Rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:55

Shenavallie schreef:
Misschien kan je instructrice er een paar keer op rijden om zelf te voelen wat jouw paard doet en daar dan op inspelen. Zo kan zij jou beter advies geven als jij er zelf weer opstapt en het zou (weer) niet lukken. Je hebt namelijk best kans dat je onbewust verkeerde hulpen geeft (misschien geef je per ongeluk teveel of te weinig druk op (één van) de teugels of verplaats je je buitenbeen net iets teveel) zodra je paard wil aanspringen/aanspringt.
Toch gaf je aan dat je paard dit ook aan de longe doet en is het goed om dit te blijven oefenen aan de longeerlijn, want de bespiering moet aan beide zijden gelijk zijn om een goede galop aan beide zijden te bewerkstelligen.

Dat zou geen mogelijkheid zijn. ik zit in een les van 6 personen dus kan mijn instructrice moeilijk op mijn paard gaan zitten.
En daarbij ik zij een tijdje geleden een ongeluk gehad waardoor ze momenteel niet meer kan rijden

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:59

Mijn instructrice ziet het paard lopen en ziet haar probleem.

jullie lezen alleen maar en zien daarbij geen beeld van het paard hoe het loopt.
En daarbij luister ik niet graag naar wat 'beterweters' zie alleen maar op hetzelfde blijven hameren ;)

en daarbij ben ik niet de enigste die dit probleem heeft, en mensen met deze ervaring benoemen in dit topic wat hun instructrise heeft gezegd en die zeggen dus zo wat het zelfde als wat die van mij zegt.

_Apple_

Re: Rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:48

Nou snap ik je situatie wel. Maar is er niemand in de buurt die Extra tips kan geven? Misschien zou je eens op een ander paard kunnen rijden, om eens te kijken of die misschien anders op jou hulpen reageert, misschien snapt jou paard het niet helemaal, dan kun je eens proberen of dat bij andere paarden ook zo is..... Het is maar een idee hoor! :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:53

Het paard is waarschijnlijk links gebogen, waardoor op de rechterhand vermoedelijk te veel gewicht op het binnenvoorbeen terecht komt. Daarom zal dat paard het rechterbeen ook snel neer moeten zetten waardoor het niet de gelegenheid krijgt om naar voren te grijpen. En zo zal het paard dus in de linker galop belanden.

HOe ga je dit voorkomen?

Door het gewicht naar links te brengen. Jouw gewicht, en die van het paard. Door:
- op jouw gewicht naar buiten te brengen, dus druk op linkerbeugel
- beide handen naar buiten te brengen, om de binnenschouder te begrenzen zodat ook het gewicht van de voorhand van het paard naar buiten komt te zitten.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:58

heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of dit al gezegd is.

Wat vaker een probleem is waardoor ze overspringen komt doordat mensen te veel druk op de binnen teugel hebben. Dit kan ook ongemerkt zijn. Sommige paarden reageren hier heel sterk op door over te springen. En sommige doen dat ook alleen maar op 1 hand. Maar je kunt het uitproberen. Buitenhand teugel gewoon op druk en binnenhand wat meer naar voren zodat er geen druk op komt.

nog een tip om je paard beter op de hoefslag te gaan houden. Kun je wending om de voorhand mee gaan proberen te nemen zodat ze de druk voor opzij leren kennen en je ze daardoor beter door de hoeken kan rijden. Deze hoeven nog niet perfect te gaan, maar scheelt wel veel als ze daarvoor al wat omgaan.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:02

Misschien kan TS een filmpje en\of foto plaatsen zodat wij een beetje kunnen zien waar het om gaat. Ik denk dat het voor de andere bokkers handig is, niet echt voor mij want ik heb alles al genoemd maar dat werd niet echt aangenomen geloof ik. Maar dat geeft niet, zou al blij zijn als het opgelost was ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:05

johanne schreef:
heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of dit al gezegd is.

Wat vaker een probleem is waardoor ze overspringen komt doordat mensen te veel druk op de binnen teugel hebben. Dit kan ook ongemerkt zijn. Sommige paarden reageren hier heel sterk op door over te springen. En sommige doen dat ook alleen maar op 1 hand. Maar je kunt het uitproberen. Buitenhand teugel gewoon op druk en binnenhand wat meer naar voren zodat er geen druk op komt.

Waardoor het paard weer op de binnenvoorhand terecht komt. En dus snel dat binnenvoorbeen moet neerzetten en dus in linker galop belandt dat wel meer naar voren kan reiken.

Inderdaad druk op de buitenteugel houden. En als hij dan onvoldoende stelling naar binnen heeft, of zelfs naar buiten, so be it. Het zal toch eerst terug in balans moeten komen om in de goede galop te kunnen blijven, en dat zal alleen m.b.v. rechtrichten DUS met buitenteugel kunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:15

Summertime_B schreef:
Shenavallie schreef:
Misschien kan je instructrice er een paar keer op rijden om zelf te voelen wat jouw paard doet en daar dan op inspelen. Zo kan zij jou beter advies geven als jij er zelf weer opstapt en het zou (weer) niet lukken. Je hebt namelijk best kans dat je onbewust verkeerde hulpen geeft (misschien geef je per ongeluk teveel of te weinig druk op (één van) de teugels of verplaats je je buitenbeen net iets teveel) zodra je paard wil aanspringen/aanspringt.
Toch gaf je aan dat je paard dit ook aan de longe doet en is het goed om dit te blijven oefenen aan de longeerlijn, want de bespiering moet aan beide zijden gelijk zijn om een goede galop aan beide zijden te bewerkstelligen.

Dat zou geen mogelijkheid zijn. ik zit in een les van 6 personen dus kan mijn instructrice moeilijk op mijn paard gaan zitten.
En daarbij ik zij een tijdje geleden een ongeluk gehad waardoor ze momenteel niet meer kan rijden

Ik was ervan uit gegaan dat je privéles had. Maar dat doet me wel denken aan vroeger, want dan stapte de instructeur tijdens de groepsles ook wel eens op het paard waar ik indertijd op reed en kon daarna beter aanwijzingen geven. Een uitstapje maken naar een andere instructeur/instructrice is misschien een optie of privéles van deze instructrice. ;)