Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marisseudine

Re: Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:14

Ik vind de foto's er al een stuk beter en meer ontspannen uitzien dan de filmpjes hoor!!
ik zou alleen nog helemaal niet bezig gaan met nageeflijk maken.
je paard heeft duidelijk problemen met zijn achterhand, dus zou hem juist vooruit rijden met veel lengte in de nek.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:26

Je bent wel heel eerlijk zeg bij je foto's, dat siert je :-) (dat is hier op Bokt weleens anders...). Ik weet een supergoede instructeur in jouw provincie, achter Schagen. Heb je een trailer om naar een instructeur toe te gaan? Dan zou ik dat zeker adviseren. Al is het maar om bevestiging te krijgen dat je de goede weg volgt voor je paard en voor jou, want dat is heel belangrijk. Aarzelend gaan rijden omdat je niet zeker bent dat dit het juiste is, is niet bevorderlijk. Er is al veel gezegd, maar ik zou nog dit willen zeggen: kortere teugel hoeft geen strakkere teugel te zijn. Ik hoorde laatst de termen 'autogordel' en 'boodschappenkarretje'. Autogordel is de druk die je op de teugel houdt, maar dan toch het meegaande en verende van de gordel, hij houdt je wat tegen maar geeft toch me. En boodschappenkarretje als in als het ware dat je teugels stokjes zijn die je paard voortduwen. Deze heb ik mezelf ingeprent en helpen me goed als ik eens een aanleuningsprobleem heb. Vergeet verder je handen maar ga rijden met je zit en houd je handen meer op 1 plek (in plaats van laag, op je been, breed enz.). Die van jou doen veel te veel, je bent daarin te fanatiek. Je paard moet ook de gelegenheid hebben om jouw hand op te zoeken, jij biedt volgens mij veel te veel aan en geeft teveel signalen. :-)

Hoop dat het jou helpt, mij heeft het veel geholpen. Succes!!!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 17:16

Ik heb een afspraak met Navanja aankomende vrijdag. We gaan eens kennismaken en een lesje volgen. Ik ben erg benieuwd wat hieruit voort komt.

Verder ben ik bang dat wanneer ik hem niet aanbied om naar beneden te komen, hij te gespannen gaat lopen en daarmee teveel spanning opbouwt. Maaaaaar als het goed is gaan we helemaal de goede kant op!

Ik ga eerst eens de les van Navanja afwachten en dan kijken hoe het gaat :D!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:44

Denk echt om je handen hoor! Je helpt hem veel meer als je netjes zit, en als je hem lekker los werkt wordt hij vanzelf wel nageeflijk, daar heb je je handen echt niet zo nadrukkelijk bij nodig.

Overigens vind ik het ook niet zo netjes hoe je over de vorige eigenaar praat in de OP. Je wil hem/haar eigenlijk niet de grond in praten, maar je doet het wel :n

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 03:34

Laat ik beginnen met te zeggen dat je een mooi paard hebt. Op de foto's die je plaatst vind ik het dresuurzadel veel beter liggen dan het zadel in je filmpje. Hierbij kreeg ik de indruk dat het zadel te ver naar achter ligt, daarmee bedoel ik dat de achterkant van het zadel op de lendenen rust. Wel denk ik dat het dressuurzadel qua inch te klein voor jou is waardoor je voorover valt. Probeer je handen voor het zadel te houden/boven de schoft. Het lijkt nu vaak dat je je handen vastzet op je bovenbeen. Zodra je paard nageeft open jij je hand waardoor het paard jou opzoekt. Daarnaast zou ik meer activiteit vragen zodat je paard leert om op zijn eigen benen te lopen in balans. Probeer eens een keer 8en te rijden met licht teugelcontact, niks vragen in de mond en rijd hem eens actief. Daarbij je benen aansluiten en zo nodig beter achterhand gebruik vragen door je paard doormiddel van lichte duwtjes hem eraan te herinneren dat de motor achter zit. Hierbij mag je hem wel uitnodigen om naar beneden te gaan (vw/nw). Daarna kun je ook meer gaan schakelen in tempo waardoor je paard sterker word in zijn achterhand.
Ik vind dat jullie goed bezig zijn en jullie komen er zeker wel.

Succes..

Lucy4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:39

laat ik eens beginnen met het feit wat je zelf al aan gaf het teveel drijven naja daar weet ik alles van.veder moet het paard zijn achterhand meenemen en als je je handen laag en breder maakt help je de voorkant wel maar kan je je beter niet eerst concentreren op de achterhand dat is toch belangerijker dat vind ik.veder heb je een erg leuk paardje <3 /3

Lucy4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:40

Jolindaa schreef:
Ik heb een afspraak met Navanja aankomende vrijdag. We gaan eens kennismaken en een lesje volgen. Ik ben erg benieuwd wat hieruit voort komt.

Verder ben ik bang dat wanneer ik hem niet aanbied om naar beneden te komen, hij te gespannen gaat lopen en daarmee teveel spanning opbouwt. Maaaaaar als het goed is gaan we helemaal de goede kant op!

Ik ga eerst eens de les van Navanja afwachten en dan kijken hoe het gaat :D!

daar hoef je je echt niet druk over te maken als hij nog zo loopt als op het filmpje :D x

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:46

Bizzybijtje schreef:
Activeren die handel!
Vooral niet blijven aandrijven, drijven = reactie. Consequent in zijn, dus nooit accepteren dat je geen reactie krijgt als je been geeft. Nageeflijkheid kun je even wat achterwege laten, vooral naar voren drijven, zorgen dat de achterhand er beter onder komt en dan krijg je vanzelf dat ruggebruik wat je wil hebben. Als hij zo blijft lopen (in een houding) nodig je enkel uit om op de voorhand te gaan lopen.

Je zit verbetert waarschijnlijk al heel wat als je stopt met dat drijven :j

Amen!
Niet werken aan nageeflijkheid, maar inderdaad voorwaarts houden, en minder je been gebruiken en daarentegen meer reactie eisen.

Het ruggebruik is al heel wat beter dan in het begin. Als je hem nu wat feller voor het been krijgt, dan zal dat nog meer verbeteren.

Nog een tip:
Borstbeen naar voren drukken en kin iets intrekken. Dan zit je al heel veel beter in het zadel, meer rechtop en dan op een natuurlijke manier. Die kin intrekken, dat zeg ik omdat je je hoofd niet draagt op je schouders, maar naar voren laat hangen. Is niet goed voor het paard, maar al helemaal niet voor jou zelf.

Pony niet meer verkopen. Jullie zijn toch een leuk span samen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 13:17

Okee met die tips ga ik even aan de slag. Ik moet de les van Navanja helaas afbellen :( De stal is momenteel gesloten vanwege het Rhinovirus.... Dat moet dus nog eventjes wachten, maar zodra het voorbij is, ga ik zeker die lessen volgen.

Day gaat ook echt niet meer weg. Het was destijds in verband met school, maar daar ben ik maar weer mee gestopt en ga intern een opleiding volgen. Hierdoor kan hij gewoon lekker blijven en mijn andere pony ook.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:30

Succes ermee. Als je deze tips goed op weet te volgen (maar dat is nog niet altijd eenvoudig want je hebt eigenlijk iemand nodig die naar je kijkt omdat je zelf je niet altijd even goed bewust bent van wat je doet), dan zal het best lukken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:40

Ja dat is ook zo! Het is lastig om allemaal zelf te zien, vandaar dat deze topics soms best handig zijn :D Ik ga zo goed als mogelijk ermee aan de slag, tot de stal weer opengaat en er weer vreemden het terrein op mogen :)

Ik heb vandaag echt heerlijk gereden. Ik heb het strakke teugel-gedoe helemaal losgelaten, wat ik moest doen van mijn huidige instructrice. Heb mijn boomloze zadel op gedaan, omdat ik hierop heel goed kan voelen wat hij onder mij doet en ik heb gewoon veel stap-draf overgangen gemaakt om hem feller op mijn been te gaan laten reageren.
Na een poosje begon hij sneller te reageren en ging hij ook zijn hoofd naar beneden doen als hij op het punt stond om aan te draven. Dan liet ik hem zachtjes mijn hand voelen en dit werkte heel erg fijn! Kon ook merken dat hij zich totaal niet druk meer maakte, terwijl hij met de methode van mijn huidige instructie nogal eens in paniek wil raken als hij het niet begrijpt. Helemaal geen last van gehad!
We hebben ook even lekker wat rondjes gegaloppeerd door de bak en dit was ZO ontspannen! Helemaal trots op hem en stiekem ook wel een beetje op mezelf, haha.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:19

Hij durfde zich te ontspannen omdat je het strakke teugel gedoe losgelaten had. Want strakke teugelgedoe leidt tot spanning in de rug en in het lijf. Nou zie je dat dit loonde.
Goed werk!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:29

Wat goed Jolindaa!!! Goed gedaan, je eigen gevoel gevolgd met goed resultaat. Houd ons op de hoogte :-).

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:33

Super dat het goed is gegaan! :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:41

Even een kleine update. De 27e komt de zadelmaker voor mijn dressuurzadel. Day groeit erg hard in zijn bespiering, dus wil hem even laten checken :) Tot die tijd rijd ik met mijn boomloze zadel.

In dit zadel heb ik nogal eens last van wiebelbenen. Doordat het geen kniewrongen heeft en dan in combinatie met daya zijn scheefheid, is het erg moeilijk om zelf met stille beentjes te blijven zitten.

Ik draag mijn handen al meer en ik probeer heeeeel erg op te letten dat ik recht blijf zitten. Mijn voeten zijn echter wel een zeeeeeer moeilijk punt. MAAR dit komt ook omdat ik momenteel meer aandacht besteed aan het recht zitten en handen dragen. Hiermee kan ik hem namelijk meer in de weg zitten dan met naar buiten stekende tenen denk ik.

Dit vind ik wel een net beeld, vergeleken met de eerste beelden.
Afbeelding
Hier vind ik hem wat op de voorhand vallen, maar dat kan ik ook mis hebben. Ik vind het op een foto beoordelen erg moeilijk!
Afbeelding
Hier kukel ik weer wat naar voren tijdens het versnellen. Ik wilde hem wat actiever hebben, dus mijn mond staat ook op klikken, hihi. Erom denken dat ik mijn handen blijf dragen en zoals ik al zei: mijn voeten, maar daar ga ik verder geen commentaar op geven want dat heb ik hierboven al toegelicht. Hier zie je wel dat hij zijn staart niet altijd scheef houdt. Hier staat hij recht naar boven :)
Afbeelding
Weer op de voorhand?
Afbeelding
Bezig met omstellen naar binnen.
Afbeelding

En van de avond ervoor, bij het losrennen :)
Afbeelding

Brand maar los, maar wel even het vorige commentaar lezen als je nieuw bent :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:38

Nee, niet meer zo op de voorhand. Hij wil zich in de bovenlijn al wat langer maken en hij komt met zijn neus meer naar je hand toe.

Kijk nu eens wat hij doet als je schijnovergangen maakt. Komt hij dan omhoog met zijn hoofd, wordt hij vast in de rug? Bij schijnovergang: vanuit draf richting de stap en net voordat hij in de stap valt een paar passen naar voren rijden. Niet meer dan 2 of 3x achter elkaar doen. Daarna hele overgang maken en vervolgens een hele overgang naar de draf die vlot verloopt.

Kijk wat hij doet met zijn hoofd. Dus niet met je hand er te veel aankomen want dan zie je niet hoe hij werkelijk reageert.

Bij die overgangen kom je namelijk aan zijn achterhand en daarmee aan zijn lendenpartij.

Als hij dit goed doet, ga je hem weer eens proberen wat nageeflijker te rijden, en mocht hij dan weer te veel voorover kieperen, dan bovenstaande weer opnieuw uitvoeren.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:25

Oke Langcara! Zal het morgen eens proberen! Ik had vandaag al met intervallen gewerkt. 10 minuten werken, 5 minuten stappen met lange teugel, 10 minuten werken, 5 minuten stappen met lange teugel en tot slot weer 10 minuten werken. De middelste 10 minuten liep hij wel echt op zijn top!
Hier was hij zeer goed voorwaards en had het tempo er bizar goed in. Hier zijn helaas geen fotos van. Mijn moeder kwam wat laat aan en heeft van de laatste werksessie wat fotos geschoten. Helaas zakte hij hier al wat in, maargoed. Heb vooral geen haast en doe ook veel buigingsarbeid in stap.
Ik ga morgen die oefening die jij beschrijft eens doen. Dan zal ik weer posten wat zijn reactie was. Zijn er nog meer oefeningen die ik kan doen om hem sterker te maken in de achterhand?

Hij is van Arjuno x Palisa v Nizjni!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:29

Jolindaa, ik heb het idee dat je met laarzen een betere been/voethouding zou kunnen hebben. Misschien een idee :-).
Foto's zien er goed uit zeg! Als je paard het toelaat zou ik wat rechterop gaan zitten. Maar dat moet dan wel kunnen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-03-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:30

Jolindaa schreef:
Oke Langcara! Zal het morgen eens proberen! Ik had vandaag al met intervallen gewerkt. 10 minuten werken, 5 minuten stappen met lange teugel, 10 minuten werken, 5 minuten stappen met lange teugel en tot slot weer 10 minuten werken. De middelste 10 minuten liep hij wel echt op zijn top!
Hier was hij zeer goed voorwaards en had het tempo er bizar goed in. Hier zijn helaas geen fotos van. Mijn moeder kwam wat laat aan en heeft van de laatste werksessie wat fotos geschoten. Helaas zakte hij hier al wat in, maargoed. Heb vooral geen haast en doe ook veel buigingsarbeid in stap.
Ik ga morgen die oefening die jij beschrijft eens doen. Dan zal ik weer posten wat zijn reactie was. Zijn er nog meer oefeningen die ik kan doen om hem sterker te maken in de achterhand?

Hij is van Arjuno x Palisa v Nizjni!

Intervallen zijn goed. Vooral tegen het verzuren van spieren.

Van springen en dan met name in-uitjes wordt de achterhand sterk. MAar dat moet je doen in de les.
En paarden worden sterk van galopsessies. Die kun je buiten het fijnste doen, dat houdt je paard ook fris in het hoofd.
En er zit verder geen El Beauty achter?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:46

Ik kan helemaal rechtop gaan zitten! Hij vindt dat geen probleem en hij werkt erg hard met me mee. Het is echt een ontzettend fijn paard! Ben erg blij met zijn instelling, want elke dag weer zet hij zijn allerbeste beentje voor.

Ik ga eens kijken voor laarzen. Stalgenootje van me zei dit inderdaad ook! Een reden om de ruitershop te plunderen, hihi.

Nee geen El Beauty op zijn papiertje Langcara! Galopsessies doe ik wel, maar eigenlijk nog maar vrij kort. We hebben 500 meter renbaan die dwars door onze weilanden gaat en daar kan je heerlijk galopperen. Hij doet dit ook met veel plezier, maar hij vindt het snel moeilijk worden. 1 rondje galoppeert hij prima en zonder problemen. Bij het tweede rondje wordt het al moeilijk. Hij komt dan op het punt dat hij wilt stoppen met galopperen en terugvalt in draf. Vaak push ik hem dan nog een kwart, tot half rondje verder, maar dit stukje dat ik hem push, schudt hij wat met zijn hoofd.
Ik denk dat hij dit doet omdat hij dan eigenlijk moe is en de kracht er niet meer voor heeft. Dit doe ik dan ook met mate. Ik wil hem niet te ver pushen, maar hij moet wel steeds een stapje verder.

Hij is zelf wel heel meedenkend, dus hij weet wat de bedoeling is en doet zijn best om me tegemoet tekomen. Dit waardeer ik al enorm, maar om te trainen moet je altijd net een stapje verder he, haha.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:50

Ohja. Buitenrijden doe ik ook hoor, maar momenteel is de stal gesloten tot 20 maart in verband met de Rhino :( daarna gaan we weer lekker naar buiten!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:04

Jolindaa schreef:
Ik kan helemaal rechtop gaan zitten! Hij vindt dat geen probleem en hij werkt erg hard met me mee. Het is echt een ontzettend fijn paard! Ben erg blij met zijn instelling, want elke dag weer zet hij zijn allerbeste beentje voor.

Ik ga eens kijken voor laarzen. Stalgenootje van me zei dit inderdaad ook! Een reden om de ruitershop te plunderen, hihi.

Nee geen El Beauty op zijn papiertje Langcara! Galopsessies doe ik wel, maar eigenlijk nog maar vrij kort. We hebben 500 meter renbaan die dwars door onze weilanden gaat en daar kan je heerlijk galopperen. Hij doet dit ook met veel plezier, maar hij vindt het snel moeilijk worden. 1 rondje galoppeert hij prima en zonder problemen. Bij het tweede rondje wordt het al moeilijk. Hij komt dan op het punt dat hij wilt stoppen met galopperen en terugvalt in draf. Vaak push ik hem dan nog een kwart, tot half rondje verder, maar dit stukje dat ik hem push, schudt hij wat met zijn hoofd.
Ik denk dat hij dit doet omdat hij dan eigenlijk moe is en de kracht er niet meer voor heeft. Dit doe ik dan ook met mate. Ik wil hem niet te ver pushen, maar hij moet wel steeds een stapje verder.

Hij is zelf wel heel meedenkend, dus hij weet wat de bedoeling is en doet zijn best om me tegemoet tekomen. Dit waardeer ik al enorm, maar om te trainen moet je altijd net een stapje verder he, haha.

Pushen moet je niet doen. Laat hem niet terugvallen in draf, wees dat moment ver vooruit en neem hem zelf terug in de draf en ga desnoods vijf minuten stappen. Niet moe maken, dan jaag je hem over zijn grens. Liever tegen de grens, dat is prettiger voor hem.
Daarna weer galopperen en een keertje goed voorwaarts galopperen en weer terug. En altijd helemaal weer terugnemen zodra hij het weer moeilijk krijgt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 00:30

Oke top, daar kan ik wat mee. Tempowisselingen deed ik al. Op de twee lange zijden wissel ik meestal af in middengalop en arbeids, zodat hij die achterhand moet gaan gebruiken om meer vaart te krijgen. Hij kan een aardig vaartje halen en hij vindt het erg leuk, haha.

Zal ook dat morgen eventjes proberen. Meestal ga ik na plm een half uurtje bakwerk een rondje uitdraven op de renbaan. Hierna laat ik hem dus die twee rondjes galopperen met tempowisselingen, waarna ik hem nog 1 rondje lekker uit laat draven. Daarna stap ik af en stappen we samen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:44

Ohoh... Ik weet niet hoe hij eraan toe was voordat je hem verkocht, maar veel beter dan dit kan het geloof ik niet zijn gezien je houding. Meid, goed dat je les gaat nemen, want je zit je pony zo ontzettend tegen te werken. Wellicht is het ook een idee om je zonnebril in te wisselen voor een cap en deugdelijk schoeisel aan te trekken. Succes.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:52

Mijn schoenen zijn gewoon Jophurs hoor?..... En zoals al gezegd was: lees eerst eens terug, voordat je commentaar geeft. Dit is dus commentaar waar ik niks aan heb, niets mee kan en dus gewoon zo regelrecht de prullenbak in kan.
Cap is eigen risico, buiten dat is het ook nog is geen commentaar.