het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:24

Kan wel een keer langs komen. Verder kan ik je ook stal Verhoeven aanraden.

Bianca70

Re: het 'ik durf niet op mijn eigen paard' sydroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:57

Had ik met mijn eigen paardje ook. Ik dacht, laten we het maar een paar keer doen door een ervaren inrijder. Die is erop gaan zitten, en hij is gaan rennen en was niet meer te stoppen, inrijder is er fiks afgevallen en kwam niet meer terug, toen zag ik het helemaal niet meer zitten. Half jaar op een trainingsstal en hij rende nog. Thuis iemand gevonden die heel stoer was, hij rende nog vaak maar zij viel er gel, maar zij viel er niet af.

Maar ik durfde er ondertussen echt niet meer op (was er ondertussen ook al een aantal keren afgevallen).
Nieuwe instructeur die zei, ik krijg jou er in een keer op. Ik was ondertussen echt bang! Eerst een poos aan twee lijnen gelongeerd, toen erop, maar niet in de bak, maar in de stalgang. Dat ging echt heel goed, hij was er superrelaxed en dacht niet aan rennen. Toen gewoon langs de buitenstallen, stappen draven en van lieverlee de bak in. We zijn een jaar verder, hij rent nooit meer en ik heb er een heerlijk paard aan. Alle ellende en moeite dubbel en dwars beloond. Sommige mensen verklaarde me voor gek dat ik hem hield.

(natuurlijk hebben we de osteopaat, dierenarts en tandarts er uitgebreid bijgehad)

Maar angst is reeel, en daar moet je toch doorheen. Iemand langs de kant die je stimuleert en moed inspreekt is echt heel belangrijk!

spek_lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:16

Ik vind dit heel herkenbaar! Ik heb mijn paard zelf ingereden, loopt heel netjes en is klaar om wedstrijden mee te starten. In het verleden heb ik altijd paarden van andere mensen gereden en hier ga ik zonder na te denken mee op wedstrijd, maar met mijn eigen durf ik het gewoon niet. Ik heb het gevoel alsof daar mee vanaf hangt, terwijl je altijd je best doet. Of je nu op je eigen paard zit of niet.. Eerlijk gezegd heb ik niet echt een goede tip buiten: gewoon doen! Ik heb me er uiteindelijk ook overheen weten te zetten en gelukkig maar, het zou zonde zijn om de talenten van onze paarden te verspillen, toch? :)
Succes!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:22

een schop onder je kont dat is idd wel echt de beste manier dat heeft mijn schoonmoeder mij ook geflikt en t was zelfs zo dat ik er op dat moment zonder zadel op zat en toen ik er op zat begon ze gelijk te lopen en was het eigenlijk ook over met die angstige zenuwen.

ik hoop echt dat je het zelf kan doen want je hebt er op gewacht en dan is het ook echt zo fijn om het te kunnen beleven en te doen, op de manier zoals jij het wil...

suc6

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 07:41

Ik ben erg eens lang en diep over nagedacht..
En mezelf eens afgevraagd wanneer ik er wel op zou kunnen en willen, en waarom ik wel op paarden van andere stap.. en het is geen angst om te vallen en geen angst voor mijn paard.. het is de begeleiding.. Ik hem niemand die hem goed kan vasthouden en mij kan begeleiden.. het is vooral voor mij en zeker voor het paard belangrijk, dat ik iemand heb die goed met hem overweg kan en zeer paardvriendelijk kan ingrijpen mocht hij spontaan 'uitbarsten'..

Paard van een ander, daarvan kent de eigenaar hem ook door en door (als het goed is :+) en als zij zeggen: ja hoor het kan echt.. dan doe ik het.. zij grijpen immers in als het mis gaat..

Nu moet ik zeggen dat ik voor mijn nieuwe stal op zoek ben naar een bijrijdster, dus hoop dat ik wellicht iemand vind die vlot kan snappen hoe hij een beetje in elkaar zit en correct kan ingrijpen als het dreigt mis te gaan..

Ik denk dat ik het daaraan ligt.. dus denk dat ik dat moet zien op te lossen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:08

Dat klinkt best logisch, daarnaast gok ik zo op afstand dat er wel een beetje koudwatervrees bij zit maar goed ook dat is volgens mij bij de meesten zo. Waarom neem je niet een aantal lesjes met een goede en vooral ervaren instructeur? Die kan hem dan vasthouden en jou direct feedback geven. Ook fijn voor je zelfvertrouwen. In het begin is 1 of 2x in de week toch ook meer dan genoeg.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:24

ik zou ook iemand vragen die ervaring heeft met inrijden. Een paar keer laten doen, en er dan zelf (evt met begeleiding van die persoon) er op stappen. Kan me voorstellen dat als je zo nerveus bent dat er dan juist net iets mis gaat. Je moet er gewoon net even zelf vertrouwen in krijgen en dan kan je zien dat ie (hopelijk) gewoon braaf is ohz en kan je lekker zelf opstappen zonder zenuwen.

laura42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:09

Wij www.paardrijvakantiecostablanca.nl organiseren wij ook twee driedaagse zit en balanslessen,
workshops "Angst voor paarden".
Hier bouwen wij weer aan het zelfvertrouwen, dit kan je weer toepassen op je eigen paard.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:16

denk zelf dat het komt omdat je een verwachting van jezelf hebt en dit allemaal goed wilt doen. Zodra je op een ander moet stappen die niet van jezelf is is het goed, maar zodra dat stukje eigen er bij aan te pas komt ooooooooooooei.

Zou zeggen zet jezelf over die drempel heen en probeer het ook al ga je er eerst maar 1 minuut alleen maar er op zitten en breidt je het langzaam uit, dan kun je niks voor je eigen gevoel verknallen en ben je over de drempel heen. Echt gewoon doen en nu niet te lang meer gaan wachten want dan wordt die drempel voor jezelf steeds groter en groter.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:25

RGBrink schreef:
Ik ben erg eens lang en diep over nagedacht..
En mezelf eens afgevraagd wanneer ik er wel op zou kunnen en willen, en waarom ik wel op paarden van andere stap.. en het is geen angst om te vallen en geen angst voor mijn paard.. het is de begeleiding.. Ik hem niemand die hem goed kan vasthouden en mij kan begeleiden.. het is vooral voor mij en zeker voor het paard belangrijk, dat ik iemand heb die goed met hem overweg kan en zeer paardvriendelijk kan ingrijpen mocht hij spontaan 'uitbarsten'..

Paard van een ander, daarvan kent de eigenaar hem ook door en door (als het goed is :+) en als zij zeggen: ja hoor het kan echt.. dan doe ik het.. zij grijpen immers in als het mis gaat..

Nu moet ik zeggen dat ik voor mijn nieuwe stal op zoek ben naar een bijrijdster, dus hoop dat ik wellicht iemand vind die vlot kan snappen hoe hij een beetje in elkaar zit en correct kan ingrijpen als het dreigt mis te gaan..

Ik denk dat ik het daaraan ligt.. dus denk dat ik dat moet zien op te lossen..

Heb je geen instructrice die je vertrouwd. Dat scheelt natuurlijk ook wel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:54

Verkopen.. 8)7 Waarom dat dan.. Alleen omdat het eng/heel spannend vindt?
Ik vind het een rare reactie.

Ik zou bijvoorbeeld ook graag het bos ingaan of veel buitenritten maken op mijn paard
maar ik durf het niet. Daarom ga ik hem toch niet verkopen? Na alles wat we hebben
meegemaakt en behaald. >;)

We gaan het gewoon heel rustig opbouwen. Denk dat TS dat ook moet doen. Met hulp van een professional
gaat het vast goed komen. Misschien eerst iemand anders erop, en dan jijzelf. Wat maakt
dat uit, als je er maar met vertrouwen opgaat. Succes het gaat ongetwijfeld lukken :D

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:18

Dank u xApple.. heb al meerdere keren in het topic aangegeven dat hij hoe dan ook niet weg gaat.. vind de reactie: verkopen ook een beetje onlogisch.. Elk paard kan je wel een keer afstuiteren en dan even onzeker zijjn bij de eerst volgende keer opstappen.. of is het ook maar gewoon verkopen.. ?!
maargoed.. dank jullie wel voor je de nuttige tips.. Ik ben hard op zoek naar een bijrijdster met wat ervaring.. als zij laat zien dat ze goed met hem overweg kan en hem gewoon goed houd, stap ik er wel op (na die al dan niet virtuele schop onder mn kont :+ )..

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:17

goed van je dat je dit besluit hebt genomen. ik hoop dat je die snel zal vinden en je dan eindelijk op je paardje kan heel veel succes ermee, ennuh we verwacchten dan wel foto's natuurlijk :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:20

ja begrijpelijk hahha en die komen er ook echt wel hoor.. als we eenmaal zover zijn ;)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:43

Ik kan je wel mee begeleiden. Maak de hele dag paarden van ons en van andere mensen zadelmak. Kan ook als je wil de eerste paar keer er op gaan en dat jij naderhand erop gaat.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 09:19

Ondanks dat mijn topic al wat ouder is, wil ik graag alle bokkers die hier motiverend advies hebben gegeven bedanken..

Ik heb mijn paard inmiddels gereden!! mocht je willen weten hoe het gegaan is: [VVDD] Voor alles is een eerste keer...

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:37

Veel plezier toegewenst

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:44

Roep hulp in! Iemand die er verstand van heeft en je zelfvertrouwen inpraat.

Ga eerst aan de slag met dat hij zo moeilijk doet met opstappen. Dit is makkelijk af te leren als je concequent bent.
Daarna zou ik er gewoon opstappen, gewoon doen!
Ga alleen stappen en doe verder niks. Desnoods doe je dit aan de longe...

Edit: Ik zie dat je al gereden hebt. Veel geluk verder met je paardje!