Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:36

:D Sandra is goed , zij heeft mijn paard ook behandelt :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 17:37

aerdenhout1 schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik ben niet iemand die denkt: 'Rechtrichten is in een rechte lijn laten lopen'. We trainen volgens de klassieke dressuur, ook met buiging enzovoorts.

De komende tijd gaan we niet meer met haar aan het werk, enkel conditiewerk. Er komt een osteopaat binnenkort.

Nee... was ook niet zozeer tegen jou hoor!!! Maar neem een osteopaat die ook dierenarts is!
Ik kan je Sandra van Leeuwen aanbevelen!

Nee, ik vatte het ook niet als 'een aanval tegenover mij' op hoor :)

Ik zal de eigenaresse eens tippen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:56

Ik heb ook niks gezegd over rechte lijnen hoor Aerdenhout maar ik sluit niet uit dat sommige mensen dat denken. ;)
Volgens mij richt je juist recht op voltes. Maar alleen een rechtgericht paard zal echt goed sporen. Natuurlijk kan een niet sporend paard soms wel een rechte lijn lopen op zijn manier. Voornamelijk door veel steun te zoeken op de ruiterhand. Maar sporen en een rechte lijn lopen is natuurlijk niet hetzelfde.
Rechtrichten doe je gewoon vanaf het begin in mijn visie en blijf je doen om het paard aan beide kant soepel te maken zoals jij zegt, maar ook en juist om het zwakke achterbeen van het paard sterker te maken. In het kader van de vraag waarom een paard kantelt is dat natuurlijk heel vaak om onder de verbinding uit te komen met het zwakke achterbeen.

Sommige mensen denken trouwens ook dat osteopaten wervels kunnen terugschuiven of op hun plaats duwen maar dat is wetenschappelijk gezien onmogelijk. Vastzittende spieren kun je wel los krijgen, maar dat kunnen goede handige ruiters ook. Dus als je zo'n ruiter kent TS dan kun je ook eens kijken of het verbetert als zo iemand jouw paard rijdt. Dan weet je ook of het een rijkunstig probleem is of niet.

Laura_x_

Re: Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:12

Het is niet mijn pony, Hermelientje ;) Dit kantelen deed ze onder het conditiewerk, toen ik aan een lang teugeltje aan het draven was. Daarna gingen we ons richten op het aan de hand werken. We doen nu sowieso eerst conditiewerk, tot de osteopaat is geweest :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:16

Haken op de kiezen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:14

FHS schreef:
Een kantelend hoofd kan ook veroorzaakt worden door een beperking tussen C1 en C3, oftewel de eerste drie Cervicale wervels = halswervels. Gevalletje osteopaat.

Maar mijn vraag is dan wel: Hoe weet je of dit het geval is? Foto's?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:49

murphy102 schreef:
Rindin, een paard kantelt zijn hoofd omdat er probleem is. Dit kan puur medisch zijn, denk aan gebit,of vastliggen, een val of een aangeboren iets.
Indien een paard verreden is, omdat het te lang in een valse knik heeft gelopen en niet op een correcte manier wordt rechtgericht, wordt het vanzelf een medisch probleem.
Om díe reden wordt er ingegaan op het incorrect "rechtrichten".
Als je een probleem hebt, krijgt zoals bijv. het kantelen, dan probeer je altijd eerst uit te sluiten dat het een medische achtergrond heeft. Zo heb ik ook van Mirgino vernomen via PB.
Als alles goed is, ga je verder kijken en neem je je eigen manier van rijden onder de loep.
Alleen een ostheopaat eraan zetten is niet voldoende en zal slechts symptoombestrijding zijn.
Als je rijtechnisch verkeerd bezig zou zijn, ligt dáár dus de oorzaak en zul je dat moeten veranderen.
Daarom heb jij misschien het gevoel "niet door die discussie over rechtrichten heen te komen".
Dit is echter wél de meest voorkomende reden van kantelen van het hoofd.

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat jullie ongelijk hebben, of dat de discussie zinloos is. Ik ben het volledig met je eens... Ik noem alleen waarom paarden met hun hoofd kantelen (blokkade hoog cervicaal) en dat de oorzaak heel goed in een heel ander deel van het lijf kan zitten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:27

"Kantelen" gebeurt vaker, en vooral vaak, bij jonge paarden die net onder het zadel zijn. En oefeningen moeten gaan leren zoals: voltes, figuren etc.
Het is een in dat geval een balansprobleem. Er zit opeens IETS (de ruiter) op, het paard moet opeens zijn horizontale balans-instrument (hals-nek-hoofd) anders gaan gebruiken.
Indien dit beperkt wordt door handen/hoofdstel/ bit/teugels, kan een jong paard het hoofd gaan verkantelen als compensatie.
Kneveltrensen zijn vaak een goede hulp (ik zeg met nadruk: HULP!,en zijn er speciaal voor gemaakt, om hoofdkantelen mede te verhelpen) om het JONGE paard te helpen, richting te kunnen bepalen, terwijl je dan geen overdreven sterke bit-aanwijzingen hoeft te geven.

Een ouder, en al enige tijd goed onder het zadel gereden paard dat het hoofd verkantelt, wordt naar mijn mening te weinig op zit en benen gereden, en te veel op ruiter- handen. Die immers via de teugels de aanwijzingen (te sterk) geven. Daarom zie je dit ook zo vaak bij wijken, etc. Toch een oefening, die een jong paard nog niet aankan, maar indien te vroeg gevraagd of (door de handen/teugelvoering) "afgewongen", zonder dat zit/kuit hier in eerste instantie bij worden aangewend, verkeerd wordt aangeleerd, met verkanteling ten gevolge.
Eens een paard (de kans krijgt) om in diens eigen balans te lopen, is er tot verkanteling van het hoofd geen reden.

Over medische oorzaken/aanleidingen spreek ik mij niet uit, dit moet dan aan een deskundige ter beoordeling voorgelegd worden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:16

Terpentijn, aan een strenge ruiterhand kan het niet liggen: wij rijden haar op ontzettend licht contact :) Bedankt voor je duidelijk uitleg!
Eerst maar eens afwachten op de osteopaat, ben benieuwd.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:52

Laura_x_ schreef:
Terpentijn, aan een strenge ruiterhand kan het niet liggen: wij rijden haar op ontzettend licht contact :) Bedankt voor je duidelijk uitleg!
Eerst maar eens afwachten op de osteopaat, ben benieuwd.

Het kan zijn dat je paard met een valse knik loopt of dat het niet correct getraind wordt en dus scheef loopt. Als je het paard bijvoorbeeld veel aan de makkelijke kant rijdt dan krijg je aan de andere kant een paard dat niet recht kan lopen omdat de spieren niet gelijkmatig getraind zijn.
Het is van groot belang een paard gelijkmatig te trainen, doe je dit niet dan kunnen problemen zoals kantelen ontstaan. Daarnaast is aanleuning van groot belang om het paard recht onder je te krijgen en dit kan niet tot stand komen als het paard niet in een juiste takt gaat. Daarnaast moet de beweging soepel en natuurlijk zijn, in alle gangen (losgelatenheid).
Kortom, een paard gelijkmatig trainen is van groot belang, om de scheefheid op te lossen maar ook om het kantelen op te lossen. Je moet een aannemende en nagevende hand hebben en het paard gelijkmatig trainen.
Een osteopaat zal vast iets kunnen betekenen maar als je, je paard niet op de juiste manier rijdt dan heeft het werk van de osteopaat ook weinig zin.

En een ruiterhand die geen verbinding heeft kan ook streng zijn. Een paard zonder contact rijden geeft vaak problemen zoals kantelen omdat het paard opzoek is naar iets maar dat niet kan vinden en zo dus weer scheef zal gaan lopen of een valse knik zal aannemen en dus ook kan kantelen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:15

Pony loopt scheef, heb ik denk ik al eens uitgelegd in dit topic. We zijn haar door middel van de klassieke dressuur aan het 'gymnastiseren'. Nu ligt het echte trainwerk even stil, totdat de osteopaat is geweest. Toen we nog wel trainden, pakten we veel de moeilijke kant mee: dus zeker niet enkel de makkelijke kant. Maar hiervoor geldt ook: We deden niet meer dan zij aan kon!

Daarbij komt dat we goede begeleiding hebben met deze pony.

Wie zegt dat ik geen verbinding heb? Ik zei nochtans licht! contact. :)

We wachten de osteopaat af.

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:07

Zijn er inmiddels al weer wat nieuwe ervaringen opgedaan met je paard? Ik zie de berichten nog uit 2012, inmiddels drie jaar later..

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:20

Mijn paard deed dit ook op een gegeven moment een paar keer.. Ik dacht dat ik te streng was met 1 hand maar uiteindelijk had ik een koper gevonden (ze stond toen te koop) en die hebben er toch even een tandarts bij gehad en bleek toch haken op de kiezen te hebben waardoor ze dat deed.
Wou zelf ook al tandarts erbij halen maar ging allemaal ineens zo snel met de verkoop.
Zou toch even tandarts voor de zekerheid erbij halen..
Kan overigens ook zijn dat je paard last heeft van z'n atlas. Dat was de eerdere oorzaak waarom mijn paard dat ging doen door de druk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:21

De oplossing is over het algemeen: rechtrichten.