de slof in een ontspannen boogje moet hangen, dan maakt ze er dus totaal geen gebruik van.
Snap je wat ik bedoel? (Je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn)
Ik snap zeker wat je bedoeld!

Bij het hardlopen is die 1 kilometer de 'basis'. Zonder die basis, kom je nergens. Als jij niet kan hardlopen, bereik je de basis niet. De basis moet je bereiken op eigen kracht, zonder hulpteugels. Als je voor het bereiken van de basis een slof nodig hebt, is er iets mis met je eigen rijstijl (vind ik). Het gaat hier niet om een sterrenkijker etc. maar om een paard dat zijn achterhand niet goed weet te gebruiken, en daardoor wegschiet omdat ze de oefeningen te moeilijk vind. Zij moet haar paard leren om de achterhand goed gebruiken, dat gaat haar lukken zonder slof, dat weet ik zeker. Als ze dat eenmaal voor elkaar heeft gekregen zal haar paard niet meer wegschieten en is die slof niet nodig.