Help! Mijn paard is heel erg stug in de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:56

Laurae zegt het heel mooi en correct OK dan! OK dan! OK dan!
Wat ik ook erg krom vind; je moet in de les met slof rijden en de rest van de week moet je het zelf uit zoeken zonder slof Verward Zo leer je het natuurlijk nooit!!! JUIST in de les moet de slof er af, zodat je leert zonder te rijden en de slof dus ook niet meer nodig hebt als je zelf rijdt

Trouwens, een instructeur/trice die mij verteld er een slof om te hangen (zeker om de redenen dat jij hem moet gebruiken) hoeft bij mij niet meer terug te komen.....

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:07

Waarom is iedereen zo tegen de slof? Met correct gebruik kan het toch helpen. En als ik zonder slof rijd, is er al veel verbetering.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:31

Bij correct gebruik ben ik niet tegen. Maar je geeft zelf duidelijk aan dat je hem niet correct gebruikt. Anders zou je paard op dat moment niet dood zijn voor je been!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:46

Idd bij correct gebruik ben ik niet tegen.
Maar uit jou verhaal, en uit zoveel verhalen van anderen.
En ook als je gaat kijken, zie je dat de slof zelden goed gebruikt word.
En dat is in jou verhaal ook duidelijk te lezen.

Je rijd (trekt) van voor naar achter, ipv van achter naar voor.
Het paard zijn achterhand is de motor van het paard.
Zonder motor loopt de auto ook niet, een paard dus ook niet.

En ik zal mezelf nog maar weer eens quoten over het aan de teugel rijden

Citaat:
Neem eens een zweep in je hand.
Je linkerhand aan het ene uiteinde, je rechter aan het andere.
Stel je nu voor dat je linkerhand de teugels zijn, je rechterhand je benen.

Duw nu alleen met je rechterhand naar links
Als het ware drijf je, maar er gebeurt niks.
Duw nu je linkerhand naar rechts
Je trekt nu alleen aan de teugels, maar ook nu gebeurt er niks.

Duw nu je beide handen naar elkaar toe
Je drijft dus, plus je houd hem voor tegen
en warempel hij bolt.

Zo is het ff simpel uitgelegd wat aan de teugel rijden is.

Nu moet je dus eerst zorgen dat je reactie krijgt voor het been, want zonder dat is er van voren niets op tevangen.
Dus eerst stop je er energie van achter in en die energie kun je van voren opvangen en dan gaat je paard bollen.

Maaikuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 14:16

Thnx voor de tip! Ik begrijp wat je bedoelt. Dus de slof eraf en gewoon aan het been werken dan komt het wel. Maar nog 1 klein vraagje, wanneer is het gebruik van de slof dan wel juist?

CondorSWEETY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:43

Het gebruik van een slof is wel correct als je paard genoeg voorwaarts is en de slof los hangt als hij nageeft. Blijf altijd consequent. Je hebt er niks aan als het hoofd van je paard alleen in de krul is, zorg er ook voor dat de rug bol is en het achterbeen eronder. Hoe losser hij wordt in zijn lijf hoe makkelijker hij zal worden in de hand. Heb je er ook wel eens aan gedacht om je paard te longeren, met een hulpmiddel (Bijv een slof) Mijn pony heeft rugklachten gehad en toen heeft dat heel goed geholpen. Je moet ook dan natuurlijk zorgen dat het paard goed voorwaarts is, veel overgangen..