Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:09

@ tita: dat is exact waarom ik nu hard aan mijn houding werk :)

Ik vind het commentaar ook lief :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:12

Yamcha schreef:
Dat is zeker iets wat ik ga proberen, wel zoveel mogelijk met de juf erbij, anders schiet het nog niet op :)
Gaan we doen!!
Moet ook heel eerlijk zeggen dat het voor mij ook niet altijd even makkelijk is. Hoe vaak heb je een leerling die met deze dingen kampt in combinatie met een paard die zo groen is. Maar het leukste vind ik om te zien dat het paard enorm veranderd is, was door Yamcha haar spanning ook erg gespannen. Maar nu zie ik steeds meer een paard dat met rust in de kop door de baan heen gaat. En als Yamcha goed geconcentreerd bezig is, heeft ze soms stukken dat Vegs haar hand op zoekt. Grappig is dan wel om te zien dat Yamcha dan zo blij is met dat gevoel dat ze helaas nog veranderd in haar houding etc, dat ze het dan vaak na een paar seconde weer kwijt is.
En nee ideaal is anders voor Yamcha met dit paard. Dat weten we allebei, maar ze mag dit paard als eigen beschouwen. Dus ja hoeveel keus heb je.
Vegs is gelukkig wel heel eerlijk en zet zich niet vast tijdens het rijden. Plus dat Yamcha haar ook regelmatig longeerd met een correct afgestelde pessoa om haar wel de juiste spieren te laten ontwikkelen.
Zodra Yamcha iets goed doet, krijgt ze dat gelijk te voelen van Vegs.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:16

:D ik snap het Japeloup maar ergens moet jij niet je leerling in zo'n topic helemaal lopen op-poetsen.
Snap dat je trots bent, en dat vooral jij de vooruit gang ziet. Maar commentaar van jou in dit topic is niet relevant het is fijn als ong 60% van de mensen het met elkaar eens zijn.

Als je foto's post en ruim 60% vind het een fijn beeld en denk er hetzelfde over dan weet je dat je goed bezig bent anders moet je geen foto's posten
Ik persoonlijk had het niveau van Yamcha behoorlijk hoger verwacht en met niveau bedoel ik dan niet klassement maar manier van rijden, omdat ze altijd pittig commentaar geeft.

@ Yamcha ik heb je ander topic niet gevolgd hoor.

Op dit moment vind ik de foto's absoluut geen fijn beeld geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:39

Ik ben er zelf ook niet super blij mee, maar als ik een topic open van opnieuw leren rijden, en ik ben door alle spanning en alles écht opnieuw begonnen, gewoon vanaf 0.

Ik had best veel foute dingen aangeleerd, vastzetten van mijn lijf, maar ook paard in de weg zitten, en als je dan eerst les hebt, en je werkt vooral aan het paard, maar neit aan jezelf, dan werkt dat gewoon niet, mijn angst en spanning ging me steeds meer dwarszitten, op het moment dat ik me ontspan, is het beeld anders, maar het was nu zo, en ik wil gewoon een eerlijk beeld geven.
Ik kan zeggen dat het een stuk beroerder was, dat was ook zo, maar voor nu heb ik daar niks aan, ik vraag commentaar hierop, en ik krijg het, en weet je, daar kan ik mee verder.

Ik doe mijn best, en het is verre van perfect, echt, en soms zit ik jankend op mijn paard, omdat mijn lijf niet doet wat ik wil, omdat ik weer in de stress schiet, en spanning opbouw. Toen ik hieraan begon had ik 2 keuzes, of opnieuw beginnen met de juiste instructie, óf helemaal stoppen, en dat wilde ik niet.
Ik zal mijn meisje nooit straffen voor mijn fouten, ik doe mijn best om te voelen wat ik doe, wat er gebeurt, Japeloup maakt me daar attent op, maar ik heb nog steeds, dat als ik iets moeilijk vind of eng, dat ik dan terugschiet in mijn oude houding, en het kloterige is dat ik dat dan niet voel.

Ik heb dit gedaan, om te kunnen spiegelen, en ook omdat ik foto's maken en camera's gewoon onwijs eng vind, en ook dit is een punt waar ik overheen moet en wil. En dan zie je spanning, en krijg je dit. En volgende keer ziet het er beter uit, en dan weer, en dan weer.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:11

Wat een knappe merrie!

De foto's geven inderdaad nog niet het gewenste beeld, maar je bent vanaf het voorjaar bezig, zeg je. De merrie is ook nog vrij slap en je moet ermee uitkijken dat ze niet op een verkeerde manier sterk leert te worden door jouw spanning. Wordt ze weleens door iemand anders gereden? Dat vind ik wel een aanrader. Zit je op yoga of mediteren? Zij kunnen je ademhalingstechnieken leren die jij kunt toepassen in bepaalde situaties.

Ik had eerlijk gezegd andere foto's verwacht omdat jij vaak stevig weet te onderbouwen hoe en wat. Dat is natuurlijk alleen maar te prijzen in je, maar het schept andere verwachtingen. :D

Pas goed op jezelf en je merrie. Vergeet niet dat het een hobby is en het vooral leuk moet zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:14

Dank je wel voor je commentaar. Over dat nog iemand haar rijdt, ben ik aan het overleggen :j

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:42

Ik vind het heel knap en juist ook heel eerlijk dat je dit topic durft te maken! Ik ben een stille meelezer in je andere topic en kan daar echt genieten van alle ervaringen die uitgewisseld worden en ben jaloers dat je zo'n fijne lesgeeftster hebt! :j
Ik zie buiten alle gegeven commentaar een hele mooie merrie die in ieder geval niet gestressed is en vertrouwen in haar ruiter heeft. Ik weet uit het andere topic dat er echt heel erg hard gewerkt wordt aan alle verbeterpunten.
En angst, tja, ik ben laatst echt geschrokken van foto's die gemaakt waren toen ik voor de 1e keer op een vreemd paard zat dat net zadelmak was ipv op min eigen vertrouwde merrie! Ik zat toch weer helemaal in elkaar gedoken, echt spanning die ik ook na een vervelende val heb overgehouden, maar dacht kwijt te zijn. Mijn advies: blijf zo gedreven en vooral in rust bezig met deze mooie merrie dan komt het helemaal goed met deze combinatie! Ik blijf jullie volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:57

Dank je wel, doet me goed dit :+:

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:28

het belangerijkste is nu dat je je handen op de goede plaats leert houden dan zul je van zelf zien dat ze weer goed en recht gaat lopen :
- handen hoger dichter bij elkaar teugels korter
en met een soepele hand mee geven dan kom je al een heel eind en neem anders een keer zit les of ga een zonder zadel of beugels rijden daar leerde ik erg goed van op mn kont zitten :o
veel suc6 !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:43

Ik weet het, dank je wel :)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:26

Rinske schreef:
Wat me vooral opvalt is dat ze naar buiten valt over de buitenschouder, vooral te zien op foto 4 en 5. Ik zou je handen wat meer bij elkaar doen en je buitenteugel nog meer begrenzen. Je handen heb je nu namelijk wel heel erg wijd. Van mij mag je trouwens je teugels ook wel een cm of 20 korter maken :) .
Succes :) !!

Ben ik het mee eens.. Maar wil er ook even aan toevoegen dat je begrenzen niet alleen op je buitenteugel doet :) Maar ook met je buitenbeen. Als je alleen je buitenteugel gaat gebruiken voor begrenzing heb je kans op blokkades.. Blijf je paard begeleiden op de juiste manier. en probeer rechtop te gaan zitten, schouders naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:40

Dank je wel voor je nuttige tips, we zijn er mee bezig :) vooral met de schouders, dat blijkt echt een lastig punt :j

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:39

Super dat je aan jezelf werkt!

Echter vind ik ook dat het paard wel meer mag doen. Niet elke les of training hoeft een zitles te zijn. Dat zou je ook niet moeten doen op een groen paard.

Als je het paard zou laten afbuigen en laten ontspannen kan jij die ontspanning ook weer overnemen. Ook vanaf die kant is het een wisselwerking, paard neemt gevoel van de ruiter over en ruiter gevoel van het paard. Ik snap de manier van aanpak, maar met een groen paard en ''angstige'' ruiter zou ik dat toch anders doen. Paard heeft niet geleerd om onder zadel zijn rug te ontspannen, dan is het voor ervaren ''groene paarden rijder'' al moeilijk om zelf ontspannen te blijven en het dier niet in de weg te zitten.

Ik heb nu van deze foto's niet het idee dat jullie allebei hier verder mee gaan komen. Jij kan niet ontspannen omdat paard gespannen is en paard is gespannen omdat jij gespannen bent. Als jij moeite hebt met ontspannen moet je gaan leren hoe je je paard kan laten ontspannen. Dan kom jij er echt wel achteraan. En als je dat maar eenmaal hebt gehad, dan weet je steeds sneller en makkelijker bij dat ontspannen gevoel te komen. Nu botst het aan alle kanten.

En als je het even niet zit zitten. Stilstaan, ogen dicht, adem in en uit heel bewust, dan komt de rust ook wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:52

Thanks, mijn lesgeefmens leest mee, we nemen alle tips mee :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:01

En heb een beetje vertrouwen in jezelf he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:36

Dat is het vooral, waar ik mee bezig moet :j
Ik kan best leuk zitten, maar als ik gespannen raak, trek ik mijn schouders op en dan heb ik mijn armen niet meer op de goede manier, en dat is ook wat daar gebeurde. Hoe dan ook, ik heb sowieso besloten om regelmatig op ervaren paarden te rijden, en lesgeefmens stapt op Vegs, dan moeten we er toch komen, lijkt me? :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:40

Wat een plaaaatje, haha, dit gaat heel penny klinken maar ik dacht echt even dat dit mijn vorige paard was, een Negromerrie die als 2 druppels water lijkt op de jouwe....moeilijk om dan nog objectief te zijn :o
ook qua omschrijving, de mijne liep uiteindelijk goed in balans, soepel als een balletje elastiek en echt op de pinken te rijden, Ferro erft vaak een kleine mond en dikke tong door, ik weet niet wat voor bitje je hebt, maar een heel dun niet echt gebrokenbitje bood bij mijn merrie een uitkomst om de ho erop te krijgen,toen ik dat er de eerste keer inlegde had ik echt een nieuw paard, meer verzameling, losser in de kaak en mooi bij me, zelfs op losse teugel.
De mijne viel ook wat over de schouder naar buiten, wat er wel meer doen, ik leg dan mijn hand echt even plat met wat druk op de hals, zodat ze meer muur voelen waar ze tegenaan lopen, deze merrie ziet eruit alsof ze wat overdreven lengte wil om in balans te lopen en ik zou dat gewoon even zo laten, ontspanning is nu belangrijker, probeer zonder doel te rijden, geen beeld in je hoofd en zeker niks moet, gewoon lekker diep ademhalen, en doe desnoods gymnastiek onder begeleiding van je juf op je paard, desnoods aan de longe, zodat jij je vrijer gaat voelen op haar, en zij dus ook onder jou;
probeer ook eens in draf 1 hand op haar staartwortel te leggen, kleine stukjes oefenen en steeds verder achterover buigen, ze zal na wat EEK wat doe je nu!!!! momenten dat gekrabbel op de bibs gaan waarderen en zo komt ze in contact met haar achterhand, en met het feit dat jij ook daar bent.
Als je dit kunt, ben je ook een stuk relaxter, gewoon proberen in stilstand, stap, draf en later in galop...daarvan dan graag wel foto's
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:45

Dank je wel! Wat een super tips!!!!
Ze wilt idd graag lengte, en dat vindt juf ook goed, dus dat laten we voor nu zo. Ze wordt vanzelf sterker, als ze zich beter kan dragen, zal ze ook niet meer zoveel lengte nodig hebben, toch?

Ik vind haar ook een plaatje <3.

Ik heb het correctiebit van Sprenger, was niet goedkoop, maar het ligt perfect in haar mondje. Ze heeft idd een klein mondje, en een dikke tong. Ze kan er trouwens meer in kwijt dan je denkt, wortels komt ze een heel eind mee :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:48

Lijkt me dat het zeker gaat goedkomen! Helemaal met de voorgenomen voornemens! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:51

Thanks <3
Heb me ook voorgenomen om vooral heel erg van haar te genieten, en van mijn spanningsprobleem af te komen :j
Ik doe zeker wat met wat jullie zeggen, daar is een topic leuk voor, krijg je goeie tips :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:00

Idd, zodra ze meer power en balans heeft zal ze soepeler worden en automatisch meer verzamelen, de mijne zag er echt exact hetzelfde uit tot een jaar of 7, en toen ineens werd ze heel barok onder het zadel, na 3,5 jaar op veeeel lengte gereden te hebben, en dan gaat het ineens allemaal vanzelf he, schouder binnenwaarts appyementen wijken,keertwendigen, gewoon lekekr zelfvertrouwen krijgen, jij en paard, komt helemaal goed hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:07

:D

Dit helpt ook :D

Super thanks!

Ik ga hard bezig!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:29

Ik schrok enorm van de foto's, maar dit is vooral omdat ik je altijd een enorme betweter vind en héél wat had verwacht. En nu zie ik dat je ook gewoon mens bent, *pats*, weg verbeelding :+

Nee zonder dollen.
Ik zie inderdaad dat je spanning in je lijf hebt en dat is ook niet gek met een paard onder de billen waarop nog niet alles is geinstalleerd en die zelf ook nog volop aan het leren is. Je moet sámen leren; vreselijk moeilijk, maar ook vreselijk leerzaam.

Fijn om te lezen dat je een fijn iemand hebt die je les geeft, neem je tijd en dan komt alles vanzelf. Met kleine stapjes vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:49

Whahahahahaha geweldig :')

Thanks, gewoon dank je wel, wat ben je toch een heerlijk mens :D

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:43

Ik vind de teugels niet te lang. Er moet wel contact zijn maar het paard moet juist de ruimte krijgen om voorwaarts neerwaarts te kunnen gaan. Dan komt er pas ontspanning en het loslaten van de rug. Als je de teugels zo kort houdt dat het paard zijn hals niet kan laten vallen kan het ook nooit ontspannen en de rug loslaten. Maar voordat het paard daar aan toe is moet eerst de lengtebuiging worden aangepakt. Het (scheve) paard moeten leren inbuigen op bijde handen. Ligt eraan of het links of rechtgebogen is, maar ze zal haar moeilijke kant hebben en een makkelijke kant. Lengtebuiging krijg je puur al door het rijden van voltes , schoudervoor etc. Handen meer bij elkaar klopt maar juist op de volte moet het paard leren inbuigen en dat doe je met de hand van de hals af het paard naar binnen te stellen in combinatie met je binnenbeen. Je moet je hand dan niet breed zetten (dus laag en naar je knie brengen)Dan werk je in op de lagen en dat is pijnlijk. Door je handen juist hoger te houden, werk je in op de mondhoeken en zul je merken dat je een fijne reactie van het paard krijgt. Succes met deze mooie merrie!