Jezelf blijven verbeteren zonder les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Jezelf blijven verbeteren zonder les

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:09

je kan ook niet alles tegelijk willen. Ik ben ook de ene keer bezig met rechtrichten, de andere keer met buiging en stelling en de keer daarop met de galop oefenen... Ik ga geen maand oefenen op hetzelfde!

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:59

Ik heb nu hetzelfde probleem als jou TS, en ik neem ook 1 keer id maand maar (privé)les... Ik neem nu ook nog eens zitlessen bij iemand met haar lespaard (mijn houding/zit lijkt echt nergens naar) en ik wil dit graag 1 maal per week toch kunnen doen. hierdoor heb ik deze maand geen les met mijn eigen paard kunnen nemen, maar natuurlijk hebben die zitlessen ook wel effect op het rijden met mijn eigen paard.

moest ik centjes genoeg hebben zou ik zeker 2 maal id week op zitles gaan en 2 maal in de week privéles met mijn eigen paard (gevarieerd springen/dressuur). maarja, dat laat mijn bankrekening niet toe :o

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:41

van boeken en filmpjes leer je niet genoeg om fatsoenlijk te kunnen rijden. daarvoor moet je toch les nemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:44

Kadankovitch schreef:
soms omdat geen geschikt persoon hebben kunnen vinden.
Dat laatste is toch interessant om bij stil te staan. Mijn opvatting is dat slecht advies erger is dan geen advies. .

Daar ben ik het nu eens 200% mee eens. Ik word echt niet blij van menig lesgever en zie lang niet per definitie vooruitgang tijdens lessen. Het veelvuldig in de krul rijden is gemeengoed en een van de dingen die mij het meest irriteren als ik de gemiddelde les bekijk

Ik ben zelf op zoek naar een instructeur die aansluit bij mijn eigen visie (nee, ik hoef geen wedstrijden te winnen. Ik wil alleen beter leren 'voelen', zitten e.d.). Ik heb volgens mij alweer bijna een jaar geleden de eerste advertentie gezet en sindsdien regelmatig herhaalt en kan geen kip vinden.
Naar een les gaan wordt ook moeilijk. Ik heb geen trailer en de mensen die m.i les geven die aansluit bij mijn visie zit ik al snel een paar honderd km verderop. Geen optie dus. Zelfs niet om te lessen met de paarden van een lesgever (de dichtsbijzijnde die ik weet en bij wie ik echt les zou willen hebben, woont 400 km verderop)

Ik vertik het echter om les te nemen bij de grietjes die zich melden en die wedstrijdgericht trainen. Simpelweg omdat ik het niet eens prettig vind als ik hen zie rijden. Klopt dat ze op ieder paard durven te zitten en concours rijden en zelfs jonge paarden inrijden, maar hun manier van rijden staat mijlenver af van datgene wat ik wil. Ik zie dan ook geen voordeel in het lessen bij die mensen (of nabij gelegen maneges) tov zelf zo kritisch mogelijk bezig en dan maar alles is supertraag tempo (eerst maar eens feeling in de stap ontwikkelen :+ )

Ik heb overigens vroeger altijd les gehad, zo'n 25 jaar, vaak wekelijks. Maar dat is weer erg lang geleden (20 jr?) en ik zou veel dingen nu niet meer op die wijze willen doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:31

Ik heb om de week les en zou niet zonder willen. Ik heb een hele fijne instructrice die mij leert naar mijn eigen houding en handelingen te kijken en daar ook de fout zoeken en oplossen, dus niet de fout bij het paard zoeken. We zijn heerlijk met de basis bezig en paard geeft zelf aan wanneer we een stapje verder kunnen. Een ontspannen en gemotiveerd paard wat zijn lijf goed gebruikt dat is ons doel en straks eens een wedstrijdje voor ons plezier!

Goede instructie zorgt voor motivatie en verbetering, maar zijn niet altijd makkelijk te vinden.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:26

Ik heb naar mijn mening veeel te vaak dat m'n verzorgpaard in de les lekker loopt, en zodra ik er dan in mee eentje op ga rijden ik dat gevoel niet meer terug kan vinden -O-

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:20

ik kijk heel veel naar lessen en als ik les heb probeer ik zoveel mogelijk te onthouden en als ik dan zelf rijdt doe ik net alsof ik mezelf les geef :)