Dressuurwedstrijden met springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:22

liesdix schreef:
Misschien zijn er nog mensen die in hetzelfde schuitje zitten als mij, daarom heb ik het geopend!

Joh, die trainen gewoon door en nemen genoegen met minder, of kopen een ander paard of gaan dus lekker springen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:33

liesdix schreef:
Misschien zijn er nog mensen die in hetzelfde schuitje zitten als mij, daarom heb ik het geopend!

ja had ik ook in de B en het L reed ik alleen niet zo goed mee gewoon een beetje net onder de prijzen. pony was heel heet liep ook altijd heel erg op de voorhad, en verder niet echt een uitstraling als knappe dressuur pony. toen mocht ik in het L2 naar de brabante en hebt ik 6 weken lang 5x in de week dressuur les gehad, en toen veranderde mijn pony heel veel. ging meer bovenin lopen meer op het achterbeen.
zou er even foto's bij zoeken dan kun je het verschil zien.
zo begonnen we ongeveer, hier reed ik haar wel al 1,5 jaar
Afbeelding

dit was op de brabantse in de L2
Afbeelding

en dit was in het Z
Afbeelding

celine14

Re: Dressuurwedstrijden met springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:22

Ik geloof dat ik wat ik eerder gezegd heb na vandaag terug moet trekken.
Ik dacht altijd dat ik met mijn spring pony tussen de paarden in t dressuur nooit echt om de prijzen mee kon doen, alleen gewoon lekker rijden en winstpuntjes bij elkaar halen.
Maar ik had vandaag 200 punten in het L2 en een 3e prijs
daarnaast was ik ook 1e in het springen dus helemaal een top dag.
Voor het eerst was ze namelijk ontspannen in de dressuur ring :P

Dus vandaag zijn 2 dingen bevestigd
1. een klein paard is veel sneller (of kan veel sneller zijn) dan een grote
2. dressuuren tussen de paarden met een spring paard of pony kan je gewoon om de prijzen mee doen!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 20:10

lrv en kr is niet te vergelijken! Kr kijkt dus naar afstamming!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:18

Jammer dat je KR ineens zo beoordeeld. Ik rij bij HROV (een andere provinciale van VLP) en ik rij ook nationaal VLP mee in België. Ik heb het ook niet gemakkelijk met mijn springpaard zonder de extra dressuurgangen maar we doen het toch maar en we halen nog steeds regelmatig goede resultaten.
Kijk eerst naar jezelf voor je een volledige vereniging afschrijft als 'kijkt alleen maar naar afstamming'. Dat is een erg straffe uitspraak.
Uiteraard gaan sommige jury's veel meer beïnvloed zijn door de looks of de gangen dan anderen, maar dat heb je overal, zowel LRV, KNHS, VLP, ... Het is en blijft deels een subjectieve beoordeling, mensen zijn geen computers.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:22

Izzy19 schreef:
Jammer dat je KR ineens zo beoordeeld. Ik rij bij HROV (een andere provinciale van VLP) en ik rij ook nationaal VLP mee in België. Ik heb het ook niet gemakkelijk met mijn springpaard zonder de extra dressuurgangen maar we doen het toch maar en we halen nog steeds regelmatig goede resultaten.
Kijk eerst naar jezelf voor je een volledige vereniging afschrijft als 'kijkt alleen maar naar afstamming'. Dat is een erg straffe uitspraak.
Uiteraard gaan sommige jury's veel meer beïnvloed zijn door de looks of de gangen dan anderen, maar dat heb je overal, zowel LRV, KNHS, VLP, ... Het is en blijft deels een subjectieve beoordeling, mensen zijn geen computers.

Al die termen (behalve het KNHS zeggen me niets :P haha)
het blijft gewoon een jury sport en bij de ene zal je dus hoger scoren dan bij de ander, maar als je de basis goed hebt een een keurige proef neerzet kan je ook met een springpaard punten halen. Je zal het alleen meer van de heel netjes gereden oefeningen en overgangen moeten hebben en niet van de spectaculaire gangen.
Ik keek net bij de uitslagen van afgelopen zaterdag bleek ik in de eerste proef laatste te zijn met 181 punten (wat ik zowiezo al appart vind want allemaal een wp?? was het niveau dan zo hoog of de jury zo gul met punten?) en de 2e proef 3e met 200 punten, daar had de laatste 168 punten. Tweede proef liep ze trouwens ook nog echt minder ook!

Uhmm waar gaat het mis??

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:44

Het lijkt me ook wel erg sterk dat een jury een paard met want mindere gangen maar een nette proef benadeeld om zijn afstamming.
Als je een net proefje rijdt, ookal heeft je paard geen supergangen, dan kan je makkelijk winst halen en winnen.
Alleen als er iemand is met een paard met supergangen, en die ook heel erg netjes rijdt, tja... dan zal die misschien hoger scoren.
Je moet er wat meer voor werken, maar het is natuurlijk erg gaaf als je met een springpaard, of fjord ofzo wint van al die dressuurpaarden met mega afstamming... ik zie er wel een uitdaging in :D

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 07:47

Ilse_123 schreef:
Het lijkt me ook wel erg sterk dat een jury een paard met want mindere gangen maar een nette proef benadeeld om zijn afstamming.
Als je een net proefje rijdt, ookal heeft je paard geen supergangen, dan kan je makkelijk winst halen en winnen.
Alleen als er iemand is met een paard met supergangen, en die ook heel erg netjes rijdt, tja... dan zal die misschien hoger scoren.
Je moet er wat meer voor werken, maar het is natuurlijk erg gaaf als je met een springpaard, of fjord ofzo wint van al die dressuurpaarden met mega afstamming... ik zie er wel een uitdaging in :D

Rollkur zien ze tegenwoordig liever als net voor de teugel of aan teugel. Die krijgen alle punten, en ik ben niet de enige die die indruk heeft. De anderen zeiden me al dat ik wel zou winnen als ik de jury een kom aardbeien met slagroom zou kopen ?! Alleeja zo doen de winnaars dat toch, niet echt iets waar ik me op kan baseren. Zelfs in een kur waardat volte linkergalop niet gelukt is omdat het paard in contragalop zat krijgen die met gribaldi afstamming een 8! Hoe kun je nu een paard met zo'n uitstraling, pikzwart, mooie oprichting (in de krul getrokken) slechte punten geven was het antwoord van de jury! En dat terwijl een meisje een 0 kreeg voor dezelfde fout, zij had gene gribaldi :s

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:06

Overdrijven is ook een kunst...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:08

Nou ik rij met mijn puur springgefokt paard M2 in de LRV en ook ik ben er niet geraakt dankzij zijn superieure gangen.. Als jij je oefeningen correct uitvoert waarom zou je dan geen 8 kunnen krijgen voor de oefeningen?

Het is en blijft een jury sport, vorige winter werd ik 4e op een gewone wedstrijd. Mijn lesgeefster kende de jury en ging een babbeltje slaan. Ja, zei de jury, het was een hele mooie nette proef maar ik mistte het voorbeen. Antwoorde mijn lesgeefster dat niet ieder paard zwart is en de naam Totilas draagt.

Je moet gebruik maken van de kwaliteiten die je paard bezit. Mijn paard is enorm leergierig en werkwillig, van show kunnen wij niet spreken, dus oefenen we maar op het perfect uitvoeren van de oefeningen. Ze kunnen je toch moeilijk een 5 geven als de oefening perfect is uitgevoerd?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 20:23

Het bewijs is gelevert, de winnaar was bekend van de kur op muziek voor de punten van mij en mijn voorganger bekend waren?! Nu mogen ze nog eens zeggen dat ik overdrijf, btw iedereen zei me dat ik een prachtige correcte proef had gereden in de A7, incl juryleden die de andere proef hadden gejureerd, gevolg 59% en 3e laatste. De eerste plaats was aan het grommelen over hoe slecht haar paard het had gedaan en ze werd eerste met 71%, ze is wel bekend bij de jurys,kan geen toeval meer zijn. Ik denk dat er nog mensen zijn die zich zo voelen, en ja de mensen die organiseren zeggen zelf dat als er "President" als vader staat dat verschillende jurys in de kr vinden dat die niet in een dressuurring thuishoren!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:26

Wow TS, met zo'n houding ga je inderdaad niet ver komen. ;(
Misschien moet je jezelf eens een spiegel voorhouden ipv de schuld bij anderen (de jury) te leggen.

Het is totaal niet relevant hoeveel procent de een had en wat voor afstamming de ander.
Als je geen punten rijdt wordt het misschien tijd om je eigen rijden
Eens goed onder de loep te nemen. Als je dat niet doet zul je in een vicieuze cirkel blijven en
Er niet beter van gaan rijden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 05:54

liesdix schreef:
Het bewijs is gelevert, de winnaar was bekend van de kur op muziek voor de punten van mij en mijn voorganger bekend waren?! Nu mogen ze nog eens zeggen dat ik overdrijf, btw iedereen zei me dat ik een prachtige correcte proef had gereden in de A7, incl juryleden die de andere proef hadden gejureerd, gevolg 59% en 3e laatste. De eerste plaats was aan het grommelen over hoe slecht haar paard het had gedaan en ze werd eerste met 71%, ze is wel bekend bij de jurys,kan geen toeval meer zijn. Ik denk dat er nog mensen zijn die zich zo voelen, en ja de mensen die organiseren zeggen zelf dat als er "President" als vader staat dat verschillende jurys in de kr vinden dat die niet in een dressuurring thuishoren!

het spijt me zeer, maar dit slaat nergens op. Het is een jurysport, dat klopt, maar nu beeld je jury's af als corrupte geldvangers, en dat is niet waar. Natuurlijk haalt de ene soms hoger bij de ene jury en de andere weer bij de andere jury, maar dat komt omdat het natuurlijk ook een deel subjectief is. Als jij oefening perfect uitvoert, maar zonder zwierige gangen, heb je ook een 8.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:04

Ik wilde dat het anders was maar iemand laten winnen voor de punten van andere combinaties bekend zijn vind ik echt zot! Niet alle jurys zijn zo, er zijn een paar goede tussen waar ik correcte punten, van krijg.. Helaas valt dat van sommigen niet te zeggen, en ik denk dat mensen ook jureren op naam, organisatoren zeggen het zelf. Denken sommige maar wat ze willen,... Vorig jaar haalde ik met hetzelfde plaats de top 5, nu eindig ik vanachter, nu staat de stamboom erbij. En motiverend is het niet, mijn paard is blind links en ik heb al veel meegemaakt met hem!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:08

die naam heeft niet altijd iets er mee te maken, ik reed in het Z tegen sanne vos met amor, en die heb ik er wel eens ooit af gereden terwijl zij een beter pony heeft, en zelf ook beter als mij kan rijden. maar start eens en vraag na je proef aan de jury wat die er van vond en waarom je die pn kreeg misschien leer je daar nog van en doe je het de volgende keer beter

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:11

Vaak wel, mensen die goede connecties hebben kunnen hun proef praktisch achterstevoren rijden, dan winnen ze nog

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:14

maar ga naar de jury en vraag wat hun niet aan stonden aan jou proef en die van hun wel. dan heb je ook antwoord

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:16

De jury vraag ik vaak waarom, dan zeggen ze bijvoorbeeld dat mijn paard niet in echte oprichting loopt of dat hij in de keertwending om de as draait terwijl op camera duidelijk te zien is dat hij correct is. valt in draf?! bij een overgang naar draf..

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:17

ps uitleg: hoe kun je zo'n mooi paard slechte punten geven! Dit zei iemand me bij de limburgse beker

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:20

Het kan lijken alsof de jury altijd naar afstamming kijkt... bij een gemiddelde dressuurwedstrijd met 15 deelnemers zitten er 3 San Remo's bij, 3 Trento's, 3 Jazzers en 3 Uniteds. Als je dan steeds ziet dat een paard met een van die vaders wint, dan denk je misschien automatisch dat een paard met een bekende dressuurvader altijd wint, maar dat lijkt alleen maar, omdat er in verhouding veel meer van die paarden meedoen.

de punten die je noemt zijn gewoon terecht commentaar waarschijnlijk. Er is een groot verschil tussen een overgang naar draf en vallen in draf.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:21

maar oefen dan meer in de oprichting dan word die echt wel beter, veel schakelen. desnoot laat je je filmpje zien en vraagje dan, wat is er dan mis, kan de jury het misschien beter uitleggen. een bij een overgan moet hij niet in draf vallen, dan moet je juist been bij geven want dan is hij vaak achter je been, dit los je op door veel schijn overgangen te rijden

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:26

Bedankt nicky-rilana, ik rijd nu constant schijnovergangen, overgangen,... De jury zegt zelf dat het allemaal correct is maar dat de andere gewoon een mooiere uitstraling hebben. Ok, het is dressuur, de uitstraling is belangrijk maar ik vind het spijtig dat een correcte proef zo laag beoordeeld wordt, ik heb ook nooit veel commentaar erop staan. Maar ik vind dressuur heel belangrijk maar ik begin te twijfelen of we ons samen niet meer amuseren met het springen. Dan kan hij doen wat hij graag doet en ik heb een gemotiveert paard. Hij trippelt bij dressuur vaak, bij het springen nooit,.. . Kleine dingen die me laten weten dat hij dat liever doet.. En ik wil me echt amuseren en een paard hebben wat zijn ding graag doet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:35

Sjongejonge wat een zeur topic.
Zolang er mensen met tinkers en fjorden zijn die ZZ licht tussen de paarden rijden lijkt het me sterk dat alles op de afstamming aankomt.

Ga lekker springen als de dressuur toch alleen maar stom is.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:50

Jeeeezus TS wat stel jij je aan zeg. Als je goed rijdt krijg je écht die punten wel.
Of je paard nou de 2e Totilas is of een of andere boerenknol.. Misschien moet je eens even naar je eigen rijden gaan kijken als je elke keer onderaan eindigt.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:49

Ts mag ik je een tip geven, stop met de dressuur-wedstrijden als het je alleen maar om de prijzen gaat!
Als je het zo bekijkt (dat de jury je lage punten geeft om de afstammeling) kun je veel beter gaan springen want de afstameling kun je toch niet veranderen! Verder zal het er totaal niet aan liggen dat je paard niet laat zien wat in die klasse hoort, want tja het heeft nu die afstammeling hè?

Sorry ts, maar persoonlijk geloof ik er niet in, dat de jury je lage punten geeft om de afstammeling.
Het zou volgens Jou dus toch extra knap zijn dat je je springpaard zo kunt laten lopen?
Ik zal eerst naar jezelf kijken voordat je de hele wereld op zijn zet, misschien is je paard wel niet opgericht, actief en ontspannen genoeg voor dat niveau en zul je dus gewoon er alles aan moeten doen om dat te verbeteren.

En van iets slechts kan ook iets moois komen, want hoe gaaf zou het nu wel niet zijn dat je met een springpaard alle dressuur ruiters voorbij rijdt in het klassement! Zie het als extra motivatie ipv negativiteit!