Dat hoofd kantelen deed ik ook heel erg, ik heb zelf les gehad van een caesartherapeut die aan je houding werkt terwijl je paardrijd. Je houding verbeterd dan ook heel erg naast het paardrijden. Is echt een aanrader!
Rug wegdrukken komt natuurlijk in verschillende gradaties, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. De bovenlijn vloeit niet mooi door en ze houdt zich bij d'r schoft vast. Leuk om te zien dat als je met een losse teugel en een lagere halshouding rijdt, dat ze dat niet doet. Je hebt dus een super ingang! Vanuit daar kan je verder.
Jij geeft heel veel, zodat ze naar voren gaat, maar ze wil nog niet echt zelf je hand mee naar voren nemen (als het ware die deur proberen open te duwen). Pas als ze dat gaat doen (pas als ze dat gaat durven, moet ik eigenlijk zeggen
) kan ze ook vanuit achter meer gaan doen.Ik vind het het makkelijkst (met zo'n paard die dat spannend vind) om dat eerst met een hand voor elkaar te krijgen en dat kan makkelijk op de volte: door buiging, wijken, onderstappen etc te vragen, zodat ze die buitenhand wil pakken. Voor zo'n paard is contact op twee handen vaak heel spannend. Buiging geeft sowieso ontspanning in de rug en doordat je de binnenhand los kan laten, heeft je paard een minder opgesloten gevoel en kan daardoor ook weer makkelijker ontspannen.
Je tweede filmpje ziet er fijn uit, maar je ziet nog steeds dat ze zich iets vasthoudt. Je blijft zelf ook heel lang een beetje hetzelfde doorrijden. Probeer meer actief iets te doen om haar uit dat houdinkje te halen. En dan bedoel ik juist niet voorwaarts rijden
Het gaat wel beter, maar met babystapjes.
De ene dag rijden we meer terug de andere dag meer vooruit.