ik heb er een hard hoofd in!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Re: ik heb er een hard hoofd in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:27

daar ben ik mee bezig, zijn gelukkig zat mensen die mij willen helpen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:28

Dat is heel fijn. :)

Ik kom niet uit die regio en kan dus niemand aanraden verder.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:42

Het verwondert mij echt dat het paard het niet eerder op een bokken zet, let op het moment dat de ruiter gaat zitten, dit gaat niet zachtjes.

Ik zie overigens niet dat het paard bokt door het kuit geven, kan het door het filmpje niet goed zien.
Maar wel bij wegstappen waarbij de ruiter er ook in no-time afvliegt.
Zou een ruiter zoeken die ervaring heeft en toch wel een paar flinke sprongen kan uitzitten.
Daarbij idd een kundig iemand die het paard vanaf de grond goed kan begeleiden en laat diegene handschoenen dragen, dat nylon longeertouw snijdt giga in de hand met zulke acties en dan moet je em wel laten vieren omdat dat pijn doet natuurlijk.
Dit paard had best dichter bij de begeleider kunnen blijven, op deze manier kun je em net zo goed loslaten :=

En idd wees áltijd alert en niet afgeleid.
Touw om de nek is ook heel belangrijk en/of bokriempje.

Zou ook de bak goed afzetten tot een longeercirkel, paard heeft veel te veel ruimte.

Hoop dat je de juiste hulp kunt vinden en het vertrouwen van de merrie kunt winnen en er met de tijd fijn mee kunt rijden.
Heel veel succes!!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:43

Je hebt al aardig wat tips gekregen maar zou er graag nog eentje toevoegen. Ik zou een stukje training meenemen waar je paard als handpaard wordt meegenomen, dus naast een paard wat gereden wordt. Als het even kan een paard wat iets groter is, dan kunnen ze wennen aan het feit dat er een levend iets boven ze uit torent. En dan wat kleine oefeningetjes als over hals/rug aaien, beetje op de rug steunen, enz...

Je zou dit trouwens ook vanaf een hek kunnen doen maar van een ander paard krijgen ze toch wat mentale steun

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:47

TS, ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus je zult ongetwijfeld al goede tips hebben gehad, maar je filmpje herinnert me heel erg aan mijn eigen paard, dus wie weet heb je nog wat aan mijn verhaal.

Toen ik mijn paard kocht heb ik op de trainingsstal waar ze stond 1x proefgereden (wel meerdere keren gaan kijken). Ze was daar zadelmak gemaakt en licht aangereden en het rijden daar ging eigenlijk heel goed. Toen ze bij mij op stal kwam heb ik haar eerst even laten wennen en na een tijdje wil ik gaan rijden. Ook eerst gelongeerd met zadel e.d. en aangezien dat goed ging ben ik erop gestapt. Eigenlijk ging het exact hetzelfde als op het filmpje, paard zette 1 stap en ging helemaal los. Daarna nog een paar keer geprobeerd (ook door anderen), maar het ging gewoon helemaal niet. Toen heb ik besloten om haar stil te zetten qua rijden en alleen nog grondwerk te gaan doen. Ook heb ik haar helemaal door laten lichten, o.a. door een osteopaat en net als jouw paard bleek ze behoorlijk vast te zitten. Nu ben ik anderhalf jaar en een hoop grondwerklessen verder en sinds een paar weken zijn we het 'rijden' weer aan het oppakken. Rijden tussen aanhalingstekens, omdat we weer helemaal vanaf nul zijn gestart met hangen e.d. en het nu eigenlijk alleen nog maar bestaat uit stappen aan de longe en het wegnemen van mijn angst. Paard geeft er eigenlijk niets meer om, aangezien ze me nu veel meer vertrouwt.
Mijn conclusie is dat ik veel te snel en teveel wilde en dat mijn paard daar nog helemaal niet aan toe was (ze was net een paar maanden 3 toen ik haar kocht). Door haar wat rust te geven en alles op haar tempo te doen zijn we een heel stuk verder gekomen. Ik weet niet hoe oud jouw paardje is, maar ik wil je in ieder geval adviseren om inderdaad weer helemaal opnieuw te beginnen met grondwerk en daar ook lessen in te nemen. Diegene kan je ongetwijfeld helpen bij de dingen die je tegenkomt en zo kun je haar uiteindelijk alsnog zelf beleren als je wilt. Ga niet zelf lopen rommelen, daar krijg je alleen maar spijt van. Ik weet trouwens niet in welke richting je bezig bent met grondwerken, maar gezien de regio waar je woont kan ik je Janna de Vries aanbevelen, van haar leer ik ontzettend veel en zij helpt me nu bij het verder beleren van mijn paard.

Veel succes!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:22

Simone0308 schreef:
TS, ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus je zult ongetwijfeld al goede tips hebben gehad, maar je filmpje herinnert me heel erg aan mijn eigen paard, dus wie weet heb je nog wat aan mijn verhaal.

Toen ik mijn paard kocht heb ik op de trainingsstal waar ze stond 1x proefgereden (wel meerdere keren gaan kijken). Ze was daar zadelmak gemaakt en licht aangereden en het rijden daar ging eigenlijk heel goed. Toen ze bij mij op stal kwam heb ik haar eerst even laten wennen en na een tijdje wil ik gaan rijden. Ook eerst gelongeerd met zadel e.d. en aangezien dat goed ging ben ik erop gestapt. Eigenlijk ging het exact hetzelfde als op het filmpje, paard zette 1 stap en ging helemaal los. Daarna nog een paar keer geprobeerd (ook door anderen), maar het ging gewoon helemaal niet. Toen heb ik besloten om haar stil te zetten qua rijden en alleen nog grondwerk te gaan doen. Ook heb ik haar helemaal door laten lichten, o.a. door een osteopaat en net als jouw paard bleek ze behoorlijk vast te zitten. Nu ben ik anderhalf jaar en een hoop grondwerklessen verder en sinds een paar weken zijn we het 'rijden' weer aan het oppakken. Rijden tussen aanhalingstekens, omdat we weer helemaal vanaf nul zijn gestart met hangen e.d. en het nu eigenlijk alleen nog maar bestaat uit stappen aan de longe en het wegnemen van mijn angst. Paard geeft er eigenlijk niets meer om, aangezien ze me nu veel meer vertrouwt.
Mijn conclusie is dat ik veel te snel en teveel wilde en dat mijn paard daar nog helemaal niet aan toe was (ze was net een paar maanden 3 toen ik haar kocht). Door haar wat rust te geven en alles op haar tempo te doen zijn we een heel stuk verder gekomen. Ik weet niet hoe oud jouw paardje is, maar ik wil je in ieder geval adviseren om inderdaad weer helemaal opnieuw te beginnen met grondwerk en daar ook lessen in te nemen. Diegene kan je ongetwijfeld helpen bij de dingen die je tegenkomt en zo kun je haar uiteindelijk alsnog zelf beleren als je wilt. Ga niet zelf lopen rommelen, daar krijg je alleen maar spijt van. Ik weet trouwens niet in welke richting je bezig bent met grondwerken, maar gezien de regio waar je woont kan ik je Janna de Vries aanbevelen, van haar leer ik ontzettend veel en zij helpt me nu bij het verder beleren van mijn paard.

Veel succes!

bedankt mijn paard is 3 jaar ze word in mei 4
ja ik krijg zoveel tips ( waar ik echt ontzettend blij mee ben ) dat ik alles even op een rijtje moet zetten en nadenken hoe ik het het beste kan doen.
weet niet of het aan haar ras ligt maar in mij paard zit ook 65% arabisch bloed ze is dus een hittepetit maar wel heel lief verder kan je alles met haar doen alleen het probleem ligt als je op wil stappen dan raakt ze helemaal in paniek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:29

Uit je OP haal ik dat het hangen eerst geen probleem was en nu na de val blijkbaar wel. Dat maakt het geen moeilijk paard, maar een geschrokken of bang paard.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:33

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar toen ik het filmpje zag, was het eerst dat mij opviel dat de ruiter best met een plof gaat zitten. Het paard ziet er gespannen uit, dus dan was zoiets wel een beetje te verwachten, zeker als het hittepetit is zoals je zegt. Ook zit de ruiter als ze er net opzit een beetje met de teugels te klooien, en lijkt het wel of ze nog een keer gaat verzitten ofzo. Kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar daardoor heeft het paard ook zoiets wat gebeurd hier nu allemaal. Misschien is het ook verstandig om het paard eerst even te longeren voordat er iemand opgaat. Dan is hij zijn energie ook alvast een beetje kwijt. Succes in elk geval! :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:17

ik vind dat je veel te snel bent gegaan en je paard vind dta schijnbaar ook
en je dus nu niet meer erop laat dus de rem erop en even met rust laten verder niks meer verlangen
en haar deze schock even laten verwerken. (en nee niet 1 dag stilzetten)
ze is het vertrouwen in je kwijt en je hebt haar 'geschaad'
Ik zou haar trouwens niet wegbrengen maar het toch zelf wel verder zelf doen maar wel op een rustig pitje zonder te veel druk erop, wat wel van jou kant komt omdat jij schijnbaar erg graag rijden wilt.