Theeglas schreef:Beste mensen,
Ik had mij voorgenomen om hier niet op te reageren toen ik door Sammert op dit topic werd gewezen, omdat ik het idee heb dat wat ik ook zeg, het toch niet goed is. Ik plaats ook nooit rijfoto's van mezelf. Ik heb les, ik probeer iedere dag te leren, ik doe mijn best en ik ben ook maar een mens.
Mag ik even uit de wereld helpen dat ik die sporen bewust heb omgedaan om de pony voorwaarts te drijven. De sporen zitten standaard om mijn laarzen, omdat ik altijd met sporen op mijn eigen pony rijd. Ik werd gebeld of ik op Luca wilde komen rijden omdat ze Sammert en haar vriendin eraf had gegooid.(Dus zaten ze gewoon nog om, niet bij nagedacht) Ik wilde er best op, want ik heb wel degelijk ervaring met het beleren van pony's en paarden (ook op profesionele stal), alleen normaal met een vast persoon dus dan weet je wat je aan elkaar hebt. Voor Sammert is het de eerste keer dus ja, ik vond het spannend omdat ik niet wist wat de pony zou doen en wat Sammert zou doen. Maar niet meer dan gezonde spanning, dat heb ik altijd bij iedere pony waar ik voor de eerste keer op klim.
Omdat ik wist dat ze Sammert en haar vriendin eraf had gebokt/gestijgerd(?) heb ik mijn teugels op maat gehouden om te voorkomen dat de pony het hoofd tussen de benen kon werpen en ging bokken. Strenge hand zie ik op de foto's niet, ze zitten laag en tegen de hals aan zodat ik direct de band kan pakken mocht er wat gebeuren.
Dat naar voren zitten is mij gewoon zo geleerd, zodat je de rug iets ontlast en beter met onverwachte bewegingen mee kan gaan. Naarmate de pony beter beleerd is gaan we vanzelf rechter op en wat zwaarder zitten.
Verder wil ik alleen nog zeggen dat ik ook gewoon maar mijn best doe een vriendin te helpen en dat jullie best nuttige dingen zeggen, maar niet altijd op de meest vriendelijke manier. Ik neem het in overweging, dat wel, en ik probeer op mijn gevoel af te gaan.
Ik ga hier verder niet meer reageren omdat dit niet mijn topic is en dus verder niet om (opbouwende) kritiek heb gevraagd. Ik heb dat liever van mijn intructrice omdat ik vind dat je van foto's niet altijd hetzelfde beeld hebt al wanneer je het in het echt of op video ziet. Misschien zou dat helpen, een filmpje, maar dat is een leerpunt voor de volgende keer.
Fijne dag allemaal.
Met vriendelijke groet,
de ruiter hier op de foto
Het is jammer dat er weer zo overspannen gereageerd word, maargoed.
De spanningen kan ik best begrijpen, het is toch altijd weer even nieuw even aanvoelen zo'n jong dier.
Vind het er verder ook hartstikke leuk uitzien, paardje loopt er braaf bij.
Onwijs leuk diertje absoluut!
Gewoon lekker rustig alles oppakken, verdergaan en de plezier erin houden!
Wat betreft je houding komt denk dan ook deels door gespannen maar je mag echt wel wat meer ontspannen gaan zitten.
Paardje is braaf; zoals jullie zelf aangeven; dus dat moet vast gaan lukken!
* om nog even aan bokt-zeik-voorwaarden te voldoen: over de sporen had je dan simpelweg gewoon even moeten nadenken. Als hij er vandoor schoot of rare beweging maakt is er een grote kans dat je toch even het spoortje erin drukt. Volgende keer even herinneren om af te doen. Voor jezelf moet je ook weer even omschakelen om van een beleerd paard naar jong dier over te stappen.
Sammert omschreef dat de sporen zijn omgedaan als 'extra hulpje' vanuit dit oogpunt vind ik dit niet toepasselijk bij een jong paard. Het paard is natuurlijk nog niet aan het been, kent de hulpen nog niet en moet dit nog leren. Spoortje is niet de oplossing hiervoor. Maar zo te lezen is dit uiteindelijk toch niet het geval. *