Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ansie schreef:Ik merk dat je 'goed' linkt aan presteren op wedstrijdniveau. Ga je dan niet voorbij aan het feit dat een ruiter ook veel moet weten over het paard op zich? Ik krijg hier een beetje het gevoel dat het paard een 'middel' is om de sport mee te beoefenen. Om een goede ruiter te worden vind ik dat je je ook moet verdiepen in hoe een paard reageert en waarom, hoe een paard beweegt (anatomie) en hoe je het paard (lettend op die anatomie/biomechanica) het beste kan trainen. Als je dat begrijpt en daar feeling en oog voor hebt dan ben je misschien nog niet eens op 'hoog' niveau aan het presteren in de wedstrijdsport maar vind ik (persoonlijk) dat je op de goede weg bent om een goede ruiter te worden

. Zelf rijd ik nu ook alleen maar op de weg. Dus heb geen figuren moeten leren. Maar ik denk als je proffesioneel de paarden sport in wilt het wel handig is om les te krijgen _Esther_87_ schreef:Paardensport is meer dan alleen rijden. Om goed te leren rijden heb je echt, hoe afgezaagd ook, regelmatig maar vooral goede les nodig.
Maar je kan daarnaast gelukkig wel heel veel zelf doen! Sowieso is het handig om een goede conditie en lichaamsbeheersing te hebben. Zelf sporten dus, probeer je eigen zwakke kant sterker en soepeler te maken.
Het is ook fijn om een goede theoretische basis te hebben. Veel leeswerk dus. Over training, verzorging, voeding, alles eigenlijk. Hoe beter je het begrijpt, hoe sneller de puzzelstukjes tijdens je eigen trainingen op hun plek zullen vallen.
Verder is het als je echt verder wil soms nodig om moeilijke keuzes te maken. Kies dus voor het paard waar je het meeste van kan leren (waarschijnlijk het M2 paard dus) en steek daar al je energie in. Ga je niet teveel bezighouden met paarden die te moeilijk voor je zijn of waar je eerst veel correctiewerk aan hebt. Correctiewerk is in jouw geval niet leerzaam maar zal slechts je doel verder weg brengen.
Ga mee groomen bij fijne, ervaren ruiters. Van kijken kan je veel leren. Ga naar clinics of kijk bij lessen van kennissen die al een stuk verder zijn dan jijzelf. Kortom, probeer gewoon zo veel mogelijk ervaring op te doen op, maar zeker ook naast het paard.
Enne, boven alles, paardrijden moet vooral leuk zijn! Jezelf doelen stellen is altijd goed, maar vergeet niet te genieten!