Nieuw bit, nieuw paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:12

Als ik ´natuurkundig´ naar een pessoabit kijk zie ik een andere hoek van inwerking. Dus van hand naar bit. De teugels zitten onder de as van het bit vast ipv loodrecht op de as. Wellicht is je probleem ook opgelost met een andere/ hogere handhouding?
En natuurlijk de hefboom dit tot gevolgd heeft. Voor je gevoel rij je met evenveel kracht maar voor je paard kan dit vele malen hoger zijn. Hier ben je je hoop ik wel van bewust? Succes!

Debola_89

Re: Nieuw bit, nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:09

Daar ben ik zeker van bewust TinePine, ik heb echt geen 'kracht' nodig om haar met de pessoa te rijden :-)

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:44

inesje15, het was absoluut niet vervelend bedoeld hoor, wat ik eerder schreef. Je deed nogal 'luchtjes' over de werking van de pessoa en daar wilde ik even op reageren, zodat je je bewust zou worden van de inwerking in de mond van je paard met de pessoa. Sorry dat dat verkeerd gevallen is, maar het is wel een feit. :)
Nu ik ook je laatste reactie lees: voor de scherpe inwerking van een pessoa is inderdaad maar weinig kracht van de ruiter voor nodig. Zo scherp is het dus. Ik heb ergens berekeningen gezien, die zal ik eens opzoeken, tenminste, als je daar interesse voor hebt?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:09

die mag je gerust plaatsen, wie weet zijn er later nog mensen met zelfde 'probleem'. Zoals ik ook aangaf in mijn openingspost, ben ik er geen voorstander van, omdat ik wel degelijk besef wat voor 'tuig' ik in mijn handen heb. Dus ja ik weet heus wel dat dit een scherpe inwerking is. Vandaar het topic, als ik zou overwegen om een enkelgebroken ipv een dubbelgebroken, had ik daar geen topic voor gemaakt ;-)