Blinde paniek reacties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:30

RosiePosie schreef:
Heb je haar weleens extra magnesium gegeven? Werkt balancerend en kalmerend.

http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html

Dit is zeker een aanrader.
Voor 13.50 heb je 20 kilo magnesiumoxide bij de welkoop (niet alle fillialen hebben het) en dat werkt als een tierelier (ja, dat is door mijn veearts bevestigd met bloedtesten)
Mijn pony is er zoveel beter van geworden ([MD] Plotselinge heftige gedragsveranderingen)
Die krijgt daarnaast ook Feeling Control (bij oa de paardendrogist) erbij.

Als therapie kan ik je CranioSacraalTherapie aanraden :) is veel subtieler als een osteo maar geeft imo veel meer resultaat.

Ik herken je verhaal écht heel erg! Klinkt net als mijn merrie (alleen die had ook echt spierafbraak door de stress, zie het eerder genoemde topic)

Lielle

Re: Blinde paniek reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:36

ik sluit me aan bij Evelli en bij aerdenhout. Een van onze paarden had ook van dit soort heftige en onverklaarbare paniekreacties, met magnesium en heel veel duidelijkheid is het goed hanteerbaar geworden. Het blijft een paard met een gebruiksaanwijzing, maar in de praktijk merk ik daar weinig meer van. Dus heel erg duidelijk zijn in wat je wel en niet wil, en heel veel belonen als je het gewenste gedrag krijgt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:08

Bedankt, ik zet het op mijn lijstje en ik ga het na de bloesems proberen ( als dit niet helpt)
ik vind het persoonlijk geen goed idee om van alles tegelijk te proberen omdat ik dan uiteindelijk niet zal weten wat het probleem verholpen heeft.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:10

Bloesems heb ik ook geprobeerd, maar hebben niets geholpen.

De magnesium + Feeling Control kan goed incombinatie gebruikt worden :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:16

Wij hebben iets soortgelijks met een eigengefokt ruin gehad. Die kon echt fijn lopen, maar kon ook ineens {voor ons zonder enige reden} gaan staan trillen van de stress. Hij leek erg dominant en je kreeg hem ook nauwelijks een pas achterwaarts als je er om vroeg {aan de hand}. Dan stond ie gewoon over je heen te kijken en negeerde je volkomen. Ben echt veel gewent {ook veel met hengsten gewerkt}, maar deze was heel vreemd. {achteraf gezien denk ik dat ie zich gewoon volledig af sloot}. Als je hem ergens stil zette op het erf, maar soms ook gewoon als ie op stal stond of in de paddock, kon ie ook ineens heel erg gaan trillen van de stress. Hij is zadelmak gemaakt door ons zelf wat gewoon goed ging, maar hij voelde wel altijd een beetje aan als een bommetje. Veel spanning in zijn lijf, maar hij liet zich wel goed rijden. Totdat ik voelde dat ie onder het zadel wat raar aan begon te voelen. Moeilijk te omschrijven, voor het oog liep ie fijn maar het voelde gewoon vreemd. Te samen met alle andere vreemde dingen bij hem hebben we hem laten onderzoeken {en waar begin je met een paard wat ogenschijnlijk gewoon kerngezond is en goed kan lopen}, maar uiteindelijk bleek hij E.M.N.D te hebben. Dat is een ziekte waarbij de zenuwen constant de spieren triggeren om te bewegen. Zo'n paard wil dus eigenlijk constant in beweging blijven. Zodra ie stil staat, gaat het eigenlijk mis, omdat zijn zenuwen de spieren maar blijven triggeren. Dan krijg je dus spieren die gaan trillen en een enorme hoeveelheid stress. De ziekte is soms te stabiliseren door veel vit e bij te voeren. Magnesium heeft zo wie zo een gunstige invloed op de prikkelgeleiding van zenuwen naar spieren. Ik zeg niet dat jouw paard deze ziekte heeft, maar het zou kunnen. Meeste dierenartsen kennen het nauwelijks en het is moeilijk echt te diagnostiseren. Spierbiopt en E.M.G. kunnen het bevestigen {moet je dus voor naar Utrecht}.
Ons paard was op driejarige leeftijd al gewoon te gevaarlijk om te rijden. Daarnaast had ie constant pijn {erge spierpijn} en zodoende hebben wij hem toen in laten slapen. Overigens kwam ik vlak daarna in contact met iemand die een Fries had met ogenschijlijk hele andere problemen {leek eerder atactisch} en die bleek dezelfde ziekte te hebben. Later hoorde ik dat ze een vrij ernstig ongeluk heeft gehad met dat paard voor de wagen, maar ik weet niet precies hoe en wat. Google even op E.M.N.D. Misschien kom je info tegen waar je wat aan hebt {zoveel weet ik er ook niet van}.
Sterkte in ieder geval met je paard.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:21

Heftig verhaal, en zoveel oplossingen.

Zoekt je paard een uitweg onder het werken? veel kijken en dan zomaar schrikken? vanuit het niks?
Misschien kun je dan eens oogkleppen proberen?
Als ze de drukte niet aan kan, van te veel informatie tegelijk, dan zou haar dat de rust in het koppie kunnen geven.

Hoe vaak werk je met haar? elke dag? heeft ze wel eens een paar dagen rust gehad, om het te verwerken wat je die dag gedaan hebt? Bij sommige paarden kan dat ook helpen.

Sterkte en succes!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:32

sliert: ik ga me er even in verdiepen.

Snackie: dit paard wil juist heel graag aan het werk. ze vind het leuk om wat te doen. ze kan het alleen niet opbrengen omdat er iets tussen haar oren zit wat haar tegen houd. het schrikken is idd zomaar. ik kan heel vaak achteraf wel iets bedenken waar ik dan van zeg dat zal het wel geweest zijn. maar op het moment van schrikken lijkt het uit het niets te komen. oog kleppen heb ik geprobeerd. hier word ze erg bang van. en ik vind dit ook geen oplossing omdat het meer symptoonbestrijding is dan het oplossen van het probleem.
voor de verdere vragen over het werk met haar heb ik eerder uitgelegt in 1 van mijn eerdere posts in dit topic.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:36

het klinkt dus als een extreem heftige reactie op een relatief kleine aanleiding. Heel herkenbaar, hier is het opgelost maar het heeft wel heel veel tijd en geduld gevraagd.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:42

ik heb de symptomen van E.M.N.D. even opgezocht. ( op meerdere sites) maar ik herken hier mijn paard totaal niet in. alle symptomen die beschreven worden heeft mijn paard niet of juist het tegenovergestelde er van.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:03

gelukkig dan maar. Maar ik zou zeker magnesium proberen, zoals al eerder aangegeven is.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 19:25

even een update over mijn paard:

ik geef nu 2 dagen Bach Bloesems. ( clicker training ben ik nog niet aan toe gekomen) maar ik zie nu al verrandering. dit had ik niet verwacht in zo'n korte tijd. het paard komt naar me toe in het land. blijft bij het hek staan en toont vrij rustig.
ik heb het gevoel dat ze zelfs een beetje brutaal word. al vind ik dat op dit moment geen probleem gezien ze best wat brutaler mag worden.
of het (blijvende) verbetering is kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen. maar ik zie wel dat er veel gebeurt in haar hoofd op dit moment.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:44

Ik hoop echt dat je geduld en je doorzettingsvermogen zullen worden beloond!
Voor als je weer op haar gaat rijden, paarden zijn vluchtdieren(maar dat wist je vast al) als ze er vandoor gaat in paniek en jij trekt hard aan de teugels, waardoor ze pijn krijgt maak je het alleen maar erger. Laat haar een paar meter gaan en probeer haar te kalmeren met je stem en ga zwaar zitten. Pas dan kun je haar gaan opvangen.
Hopelijk heb je er iets aan! Succes!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:23

Vanmiddag toonde Appie ( mijn merrie) zo rustig dat ik een begin heb gemaakt met de clicker training.
dit vond ze erg leuk. we hebben ongeveer 10 min geoefend met voetje geven en achteruit lopen.
eerst een paar keer haar linker voetje gevraagd. (deze geeft ze met hoefjes krabben ook het makkelijkste dus leek het mij verstandig om daar mee te beginnen.) dit ging heel goed en na een keer of 3 had ze al door wat de bedoeling was. toen het achteruit lopen. dit was ook vrijwel direct duidelijk en goed. daarna het rechter voetje. dit vond ze wat moeilijker. ( ze tilde haar linker voet op en als ik dan rechts vroeg tilde ze steeds links wat hoger op zo van "zie je niet dat ik mijn voet al op til :D") uiteindelijk snapte ze het toch en ging ook dit goed.
daarna deze 3 dingen nog even zonder een volgorde gevraagd. ze had het in 1 x door en was heel braaf.
ze is helemaal niet in paniek geweest. gaf een rustige indruk en vooral zag ik een blij paard!

ik ben ( tot nu toe) weer tevreden met mijn paardje :D

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 11:17

ik heb besloten niet meer met mijn merrie te werken.
ook nu weer gaf het een verbetering aan voor 2 weken. ze heeft weer een terug val gehad.
ze kan het werk duidelijk niet in haar hoofd verwerken. dus met deze rede staat ze nu met een vriendinnetje op het land waar ze de rest van haar leven mag blijven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:02

Goh wat een heftige beslissing.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:06

Tooske schreef:
Goh wat een heftige beslissing.

Nou inderdaad zeg!

Maar wel goed dat ze een goed plekje heeft op een weiland.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:12

ik vond het eerst wel heel moeilijk om te accepteren dat ze nooit meer gereden zou worden en de rest van haar leven op het land zou staan als een ware niksnut. ( zo zag ik het voor ik haar op het land zette) ze is nog maar 6 jaar. dus reken ik er op dat ze nog 20 jaar hier staat.
maar verkopen kan ik echt niet. ik heb het geprobeerd. maar steeds als er zich kopers/liefhebbers melden dan begin ik te twijfelen en krabbel ik weer terug. ik heb wat met dit paard. hoe en waarom weet ik niet, maar verkopen kan ik gewoon echt niet.

ik heb haar nu al even op het land. en voor mijn gevoel heb ik al echt een bedankje van Appie gekregen! dit voelt goed en maakt de moeilijke beslissing ineens een stuk minder moeilijk.
ik ben nu tevreden en Appie ook. ookal kan ik nu alleen maar naar haar kijken, ik heb er een goed gevoel bij dat ze zich nu prettig voelt nu ze niks meer "moet".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:16

Dappere beslissing maar wel begrijpelijk.
Ik heb ook zo'n paard gekend. Daarbij is te lang gedacht dat het wel op te lossen viel maar het was echt gewoon onvoorspelbaar en gevaarlijk. Het konden maanden goed gaan en dan ineens lag er weer iemand plat op het asvalt.
Helaas is met deze merrie ook gefokt en hebben enkele van de nakomelingen hetzelfde probleem.
Laat je dus ajb niet verleiden tot een veulen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:26

ik laat haar volgend jaar wel dekken. maar dit veulen zal ik eerst aanhouden tot 4 jaar. dan beleren en kijken hoe het karakter is. als dat veulen het goed doet ga ik er verder mee fokken. doet deze het niet goed word er ook niet mee gefokt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:31

Hmm dat vind ik eerlijk gezegd bedenkelijk.
Wat als hij/zij het gedrag overneemt of vererft? Zet je dan 2 paarden als grasmaaier in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:34

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar vooral omdat ze zo jong is; op wat voor manier is ze ingereden? Want zulke reacties die in principe enkel tijdens het werken voorkomen... Tsja...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:35

Je hebt niet goed gelezen. Paard doet het ook op de wei.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:40

Als mijn gevoel klopt heb je een goed paard! En je hebt ook de stappen goed gezet, waarvoor respect! Echt top dat je zo serieus bezig bent met het goed opvoeden van je paard!

Voor mij klinkt dit als een heel gevoelig dier (zijn vaak de beste paarden als je het mij vraagt) bij wie één stap het allerbelangrijkste is: desensibilisatie (oftewel sacking out als je wilt googlen). Als ik het zo hoor is die stap niet (uitegbreid genoeg) meegenomen in het leerproces (kun jij niets aan doen dat is in Nederland volkomen normaal).

Ik zou dus terug gaan naar de laatste stap waar ze het goed deed; grondwerk en longeren. Van wat ik zo lees in je verhalen zou ze ook in de hand heel schrikachtig moeten zijn als je snelle bewegingen maakt, geluiden maakt of rondhupst. En al zeker als je haar aanraakt? Klopt dat? Dan is dat de eerste stap; leer haar te ontspannen (dat kan inderdaad makkelijker als ze al een beetje moe is) als je al die dingen doet (dat betekent doorgaan met het gedrag tot ze kalmeert en dan stoppen, zo leert ze als ik paniekerig doe gaat het door, als ik rustig ben stopt het). Leer haar dan dat je haar overal mag aanraken, ook met objecten zoals een touw, bal, deken, zadeldek etc. Kan ze al vaststaan? Ook dat is een goede oefening in optspannen en afwachten. Zo ga je stapje voor stapje verder tot ze kalm blijft onder alle gekke omstandigheden en kun je de desensibiliseren ook onder het zadel op gaan pakken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:59

Sizzle schreef:
Hmm dat vind ik eerlijk gezegd bedenkelijk.
Wat als hij/zij het gedrag overneemt of vererft? Zet je dan 2 paarden als grasmaaier in de wei?

klopt daar heb je gelijk in. maar ik verwacht echt dat dit trauma gedrag is.
in de wei doet ze het namelijk alleen als ze tussendoor wel aan het werk gezet word.
zodra je haar op de wei zet en haar zeg maar wat vergeet dan zie je dat het elke dag een beetje beter word en er elke dag een beetje rust bij komt. tot je haar weer pakt dan is het gelijk weer mis.
maar mocht er een nakomeling komen die het gedrag overneemt dan weet ik dat en zal ik er daarna ook niet meer mee fokken.

sallandval schreef:
Als mijn gevoel klopt heb je een goed paard! En je hebt ook de stappen goed gezet, waarvoor respect! Echt top dat je zo serieus bezig bent met het goed opvoeden van je paard!

Voor mij klinkt dit als een heel gevoelig dier (zijn vaak de beste paarden als je het mij vraagt) bij wie één stap het allerbelangrijkste is: desensibilisatie (oftewel sacking out als je wilt googlen). Als ik het zo hoor is die stap niet (uitegbreid genoeg) meegenomen in het leerproces (kun jij niets aan doen dat is in Nederland volkomen normaal).

Ik zou dus terug gaan naar de laatste stap waar ze het goed deed; grondwerk en longeren. Van wat ik zo lees in je verhalen zou ze ook in de hand heel schrikachtig moeten zijn als je snelle bewegingen maakt, geluiden maakt of rondhupst. En al zeker als je haar aanraakt? Klopt dat? Dan is dat de eerste stap; leer haar te ontspannen (dat kan inderdaad makkelijker als ze al een beetje moe is) als je al die dingen doet (dat betekent doorgaan met het gedrag tot ze kalmeert en dan stoppen, zo leert ze als ik paniekerig doe gaat het door, als ik rustig ben stopt het). Leer haar dan dat je haar overal mag aanraken, ook met objecten zoals een touw, bal, deken, zadeldek etc. Kan ze al vaststaan? Ook dat is een goede oefening in optspannen en afwachten. Zo ga je stapje voor stapje verder tot ze kalm blijft onder alle gekke omstandigheden en kun je de desensibiliseren ook onder het zadel op gaan pakken.

mijn rede om dit paard te kopen was inderdaad ook omdat zelke paarden vaak de beste paarden worden. en als je naar haar bewegingen en soepelheid kijkt zou ze zeker ver kunnen komen. maar haar gedrag licht te diep in haar geheugen. haar gedrag is altijd al zo geweest. zelfs nog veel erger. al vanaf de 1e dag dat ik haar ken. in de omgang is ze echt heel veel verbeterd. maar ook hier heb ik het er niet volledig uit kunnen krijgen. het is inderdaad een heel gevoelig dier. in alles. niet alleen in het bijzijn van mensen.

zodra ze op het land staat en niks moet word ze steeds rustiger. het is nu voor 90% een super leuk en lief paard.
hier ben ik te vreden mee. dus voorlopig laten we het zo. een blij paard is een blije baas! ( in mijn ogen)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:04

Het is echt wel een goed idee om af en toe wat grondwerk te doen,gewoon voor de leuk zonder druk..Evt zou je je ook vrijheidsdressuur kunnen gaan leren met je paard..Niet dat het moet ofzo,maar het zou mij zelf leuk lijken om toch iets te verzinnen wat je samen kunt doen..

wel respect hoor voor je keuze en vooral dat je haar aanhoudt!