Luca 1e keer los onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 01:34

Het lijkt me toch wel dat TS en de ruiter er wel over gecommuniceerd hebben?? Temeer omdat TS meteen heel duidelijk uit waarom dit is->waarom de ruiter de sporen draagt, dat neem ik voor waar aan aangezien het haar pony betreft... Het is niet iets waar TS na het openen van dit topic voor het eerst over nadenkt, het heeft een reden die TS zelfs nog heeft toegelicht, nog voordat de ruiter zelf 'ten tonele', zoals men dat zo mooi noemt ;), verscheen...

Overigens ben ik niet falikant tegen sporen o.i.d., ik vroeg me louter oprecht af waarom?? Waarom in dit stadium van het beleren? Dat heeft TS beantwoord en de ruiter nadien ook.. Jij hebt je conclusies eruit getrokken, je goed recht uiteraard.. maar ik ook.. dat dit niet dezelfde conclusie is kan altijd, dat is menselijk.. 'een beetje fel' is hoe jij het interpreteert, niet per definitie hoe ik het bedoel.

Hoop dat ze het zo braaf blijft oppakken TS, veel succes verder met het beleerproces.. De pony is echt prachtig.. Hou persoonlijk ook ontzettend van haar kleurtje!! :j

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:12

Sammert schreef:
De amazone is niet gespannen hoor. :) De reden daarvan is als ze niet reageert op het been om voorwaarts te gaan dat ze dan even een extra hulpje heeft :) Word alleen gebruik indien nodig.

En je denkt serieus dat een paard wat nog vrij groen is dan denkt 'hé laat ik is voorruit gaan!' Was het maar zo makkelijk!

Ik zou dan eerder kiezen voor iemand die vanaf de grond aanstuurt met een longeerzweep in combinatie met been zo gaat die het been snappen.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:23

Ik raad je aan een ander ruiter te zoeken voor het inrijden van deze pony. Deze ruiter nu heeft geen goede houding en balans dus kun je van je pony ook niet verwachten dat die dat wel heeft of krijgt. Als je een pony verkeerd inrijdt zul je echt op de blaren moeten gaan zitten. Het spijt me. Maar het plaatje in zijn geheel: De strakke teugels, de extreemslechte houding van de ruiter en de sporen doen mij vermoeden dat als dit zo doorgaat deze pony goed verpest gaat worden.

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:50

Theeglas schreef:
Beste mensen,

Ik had mij voorgenomen om hier niet op te reageren toen ik door Sammert op dit topic werd gewezen, omdat ik het idee heb dat wat ik ook zeg, het toch niet goed is. Ik plaats ook nooit rijfoto's van mezelf. Ik heb les, ik probeer iedere dag te leren, ik doe mijn best en ik ben ook maar een mens.

Mag ik even uit de wereld helpen dat ik die sporen bewust heb omgedaan om de pony voorwaarts te drijven. De sporen zitten standaard om mijn laarzen, omdat ik altijd met sporen op mijn eigen pony rijd. Ik werd gebeld of ik op Luca wilde komen rijden omdat ze Sammert en haar vriendin eraf had gegooid.(Dus zaten ze gewoon nog om, niet bij nagedacht) Ik wilde er best op, want ik heb wel degelijk ervaring met het beleren van pony's en paarden (ook op profesionele stal), alleen normaal met een vast persoon dus dan weet je wat je aan elkaar hebt. Voor Sammert is het de eerste keer dus ja, ik vond het spannend omdat ik niet wist wat de pony zou doen en wat Sammert zou doen. Maar niet meer dan gezonde spanning, dat heb ik altijd bij iedere pony waar ik voor de eerste keer op klim.

Omdat ik wist dat ze Sammert en haar vriendin eraf had gebokt/gestijgerd(?) heb ik mijn teugels op maat gehouden om te voorkomen dat de pony het hoofd tussen de benen kon werpen en ging bokken. Strenge hand zie ik op de foto's niet, ze zitten laag en tegen de hals aan zodat ik direct de band kan pakken mocht er wat gebeuren.

Dat naar voren zitten is mij gewoon zo geleerd, zodat je de rug iets ontlast en beter met onverwachte bewegingen mee kan gaan. Naarmate de pony beter beleerd is gaan we vanzelf rechter op en wat zwaarder zitten.

Verder wil ik alleen nog zeggen dat ik ook gewoon maar mijn best doe een vriendin te helpen en dat jullie best nuttige dingen zeggen, maar niet altijd op de meest vriendelijke manier. Ik neem het in overweging, dat wel, en ik probeer op mijn gevoel af te gaan.

Ik ga hier verder niet meer reageren omdat dit niet mijn topic is en dus verder niet om (opbouwende) kritiek heb gevraagd. Ik heb dat liever van mijn intructrice omdat ik vind dat je van foto's niet altijd hetzelfde beeld hebt al wanneer je het in het echt of op video ziet. Misschien zou dat helpen, een filmpje, maar dat is een leerpunt voor de volgende keer.

Fijne dag allemaal.

Met vriendelijke groet,
de ruiter hier op de foto

Het is jammer dat er weer zo overspannen gereageerd word, maargoed.
De spanningen kan ik best begrijpen, het is toch altijd weer even nieuw even aanvoelen zo'n jong dier.
Vind het er verder ook hartstikke leuk uitzien, paardje loopt er braaf bij.
Onwijs leuk diertje absoluut!
Gewoon lekker rustig alles oppakken, verdergaan en de plezier erin houden!

Wat betreft je houding komt denk dan ook deels door gespannen maar je mag echt wel wat meer ontspannen gaan zitten.
Paardje is braaf; zoals jullie zelf aangeven; dus dat moet vast gaan lukken!

* om nog even aan bokt-zeik-voorwaarden te voldoen: over de sporen had je dan simpelweg gewoon even moeten nadenken. Als hij er vandoor schoot of rare beweging maakt is er een grote kans dat je toch even het spoortje erin drukt. Volgende keer even herinneren om af te doen. Voor jezelf moet je ook weer even omschakelen om van een beleerd paard naar jong dier over te stappen.

Sammert omschreef dat de sporen zijn omgedaan als 'extra hulpje' vanuit dit oogpunt vind ik dit niet toepasselijk bij een jong paard. Het paard is natuurlijk nog niet aan het been, kent de hulpen nog niet en moet dit nog leren. Spoortje is niet de oplossing hiervoor. Maar zo te lezen is dit uiteindelijk toch niet het geval. *

Mioux

Re: Luca 1e keer los onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:56

Nogmaals, jammer van de sporen. Ik heb ook paarden ingereden en nooit bij 1 enkel paardje sporen gebruikt daarvoor en het ging prima met evt zweepje.

Verder ligt je zadel wat naar achter of lijkt dat zo ?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:01

Wat een hoop gezeur om niks.
Iedereen maakt fouten, je wijst iemand er op ze leren er (hopelijk) van.

Maar moet je nou écht iemand door het stof halen om een fout?
Ze is ook alleen maar menselijk en doet wat zij denkt dat goed is voor haar pony :Y)

IK vind het een ontzettend leuke pony!
Dat jullie sporen etc gebruiken moet je zelf weten, je gaat er tenslotte zelf op verder rijden en niet ik :P
Wij rijden onze paarden anders in, maar denk dat je goed op weg bent.

Paar kleine aanpassingen en je komt er wel!

Succes met je pony!! :D

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:47

Het bewijs dat het zonder sporen ook mogelijk is, deze 2 foto's zijn van deze week.

Afbeelding

En het bewijs van een slappere teugel.
Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:29

Leuke foto's TS & theeglas!

Vooral de laatste, fijn beeld zonder sporen. Je ziet duidelijk dat er al wat spanning weg is.
Ik vind ook dat je een dier moet lerne lopen aan je been, en niet aan de spoor. Dan liever een aanwijzing met de zweep/ longeerzweep(hulp vanaf de grond, dat kent de pony immers van het longeren lijkt me?)
Of stemhulp in combinatie met been en zweephulp als het dier niet reageerd.

Het verhaaltje over de trainingsstal... tsja.. die vergelijking gaat voor mij niet op.
Jullie hebben wél de mogelijkheid om rustiger aan te doen, waarom geef je dat dit dier dan niet?
In training is niet van toepassing in dit verhaal, dus is tijd ook niet duur. Snap je? :)

Ik ben zelf van het rustig aan doen, maar sommige paarden kun je na 3x idd op gaan zitten en mee weg rijden.
Ik heb zelf regelmatig paarden ingereden en de een heeft meer tijd nodig dan de ander.
Ik ga ervanuit dat jullie weten waar jullie mee bezig zijn!

Dus ik zeg : ga zo door, doe/hou die sporen af, en ga lekker verder.
En ts, k hoop dat je er snel zelf weer op kunt! :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:20

Op de eerste foto vind ik het een super plaatje! je zit mooi, teugels netjes, paardje ziet er niet gespannen uit.
Tweede lijkt het alsof je iets naar voren leunt verder ook netjes paardje wederom ontspannen.

Waarom rijd je dan niet zonder sporen voorlopig? als het ook zonder gaat? het is geen aanval op jouw, maar ik vind sporen algemeen om te beleren geen optie...
Dat is ook omdat ik beetje van mening ben als je nu al sporen gebruikt, hoe gaat het dan later? Maar zeg het vind vooral deze plaatjes mooi om te zien ! En ziet er super uit ! Wat voor paardje is het trouwens als ik vragen mag?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:51

Die sporen zijn na de ene keer niet een keer meer ongeweest, dus houd daar nu maar weer een keer over op zeg.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:55

Mioux schreef:
Op de eerste foto vind ik het een super plaatje! je zit mooi, teugels netjes, paardje ziet er niet gespannen uit.
Tweede lijkt het alsof je iets naar voren leunt verder ook netjes paardje wederom ontspannen.

Waarom rijd je dan niet zonder sporen voorlopig? als het ook zonder gaat? het is geen aanval op jouw, maar ik vind sporen algemeen om te beleren geen optie...
Dat is ook omdat ik beetje van mening ben als je nu al sporen gebruikt, hoe gaat het dan later? Maar zeg het vind vooral deze plaatjes mooi om te zien ! En ziet er super uit ! Wat voor paardje is het trouwens als ik vragen mag?

Over de sporen is al een hele uitleg gegeven ik ga hier dus niet verder op in. Ik wou alleen even deze foto's met jullie delen. :) Luca is een appaloosa x new forest :D

Jolliegirl : Dankje! Ik heb er zelf ondertussen ook weer 2 keer opgezeten. Wij doen het ook rustig aan , wij zitten er hooguit 3x per week op. En ze heeft laatst ook 1 week rust gehad van een ruiter , en alleen maar gelongeerd of lekker langs de weg gelopen voor wisseling van stof. :) Zodat ze alles lekker rustig kon verwerken in de hoop dat het positief zou uitpakken , wat het ook heeft gedaan. Veel meer ontspanning zoals op de twee foto's te zien is ;).

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:15

Ik denk dat er een hoop verwarring over de sporen ontstaan is, omdat jullie beiden met een ander verhaal kwamen. Maar fijn dat ze er nu af zijn :)

Deze foto's zien er veel beter uit. Nog wel ietwat gespannen, maar die ontspanning komt wel. Zolang je maar niet 'aan de teugel' wilt rijden en alle dingen waarvoor de pony nog lang niet klaar is.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:25

Deze laatste twee foto's zien er een stuk fijner uit. Mijn vraag is dan: Als het zonder overspannen teugels en sporen kan, waarom dan toch rijden op die manier in eerste instantie. Dit ziet er veel prettiger uit. Iets meer aanleuning zou niet verkeerd zijn, maar zeker veel beter dan de eerste foto's. Pony loop hier netjes en dat zonder sporen of iets. Zo door gaan zou ik zeggen, alleen echt keihard werken aan je eigen houding, die is nog steeds niet ok. Je zou je handen wat meer kunnen dragen, wat minder naar voren leunen en dus recht opzitten, en je hakken wat verder uitdrukken. Succes, wel een leuk plaatje zo!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:30

Over de houding ben ik het eens, je belemmert je pony ermee. En het is voor jezelf ook fijner om goed te zitten, anders kun je straks (bijvoorbeeld) rugklachten krijgen. ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:20

wbt de houding ben ik het niet met jullie eens. Ik zit bewust zo dus ik hoef daar niet "heel hard aan te werken". Ik zit de pony zeker niet in de weg, sterker nog, als ze zou verschieten kan ik juist makkelijker meezitten en ik ontlast de rug. Zodra de pony stabieler is in tempo en haar rug sterker is ga ik vanzelf rechterop zitten. Volgens mij is mijn houding normaal wel prima, ik heb op wedstrijd altijd een 8 voor houding en zit van de ruiter.
Foto van mijn normale houding:
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:38

Vind het er toch ook netjes uitzien voor de 1e keer los.
Ik ga mee in de 2-weken-is-vroeg mening, mijn paard had anderhalve maand nodig om te wennen toen hij hier kwam en dat is kort.
Aan de andere kant vind ik het super dat paardlief 5 of 6 is en nu ingereden wordt, alle groeischijven zijn nu al bijna gesloten en dat vind ik veel voordelen geven.
Verder kan ik als toekomsttip te geven om paard goed op de eigen benen te leren laten lopen, dus als het mogelijk is ook met echt lang-losse teugels te stappen en draven + het ook een keer 2 maanden of het liefst meer totale werkrust te geven, hoogstens wandelen en poetsen. Veel paarden nemen die tijd graag om alles te verwerken en kunnen zich daardoor beter en langer concentreren.

Succes!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:27

Je hebt piano handen die (zo goed als) de schoft van je pony aanraken, het is net alsof je op hem leunt, verder draag je je handen ook niet, je zit erop alsof je een sprongetje gaat nemen. Ik denk dat dit bij inrijden of in de dressuur in het algemeen gewoon nooit de bedoeling is. Ik denk niet dat je de pony 'ontlast' door verkeerd te zitten. Wat is dat nou weer voor rare theorie? En als je dit opzettelijk doet, wil ik je vragen welk mafkees je dat heeft geleerd? Evenwicht en balans zijn heel belangrijk ten allen tijde, net zoals als aanleuning, dat is de basis die die moet deugen bij een ruiter op zijn minst, bij het inrijden van een paard/pony. Voorover zitten is niet de juiste balans, en op die manier zit je minder in het zadel en sta je meer op je beugels, dit is gewoon niet hoe je hoort te zitten en zo belast je je pony eerder dan dat je hem ontlast. Hoe jij je houding goed wilt praten vind ik enigzins apart. Je kan ook gewoon eerlijk naar jezelf en je pony zijn, en iets veranderen aan je houding? En zoals je op de pony in die wedstrijdfoto zit, zit je wel beter dan op de pony van dit topic, je handen zijn nog steeds niet in orde maar je zit is veel beter. Waarom zit je op je nieuwe pony niet ook gewoon netjes als je het blijkbaar wel kan? Waarom doen alsof het normaal is en juist de bedoeling was als je er beroerd op zit?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:48

Nou, wat een aanval zeg. Volgens mij valt het best wel mee met hoe zij haar handen draagt hoor. Ik heb niet echt het idee dat ze er op steunt, liever zo dan iemand die zijn handen vastzet op zijn/haar benen...
En ik heb ook weleens van iemand gehoord die veel met jonge paarden bezig is, dat het prettiger voor de paarden is om iets voorover te zitten en zo de rug wat te ontlasten. Nu heb ik zelf ook een pup en werkt het voor mij weer prima om gewoon recht te zitten. Zoveel mensen, zoveel meningen...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:17

ik vind de handen ook niet storend, zit ook netjes recht op en goed int zadel en voeten ook netjes in de beugels.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:49

Stamina, bedankt voor jouw mening binnen het verhaal. Ik ben het er zelf niet mee-eens, maar dat zal voor jou geen verrassing zijn. Ik vi nd het op zich alleen maar goed als er meerdere inzichten binnen het beleren etc zijn. Maar de manier waarop jij het zegt is niet erg aardig. Maar dat zij zo :-)

Anderen ook bedankt

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:40

Ik bedoel het niet naar. Ik snap het alleen niet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:40

Maar even een vraag.

Je zegt dat je zit om de pony te ontlasten, maar is het niet juist de bedoeling dat een pony aan het 'gewicht' went? Ik snap aan de ene kant wel waarom je zo zit, maar aan de andere kant, wat is daar precies het nut van?

Just asking :)