hestejente schreef:Jeetje... ik ben geen westernruiter en ik heb geen idee wat de bedoeling precies is in zo'n trailparcours (afgezien van dat je door de hindernissen/puzzels heen moet natuurlijk) maar ik vind het paardje er ook een beetje geestesdood uitzien. Als er iemand is die kennis heeft van dit soort wedstrijden ben ik heel benieuwd wat diegene van het paard in het filmpje vindt.
Overigens vind ik wel dat die ruiter met contact rijdt. Neck reining is ook contact, toch? Alleen dan niet in de mond.
Enne, controle een geweldig gevoel? Is een paard een gevaarlijk beest dan dat je moet controleren zodat hij je niet aanvalt? Ik wil mijn paard helemaal niet controleren. Ik wil hem leiden.
Met controle bedoel ik meer het engelse "to control" = besturen.
Quarters/paints hebben nu eenmaal een andere houding, cq in de westernsport is een andere houding gewenst dan in de dressuursport. Maar om dat nu geestesdood te noemen.... het is gewoon een ander type paard.
En levenslustig moet ie maar zijn in zijn eigen tijd, dit is (world)show en dan heb je nu eenmaal liever een paard dat luistert dan ééntje die zijn eigen ding wil doen.
In onderstaand filmpje (dressuur versus western) bijvoorbeeld staat de quarter bij het halthouden in het begin relaxed stil, terwijl het andere paard bij het halthouden geen moment stil kan staan....
Let ook eens op de staart van het dressuurpaard…. of kwispelt ie van blijdschap
. In de westernsport willen we dat liever niet zien in ieder geval. Dat duidt op protest. Of is dàt levenslust....
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-B ... re=related