Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superlise schreef:\Uhh ik denk dat het toch een stuk minder belastend is dan wanneer jij in het prikkeldraad hangt, in de sloot ligt of een botsing met een auto krijgt. Dan maar de volgende dag wat spierpijn, gaan ze echt niet dood van hoor.
Overigens ben ik het ook met Gypsy eens, maarja aangezien mensen het hier hebben over een ''tikje met zweep'' denk ik dat achterwaarts dan beter is voor die personen want met een tikje kom je sowieso niks verder. Als je écht flink de zweep erover haalt lopen ze wel hoor maarja dat is sieluuuugggg.
Gypsy schreef:Tja je moet wat.... Met aai aai lief paardje kom je er helaas niet als ze dit soort geintjes kennen.
Ponylief waarbij ik af moest leren, heeft het van begin af aan zonder tekenen van angst gedaan, kende haar pas net, geen idee wat er daarvoor mee gedaan is. Gewoon in the middle of nowhere, goh heb niet zo'n zin meer, hop achteruit die dijk af, recht op prikkeldraad af.
Ze doet het inmiddels nooit meer, ook als ze echt bang is, weet ze dat ze beter steun bij mij kan zoeken.
. Ik stap ook nooit meer af, toen ik onzeker was deed ik het wel, maar dat werkt echt averechts.

. En zoooo'n herkenbaar verhaal, Mette! Gypsy schreef:@Midgie: Je snapt me niet.... Het is een cirkeltje.
Angst = Achteruit lopen richting sloot.
Ruiter beloont dit perongeluk = gewoonte.
Het zou in principe de allereerste keer bij de angst al opgelost moeten worden. Gebeurt dat niet, dan komt de angst er vaak los van te staan, en is het een kwestie van de ondeugd doorbreken.
Dan gaat het erom om te voorkomen dat het probleem opnieuw bij het begin van de cirkel (angst) de kop opsteekt, dus zorg ervoor dat je paard op jou kan bouwen. Dat bedoel ik.
Pentax schreef:Heb er precies zo een. De kunst is dat je ze voorwaarts moet houden, liefst over het eigen tempo. Dan geef je hem de kans niet om er teveel over 'na te denken'. Bij de mijne helpt het om het er even uit te galoperen als we eenmaal het bos in zijn. (ontspannend voor ruiter en paard).
Nou weet ik heel goed dat dat soms makkelijker gezegd is dan gedaan. In situaties dat het toch voorkomt is het bij mij gewoon een pets waar je U tegen zegt en anders in zijn achteruit richting het bos.
Het aller belangrijkste is dat je zelf zeker bent van je zaak, anders lukt het niet, welke methode je ook gebruikt.
KBTP schreef:Ik vind 't een zeer interessant onderwerp en heb 't wel eens vaker paarden zien doen maar nooit daadwerkelijk zelf meegemaakt...
Echter kan ik maar niet begrijpen waar dit gedrag vandaan komt, waarom doen paarden dit? Is het een natuurlijk gedrag, of juist iets wat je een paard (onbewust) aanleert?

Bedenk bij jezelf of het wel leuk is om te rijden met een paard die zich onveilig voelt of er geen donder aan vind. KBTP schreef:Ik vind 't een zeer interessant onderwerp en heb 't wel eens vaker paarden zien doen maar nooit daadwerkelijk zelf meegemaakt...
Echter kan ik maar niet begrijpen waar dit gedrag vandaan komt, waarom doen paarden dit? Is het een natuurlijk gedrag, of juist iets wat je een paard (onbewust) aanleert?
Pentax schreef:Midgie ik geloof dat jij een beetje iemand bent die denkt dat alles maar met suikerklontjes op te lossen valt. Ik ben een heel kalm en zeker persoon en geef paarden de ruimte om te ontspannen. Maar maken ze misbruik van die ruimte door om te draaien of gevaarlijke situaties op te roepen, dan ben ik heel kort en krachtig. Niet elk paard is gelukkig een brave tinker. En gaten in de bewoording van iemand zoeken betekend niet dat de methode dan niet meer klopt, hooguit dat jouw paarden geen misbruik maken van jouw goedheid.
Als iets niet lukt, dan zijn je stappen te groot.
maar dan dacht ik ff lekker blokje om stappen en dan begon het gekloot. Ik heb ze liever bang en onzeker daar valt makkelijker mee te werken, want als het vertrouwen er dan is , is er soms nog een kleine aarzeling maar bij geruststelling is het dan vaak over
. Die van mij is gewoonweg mega eigenwijs. Heb het wel gehad dan we bijna bij stal waren (ja we waren op de terugweg) totdat hij 10 meter voor het hek stil ging staan en zijn vrienden het erf al opliepen en hij deed geen pas links, rechts, achteruit of vooruit meer.
. Ik ben normaal iemand die echt engelen geduld heeft, zo weinig mogelijk in de mond wil komen, en handje voor houd maar ik was der ff helemaal klaar mee
.
.