Hey !
(eerst en vooral: ik heb niet de andere reacties gelezen, omdat ik daar nu even geen tijd voor heb. Exuses dus als er al iets gezegd is

)
Ik reageer vooral omdat ik het beeld van je eerste filmpje enorm herken van mijn begin met Bento.
Momenteel heb ik privéles, maar ik zal je proberen uit te leggen wat ik daar heb geleerd.
het eerste grote punt was : Tempo! 1 keer been, geen reactie? Tik van de zweep.
Na een aantal weken was dat probleem ook opgelost ! Eens het tempo er wat inzat begonnen we met oefeningen op heel hard rijden op zit. Terugkomen op zit, maar ook vooruitrijden op mijn zit.
In het begin heel moeilijk vond ik, maar na een tijd echt zalig. Je moet onthouden : je paard moet draven op het tempo dat jij lichtrijdt!
Eens hij wat meer op tempo was, kwam al stilletjesaan zijn achterhand eronder. Maar nog niet genoeg. Dus gingen we veel overgangen rijden .Stap draf, stap galop. Vooral stap-galop heeft bij ons heel hard geholpen omdat hij dan enorm afzette op zijn achterbeen. Ook verkleinen in galop, waardoor hij bijna moest gaan zitten, werkte goed.
De stap daarna was buiging. En dat was voor ons de moeilijkste. Oneindig veel rondjes dat ik in buitenstelling door de piste ben gevlogen tot meneer nagaf. Ook op cirkels met buitenstelling rijden, gek gevoel! Zodra hij nagaf meteen omstellen. Dus : buitenstellig (nageven) binnenstelling(nageven).....
En echt zo gek, ik heb nu ongeveer 3 maanden les, en hij is voledig veranderd. Komt wél naar mij toe in de wei, ook op wandeling goed vooruit, goed bespierde achterhand, de nek die er stilletjes aan opkomt en vooral: zijn looplust is enorm gegroeid !
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg, niet echt professioneel uitgelegd, maar ik hoop dat je er toch wat mee kan doen !