Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:11

superlise schreef:
Helemaal eens met wat Chaos hierboven typt! Ik erger me groen en geel aan die los-vast verbindingen waarvan iedereen denkt dat het ''zo lekker vriendelijk'' eruit ziet. Als jij elke keer je handen naar voren kan steken terwijl je paard in dezelfde krul loopt heet dan geen aanleuning.. Ik wil wat in mijn hand hebben want dan kan het ook mee uitschuiven, wat een paard niet voelt kan hij ook niet volgen.

Dat vind ik dus nog steeds iets heel moeilijks he :j

De ene instructeur wil dat je je paard als een veer opspant tussen de achterhand die je er met je been onder rijdt en je hand. Daar kreeg ik het commentaar dat ik veel te veel weggaf en dat ik nooit kon verwachten een paard in verbinding te rijden als ik elke keer de voorkant openhield. In het begin van de les was hij dan zo loeizwaar in mijn hand dat mijn eigen spieren begonnen te verzuren := maar daarna kwam soms ook het loslaten van het paard uit en had ik hem aan het lopen, gewoon echt wauw, kende mijn eigen beest niet meer terug zo waanzinnig aan het lopen. In de les lukte me dat laatste stuk wel maar thuis niet altijd en dan zat ik soms erop met het gevoel 600 kilo in mijn handen te hebben en zelf bijna in tranen want lekker rijden is dat niet.

En dan kom je bij een andere instructeur en die zegt loslaten. En meestal voelt dat allemaal wel lekker en makkelijk (als paard niet zoiets krijgt van halladiejee, lekker mijn kop erop en zoek het maar uit joh) maar ik ben van daaruit ook nog nooit verder gekomen dan een beetje voorwaarts neerwaarts hobbelen en weet het stuk erna naar meer oprichting ook niet. Of, o crisis, een paard wat in de lage lijn op je hand gaat lopen hangen en jij hebt je teugels bij het gespje en kunt vooruit rijden en schakelen wat je wil maar paard steekt middelste hoef op en blijft lekker duwen.

En wat dan, de een zegt geen gezeik, teugels op maat en laat hem maar accepteren dat ie in dat frame moet, de andere zegt gewoon doorrijden met lange teugels en stille hand want hij komt ooit echt wel (maar hoe lang moet je dat blijven proberen en accepteren dan voordat het betert?) en een derde zegt friemel hem maar los en daarna biedt je weer open/ontspanning aan.

Ik weet echt waar eerlijk nog steeds niet wat nou goed is en wat wijsheid is. Ook omdat de ene keer dit succes heeft en de andere keer dat.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:15

hb geen idee, heb niet echt ervaring daarmee ;p

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:57

Pletje123 schreef:
@Micha_A: niet iedereen heeft dat in de gaten blijkbaar.. en dat vind ik ook vreemd en opvallend... soms snap ik er niets van. Bijvoorbeeld als je instructrice eens op je paard stapt en vervolgens de mondhoeken stuk rijdt, dan ren je toch heel hard weg?

Het duurde wel een paar maanden dat ik het door had. Maar ik snap echt niet dat mensen zo willen rijden, het gaat toch ook om de ontspanning?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:01

Urielle maar het blijft denk ik altijd moeilijk voor ons ruiters.
De ene keer doe je net te veel, de andere keer net te weinig.
De ene dag is paard ook losser in het lijf als de andere, andere gemoedstoestand etc.

Het is natuurlijk wel rot als je les hebt van instructeurs die exact het tegenovergestelde van je vragen.
Maar daar kan het natuurlijk ook weg komen. Instructeur 1 liet je misschien te veel vast houden waardoor het misschien lijkt dat instructeur 2 je veel laat los laten maar ben je het gewoon even anders gewend.

Ik heb zelf veel gewisseld van instructeurs. De laatste 3 waren allemaal erg goed maar bij nummer 1 & 2 kwam ik echt niet verder. Ze presteren beiden op hoog niveau en hebben een leuk aantal lesklanten, maar mij paste het niet. Instructeur 3 zijn een hoop verhalen over maar hemel die man kan toveren met paarden én mensen. Ik heb anders leren rijden, kijken, luisteren etc. Ik voel me bij hem het fijnst en luister dus ook niet naar mensen die vinden dat het heel anders moet.

Dus misschien is dat ook handig: Waar voel je je het prettigst bij? Welke manier geven je paarden aan prettiger te vinden? Bij welke "methode" heb je het beste resultaat? » Blijf daar bij. :)

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:07

Mensen zonder geduld rijden op druk!!

Ik zeg eerlijk: ik rijd nog heel vaak op manegepaarden en daar maak ik me er ook wel eens schuldig aan, want dan wil ik in dat uur het mooiste plaatje voor de buitenwereld en mijn eigen gevoel. Het moet voor mij dan in dat uur gebeuren. Het klinkt misschien wat hard, maar ik denk dat veeeeeel meer mensen dit voor zichzelf toe zouden moeten geven.

Op eigen paarden doe ik het heel anders, daar kan ik dagen geduld hebben voor milimeters aan verfijning. Maar daar heb ik dan ook lekker de tijd voor. Ook scheelt het als er niemand kijkt, als er namelijk mensen zonder verstand kijken heb ik soms toch de neiging om 'voor het plaatje' te gaan rijden (druk erop en gaan) wat op de lange termijn niet altijd fijn is (wel halverwege een opgebouwde training denk ik).

Chaos

Re: Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:09

Maar op té veel druk en dus rijden op kracht zul je een paard nooit verbeteren in een uur tijd. In tegendeel.

Dat het leuk lijkt voor mensen langs de bakrand (veelal leken neem ik aan) is dan niet belangrijk.
Progressie is belangrijk.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:09

Iedereen ziet druk als slecht maar op een bepaals niveau heb je ook druk nodig. Prima dat een 3 of 4 jarige mooi diep en rond met weinig druk gereden wordt. Maar vanaf een bepaalde leeftijd/niveau moet je ze leren te gaan oprichten. Hoe wil je anders een paard op de achterhand krijgen. Dat vergeten veel mensen. Ook kan je zonder druk niet naar een oxer van 1.20/1.30 galoperen. Trekken van voren is heel wat anders dan op druk rijden maar veel mensen snappen dat niet. En altijd diep en rond rijden is ook niet gezond voor de (voor) benen van een paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:10

Ik denk dat een hoop mensen gewoon het verschil druk/kracht niet kennen.

Maarja. Termen hangen verschillende mensen zo veel verschillende betekenissen aan.

Ik heb wel eens een zadelmak paard gereden die later alleen letterlijk ZADELmak bleek. Gewicht ed. kende ie dus helemaal niet. :D
Terwijl de paarden die ik zadelmak aflever bij hun eigenaren een gas, rem, stuur hebben en stap, draf en galop ohz netjes uitgevoerd kan worden.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:20

Nee klopt, op teveel druk rijden is nooit goed, maar kan je je niet herkennen in het idee dat je in een uur voor elkaar wilt krijgen waar je eigenlijk veel langer over wilt doen?

@ muc: eens!
Ik denk dus: een kwestie van geduld en een training opbouwen en op zijn hoogtepunt heb ik graag wat in mijn handen maar dat scheelt missch per persoon en per paard.

Er zijn alleen teveel mensen die een heel uur het plaatje van het hoogtepunt van de training willen, dat zijn de mensen die met veel druk rijden denk ik. Ik heb die valkuil dus ook een beetje op manegepaarden en bij veel (leken-) publiek. Voel je vrij om me dan op mijn vingers te tikken ;)
Overigens ben ik absoluut niet van het trekken en zagen, maar ik zal eerder mn beide handen een keer doorsluiten, zo moet je het zien denk ik.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:24

Nee, dat deed ik toen ik 15 was. Maar ben een heel hoop gegroeid en wijzer geworden de afgelopen 5 jaar. Zeker als je een paar slimme paarden onder het zadel hebt die zich echt niet aan het werk laten dwingen. We maken allemaal fouten maar ben me nu wel heel bewust van wat ik doe en waarom. Ik maak nog steeds fouten en rij geen 100% scores, maar doe wel mijn best. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:21

Heeel herkenbaar hoe Uriëlle het omschrijft! Alleen vrijblijvend vwnw kachelen met een licht contactteugeltje, dan blijft je naar mijn idee te veel in de comfortzone van je paard (en jezelf). Dan komt hij nooit op het achterbeen. Altijd op druk rijden, de veer opspannen zeg maar, is juist te weinig 'comfortzone'. Het paard kan dan nooit wegkomen van de druk. Maar die druk heb je wel nodig om een paard verder te ontwikkelen. Op die momenten voelt het allemaal soms even niet zo fijn en licht, maar mits gedoseerd en steeds afgewisseld met vwnw stretchen, verlengen, ontspannen, kun je een paard zo wel ontwikkelen naar meer lichtheid gecombineerd met een actief dragend achterbeen. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat de ruiter ook in de momenten dat ie met wat meer druk rijdt altijd een ademende hand houdt, dus binnen het gevraagde frame steeds even een klein beetje ruimte (even vingers wat ontspannen, hand een klein stukje naar voren doen) geeft om te ontspannen. Het verschilt overigens enorm per paard. Sommige paarden kun je gedurende hun gehele opleiding licht en fijn houden in je hand, bij anderen voel je het nog te trage/slappe achterbeen soms nadrukkelijk terug in je hand. En daar rijd je ze echt niet even van weg als ze daar de kracht, balans, coördinatie en souplesse nog niet voor hebben. Maar te veel haast en te veel druk is natuurlijk nooit goed. Het is altijd een kwestie van momenten en daarna weer ontspanning vragen en bieden, althans dat is mijn idee.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:38

Het ging in dit topic toch ook over veel te veel druk, echt continu kilo's in je handen? Denk dat wat chaos druk noemt, ik contact noem :D En zo heeft inderdaad iedereen wel zijn betekenis van een bepaald woord.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:51

Het is wel erg lastig te weten wat nou teveel druk is. Zo moet je toch enige druk geven om je paard ontspannen, lang/laag over de rug te laten lopen. En zodra de ontspanning goed is, "loslaten", maar wel weer contact houden. Dus dat je de mond in je hand voelt. Ik vind het verdomde moeilijk dat goed te timen. Als ik les heb en er wordt verteld hoe ik het moet doen, lukt het goed. Maar als ik zelf rij, doe ik er lang over.. Ik denk dat ik het gevoel niet heb :D

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik les heb gehad van mensen, die je paard in de krul willen "trekken". En toen stonden ook de blaren op mijn handen. Paard liep wel "voor het oog netjes" . Maar voor mijn gevoel niet ontspannen en met een harde rug.. doorzitten onmogelijk..

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:55

ik zie het ook steeds vaker! verschrikkelijk! en frustrerend als je ondertussen al 20 minuten hebt les staan geven, heel het verhaaltje van achteruit naar voren toe rijden hebt staan uitleggen en ze adn nog menen; jaa als ik hem er even door heen had gezaagd was die meteen los geweest..
ja das zeker... :j

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:58

Chaos schreef:
Tuurlijk rij ik met contstante druk. Zo hoort het ook.
Een contstante, licht verende verbinding met de paardenmond.

Druk is wat anders als trekken.
Voor mij is druk gewoon het contact. Dat dus contstant aanwezig moet zijn. En een goed contact heeft een lichte vering ivm de natuurlijke halsdeining. Hand volgt dus prima maar er blijft contact/druk op het bit.

Hangen in de teugels en teveel op de hand rijden is gewoon rijden op kracht en dus niet goed.

ben het hiet trouwens helemaal mee eens!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:26

Citaat:
Prima dat een 3 of 4 jarige mooi diep en rond met weinig druk gereden wordt. Maar vanaf een bepaalde leeftijd/niveau moet je ze leren te gaan oprichten. Hoe wil je anders een paard op de achterhand krijgen.

Doordat het paard meer gewicht op de achterhand, meer gaat zitten dus als gevolg van meer buiging in de gewrichten, krijg je je oprichting.
Dit gebeurd niet door een paard aan de voorkant met veel druk te rijden.

Citaat:

Maarja. Termen hangen verschillende mensen zo veel verschillende betekenissen aan.

Druk is helemaal geen term.
Kracht ook niet, niet tenminste als het om de verbinding van een ruiterhand en de mond van het paard gaat.

Aanleuning is een term en die kan licht en zwaar zijn.
Ikzelf streef zelf altijd naar een zo licht mogelijke aanleuning.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:49

Ik denk dat veel mensen bang zijn om de controle te verliezen.
Paarden worden kwa beweging vaak heftiger en kwa karakter ook.

Ik rijd zelf voornamelijk arabieren en wat ik merk is dat met hoe meer druk je rijd hoe heter ze worden.

Ik leer paarden op eigen benen te laten lopen.
Zelfs met een losse teugel kan je nog controle hebben.
Bij ons moeten paarden los zijn en nagevelijk.
Met een zeer lichte verbinding.

Mij lijkt dat druk vast houden is door ruiter wat betekekend dat het paard ook vast gaat houden.
Hoe kan een paard dan loslaten....

Daarom kunnen we best soms wat leren van de western sport...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:42

PriscaZ schreef:
Niet alle paarden die op druk grereden worden tonen een valse knik. Zeker niet als ze laag gereden worden. Je kan dus niet zeggen dat als je geen valse knik hebt, je ook niet met teveel druk rijdt. Andersom wel, als je een valse knik ziet, wordt er zeker niet goed van achter naar voor gereden ;)

Klopt, maar ik zei ook hoe ik haar naar beneden rijd, en dat is wel met wat druk... ;)
Maar nu pak ik de teugels vast en loopt ze naar beneden, of als ik stelling vraag.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:45

shan schreef:
Doordat het paard meer gewicht op de achterhand, meer gaat zitten dus als gevolg van meer buiging in de gewrichten, krijg je je oprichting.
Dit gebeurd niet door een paard aan de voorkant met veel druk te rijden.

Citaat:

Druk is helemaal geen term.
Kracht ook niet, niet tenminste als het om de verbinding van een ruiterhand en de mond van het paard gaat.

Aanleuning is een term en die kan licht en zwaar zijn.

Ikzelf streef zelf altijd naar een zo licht mogelijke aanleuning.

Een zo licht mogelijke aanleuning is leuk, maar niet altijd handig. Mijn paard probeer ik altijd iets 'meer' aanleuning te verkrijgen. Anders word het beeld zo braaf en is het flitsende eraf. Bovendien gaat ze dan snel te diep en te rond. Je kunt wel naar iets streven maar je zult het per paard moeten bekijken.

Druk en kracht zijn idd geen officiele termen. Wel dingen die je tegen komt in de rijerij.
Zou niet weten hoe ik het anders moet noemen. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:58

Chaos schreef:
Tuurlijk rij ik met contstante druk. Zo hoort het ook.
Een contstante, licht verende verbinding met de paardenmond.

Druk is wat anders als trekken.
Voor mij is druk gewoon het contact. Dat dus contstant aanwezig moet zijn. En een goed contact heeft een lichte vering ivm de natuurlijke halsdeining. Hand volgt dus prima maar er blijft contact/druk op het bit.

Hangen in de teugels en teveel op de hand rijden is gewoon rijden op kracht en dus niet goed.

Ho wacht even, je verwart nu denk ik (teveel) druk met de aanleuning. Natuurlijk moet je met verbinding rijden, anders kan je je paard simpelweg niet aan het werk zetten. Het is geen lui lekker leven wat een sportpaard heeft. Om beter te worden moet je zijn spieren trainen en zo wordt hij sterker en atletischer. Maar werk wel vanuit de ontspanning naar de aanspanning toe. Doe je het andersom, dan werkt het niet en dát is waar ik op doel in dit topic ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:01

@Chaos: volgens mij rijdt jij zelf zoals de amazones en ruiters waar ik op doel..

Als je beschrijft dat je meer druk wilt hebben omdat je paard anders niet flitsend is en te diep en te laag komt, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, sorry :o Het neusje dien je met je been eruit te rijden! Niet eruit te tillen. Als je moet gaan tillen, dan snap ik wel waarom je liever geen lichte verbinding hebt, want dan doet je paard niet meer wat je wilt. Maar je lost het op de verkeerde manier op, zoals je het nu omschrijft dan :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:15

muc schreef:
Iedereen ziet druk als slecht maar op een bepaals niveau heb je ook druk nodig. Prima dat een 3 of 4 jarige mooi diep en rond met weinig druk gereden wordt. Maar vanaf een bepaalde leeftijd/niveau moet je ze leren te gaan oprichten. Hoe wil je anders een paard op de achterhand krijgen. Dat vergeten veel mensen.

Pardon, maar de hele kunst is dus om het paard op lichte hulpen te verzamelen. De uiterste verzameling, piaffe, kun je met de teugels in boogjes rijden. Het op de achterhand zetten en oprichten heeft niets te maken met druk!

Citaat:
Ook kan je zonder druk niet naar een oxer van 1.20/1.30 galoperen. Trekken van voren is heel wat anders dan op druk rijden maar veel mensen snappen dat niet.

Springen past op een gegeven moment in een andere catagorie, maar ook dat KAN zonder druk. Het is over het algemeen zo dat hoe slechter het paard is afgericht, hoe meer er met de teugels gedaan moet worden.

Citaat:
En altijd diep en rond rijden is ook niet gezond voor de (voor) benen van een paard.
Klopt, maar waar haal je het diep en rond rijden vandaan? Dat moet al helemaal niet als voorbeeld genomen worden. Hoort ook niet bij jonge paarden. Voorwaarts neerwaarts is wat anders, en dit maakt deel uit van training, een paard wordt niet continue zo gereden. Daarmee kunnen ze overigens geowown op vier benen blijven.

Wat het frame betreft, ja een paard moet in een correct frame gereden worden omdat het dan langer mee gaat, maar dat moet/hoeft niet bereikt (te)worden met druk. En een correct frame gaat van neus over de grond tot opgericht, het is niet 1 specifieke hoofdhouding. Het gaat daarbij vooral om het gewicht over vier benen verdelen, ik zie niet wat dat te maken heeft met (behoorlijke) druk op de teugels.

Losvast verbinding is niet goed, en los is geen verbinding. Er moet wel verbinding zijn, deze moet verend zijn en op een manier dat je de teugels tussen duim en wijsvinger zou kunnen houden. Niet op een manier dat als de teugels zouden breken, het paarden hoofd op de grond valt of de ruiter achterover van zijn paard.... :+

Uit ervaring weet ik dat niet alle paarden geboren worden met een zacht mondje en bij de een moet je duidelijker zijn dan bij de ander, maar van voren "op de rem" is nooit goed. Alles moet immers vanuit voorwaartse drang komen. Opvangen is wat anders dan op druk rijden.

Ik weet niet of jullie bekend zijn met de site van Theresa? Hij wordt op dit moment aangepast, dus niet alle paginas zijn zichtbaar, maar dit artikel wel,dit artikel ook en de volgende paar ook. Allemaal over hoofd hals houding en waarom wat slecht is en wat goed is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:51

Citaat:
Druk en kracht zijn idd geen officiele termen. Wel dingen die je tegen komt in de rijerij.
Zou niet weten hoe ik het anders moet noemen.

Die uitdrukkingen horen niet genoemd te worden omdat ze officieel niet bestaan in de 'rijerij'
Daarentegen bestaat harmonie en ontspanning wel en dit zijn tegenovergestelde begrippen.
dat is wat Pletje volgens mij ook bedoeld.

Paarden die op veel druk gereden worden duwen hun onderhals eruit.
Je herkent ze vaak al uit de verte op stand door een bespiering die we niet willen zien.
Laatst bijgewerkt door shan op 23-11-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:55

Klopt Shan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:16

Chaos schreef:
Een zo licht mogelijke aanleuning is leuk, maar niet altijd handig. Mijn paard probeer ik altijd iets 'meer' aanleuning te verkrijgen. Anders word het beeld zo braaf en is het flitsende eraf. Bovendien gaat ze dan snel te diep en te rond. Je kunt wel naar iets streven maar je zult het per paard moeten bekijken.

Mijn merrie komt nog graag wat diep, ze wil zich graag rond maken, maakt het gebied achter de schoft los, de lendenen los, ze gaat haar buikspieren gebruiken, maar ze is nog niet zo sterk dat ze zich dan kan oprichten, dus komt ze laag en dan soms te diep. En ja, dat ziet er best braaf uit, maar aangezien ik pas vanaf april serieus bezig ben met haar (en haar dan nog maar 3 tot 4 keer in de week rijd, en verder longeer, en wandel en speel) vind ik het gewoon goed. Ik ben er eigenlijk helemaal niet mee bezig, althans nageeflijkheid is helemaal geen doel, doel is dat ze zichzelf wat gaat dragen, wat sterker wordt, haar lijf goed gebruikt, en vooral ben ik bezig met goed zitten, een goede balans, en loslaten.
Het grappige is nu, dat als ik mijn buitenteugel goed gebruik, mijn contact goed is (stil en rustig) en ik soepel ben en loslaat in mijn schouders, ellebogen, polsen en handen, dat zij daar zo op reageert. Wat ik wil? Ik wil haar fijn africhten en goed aan de hulpen zetten, zo scherp als ik kan, elektrisch aan mijn been, ik wil een fijne ruiter worden. Dat is alles. Ik denk dat het flitsende dan op den duur wel komt, daar heeft ze het temperament wel voor.
SaBiNa_S schreef:
PriscaZ schreef:
Niet alle paarden die op druk grereden worden tonen een valse knik. Zeker niet als ze laag gereden worden. Je kan dus niet zeggen dat als je geen valse knik hebt, je ook niet met teveel druk rijdt. Andersom wel, als je een valse knik ziet, wordt er zeker niet goed van achter naar voor gereden ;)

Klopt, maar ik zei ook hoe ik haar naar beneden rijd, en dat is wel met wat druk... ;)
Maar nu pak ik de teugels vast en loopt ze naar beneden, of als ik stelling vraag.

Maar ga je dan niet erg inwerken met je binnenteugel?
Dat is contraproductief, omdat je je paard dan op het buitenvoorbeen zet ipv het binnenachterbeen. Dan gaan ze zichzelf sowieso niet dragen :)