Hengstig, ik kan er niks mee!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotofe

Re: Hengstig, ik kan er niks mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:59

Ik heb het topic vluchtig eens doorgelezen en denk niet dat ik het al zag staan..
Wij hebben thuis ook nog zo'n merrie gehad die heel vaak en enorm erg hengstig was, en de DA heeft ons een poedertje voorgeschreven, ik dacht dat het Red Lady Plus Combination oid heette. Werkte in ons geval heel erg goed.. Maar ik denk dat het een beetje zelfde werking heeft als de Regumate.
Hopelijk vinden jullie een oplossing, want -ik weet uit ervaring- het is een heeeeeel frustrerend probleem :Y)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:39

wat een bekend iets... wij hebben ook een paard staan die steeds hengstig is! Erg vervelend... Maar goed dat is nu wat minder gelukkig, we zijn met haar naar utrecht geweest om te kijken of er niks mis was met de eierstokken/baarmoeder. Maar daar was niks mee... Toen heeft ze nog een (ik geloof) hormoonspuit gehad & later is er nog een osteopaat bij geweest want haar rug bleek vast te zitten, en nu is de osteo 3x geweest... En nu is de hengstigheid wat minder, of het met elkaar te maken heeft, geen idee maar ben blij dat het nu minder is. Sterkte!

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:49

LoveTessa schreef:
Het klinkt alsof je mijn merrie beschrijft.
Die kan dan ook op random momenten in een wedstrijd besluiten om bij de buren op bezoek te gaan, zonder waarschuwing..
Mijne staat naast een hengst en ik denk dat daar de problemen weg komen, maar ik heb geen andere plek voor de hengst.
Ik heb een tijdje van die druppels Puur Brons of zoiets geprobeerd maar ik merkte niet echt verbetering.

Momenteel steigert ze overal, bokt ze als ik wil rijden, staart zwaaien waar ik vaak aftrek voor krijg in een wedstrijd, als ze écht hengstig is is ze doof voor mijn been en kan ik er echt heel weinig mee beginnen.
Gelukkig houdt ze vaak na een tijdje vechten op met dat gedoe en kan ik haar vaak na een half uur wel relatief netjes rijden.
Momenteel is het gewoon gevaarlijk om alleen met haar te gaan rijden en ik doe het dan ook liever niet tenzij het echt niet anders kan.

@Bon_ita; ik heb meteen een bestelling geplaatst voor Groene Os Provarium Breeding. Ik hoop dat het voor mijn merrie ook de uitkomst is.

Succes :) Geef niet te snel op met het geven, het duurde bij mij zeker 2,5 maand voordat het volledig werkte. Eerst werd ze een stuk hanteerbaarder met het lopen gewoon naast haar. En de hengstigheid die daarop volgde kon ik gewoon rijden zonder problemen. Inmiddels merk ik alleen nog dat ze hengstig is doordat ze in de wei plakkerig is aan andere paarden.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:20

mijn merrie wordt gewoon stierlijk vervelend! loopt de stal niet uit bij vreemden. heeft gewoon geen zin, laat zich niet rijden. wilt alleen maar knuffelen. en dat 3 weken lang, waarna ze 1-2 weken normaal is en dan weer opnieuw begint.
vorige week is ze gescand, alles is ok. we hadden een kinikker geprobeerd, die heeft ze na 2 dagen eruit geduwd. :o
heb zo ongeveer alle homeopatische middelen gehad, ben nu met puur brons bezig. heb haar niet meer zien plassen, maar ze is wel nog vervelend met rijden!

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:09

@Bon_ita
Dit was echt een gouden tip!
Ze is al een stuk hanteerbaarder, ik geef het nu ongeveer 3 weken denk ik.
Ze bokt een stuk minder, bijna helemaal niet meer.
En ze plast 90% minder achteruit als haar iets niet aan staat.
Met de staart zwaaien doet ze nog steeds helaas, denk dat ze dat niet meer af gaat leren.
Maar voor de rest echt super spul.

@johanna84
Puur brons heb ik ook geprobeerd, deed voor mijn merrie helaas helemaal niets...

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:00

met puur brons merk ik dat ze niet meer plast, maar is wel nog zeer irritant met haar gedrag!
ga morgen regumate ophalen. ga het toch proberen.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:01

Hier nog een eigenaar van een superhengstige merrie. Ook 5 jaar geleden knikker overwogen, alleen mijn DA raadde dat toen af omdat na verloop van tijd toch vaak problemen zoals bijv. onstoken baarmoeder ontstaan.

Ook homeopatische middelen overwogen maar volgens mij is dat onbetaalbaar of maak ik nu zo'n misrekening?

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:26

Met Groene Os Provarium Breeding kun je voor nog geen 20 euro 100 dagen vooruit, dat valt in principe dus reuze mee. Helemaal als je vergelijk met Regumate.

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:41

Wij hebben sinds kort ook een nieuwe merrie. Toen ze samen met onze ruin in de wei kwam te staan was ze ZO vreselijk hengstig! Ze liet decruin niet met rust en wasverg opdringerig. Heel de tijd door plassen enz. Omdat ik dat echt niet wil heb ik meteen mijn DA om advies gevraagd. Onze paarden staan op een manege en wij voeren dus niet zelf, en ik wil graag een "makkelijke" oplossing, mits deze uiteraard niet schadelijk is voor de merrie. Mijn DA adviseerde een soort "prikpil". De merrie krijgt dan een injectie, en na 3 weken nog 1. Dan weer 1 (de laatste) na een half jaar. Niet goedkoop (ca. 70,--) per spuit maar het werkt volgens DA heel erg goed. De meeste merries worden niet meer hengstig, en sommigen nog heel minimaal zonder "bijwerkingen" zoals pissen e.d. Ikzelf overweeg dit te gaan doen mocht ze de volgende hengstigheid weer zo super hengstig zijn. :j

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:02

ik had een merrie die zowat altijd willig was.
ik heb de merrie op een gegeven moment niet meer gereden/gelongeerd omdat ze gewoon gevaarlijk werd.
( onbestuurbaar, gericht trappen, en veel bijten)

ik heb haar toen Puur brons gegeven (tot het hele flesje leeg was)
daarna is de "normale' cyclus op gang gekomen. mijn merrie had nu zowaar een cyclus die zo perfect was dat je op de dag kon rekenen dat ze willig was.

(helaas heeft ze nog maar een goed half jaar geleefd tot we haar hebben in laten slapen aan de gevolgen van koliek)

ik ben dus erg tevreden over puur brons en ook nadat ik het niet meer voerde ging het dus heel netjes met haar.
toen kon ik er ook gewoon mee rijden ook terwijl ze willig was.
dit was trouwens een merrie van 4 jaar.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0
puur brons

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:50

Ik weet niet of het antwoord als is gegeven, maar probeer is bronscure van Simicure.
Vorig jaar was mijn merrie echt ziek van de henstigheid, ben begonnen met bronscure te geven en het hielp al veel beter. Dit jaar in maart begonnen, ze doet het super!
De bronscure van simicure is een homeopatisch middel :) werkt goed

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:11

Vriendin van mij heeft ook zo'n merrie en die krijgt een product door haar voer gemengd dat de hengstigheid doet minderen(?). Bij haar helpt het geweldig. Met pony was er ook niets aan te vangen bij hengstigheid, en nu loopt ze weer keurig rond, zelfs met hengstigheid. Als je me even PBt kan ik wel even uitzoeken welk product het was ;)

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:17

Heb inderdaad een misrekening gemaakt, prijs valt mee en dus ben ik gisteren begonnen met Groene Os Provarium Breeding.

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:26

Mijn merrie is nu netjes iedere maand hengstig sinds ik Puur Brons geef, ipv om de week. Ze beukte wel weer tegen de wand aan de eerste dagen.. Denk 2 dagen dat het heel merkbaar was... Maar in de verste verte niet in de mate waarin ze het eerst had! Dus ik blijf hier nog even mee doorgaan zo :)

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 23:11

Het ging bij mij de laatste tijd wel iets beter.. Maar ze stond alleen maar tussen merrie's. Sinds een week of 2 staat er weer een ruin, en het is gelijk weer mis.. Ze zit er zo wat aan vast gezogen pfff :Y)

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:27

Mijn merrie is heel veel veranderd sinds ik regumate geef! Een verademing :D ze is meer bij de les, gilt niet meer, niet meer zo gemeen naar andere paarden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:48

Mijn merrie is enorm opgeknapt van het feit dat ze nu zonder ruinen staat. Ze is de hele zomer nog niet hengstig geweest. Normaal stond ze met een paar behoorlijk geile ruinen, ze was achter elkaar hengstig en was strontvervelend.

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:46

Regumate! Mijn merrie bokte voorheen om alles tot het onhandelbare toe. Sinds een halfjaar krijgt ze regumate en is het een compleet ander dier!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:53

hier ook een merrie waar je niks meer mee kon, heb haar sinds juni aan de regumate (wel varkensversie) en wat een verademing, het werkte ook gelijk die maand al, hiervoor kon je elke maand 2 weken niks

je moet het inderdaad wel elke dag geven maar met zo'n fles doe je meer dan 2 maanden met 1 pompje per dag en ik hoop dat ze er in oktober van af kan
ze liet zich ook tegen iedereen aanvallen ook de hoefsmid of piste je onder
mensen werd geadviseerd om met een zweep de wei in te gaan voor het geval ze er aan kwam haha dat kan niet de bedoeling zijn en in de bak was ze niet te pruimen. dus vandaar deze oplossing

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:00

Wordt ze dan nog wel hengstig maar in mindere mate? En moet je haar ook nog henstig spuiten o.i.d. (meen ooit zoiets gehoord te hebben) of is alleen Regumate afdoende? Mag je dit voor een langere periode geven? (februari-oktober)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:57

mijn fries is helemaal niet meer hengstig, ze worden pas hengstig als je er mee stopt.
ik geef dus elke dag 1 pompje en sla geen dag over en ja je mag het gedurende die tijd gewoon geven

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:51

Ok, dus dat hengstig spuiten, klopt niet. Wat ben je ongeveer aan kosten kwijt per maand?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:42

40 euro per maand
fles kost 84 euro en daar doe je 10 weken mee bij 1 pomp per dag
je hebt ook grotere flessen maar daar weet ik de kosten niet van.
als ik dit elk jaar ga doen dan kan ik altijd nog over op een grotere misschien dat ik daarmee de kosten druk

van harte trouwens ;)

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:57

Ha, ha. Wat attent, dank je wel.

Ik ga regumate toch overwegen voor volgend jaar. Ik geef nu 8 weken Provarium breeding maar merk nog geen verschil, vandaar. (Als ik haar nu uit de wei haal zit haar 5-jarige zoon op d'r rug)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:52

ceylonsil schreef:
Ha, ha. Wat attent, dank je wel.

Ik ga regumate toch overwegen voor volgend jaar. Ik geef nu 8 weken Provarium breeding maar merk nog geen verschil, vandaar. (Als ik haar nu uit de wei haal zit haar 5-jarige zoon op d'r rug)

Tja dat is niet helemaal de bedoeling haha
die provarium breeding heb ik ook staan, maar ik ben toch maar gelijk overgestapt op een wat snellere methoden
ik zit tenslotte ook al 16 jaar aan de pil en nu ook dagelijks zonder stopweek dus tja wat is het verschil