kalfje zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:24

antje_vip schreef:
Maar ... er past toch geen paardenzadel op een koe? En een bit is gemaakt voor een paardenmond.. weet niet of er veel verschil in zit met een koe. Maar dan moet je toch heel ander tuig hebben ook?

zadel gaat al bij al nog, er zijn genoeg 'koeruiters' die met een gewoon zadel rijden.
maar van dat bit weet ik toch ook niet..

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:26

Pistasche schreef:
paarden worden ook gemolken, dus op een koe ook gereden?
geiten worden ook gemolken? en nog meer dieren? het is niet zo als je een dier kan melken dat je erop kan rijden.

ik zou persoonlijk niet op een koe gaan rijden, ik heb niet echt het gevoel dat het makkelijke rijdieren zijn..
ook aangezien hun bouw lijkt het me voor een koe vrij zwaar om bereden te worden. maargoed, daar heeft iedereen zo zijn ideeën bij denk ik..

ik hou ook rekening met de grootte ;) geiten zijn dan ook veel te klein

hun bouw kan idd wel een nadeel zijn, maar we zullen wel zien waar het naartoe gaat

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:26

Kuh reiten

Dit was een x in het nieuws en stond in de krant :) Het zijn wel leuke beestjes zeg!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:53

Moderatoropmerking:
In dit topic zijn behoorlijk wat berichten verwijderd van mensen die dachten lollig te zijn en dit topic in een reltopic om wilden bouwen. Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:31

7 maandenis inderdaad nog te vroeg maar dat meisje die op die koe reed(op het nieuws.)
die had wel gewoon een zadeltje op hoor ! en dan gaat ze springen en bij de landing hoofd omlaag dan lijkt mij dat het zadeltje ook naar voren schuift..
je kan dan als ze wat ouder is ook een staartriem aan het zadel vastmaken!:)

sandraasdfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:42

Is er ook een filmpje van die springende koe!????? *\o/*

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:32

Oké, mijn moeder heeft blijkbaar vroeger ook koe gereden. Zij zei dat ze dat deden met een halster om (touwtje als "teugel") Geen bit of zo. En een singel + dekje. Weet niet of en hoe een zadel op een koe ligt. En dan inderdaad a la paard aan zadel (iets soortgelijks) laten wennen.

Hier trouwens een springende koe http://www.zideo.nl/playzideo/6b3471616d6c3570

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 15:19

KadySurkana schreef:
7 maandenis inderdaad nog te vroeg maar dat meisje die op die koe reed(op het nieuws.)
die had wel gewoon een zadeltje op hoor ! en dan gaat ze springen en bij de landing hoofd omlaag dan lijkt mij dat het zadeltje ook naar voren schuift..
je kan dan als ze wat ouder is ook een staartriem aan het zadel vastmaken!:)

dat probleem had ik idd ook al ondervonden, als ze bokt ligt t al in haar nek, maar idd met staartriempje is alles opgelost :)

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 15:32

NoekAa_ schreef:
Oké, mijn moeder heeft blijkbaar vroeger ook koe gereden. Zij zei dat ze dat deden met een halster om (touwtje als "teugel") Geen bit of zo. En een singel + dekje. Weet niet of en hoe een zadel op een koe ligt. En dan inderdaad a la paard aan zadel (iets soortgelijks) laten wennen.

Hier trouwens een springende koe http://www.zideo.nl/playzideo/6b3471616d6c3570

iemand die spreekt uit ervaring :) dat is juist wat ik nodig heb!
bedankt, die tips kunnen wss wel helpen ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:49

Ook koe gereden vroeger, bij gebrek aan een pony. :D Samen met m'n zusje. Die beesten waren denk ik 2,5. Idd ook aan een halster een touw als teugel en gewoon erop gaan zitten. Dus zonder zadel. Ging prima, ze gingen alleen een beetje hard en sturen wilde voor geen meter. Een bit kan niet. Een koe heeft daarvoor geen ruimte. Een bit ligt dus gewoon op de kiezen. Niet doen. Ook een zadel is niet voor een koeienrug gemaakt.
Als ik er aan terug denk, moet ik er nog wel om lachen.

Jouw kalf is nog veel te jong om op te gaan zitten, wacht daar nog zeker 1,5 jaar mee. Ook een koe is met 2 niet uitgegroeid. Dat ze met 2 gedekt worden zegt niks. Gebeurt met paarden ook wel, maar dan vindt iedereen het zielug. Het verschil tussen een vaars en een koe van een jaar of 4/5 is heel duidelijk te zien. De koeien zijn in de loop der jaren (voel me heel oud, maar voor mij is dit dus zo'n 30 jaar geleden) veel groter gefokt. Wees dus ook zuinig op je koe!

AfricanLady

Re: kalfje zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:16

ik heb ook idd een filmpje gezien van een meisje die op een koe reed en over hindernissen sprong ze gerbuikte een rijzadel vond het grappig om te zien

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:10

een koe heeft wel een heel ander gebit. Als ik jou was zou ik eens kijken naar een sidepuull hoofdstel ofzo. Daar kun je goed mee sturen en remmen maar zit niet in de mond.
Uiteraard zou ik even wachtern nu. maar een halster kan natuurlijk wel. dan leert ze wel vast je te volgen enzo.
Probeer haar energie eens vorm te geven met een spel, of een bal, of een slalomparcourtje :)
veel plezier en succes

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:57

het kalfje is nu 7 maanden? dat vind ik nog wel erg vroeg.. wacht nog een tijdje zou ik zeggen :P

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:37

Wacht nog even hiermee,laat haar lekker jong zijn...geef haar die kans. Bij mijn verzorgpaarden staan slachtstieren...arme dingen komen nooit buiten en zijn zo schuw als iets.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:35

ik zou nog even wachten hoor, 7 maanden vind ik echt te jong. Een paardenzadel zou ik niet aan beginnen op een koe, neem een dik dek, barebackpad of een westernpad met een losse singel. Een bit gaat niet werken icm het gebit van een koe, als ik jou was zou ik eens kijken voor een rijhalster of side pull achtig iets.

Wat je wel kan doen met je koe is wandelen en poetsen, af en toe schriktraining en dat soort dingen. Over een jaar kan je meer oefenen met een stuur er op te zetten: knutsel een soort longeersingel in elkaar voor je koe, doe 2 lange touwen aan het halster/side pull en ga in de wei langelijnen :) net als paarden moet je koeien netjes voorbereiden op rijden, ik heb het vroeger samen met een vriendin gedaan, wij hadden allebei geen pony maar wel liefde voor dieren, en zijn dus een koe van haar gaan verzorgen, net als een verzorgpony :))

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:23

Dat jullie hier serieus op ingaan joh :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:23

GamblersCup schreef:
Dat jullie hier serieus op ingaan joh :')

Nooit iemand gezien die aan koerijden doet zeker? Gebeurd toch echt hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:25

Jawel, dat wel (sterker nog, ik heb er zelf eentje gehad waar we op reden ;) ).
Maar kijk toh eens naar de vragen, reacties én het aantal berichten van TS... een kalfje van 7 maanden, begonnen bij de geboorte... het is vakantie. ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:29

Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 02-03-12 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:29

Wat leuk, ik rij ook op mijn kalfje. Gewoon zonder zadel een beetje rond hobbelen. Ik wil nu met haar gaan oefenen springen...

Vertrouwt je kalfje je blind? begin met de basis. Ze moet je blind kunnen vertrouwen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:31

GamblersCup schreef:
Jawel, dat wel (sterker nog, ik heb er zelf eentje gehad waar we op reden ;) ).
Maar kijk toh eens naar de vragen, reacties én het aantal berichten van TS... een kalfje van 7 maanden, begonnen bij de geboorte... het is vakantie. ;)

Dit topic is wel al wat ouder dan de vakantie hoor :) zou het niet meteen afdoen als een onzintopic.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:35

Jawel, dat doe ik dus wel. Ik geloof hier niets van :D

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:37

GamblersCup schreef:
Jawel, dat doe ik dus wel. Ik geloof hier niets van :D

Waarom geloof je er niks van? Op een koe rijden is heel normaal... :D
Er zijn best veel mensen die dit doen! ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:39

Lezen: dat weet ik, ik had zelf een rijdbare koe.
Maar een kalfje, en al begonnen bij de geboorte... ja tuurlijk :')

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:40

Oke, rijden bij de geboorte, dat kan niet. Maar langzaam beginnen is helemaal niet erg.