Merrie weer eens aan het werk (film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:03

Ik ga er altijd vanuit dat een paard niet begrijpt wat ik wil of niet kan wat ik wil. Niet begrijpen kan ook een gevolg zijn van te veel spanning, dan heb je opeens een heel andere context en kan je paard dus opeens niet meer begrijpen wat je wilt. Ik zou zelf kiezen voor het opnieuw uitleggen ipv straffen, dan begrijpt het paard namelijk nog steeds niet wat je wel wilt.

Dat hoofd kantelen deed ik ook heel erg, ik heb zelf les gehad van een caesartherapeut die aan je houding werkt terwijl je paardrijd. Je houding verbeterd dan ook heel erg naast het paardrijden. Is echt een aanrader!

Rug wegdrukken komt natuurlijk in verschillende gradaties, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. De bovenlijn vloeit niet mooi door en ze houdt zich bij d'r schoft vast. Leuk om te zien dat als je met een losse teugel en een lagere halshouding rijdt, dat ze dat niet doet. Je hebt dus een super ingang! Vanuit daar kan je verder.
Jij geeft heel veel, zodat ze naar voren gaat, maar ze wil nog niet echt zelf je hand mee naar voren nemen (als het ware die deur proberen open te duwen). Pas als ze dat gaat doen (pas als ze dat gaat durven, moet ik eigenlijk zeggen ;) ) kan ze ook vanuit achter meer gaan doen.
Ik vind het het makkelijkst (met zo'n paard die dat spannend vind) om dat eerst met een hand voor elkaar te krijgen en dat kan makkelijk op de volte: door buiging, wijken, onderstappen etc te vragen, zodat ze die buitenhand wil pakken. Voor zo'n paard is contact op twee handen vaak heel spannend. Buiging geeft sowieso ontspanning in de rug en doordat je de binnenhand los kan laten, heeft je paard een minder opgesloten gevoel en kan daardoor ook weer makkelijker ontspannen.
Je tweede filmpje ziet er fijn uit, maar je ziet nog steeds dat ze zich iets vasthoudt. Je blijft zelf ook heel lang een beetje hetzelfde doorrijden. Probeer meer actief iets te doen om haar uit dat houdinkje te halen. En dan bedoel ik juist niet voorwaarts rijden ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:15

Valt me 1 ding op: ik kan je filmpjes niet afkijken ook de korte niet zoooo saaai en veel (alles) van hetzelfde. (schimmeltje valt dan wel weer extra op)
Eindeloos hetzelfde... kom er niet doorheen.
Vlotte overgangen zijgangen tempoverschil figuren etcetcetc, ontbreekt behalve de volte die zit er wel in.
Wat ik heb gezien is veel spoorgebruik in stap en een filmpje dat je stapt en je abnormaal meebeweegt (rond 0.20-26 sec zie je wat ik bedoel).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:18

We hadden daarvoor een beetje balkjes gedraafd en laag gesprongen dus ik wou haar enkel lekker verlengen en fijn voorwaarts eindigen.

Ik snap wel wat je bedoeld, ze volgt wel mijn hand maar is onzeker om ertegenaan te blijven lopen :j Het gaat wel beter, maar met babystapjes.

Bedankt voor je tips. Kan ik zeker wat mee, dankje!

Wil je me misschien PBen bij wie die les was? (aangezien ik zie dat je zelf ook uit Utr. komt?)

mltex, bedankt voor het kijken. Hangt een beetje van de dag af wat ik doe. Soms heb ik geen zin om eindeloos te wijken.. en soms heb ik geen zin eindeloos voltetjes te rijden.

De ene dag draven we meer, de andere dag galoperen we meer :o De ene dag rijden we meer terug de andere dag meer vooruit.

Met meebewegen in stap.. I know. Lukt me slecht mijn bovenlijf stil te houden, vind ik zelf ook storend :o

sanne83

Re: Merrie weer eens aan het werk (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:53

Wat ik zelf wel een leuke oefening vind bij dit soort paarden, is overgangen terug rijden zonder teugels.
In eerste instantie rijd ik met een losse teugel overgangen stap-halt-achterwaarts. Als dat goed gaat, rijd ik met contact en zodra ik wil stoppen en achterwaarts wil gaan, gooi ik de teugels los. Dan pak ik de teugels op en rijd ik weer voorwaarts. Goede controle of je overgangen op je zit gaan en je paard leert contact koppelen aan voorwaarts gaan naar het contact ipv terug wijken van het contact weg.
Ik pb je de lesgever!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 06:17

sanne83 schreef:
Wat ik zelf wel een leuke oefening vind bij dit soort paarden, is overgangen terug rijden zonder teugels.
In eerste instantie rijd ik met een losse teugel overgangen stap-halt-achterwaarts. Als dat goed gaat, rijd ik met contact en zodra ik wil stoppen en achterwaarts wil gaan, gooi ik de teugels los. Dan pak ik de teugels op en rijd ik weer voorwaarts. Goede controle of je overgangen op je zit gaan en je paard leert contact koppelen aan voorwaarts gaan naar het contact ipv terug wijken van het contact weg.
Ik pb je de lesgever!

Dat heb ik al maanden gedaan en doe ik afentoe nog steeds als check. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 17:55

Laraax schreef:
Integendeel tot wat jij zegt vind ik jou absoluut af en toe te streng in de hand, je kunt rond 3,5 minuut(en iets verder) goed zien hoe ze af en toe haar mond opent, dit doet ze niet voor de lol, maar om de pijn te verzachten die ze krijgt van het bit die daar voor zorgt door een te harde hand.

Wel een leuk paard en ik vind haar mooi bewegen als je die laatste minuten in draf bekijkt :)

Sorry.. ik kan het niet laten er toch nog even op terug te komen:

Afbeelding

Deze middenstap werd door de jury goed bevonden voor een 8. Neusje op de ll maar hals mocht nog iets meer dalen volgens de jury dan had ze een 9 gekregen (hoorde ik later).

Enneee... gelijk even laten zien dat ik niet altijd met sporen of met zweep rijd. :)

Waarom denk je dat een paard alleen maar de mond open doet / kauwt als iemand met te harde hand rijd?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 06:52

Dit is een goede foto voor wat ik bedoel. Ze laat haar hals goed vallen zonder dat jij waslijntjes hebt, daar heb je een goede uitgangssituatie voor het ronder maken vanuit de schoft. Als je zo thuis rijdt en je gaat haar langzaamaan vragen wat ronder te worden vanuit haar schoft zal ze misschien wat achter de loodlijn gaan lopen maar dan ga je dat juist met je been aanvullen zodat ze vanachter meer gaat dragen. Als je dat consequent blijft oefenen zal ze ook meer gaan sluiten in haar lijf, dan heb je weer een goede uitgangsbasis voor de oefeningen als schouderbinnenwaarts en andere lengtebuigingen. Neem die oefeningen maar mee in het stappen, daar wordt ze soepel van en heb je er meer profijt van in je draf en galop.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 07:26

Dankjewel voor je uitgebreide reactie karijn :j Als ik op les ben ga ik het met mijn instructrice bespreken

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:31

Ze lijkt mij ook goed bergopwaarts gebouwd dus daar heb je een tweede voordeel die je goed kan benutten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 08:12

Ze is voor en achter zo goed als even hoog, de romprichting is neerwaarts (zoals bij bijna ieder paard). Ze heeft een hele goede stap :j Ik heb je een PBtje gestuurd.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:10

Ziet er goed uit en ja soms verdienen ze een tikje, maar om dan na de logische reactie van wegschieten zo ontzettend 'in haar bek te rukken' vind ik minder prettig om te zien en ook oneerlijk.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:16

Ik ga niet dit hele topic doorlezen, maar wat mij enorm opvalt in je filmpje is dat je erg scheef op je paard zit. Je zit nogal op de buitenkant van je paard. En niet even maar de hele tijd.
Dan kan je gymnastiseren wat je wilt, als je gewicht al niet goed verdeeld is...
Ze kan niet anders dan zich vast zetten in haar rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:57

Stamina schreef:
Ziet er goed uit en ja soms verdienen ze een tikje, maar om dan na de logische reactie van wegschieten zo ontzettend 'in haar bek te rukken' vind ik minder prettig om te zien en ook oneerlijk.

Ja je wil toch een keer stoppen lijkt mij :+

heb niet alle reacties gelezen om eerlijk te zijn.
wat ik mis is dat je een keer je hele hand meegeeft (even boogjes in je teugel) zodra ze er lekker doorheen is. Het is zeg maar nét niet loslaten vanuit het paard, en vanuit jou.

Ze kan wel hard in ieder geval :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:32

VivaLaVida schreef:
Stamina schreef:

Ja je wil toch een keer stoppen lijkt mij :+

heb niet alle reacties gelezen om eerlijk te zijn.
wat ik mis is dat je een keer je hele hand meegeeft (even boogjes in je teugel) zodra ze er lekker doorheen is. Het is zeg maar nét niet loslaten vanuit het paard, en vanuit jou.

Ze kan wel hard in ieder geval :D

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. In de dressuur mag je nooit je teugels in boogjes hebben hangen. Want dat betekent dat de aanleuning niet oke is. Als je je handen namelijk naar voren doet, moet het paard je hand volgen en dus zakken. Als je je hand wat naar voren doet en je krijgt een boogje in de teugels en je paard blijft "in het krulletje" lopen. Betekent dat dat het paard achter je hand aan loopt en dus niet zijn neus naar voren durft te brengen als je de ruimte geeft. Nageven en loslaten moet het paard vanuit de kaaklijn doen, anders krijg je een "valse" knik. Uiteraard doordat het paard van achteruit actief naar voren wordt gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:08

dat bedoel ik dus met af en toe een keer los laten. Dit paard loopt net niet erdoorheen, omdat ik denk dat ts niet loslaat als het paard het ook doet. Dus, als je haar er door heen hebt, zelf ook even je hand openen en dan weer oppakken. Voorkomt hangen en drammen en het leert het paard dat als hij loslaat, jij ook toestaat. Natuurlijk pak je hem dan weer op en hou je verder gewoon contact.

Overigens loopt een westernpaard ook in frame en nagevelijk zonder teugelcontact, ik bedoel ook niet meegeven zoals je doet met halsstrekken, maar even je hand naar voren om te laten merken dat er beloning is als het paard zelf ook loslaat. Moet je dus wel goed timen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:45

TS houdt niet vast maar ik snap je en vind het een duidelijke opmerking. Je hebt gelijk dat mijn timing nog niet perfect is. Echter is nageven imo geen lengte geven maar Armen ontspannen en meeveren met de paardenmond.

Als ik mijn handen naar voren zet "verlaat" ik haar juist. Nageven moet je imo voelen en de reactie kan miniem te zien zijn.. Maar moet niet overduidelijk zijn.

Anders gaan ze juist telkens om meer teugel zeuren want langer worden is makkelijker dan op verbinding blijven.

Maar ik geef toe; ik heb betere dagen dan op het filmpje.

Ze loopt inmiddels (film is van paar weken terug) veel fijner. Kwartje is gevallen :)

Horsefan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:46

ho, ho, ho, even om dingen recht te zetten. Als je altijd met leuke lange waslijntjes rijd kun je wel degelijk je paard verzamelen zonder dat ze heel lang word, de grond in loopt of onder je weg loopt. ;)
hiervoor moet je paard alleen gevoelig(er) zijn op been. Dit lukt bij mijn paard al als ik op de juiste manier zit en mijn been op de singel leg, maar hiervoor is oefening nodig, net als voor alles bij het paardrijden, en ook niet elk paard zal het op die manier kunnen =)
over de filmpjes, ik zie dat je je paard constant aanspoort met je benen en zit (de zit valt vooral op in stap). En volgens mij kun je prima zonder zweep rijden want ze loopt allee maar onder je weg als je die laat zien ..

veel suc6 met je paardje, jullie zijn een mooi stel :D:D:D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:35

In de dressuur zijn waslijntjes niet toegestaan.

Dit is voor mij SAMEN nageven.

Afbeelding

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:25

Zo van voren ziet het er niet verkeerd uit op de foto. Jammer dat we de achterhand niet zien, dan hadden we kunnen zien of ze dan ook nog goed ondertreedt. Van opzij was ook beter geweest zodat je dan de hele nekvorm/-houding kan zien. Het lijkt mij een stamoment van jou, anders zijn je beugels net een tikkie te lang naar mijn idee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:41

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:21

de eerste staat wel in het andere topic, maar heb de horizon even recht gezet.

Kantelt hier wel wat nog, maar wel fijn over de benen en schoftje omhoog. Wat je hier wel kunt zien is dat ik niet aan haar mond ga zitten hengelen omdat ze kantelt maar dat ik haar van binnen naar buiten probeer te rijden zodat ze zelf juist vormt.
Afbeelding

Uhm... zoiets *\o/*
Afbeelding

stamoment hoek door:
Afbeelding

Close up volte in galopje. Open ringvingertje :=
Afbeelding

Afbeelding

Pasje naar voren. (horizon iets scheef) Misschien oogt het niet bijzonder, maar ze blijft rond en komt met de schoft omhoog. Dat is al een hele verbetering met een aantal maanden geleden. Toen drukte ze zich erg op en werd van voor kort in pas of zakte te diep of ik liet haar te lang worden :+ Alleen jammer dat ik wat naar voren ga zitten. Maargoed.. ook ik ben hard aan het werk aan mijn zit en die is ook al veel verbeterd vergeleken met wat het was.
Afbeelding

Dit word wel vaker meegenomen in het rijden
Afbeelding
Afbeelding

wat ik zo leuk vind aan deze is dat ondanks de hals laag is je toch aan de voeten kunt zien dat ze mooi onder mij loopt en gelijkmatig is in gang met voor en achterbenen
Afbeelding

Nja ik wou graag wat oefeningen op de foto, dus daar heeft ze de meeste aandacht aan besteed. Simel stap draf en galop heb ik meer dan genoeg foto's van :=

Natuurlijk hebben we nog genoeg te doen samen. Maar vind zelf wel dat we de goede richting uit gaan :o

Donderdag weer lekker op les <3

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:59

Ziet er goed uit! Ga vooral zo door.