Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:46

Moll schreef:
nicky_rilana schreef:
ja maar je hebt, basis kwa klasse ( b t/m zzl licht)
maar ook kwa rijden.

Sorry hoor maar is B tot ZZ licht ook niet gewoon rijden? Het zijn ter allertijde gewoon basis oefeningen, die elk paard moet gaan beheersen....

nee b to zzl zijn klasses,

roodneusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:47

Basis is controle over je paard zowel tempocontrole als controle in het hooft

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:50

basis is een goede balans voor zowel paard als ruiter,correct ruggebruik,souplesse,goed aan de hulpen staan.
Waarbij het soms in de Z aan ontbreekt ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:54

Omdat ik in Frankrijk ben voor een lange tijd heb ik een trainingsschema meegekregen van mijn instructeur (Murphy hier op BOKT). Het schema begint met uitleg over wat basis is van dressuur. Ik lees het bijna elke dag na omdat ik het zo waar vind en er veel aan heb. Ik wil jullie deze tekst van mijn instructrice dus niet onthouden:

"De basis van waaruit je werkt, dus je uitgangspositie, is altijd een paard dat in de houding staat oftewel dat in de hand gesteld is:
Dat wil zeggen dat je paard nageeft in nek- en kaakgewricht: zich ontspant in nek en kaak:
Als gevolg van de drijvende inwerking van achterenuit wordt de energie vóór opgevangen door de weerstandbiedende hand. Deze hand staat, sluit zich en ontspant zich dírect nadat het paard "toegeeft" en dus nageeft! Dus: aannemen - nageven van de hand, oftewel: span en ontspan de hand!!
Het gevolg is dat het paard de onderkaak zal openen en zal afkauwen. Dat hoor je. Het paard wil je hand meenemen.
Het gevolg hiervan is dat het paard de halswervels en de schoft zal openen en als gevolg daarvan zal de rug zich loslaten, ontspannen: totale nageeflijkheid!

Nu even een intermezzo:

Volgens de Klassieke Dressuur werken we aan de hand van het Scala der Ausbildung. Dit is een controle-systeem, een toetsing, een leidraad.
Dus níet stap voor stap afwerken!! Zo werkt het niet. Het één is een gevolg van het ander. Het één kán niet zonder het andere, over en weer: voorbeeld:
Iemand die een storing in de aanleuning heeft zal ook altijd een taktfout laten zien en ook de verkregen ontspanning zal op dat moment even kwijt zijn.

Het Scala:
A. Takt; de exacte regelmaat en zuiverheid van de gangen, ongedwongen.
B. Ontspanning: hiermee bedoelt men de ontspanning die verkregen is uit het aanspannen, het werk. Gevolg: Losgelassenheit: ontspanning verkregen door aanspanning!
C. Aanleuning: dit is de elastische veerkrachtige verbinding tussen paardenmond en ruiterhand, ontstaan agv voorwaarts rijden en deze energie opvangen en terug laten keren in het lichaam naar het achterbeen, dit aan de hand van de halve ophouding (zo ontstaat uiteindelijk verzameling, simpel gezegd). De aanleuning is altijd onderhevig aan veranderingen. Hoe meer gedragenheid/verzameling hoe lichter de aanleuning. Dit proces verandert steeds op elk niveau!
D. Impuls en de daaruit ontstane Schwung: dit is het verlengde zweefmoment, die als gevolg van de impuls is ontstaan (= voorwaartse drang door de ruiter opgewekt en gecontroleerd)
E. Rechtrichten
F. Verzameling

Vergeet niet waar het omgaat.
Dressuur wil zeggen een paard dusdanig gymnastiseren dat deze zichzélf én de ruiter kan dragen zodat het paard er geen schade van ondervindt en zodoende gezond oud kan worden en lang bereden kan worden mét ruitergewicht. Het paard draagt 3/5e deel van zijn totale lichaamsgewicht op de voorhand. Het is dus heel belangrijk dat het gewicht naar de achterhand komt. Hier heeft het paard immers 5 grote gewrichten die door de vering in diezelfde gewrichten gemakkelijk het grootste gedeelte van dat gewicht kan dragen, dit in tegenstelling tot de voorhand en voorbenen, waar die vering van de gewrichten (Hnakenbiegung) níet aanwezig is!

Het komt hier op neer:
Rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht!
In de praktijk dien je dus steeds beiden af te wisselen.

We gaan weer verder waar we gebleven waren.
Dit is het moment dat het paard in de hand gesteld is en dus DURCHLÄSSIG is: het paard laat de (alle) hulpen door! Het is nu nageeflijk in het gehele lichaam (totale nageeflijkheid).
Nu kunnen we beginnen met het paard los te maken aan de hand van de losmakende oefeningen.
Deze losmakende oefeningen helpen tévens het paard ook bij het na laten geven, indien dat een probleem is. het paard wordt hier dus ook lekker los in nek- en kaakgewricht.
Afhankelijk van paard en ruiter en het opleidingsniveau van beiden, kun je verschillende oefeningen kiezen".

Omdat ik het niet beter kan verwoorden heb ik het letterlijk geciteerd. Volgens mij staat hier heel veel in :+
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-03-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:54

geerke schreef:
basis is een goede balans voor zowel paard als ruiter,correct ruggebruik,souplesse,goed aan de hulpen staan.
Waarbij het soms in de Z aan ontbreekt ;)

En nog vaker in de B, L en M :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:56

nou bij ons in he Z word over het algemeen slechter gereden als in het B L M

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:57

nicky_rilana schreef:

Kun je dat onderbouwen? :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:59

De basis is de vertrouwensfase dus:
Takt/regelmaat
Ontspanning
Aanleuning

Vanaf het m gaan imPuls en rechtrichten meer een rol spelen en vanaf het z de verzameling.
Zonder al die punten kun je nooit tot de gewenste verzameling komen.
En zie een gemiddelde wedstrijd, dan voldoet ruim de helft niet aan de beginselen voor zijn/haar klasse.
Ze sprokkelen nog punten maar je komt het een keer tegen en dat is vaak in het m/z als het wat moeilijker word dan wat stap draf galop en wijken.
Het is geen verloren zaak hoor als basis niet goed is maar je moet dat wele inzien. Helaas zijn er nog erg veel ruiters waarbij niet eena de basisgangen in orde zijn.

Nicky rilana: waar basseer je dat op? Die z ruiters hebben immers ook ooit blm gereden ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:01

nou uhhm, nog niet eens wissels springen, niet over de rug gewoon een beetje geen gelul trek hem in de krul. er zijn er ook wel die het niet doen hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:01

nicky_rilana schreef:
nou uhhm, nog niet eens wissels springen, niet over de rug gewoon een beetje geen gelul trek hem in de krul. er zijn er ook wel die het niet doen hoor.

''geen gelul trek hem in de krul''
Dit zie jij dus niet in de B, L en M?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:02

nee, maar bij ons in het z wel, er wordt echt slecht gereden hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:06

Bijzonder :j
Ik zie dit namelijk in elke klasse ongeveer evenveel...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:23

nicky_rilana schreef:

daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben....ik heb dat vaker gehoord.
Hoe meer kunsten je doet zonder correct ruggebruik hoe erger misschien?
Het is een misverstand om te denken dat als je Z rijdt je alles 'voor elkaar hebt' rijtechnisch gezien....zolang je de gevraagde onderdelen foutloos doet is het goed.
Je krijgt natuurlijk wel meer punten als je ze uitmuntend uitvoerd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:30

Geerke niet mee eens.
Een jury kijkt niet of hij het kunstje doet een jury hoort te kijken of je voldoet aan dr essensie van de oefening. Als jij een travers rijdt die op 4 sporen is betekend nog niet dat je een voldoende hebt....
Het gaat om de losgelatenheid ontspanning aanleuning buigung tact impuls aande hulpen zijn. Het kan goeddat je met een travers op 3 sporen een hoger punt hebt als een op 4 sporen omdat die technisch beter is. Je haalt geen 8 want het moet op 4 sporen maar het kan wel een 6/7 zijn terwijl de 4sporen ruiter een 5 heeft ;).

Zo ben ik het ook niet met nicky eens, dan zou zeg over 1 jaar als al die m ruiters z rijden het z ineeens weer heel goed zijn?! Qua basis en rijvaardigheid....?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:32

nee dat denk ik niet want volgensmij blijf het M ongeveer het zelfde als in het Z nivo word net echt beter bij een paar, bij sommige wel hoor. ander moet je een keer komen kijken maar het is echt zo

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:00

Volgens mij begrijpen we elkaar niet?
Jij zegt blm ruiters zijn veel beter/rijden beter als de z ruiters in jullie regio?
Dan zeg ik: over 1 jaar als die m ruiters z rijden zou de klasse z in zijn algemeenheid dus ook higer niveau hebben? Dan rijden de "goede" ruiters immers z ;) ?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:55

colette_007 schreef:
De basis is de vertrouwensfase dus:
Takt/regelmaat
Ontspanning
Aanleuning

Vanaf het m gaan imPuls en rechtrichten meer een rol spelen en vanaf het z de verzameling.
Zonder al die punten kun je nooit tot de gewenste verzameling komen.

En zie een gemiddelde wedstrijd, dan voldoet ruim de helft niet aan de beginselen voor zijn/haar klasse.
Ze sprokkelen nog punten maar je komt het een keer tegen en dat is vaak in het m/z als het wat moeilijker word dan wat stap draf galop en wijken.
Het is geen verloren zaak hoor als basis niet goed is maar je moet dat wele inzien. Helaas zijn er nog erg veel ruiters waarbij niet eena de basisgangen in orde zijn.

Nicky rilana: waar basseer je dat op? Die z ruiters hebben immers ook ooit blm gereden ;)

hmm, dit begrijp ik niet zo goed. Aanleuning, takt en ontspanning hangt samen met rechtrichten. Ik ben van mening dat rechtrichten nooit achteraan komt maar aan de basis ligt. Heb je ooit een scheef paard (en scheve ruiter) netjes ontspannen in takt en aanleuning gezien? Het kan voor het oog soms zo lijken omdat het paard, zeker op zijn goede kant, wel de voor hem meest comfortabele houding zoekt maar correct en gezond voor het paard is het niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 07:30

Alles hangt natuurlijk samen maar op wedstrijd word vanuit het scala gejureerd.... En dan is rechtgerichtheid nog niet zo belangrijk (b/l) Dit is natuurlijk iets anders als in verkeerde stelling door de bocht rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:11

Colette, kan me grotendeels vinden in wat je zegt, maar ik wil er nog iets aan toevoegen: de houding en zit van de ruiter. Immers is de zit echt je basis. Ik zie ruiters in de M in stoelzit en wiebelbenen en met kapstokjes...... mensen die zonder een zadel met zeer gesloten zit gewoon niet kunnen zitten......
Persoonlijk vind ik dat redelijk belachelijk, je moet toch goed kunnen zitten en netjes kunnen lichtrijden voor je überhaupt aan starten denkt?
Verder: je paard goed aan de hulpen zetten, correct kunnen sturen, terug kunnen rijden op je zit en en het voorwaartse je paard niet meer hoeven babysitten.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:24

De échte basis van het rijden vind ik inderdaad ook een ontspannen, onafhankelijke zit. Zonder dat kan je paard namelijk ook niet echt ontspannen. Daarnaast vind ik dat een ruiter het paard op de zit moet kunnen rijden, en van achter naar voren een paard nageeflijk of in ieder geval ontspannen kunnen rijden. En eigenlijk vind ik kennis over het eigen lichaam en lichaam van het paard ook iets wat bij de basis hoort, zodat een ruiter weet welke impact hij/zij heeft op het paard en van daaruit kan gaan rijden in plaats van voor het plaatje of 'omdat iedereen het zo doet' zoals je soms ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:31

Exact :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:28

Yamcha mee eens, maar een gespannen/incorrecte zit benadeeld de aspecten (ontspanning aanleuning erc) dus dowt automatisch mee.
Al word een stoelzit (en wat ik nog veel erger vind scheef zitten!) niet goed genoeg afgestraft.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:40

colette_007 schreef:
Alles hangt natuurlijk samen maar op wedstrijd word vanuit het scala gejureerd.... En dan is rechtgerichtheid nog niet zo belangrijk (b/l) Dit is natuurlijk iets anders als in verkeerde stelling door de bocht rijden ;)

Ik zie het nog steeds niet, ik rijd ook geen wedstrijden hoor. Maar het is dus niet verkeerd om in de B om scheef op je paard te zitten of een achterhand van een paard wat uitzwabberd (wat iets totaal anders is dan verkeerde stelling) en dit gaat bij het scala, volgens jou en de wedsrijdcriteria, dus niet vooraf aan aanleuning en ontspanning? Dat is toch de basis?
Nou ja, er zijn vast meer wegen die naar rome leiden maar mijn manier is het niet, interessant om dit allemaal eens te lezen en toch nog wel verbaasd dat er zoveel verschillende ideeen over zijn. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:22

pien_2010 schreef:
Omdat ik in Frankrijk ben voor een lange tijd heb ik een trainingsschema meegekregen van mijn instructeur (Murphy hier op BOKT). Het schema begint met uitleg over wat basis is van dressuur. Ik lees het bijna elke dag na omdat ik het zo waar vind en er veel aan heb. Ik wil jullie deze tekst van mijn instructrice dus niet onthouden:

"De basis van waaruit je werkt, dus je uitgangspositie, is altijd een paard dat in de houding staat oftewel dat in de hand gesteld is:
Dat wil zeggen dat je paard nageeft in nek- en kaakgewricht: zich ontspant in nek en kaak:
Als gevolg van de drijvende inwerking van achterenuit wordt de energie vóór opgevangen door de weerstandbiedende hand. Deze hand staat, sluit zich en ontspant zich dírect nadat het paard "toegeeft" en dus nageeft! Dus: aannemen - nageven van de hand, oftewel: span en ontspan de hand!!
Het gevolg is dat het paard de onderkaak zal openen en zal afkauwen. Dat hoor je. Het paard wil je hand meenemen.
Het gevolg hiervan is dat het paard de halswervels en de schoft zal openen en als gevolg daarvan zal de rug zich loslaten, ontspannen: totale nageeflijkheid!

Nu even een intermezzo:

Volgens de (Klassieke) Dressuur werken we aan de hand van het Scala der Ausbildung. Dit is een controle-systeem, een toetsing, een leidraad.
Dus níet stap voor stap afwerken!! Zo werkt het niet. Het één is een gevolg van het ander. Het één kán niet zonder het andere, over en weer: voorbeeld:
Iemand die een storing in de aanleuning heeft zal ook altijd een taktfout laten zien en ook de verkregen ontspanning zal op dat moment even kwijt zijn.

Het Scala:
A. Takt; de exacte regelmaat en zuiverheid van de gangen, ongedwongen.
B. Ontspanning: hiermee bedoelt men de ontspanning die verkregen is uit het aanspannen, het werk. Gevolg: Losgelassenheit: ontspanning verkregen door aanspanning!
C. Aanleuning: dit is de elastische veerkrachtige verbinding tussen paardenmond en ruiterhand, ontstaan agv voorwaarts rijden en deze energie opvangen en terug laten keren in het lichaam naar het achterbeen, dit aan de hand van de halve ophouding (zo ontstaat uiteindelijk verzameling, simpel gezegd). De aanleuning is altijd onderhevig aan veranderingen. Hoe meer gedragenheid/verzameling hoe lichter de aanleuning. Dit proces verandert steeds op elk niveau!
D. Impuls en de daaruit ontstane Schwung: dit is het verlengde zweefmoment, die als gevolg van de impuls is ontstaan (= voorwaartse drang door de ruiter opgewekt en gecontroleerd)
E. Rechtrichten
F. Verzameling

Vergeet niet waar het omgaat.
Dressuur wil zeggen een paard dusdanig gymnastiseren dat deze zichzélf én de ruiter kan dragen zodat het paard er geen schade van ondervindt en zodoende gezond oud kan worden en lang bereden kan worden mét ruitergewicht. Het paard draagt 3/5e deel van zijn totale lichaamsgewicht op de voorhand. Het is dus heel belangrijk dat het gewicht naar de achterhand komt. Hier heeft het paard immers 5 grote gewrichten die door de vering in diezelfde gewrichten gemakkelijk het grootste gedeelte van dat gewicht kan dragen, dit in tegenstelling tot de voorhand en voorbenen, waar die vering van de gewrichten (Hnakenbiegung) níet aanwezig is!

Het komt hier op neer:
Rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht!
In de praktijk dien je dus steeds beiden af te wisselen.

We gaan weer verder waar we gebleven waren.
Dit is het moment dat het paard in de hand gesteld is en dus DURCHLÄSSIG is: het paard laat de (alle) hulpen door! Het is nu nageeflijk in het gehele lichaam (totale nageeflijkheid).
Nu kunnen we beginnen met het paard los te maken aan de hand van de losmakende oefeningen.
Deze losmakende oefeningen helpen tévens het paard ook bij het na laten geven, indien dat een probleem is. het paard wordt hier dus ook lekker los in nek- en kaakgewricht.
Afhankelijk van paard en ruiter en het opleidingsniveau van beiden, kun je verschillende oefeningen kiezen".

Omdat ik het niet beter kan verwoorden heb ik het letterlijk geciteerd. Volgens mij staat hier heel veel in :+

Natuurlijk blijf ik ook nadenken over dit onderwerp en na pb-en met Murphy en na lezen van jullie posten nog twee aanvullingen:

1. Het paard is werkelijk durchlässig wanneer je paard op BEIDE teugels gelijk in de aanleuning is en dus al in mindere of meerder mate recht is.
Alleen dán kan de teugelwerking via hand en kruis van de ruiter overgedragen worden op nek, hals en rug van het paard naar
het belastende achterbeen aan dezelfde zijde voor een correcte inwerking.
Het paard treedt met het achterbeen ahw naar de verende rug toe en zo door naar de ontspannen, "elastische" nek in de teugel aan diezelfde zijde.
Om díe reden moet de aanleuning gelijk zijn om zodoende de teugeldruk aan diezelfde zijde in te kunnen laten werken.
Dán is je paard dus ontvankelijk voor de hulpen.

2. De basis dáár eindigt waar de verzameling begint, maar de oefeningen uit diezelfde brede basis hebben we steeds weer nodig hebt om zaken als de verzameling te verbeteren, dus ook aanleuningsproblemen bijv. in de verzameling.
Dit zal nl. altíjd lijden tot taktverlies, maar ook een deuk(je) in de losgelassenheit.
Dan gebruik je een oefening (wat of welke is afhankelijk van de "schade") om e.e.a. te herstellen.
Dus je kunt nooit zonder die basis, want daar ligt je "gereedschap"!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:22

de basis vind ik, dat je paard netjes ontspannen door de rug kan lopen en nageeflijk in draf, stap en galop. netjes rechtrichten kan, en op je zit je paard terug kan nemen en/of versnellen. dus niet op de teugels.