Welke gang laat dit paard zien? (link)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:41

jonur schreef:
Je noemt het tolt omdat het er veel op lijkt, maar ik ken volgens mij tot nu toe geen ras die precies het zelfde kan als tolt. Net zoals dat een ijslander geen paso fino, paso corto of walk kan lopen. Heb nog nooit een toltende draver gezien, al weet ik wel dat ze bestaan. Zou het eens moeten zien om een oordeel te kunnen geven over of het precies het zelfde is als tolt.

daar heb je gelijk in ja, het is in elk geval een versnelde viertakt en dan zou je eigenlijk moeten kijken welk ras het is om te weten hoe de gang bij die paarden genoemd wordt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:29

troi schreef:
Weet jij wat er achter die bitten zit? ik vindt toch opvallend dat er op veel van die filmpjes echt heftige shnkbitjes gebruikt worden waarbij fiks wat druk op de tuegels lijkt te staan.

Ik heb geen idee wat er achter deze enorme bitten schuil gaat. Misschien dat ze toch een soort van controle willen hebben of gewoon niet beter weten. Net als dat wij onze paarden inrijden op een simpele bus of watertrens.
Zo rijden ze in de usa paarden al in op 2 a 2,5 jarige leeftijd terwijl wij dat min een jaar later pas doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:45

jonur schreef:
Hmm dat ben ik niet met je eens dat een tolt en rack het zelfde zijn. Er is vrij recent een onderzoek gedaan dat tolt een hele bijzonder gang is (niet te vergelijken met welke gang dan ook), normaal heb je de running en de flying gaits in de tolt zit daar tussen in iets wat tot voorkort eigenlijk niet mogelijk werd gehouden. Zal het onderzoek moeten zoeken om uit te vinden hoe dat ook alweer precies zit. Wat ik heb begrepen van mensen met echt racking horses ligt de rack iets dichter naar telgang dan wij onze tolt wensen. Bij tolt is het moment dus diagonaal en lateraal precies het zelfde terwijl, zo heb ik begrepen, bij een racking horse het laterale moment iets langer mag zijn.

De bitten, althans de ijslandese kandara, is vaker scherper als je de shanks naar beneden ziet. Dat bit kan ja afstellen doormiddel van de kinketting en als ze dus naar beneden hangen en je ziet aangenomen teugels zijn ze vast gezet en is de hefboomwerking mega! Als je de aangenomen teugels ziet en de scharen bewegen mee is het veel vriendelijker. Oke nog steeds geen bit wat ik elke jandoedel in zijn handen zou geven, maar toch niet zo erg als men het soms wil laten lijken.

Een graapig weetje over het verschil in beweging/ruimte tussen de paso en de ijslander is simpel het doel dat ze hadden en waarmee ze dus gefokt zijn. De ijslander is gefokt om in hoog tempo heel zeker op de voeten te staan en snel lange afstanden af te leggen. De paso werd gebruikt in oa de hooglanden om bijvoorbeeld theeplantage te bekijken en natuurlijk de bijbehorende slaven, tja dan kan je niet in rentempo tolt voorbij ;). Dan is een langzaam lopend paard wat heel veel show geeft veel geschikter om de show te stelen.

Bedankt voor je intressante bijdrage.

Ik heb de filmpjes van de ijslander en rackinghorse nog eens bekeken. Bij beide blijf ik wel een 4 takt horen.
Ik zie vooral verschil in beweging. Een ijslander tilt de benen meer op net als een tuigpaard terwijl het racking paard zijn benen veel verder weg zet zoals een draver dat doet. Heeft dat dan te maken met wat jij bedoelt dat het laterale moment iets langer is/mag zijn.? Maar als het echt lateraal word dan hoor je geen 4 takt maar 2 takt.
En is het voordeel van zo'n 4 takt niet dat dat het juist comfortabel maakt?
Als ik alle filmpjes eens bekijk zitten alle ruiters stil.

De tennesse walker werd eveneens gebruikt op de plantages tijdens de slavernij.

Ik was nog de american saddlebred vergeten maar is dat wel een gangenpaard? Wat ik weet is dat ze dit ras eens geintroduceerd hebben bij de tuigpaarden in de hoop meer actie in de benen te fokken.

Toltende dravers heb ik ook wel gezien, wellicht niet helemaal takt zuiver omdat er ook niet serieus op getraind werd. Eentje staat zelfs tegenover mijn stal.
Ik dacht dat ze vooral voorkwamen bij paarden met amerikaans bloed. Gefokt met standard breds die pace wedstrijden lopen. *gaat opzoek naar filmpjes*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:03

Raja

Re: Welke gang laat dit paard zien? (link)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:12

Het antwoord is al gegeven, maar het onderwerp blijft interessant!

Ik heb zelf een American Saddlebred
Een 5 ganger
Stap, draf, galop, Slow Gait en Rack

En idd, ieder paard(-en ras) met een extra gang (4 takt gang) Tölt op en bepaalde wijze, maar ze doen het nooit helemaal hetzelfde.

Zom is bij de saddlebreds de Rack een snellere versie van de Slow gait.
De beenzetting is hetzelfde, maar het ziet er toch echt heel anders uit!

http://www.youtube.com/watch?v=xASCMbAmVwA
Slow gait

http://www.youtube.com/watch?v=Z_8rB3Ed4IM
Rack

Melissaamlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:19

Haha, ik heb Tenesse Walkers gereden en paarden met deze gang in Amerika, maar zo hard gingen ze bij ons niet.
Zit enorm lekker trouwens!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:30

Die saddlebreds vindt ik trouwens weer een stuk minder met de hoge voorbenen en hoge staart. Ga dan acuut verzinnen wat voor gekke dingen mensen moeten uithalen om die dieren zover te krijgen.. Maar ben misschien wat cynisch daarin geworden (zou zomaar kunnen).

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:39

Ik heb veel saddlebreds gezien bij een fokker en ook de jonge dieren die net van het land komen hebben heel veel knieactie!!

De hoge staarten zijn idd vaak niet natuurlijk...

En veel van de in Amerika gebruikte trainings methoden zijn ook helemaal niet mijn ding :(
Maar gelukkig worden ze er wel steeds feller op om de tranings methoden dier vriendelijker te maken!

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:44

@Cowgirl: Nee niet echt wat ik bedoel en beide is inderdaad ook een 4 takt. In tolt heb je een lateraal en een diagonaal moment en die moeten even lang zijn voor tolt bij een ijslander. Bij racking horses mag het laterale paar wel iets langer aan de grond blijven zonder dat de gang niet meer correct is, als dat bij een ijslander zo is spreken we van een laterale tolt. Overigens zijn er ook ijslanders die mega grote passen maken en ijslanders die hun voeten amper optillen in tolt.

Ja het voordeel van een 4 takt is dat je vrij comfortabel kan zitten, maar geloof me er zijn ook toltende ijslanders die ontzettend klote zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:52

jonur schreef:
@Cowgirl: Nee niet echt wat ik bedoel en beide is inderdaad ook een 4 takt. In tolt heb je een lateraal en een diagonaal moment en die moeten even lang zijn voor tolt bij een ijslander. Bij racking horses mag het laterale paar wel iets langer aan de grond blijven zonder dat de gang niet meer correct is, als dat bij een ijslander zo is spreken we van een laterale tolt. Overigens zijn er ook ijslanders die mega grote passen maken en ijslanders die hun voeten amper optillen in tolt.

Ja het voordeel van een 4 takt is dat je vrij comfortabel kan zitten, maar geloof me er zijn ook toltende ijslanders die ontzettend klote zitten.

Die heb ik wel onder mijn kont gehad toen ik op vakantie was op Ijsland

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:19

Citaat:
Als tegen een amerikaan zegt dat zijn racking horses een prachtige tolt heeft zal hij je ook vertellen dat het paard niet tolt maar speeding rack loopt.

Voor amerikanen zijn ijslanders racking-horses! Het woord 'tolt' is erg europees. :+

Citaat:

Dan tolten ze niet zuiver.

Er zijn ook amerikanen die het anders aanpakken om te showen <3
(KMSH hengst)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:31

Ohhh daar wordt ik echt vreselijk hebberig van...... Damn alsik over een paar jaar ga rondkijken moet ik naast mijn grote liefste quarters en paints ook maar bij de gangenpaarden gluren...

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:16

Ohh ja wel er zijn zuiver toltende ijslanders die totaal niet fijn zitten. Ik hou van het soort met ruime bewegingen met wat actie en een losse rug. Je hebt ook van die krabbelaars die wel zuiver tolten maar bijna niet met hun hoeven van de grond komen, dat zit voor mij minder fijn. Wat je wel en niet fijn vind is nogal wisselend per persoon, maar er zijn ook echt ijslanders die zuiver tolten en gewoon niet fijn zitten. Geen idee waardoor dat komt.

Wat een fijn en soepel lopend paard op dat flimpje!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:44

Dit is rentelgang :)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:43

Op het eerst filmpje of dat filmpje hierboven? Leg eens uit waarom?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:19

Beiden zijn geen telgang!
Eigenlijk kan je het verschil nog het beste zien aan de beweging van de ruiter.Bij 4-takt gangen zit de ruiter (bijna) stil,bij telgang wordt er heen en weer geslingerd.
Telgang:

Op zoek naar telgangers,kwam ik nog deze tegen :oo >;)
In ieder geval hoor(en zie) je hier goed de 2-takt van de telgang := :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:03

Dat laatste filmpje :oo

Hoezo verkeersmak! Wel gaaf hoor als dat zo hard gaat

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:08

De zit in telgang vind ik altijd te vergelijken met een verkeerde schommelstoel. Je gaat niet van voor naar achter maar van links naar rechts.

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:42

Ik denk ook tel gang.

frummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:49

Krijg ineens een eye opener! Mijn draver doet dit ook! Zit als een huis dat wel.
Lachen!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:33

frummie schreef:
Krijg ineens een eye opener! Mijn draver doet dit ook! Zit als een huis dat wel.
Lachen!

[GP] Töltende dravers?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:54

Cowgirl schreef:
Nog een racking horse.
Bij de vertraging kun je goed zien hoe de been zetting is. en volgens mij is deze het zelfde als een ijslander in tolt alleen ietsjes sneller.

http://www.youtube.com/watch?v=8Fu9FjiE ... re=related

Cowgirl. Ik heb net mijn man verteld dat dit ras ons laatste paard wordt als we ouden van dagen zijn. Dan hebben we geen fiets meer nodig, geen auto en hebben we zelfs nog een paard om van te houden. *\o/* wouw wat gaat dit paard hard. Ik doe wel een cap dan op mijn oude krullen anders ben ik bang.
Geweldig dit filmpje. Bedankt voor het hoge amusementgehalte (en leerzaamheid) van je geplaatste filmpjes over een onderwerp waar ik 0,0 verstand van heb.

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:59

moelly schreef:
Ik denk telgang, gezien de snelheid.
Tölten gaat veel rustiger.

Tölt kan in heel veel tempo's, heel langzaam, maar ook zo hard als een flinke galop... Alleen zie je het meestal in een rustig tempo...

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:03

hey
ik denk ook tolt maar denk meer aan telgang
moelijk te zien wat wat is maar ga ermaar vanuit dat het telgang is !!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:47

Als een IJslander of ander töltend paard niet lekker zit, ligtvdat doorgaans aan het feit dat hij niet nageeflijk en over zijn rug gereden wordt. Dat staat los van de mate van knieactie en ruimte. Het is echt een wereld van verschil qua gevoel om een töltend paard te rijden dat losgelaten door zijn lichaam beweegt. Helaas worden veel tölters/gangenpaarden metvte veel handinwerking en een stijve bovenlijn gereden.