pijn bij mond hoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:48

Vaseline erop smeren dan schuurt het bit niet zo. Dat doe ik nu ook bij mijn paard omdat hij een te klein bit had en de wondjes die hij had steeds weer open gaan, ook met het nieuwe bit.

Anoniem

Re: pijn bij mond hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:49

Dat doet ze al Mijny maar het gaat evengoed open.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:05

maflinger1 schreef:
Joolien schreef:
De mond kan alleen maar helen als je er voorlopig niks in stopt. Ik ken paarden die en maand lang niks in de mond kunnen hebben, anders gaat het stuk. Dus dat is het enige wat verbetering zal geven.

_/-\o_

Het komt op mij nu een beetje over alsof je perse wilt rijden en weinig tid neemt om de mond te laten genezen. Dit kan ik mis hebben natuurlijk, maar zo komthet wel op mij over en die mond heeft echt tijd nodig om te genezen. Een tijdje niet rijden maar wandelen, longeren (met halster), grondwerk en vrijheidsdressuur is ook leuk, weer eens wat afwisselin :)
Of je gaat bitloos rijden, je kunt bij een bitloos rijden vereniging (ben de site even kwijt) bitloze hoofdstellen lenen. Als een stalhalster niet goed werkte zijn er ook nog andere oplossingen (kaakgekruist, kingekruist, sidepull, crb enz).

Sorry voor de spelfouten, mn mobiel typt niet zo lekker ;)

*\o/* _/-\o_

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:55

Heb nog even een vraag, als je rijd zit je bit dan in de mondhoeken of rij je op de lagen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:00

branka16 schreef:
Heb nog even een vraag, als je rijd zit je bit dan in de mondhoeken of rij je op de lagen?

Op de lagen rijden is ook niet echt de bedoeling, het paard draagt het bit met de tong en als er veel druk op komt dan komt het op de lagen en dat is zeer pijnlijk en ook de tong wat een spier is word erg vermoeid.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:16

midgie schreef:
branka16 schreef:

Op de lagen rijden is ook niet echt de bedoeling, het paard draagt het bit met de tong en als er veel druk op komt dan komt het op de lagen en dat is zeer pijnlijk en ook de tong wat een spier is word erg vermoeid.

Ik bedoel dus of ze hem in zn mondhoeken trekt of dat het bit gewoon op de lagen (dus ook op de tong) ligt.
Als hij gewoon op de lagen ligt hebben de mondhoeken geen druk normaalgesproken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:06

ehhe ik heb geen idee eigelijk?! hoe zou ik dat moeten zien dan ? ik denk beide de mondhoeken en de lagen,want als je contact heb met het paard dan voel je ook wat er in de mond gebeurt dus dan denk ik de lagen?! en het paard ontspant wel gewoon goed want het kauwt soms en schuint ook goed. maar het bit zit altijd in de mondhoeken dus dan komt daar vast ook wel wat druk op te staan , alleen soms wordt ik te sterk met m`n hand en dan zal ik vast en zeker wel te veel druk op de mond hoeken zetten,want anders waren ze nu niet kapot geweest.

en nu over bitloos rijden, ten eerste hoe kom ik aan een niet zo duur bitloos hoofdstel? en degene die mijn heel veel helpt en advies geeft met mijn paard, die dit zelf ook met zijn paard heeft gehad heeft dat rubbere bit gebruikt als middel zodat de mond kan helen dus niet als oplossing : makkelijker gezegt, tijdens de wonden een rubber bitje gebruiken en goed leren rijden, en als de wonden genezen zijn kan er weer een ijzere bitje in.

ik weet niet wat jullie hier van vinden volgens mij vinden de meeste bitloos een veel beter optie! ik zal waarneer mijn instructie weer komt het is aan haar voor leggen en misschien ook maar eens diep zuchten en goed nadenken of ik toch niet (met tegen zin hihi) beter bitloos kan gaan rijden voor een tijdje, het liefst zou ik toch het rubbere bitje gebruiken maar ik geloof dat jullie denken dat dat geen oplossing is of wel???

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:24

Een bitloos touwhoofdstel kan je zelf knopen en kost dus geen drol. Hooguit 5 euro bij de bouwmarkt :)
Verder moet je zeker bij een rubberbitje de mondhoeken goed in de gaten houden omdat het rubber aan het begin droog is en dus juist kan schuren...

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:18

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:47

Het bit hangt inderdaad iets te laag zo op de foto's te zien.
Voor genezing NIETS in zijn mond hangen tot alles weer is geheeld, maar dat is nu al tig keer gezegd.
Vaseline of welk smeerseltje dan ook maakt de mondhoeken juist zachter en haalt het probleem dus niet weg.
Als jou instructrice haar paard er ook last van heeft, denk ik dat er beter gelet moet op een zachtere hand tijdens het rijden.
Ik heb al dik 40 jaar paarden maar heb het nog nooit gehad dat er een met stukke mondhoeken liep, en ik heb zelfs jaren een manege gehad, dus veel beginners.
Dus bit uit en rust geven tot het weer is geheeld!!!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:08

Precies! Bit uit tot het geheeld is, en zorgen dat je je kennis dermate opschroeft dat dit nooit meer hoeft voor te komen. Lees paardenliteratuur tot het je neus uitkomt, neem les bij een goede instructeur.

Ik zou die wedstrijd voorlopig uit je hoofd zetten. Je paard heeft prioriteit!