Rij ik mijn paard fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:07

_horselovee_ schreef:
Maar de meeste instructeurs/ instructrices doen per uur, ivm rijkosten volgens mij :)

Dat is maar net wat je zelf wil, hoor. Half uur, 45 minuten of een uur. Eerst vragen dan weet je het pas.

Een half uur is vrij standaard, vandaar dat ik die kosten ook neem. Een uur intensief lessen, dan ben je bekaf. Half uur is lang zat!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:07

Hey !
(eerst en vooral: ik heb niet de andere reacties gelezen, omdat ik daar nu even geen tijd voor heb. Exuses dus als er al iets gezegd is :) )
Ik reageer vooral omdat ik het beeld van je eerste filmpje enorm herken van mijn begin met Bento.
Momenteel heb ik privéles, maar ik zal je proberen uit te leggen wat ik daar heb geleerd.

het eerste grote punt was : Tempo! 1 keer been, geen reactie? Tik van de zweep.
Na een aantal weken was dat probleem ook opgelost ! Eens het tempo er wat inzat begonnen we met oefeningen op heel hard rijden op zit. Terugkomen op zit, maar ook vooruitrijden op mijn zit.
In het begin heel moeilijk vond ik, maar na een tijd echt zalig. Je moet onthouden : je paard moet draven op het tempo dat jij lichtrijdt!

Eens hij wat meer op tempo was, kwam al stilletjesaan zijn achterhand eronder. Maar nog niet genoeg. Dus gingen we veel overgangen rijden .Stap draf, stap galop. Vooral stap-galop heeft bij ons heel hard geholpen omdat hij dan enorm afzette op zijn achterbeen. Ook verkleinen in galop, waardoor hij bijna moest gaan zitten, werkte goed.
De stap daarna was buiging. En dat was voor ons de moeilijkste. Oneindig veel rondjes dat ik in buitenstelling door de piste ben gevlogen tot meneer nagaf. Ook op cirkels met buitenstelling rijden, gek gevoel! Zodra hij nagaf meteen omstellen. Dus : buitenstellig (nageven) binnenstelling(nageven).....

En echt zo gek, ik heb nu ongeveer 3 maanden les, en hij is voledig veranderd. Komt wél naar mij toe in de wei, ook op wandeling goed vooruit, goed bespierde achterhand, de nek die er stilletjes aan opkomt en vooral: zijn looplust is enorm gegroeid !

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg, niet echt professioneel uitgelegd, maar ik hoop dat je er toch wat mee kan doen ! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:10

Kan je niet een gevorderde bij rijder vinden, die kan jou dan zeggen waar de problemen liggen en kan jou ook helpen en dat kost je niks.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:14

inepeet schreef:
Hey !
(eerst en vooral: ik heb niet de andere reacties gelezen, omdat ik daar nu even geen tijd voor heb. Exuses dus als er al iets gezegd is :) )
Ik reageer vooral omdat ik het beeld van je eerste filmpje enorm herken van mijn begin met Bento.
Momenteel heb ik privéles, maar ik zal je proberen uit te leggen wat ik daar heb geleerd.

Na een aantal weken was dat probleem ook opgelost ! Eens het tempo er wat inzat begonnen we met oefeningen op heel hard rijden op zit. Terugkomen op zit, maar ook vooruitrijden op mijn zit.
In het begin heel moeilijk vond ik, maar na een tijd echt zalig. Je moet onthouden : je paard moet draven op het tempo dat jij lichtrijdt!

Eens hij wat meer op tempo was, kwam al stilletjesaan zijn achterhand eronder. Maar nog niet genoeg. Dus gingen we veel overgangen rijden .Stap draf, stap galop. Vooral stap-galop heeft bij ons heel hard geholpen omdat hij dan enorm afzette op zijn achterbeen. Ook verkleinen in galop, waardoor hij bijna moest gaan zitten, werkte goed.
De stap daarna was buiging. En dat was voor ons de moeilijkste. Oneindig veel rondjes dat ik in buitenstelling door de piste ben gevlogen tot meneer nagaf. Ook op cirkels met buitenstelling rijden, gek gevoel! Zodra hij nagaf meteen omstellen. Dus : buitenstellig (nageven) binnenstelling(nageven).....

En echt zo gek, ik heb nu ongeveer 3 maanden les, en hij is voledig veranderd. Komt wél naar mij toe in de wei, ook op wandeling goed vooruit, goed bespierde achterhand, de nek die er stilletjes aan opkomt en vooral: zijn looplust is enorm gegroeid !

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg, niet echt professioneel uitgelegd, maar ik hoop dat je er toch wat mee kan doen ! :)

Het geen wat jij moest doen herken ik in mijn allereerste lessen die ik kreeg, niet anders dan dressuurlessen.. Ik kon wel 2 keer in de week een les nemen, maar ik denk dat ik toch nog iets te onervaren was om die lessen goed op te nemen.. sinds ik dan ben veranderd van stal is er een klik in mijn hoofd gekomen, echt stom dat dat jaar les bijna voor niets was.. ik zou nog eens opnieuw moeten beginnen, nu ik er zo over zit na te denken, het was 15 euro voor een uur, nog een goede prijs, nu schijnt het 20 euro te zijn.. ik ga nog eens vragen of het mag, het is niet zover, maar 5 minuutjes met de auto :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:15

marleen_usar schreef:
Kan je niet een gevorderde bij rijder vinden, die kan jou dan zeggen waar de problemen liggen en kan jou ook helpen en dat kost je niks.

Zal ik ook eens voor informeren, heb al direct iemand in mijn hoofd ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:37

xTitanic schreef:
Ik heb inderdaad wel een probleem met mijn benen stil te houden, maar lijkt het dan zo erg zelfs dat ik heel de tijd aan het drijven ben? o: Ik moet zeggen, mijn paard zal wel het verschil weten tussen drijven en ik die soms mijn benen niet op mijn plaats kan houden.. en werk is vantegenwoordig echt wel moeilijk te vinden

Waar mijn mama wel voor wilt betalen is een parelli les, ben ik daar veel mee?

maar jouw paard moet al reageren op een kleine kuitdruk. en als jij je benen beweegt, doe je dat eigenlijk de hele tijd en zou die dus alleen maar slechter gaan reageren. Als jij stapt en je geeft met beide benen tegelijk kuitdruk (en die druk mag niet langer dan 1 pas), moet hij al in draf zitten. als jij harder wilt stappen, moet je je benen om en om drijven (maar dat is ook weer niet via de computer uit te leggen). En als je dus echt goed kan rijden, zie je helemaal niet dat je drijft. Dus alles met kuit, geen hakken.

Parelli is grondwerk, voor de band met je paard is het echt super (en het is ook heel leuk !), en je leert er veel mee met wanneer je moet stoppen met druk geven en je leert echt naar je paard kijken en hoe je goed met je paard kan omgaan. Maar dat lost dit probleem neit op.. sws is parelli echt super duur. je hebt 7 games en je hebt ook speciale spullen nodig (lead, stick). 1 zo'n game (video) kost al gauw 100 euro..
Zelf heb ik die videodingen niet, maar gewoon les daarin van m'n rij instructrice :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:40

Sammie schreef:
_horselovee_ schreef:
Maar de meeste instructeurs/ instructrices doen per uur, ivm rijkosten volgens mij :)

Dat is maar net wat je zelf wil, hoor. Half uur, 45 minuten of een uur. Eerst vragen dan weet je het pas.

Een half uur is vrij standaard, vandaar dat ik die kosten ook neem. Een uur intensief lessen, dan ben je bekaf. Half uur is lang zat!

Bij mij is het wel zo hoor.. en sws niet alleen bij, maar bij iedereen die ik ken die privéles heeft.
Ik en m'n verzorgpaard kunnen het makkelijk aan hoor :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:42

Oke, geef me dan tips om mijn benen stil te houden.. ik heb er ook nog lang over nagedacht om dit er bij te plaatsen

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:57

leuk filmpje en fijn dat je het goed wilt doen.
ontspanning en balans zijn erg belangrijk!
je kunt zien op het filmpje dat hij spanning in zijn lijf heeft en het niet prettig vind om aan de teugel te lopen. dit voelt hij namelijk in zijn rug. Ga er dus niet van uit dat hij lui is.
dit paard verteld je eigenlijk dat hij last van zijn rug heeft.
rijd veel met losse teugel en laat je doel ontspanning zijn, in plaats van het aan de teugel lopen!
je kunt zelf ook voelen of hij ontspannen aan de teugel loopt. zijn gang moet dan ruimer worden en niet korter, dat is op het filmpje ook te zien, dat hij zijn draf verkort.
let ook op je eigen houding en ontspanning. vooral je ademhaling laag houden. adem je gespannen dan gaat je paard deze spanning ergens in terug laten zien.
ga je eigen lijf in gedachten langs en probeer te voelen of je overal ontspannen bent. Je paard is je eigen spiegel!!
belangrijk is ook een goede balans. Niet te veel naar achter niet te veel naar voren zitten, dit zorgt namelijk voor spanning in je benen tijdens het licht rijden.
zonder spanning in je lijf zal zeker een grote hulp zijn!

veel succes

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:00

Je benen bewegen als je niet helemaal in balans zit :) De truc is dus om zo correct te gaan zitten dat je in balans bent. Dat betekent dat je schouders, heupen en hakken op 1 lijn moeten zitten, de hele tijd. Om je been op de juiste plek te houden is het belangrijk dat je op de binnenkant (zijkant) van je bovenbenen zit, in plaats van op de onderkant. Op het filmpje zie ik dat je een beetje op de onderkant van je bovenbenen zit, daardoor wijzen je knieën en tenen een beetje naar buiten. Als je je benen bijdraait, zul je zien dat je tenen mooi naar voren wijzen en dat het makkelijk is om je benen zo van plaats te veranderen dat ze netjes onder je lichaam liggen.
De kans is al vrij groot dat je dan al veel meer in balans zit, maar hou in de gaten dat je je rug ook recht houdt en dus niet naar voren of achteren gaat leunen. Misschien heb je iemand die er eens een lesje bij wil blijven staan en je aan wil geven wanneer je goed zit, dat heeft mij heel veel geholpen.

Verder je hakken netjes uitgedrukt houden. Daardoor hou je druk op je beugels en steun je daar een beetje op. Probeer jezelf bij het lichtrijden gewoon door het paard omhoog te laten veren en veer ook tijdens het lichtrijden een beetje in je beugels. Zo vang je de schok van de beweging netjes op en raak je er niet door uit balans.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:06

xTitanic schreef:
Wat hij echt vooral leuk vind om te doen is dit denk ik:

Een beetje van alles wat :Y)

OK. Het is alsof ik mijn dochter bezig zie met ons flegmatiek paardje vroeger. Het ontroert me jouw filmpje. Ga vooral verder met vrijheidsdressuur en andere leuke dingen. Goed zo xTitanic. Je hebt een gouden paardje en jullie band is leuk. Ga meer leuke dingen met hem doen. Waarom zou je hem gaan plagen met dressuur dat hij duidelijk niet leuk vindt? Jij wordt er alleen onzeker van en je paard ongelukkig.
Als ik terug kijk naar ons vraag ik me nu met wat spijt af: "goh, waarom moest hij nu zo nodig al die dressuur doen, zelfs tot M2 startgerechtigd met mijn dochter, hij vond het zo duidelijk niet leuk". Hij heeft nu een veel leuker leven, lekker buiten rijden en er wordt gewoon minder van hem gevraagd dat hij niet leuk vindt. Deze paarden zijn super braaf en betrouwbaar voor hun berijders. Wij vertrouwen hem zelfs onze kleinkinderen toe.
Je situatie is zoals hij is. Geen les kunnen krijgen is een feit. Je privé situatie is niet florissant en je hebt dus een geweldige uitlaat klep met dit paardje. Mijn tip is vooral stop met je zelf en je paardje te frustreren. Ga verder met leuke dingen doen paar keer per week, ga lekker naar buiten en ga van hem genieten. Fijn springen enz. Rijd hem met zijn neusje eruit en als het erin zit gewoon fijn voorwaarts. Maar dressuren zou ik niet meer of veel doen. Dan krijg je een paard en een ruiter die veel plezier aan elkaar beleven en elkaar niet frustreren. Dan kun je later altijd nog een paardje kopen dat dressuren wel leuk vindt zoals wij met onze tweede hebben gedaan. Maar....die zijn veel heter en weer niet zo betrouwbaar als de flegmatieke paardjes buiten want die zien weer overal spoken (zo houd je altijd wat).
Groeten, komt wel goed allemaal Titantic.

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:44

Hallo mensen,

Mijn paardje heeft heel veel moeite om mooi naar beneden te komen.
T is een haflinger, dus t is zoiezo al moeilijker voor haar.
Is stap doet ze t perfect, maar zodra ik dan aandraaf, komt haar neus
naar voren en blijft ze tegen stribbelen.
Heb al een paar keer priveles gehad en t gaat al een stuk beter.
Maar heeft iemand misschien nog tips??

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:47

inepeet schreef:
Hey !

Ik heb jou aanpak gedaan! Helemaal super. Totaal ander paardje!