N.v.t.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:05

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:08

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:11

eh nee hoor..
je doet zoveel in de bak, dus je paard is echt meer met jou bezig (en met een positieve ontwikkeling) dan met het gebeuren van de bakranden of wat dan ook..

Zoals ik al aangaf, maar denk dat je er overheen hebt gelezen.
Ga anders 2 dagen bak, 1 dag buiten, of wissel om de dag...
Zo hou je haar ook scherp, en meer oplettendheid naar jou toe

En ik denk dat de goed bedoelde adviezen, die meerderen je gegeven hebben, niet bij je binnenkomt/doordringt.
Begint mij steeds meer een 'geval van: jullie klesten maar, ik trek mijn eigen plan en het gaat op den dur zo gigantisch verkeerd dat je dan terug komt krabbelen/huilen.. oh jongens, jullie hadden toch gelijk gehad destijds..

manex

Re: Ben ik te verantwoordelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:16

Ik snap echt niet dat iedereen hier nog reageert. TS weet het toch allemaal beter.
Het is het zoveelste reltopic wat ik vandaag tegenkom. De vakanties zijn toch al voorbij?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:18

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:26

Hij hoeft niet te luisteren naar je, ook al heb je je ruiterbewijs (wat veel mensen ook gewoon makkelijk kunnen halen als je ze op een superbraaf paard zet, dus dat vind ik ook niks zeggen eigenlijk).

Bovendien ga je sámen buiten rijden, dit betekent dat je rekening houdt met elkaar en de omgeving, dus ja hij kan rekening houden met jou als je stapt, dat klopt, maar dit houdt ook in dat je normaal en rustig met elkaar omgaat en dus gewoon netjes en beleefd met elkaar overlegd.
(Wat ook handig kan zijn is van tevoren even afspreken wat je gaat doen, in plaats van dat de een de ander gaat lopen commanderen en dan boos wordt omdat ie niet doet wat ze wil.)
Dus nee, ik vind niet dat jij je te verantwoordelijk voelt, vooral als je niet van tevoren even met m hebt besproken wat jullie wel en niet doen tijdens een buitenrit. Als jij had aangegeven dat jou paard erg enthousiast kan worden of dat je graag zou hebben dat hij het aangaf als hij van gang zou veranderen was er waarschijnlijk een veel minder groot probleem geweest.. tenzij je dat wel hebt gedaan, dan is ie gewoon dom en houdt ie geen rekening met z'n mederuiters.

Verder, als jij de controle over je paard kan hebben door alleen buiten te rijden, prima. Lukt dit niet dan zal je toch oefeningen moeten gaan doen om m gehoorzaam te krijgen, door ofwel buiten wat dressuren ofwel in een 'bakje'. (En dan hoef je heus niet iedere keer in de bak, maar af en toe kan al heel wat helpen)
Misschien is buiten wat dressuren ook geen gek idee, gewoon zodat ie wat meer op jou gaat letten? Wat overgangen draf-stap-draf-stap achter elkaar, heen en weer wijken over een breed pad, stelling vragen links en rechts etc.. Doe ik ook met mn paard op buitenrit ook (ook al luistert ie heel braaf, dus hoeft het voor de gehoorzaamheid niet echt, tewijl het echt wel een snelle stuiterbal is :P, maar t is gewoon lekker voor de afwisseling af en toe), dus mss werkt het bij die van jou ook wel fijn?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:33

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:36

0152141488 schreef:
Loran schreef:

Eh?? WAATT???

Mijn dochtertje van 4, gaat straks ook naar buiten als de shet ingereden is, met 3 jaar.
Ook mijn andere (jongste dochter) van nu 1,5 jaar
Dit is de verantwoordelijkheid van de ouders, en bij een leeftijd van 14 jaar, nog steeds vind ik!
En NIET van het FNRS

dat is uw verantwoordelijkheid...

helaas kan ik alleen zeggen volgens de wet mag een 14 jarig kind nog geen verantwoordelijkheid of zo XD
zat ik het beging van het topic... las ik... XD

het spijt me maar ik kan me niet aan gesproken voelen XD

fnrs boeit me voor geen.....

Het zou héél prettig zijn als je mijn (verdraaide) woorden niet gebruikt om je te verdedigen! Ik heb gezegd dat jij niet verantwoordelijk kan zijn VOOR IEMAND ANDERS! Jij lijkt nu te denken dat je ook niet verantwoordelijk bent voor jezelf en dat heb ik zeer zeker niet gezegd. Het is absoluut niet zo dat je kan doen wat je wilt omdat je 14 jaar bent!
Daarnaast mag je echt wel wat netter reageren hoor, er schrijven hier een hoop mensen goede tips die een stuk meer inzicht hebben in de mogelijke gevaren van buitenrijden dan jij, misschien is het handig als je die serieus neemt in plaats van zo onvolwassen en brutaal te reageren!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:48

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:51

That is just me*

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:56

Ik heb het topic zo'n beetje gelezen.
Maar ik snap nog niet waar het precies om gaat?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:58

mika11 schreef:
Ik heb het topic zo'n beetje gelezen.
Maar ik snap nog niet waar het precies om gaat?

Je bent niet het enige.
volgens mij aandacht tekort

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:00

.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:03

0152141488 schreef:
Tigra_ schreef:

Je bent niet het enige.
volgens mij aandacht tekort

Volgens mij:
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid

Daar waren ze dacht ik al uit en dat is dat ieder doet wat die wil en verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag in het algemeen.
Maar ik snap niet waarom dit zo belangrijk is er is niets gebeurt je gaat gewoon niet meer met die persoon rijden.

Snap niet waarom je hier nu zo'n punt van maakt terwijl het echt bijna niet simpeler kan.
Zoek een ander rijmaatje. Zullen er genoeg zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:23

sorry hoor ts dit topic komt bij mij niet over alsof het over verantwoordelijkheid gaat.
mijn advies voor jou meer bak werk klinkt saai maar het is toch belangrijk.
want als jou paard al niet luistert wanneer een ander paard passeert..
want in deze situatie kun je niet zelf naar buiten dus een buitenrij-partner of iemand die gewoon meeloopt of op de fiets meenemen
het maakt ook niet uit dat je een ruiterbewijs of whatever hebt
kijk maar nog eens jezelf aan wat betreft buiten rijden

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:28

Waar ligt de verantwoordelijkheid?
Jouw ellende bij jou, zijn ellende bij hem.
Gaat jouw paard ophol door de Zijne, is dat jou probleem. Jij moet je paard onder controle hebben.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:31

.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:33

Dan is het topic wel klaar dus :) dat is het antwoord op je vraag.
Maar die vraag kon ik niet uit je openingspost halen hoor.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:36

0152141488 schreef:
Volgens mij:
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid

Bij deze dan:

- Jij bent verantwoordelijk voor jezelf
- Jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander
- Jij bent wel verantwoordelijk voor veiligheid, in de breedste zin van het woord

Ben jij te verantwoordelijk?
Nee, je bent precies het andere uiterste: te onverantwoordelijk.
Jij bent bereid om anderen in gevaar te brengen door plezier (buiten rijden) boven veiligheid (controle krijgen in de bak) te stellen en dat is compleet onacceptabel.

Jij vind het saai om rondjes te rijden in de bak en dat kan ik me wel voorstellen. Toen ik nog heel traditioneel les kreeg was ik ook binnen no time uitgekeken op de bak. Iedere keer hetzelfde rondje gaat snel vervelen, net als eindeloos oefenen op een volte die toch altijd eindigt in een ei ipv een rondje.
Ik les nu op een andere manier, de insteek is anders en nu is het wel leuk in de bak. Ik werk in de bak nu veel meer vanaf de grond (eigenlijk zit ik alleen nog maar in het zadel op buitenrit :+ ) en hierdoor krijg ik meer respect van en voor de paarden en kan ik veiliger rijden. Mijn basis op de grond is immers goed en stabiel waardoor ik veilig en met plezier naar buiten kan en daar hebben anderen ook plezier van.
Mocht je hier meer van willen weten, pb dan even dan geef ik je wat meer uitleg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:36

speedfiets_2 schreef:
sorry hoor ts dit topic komt bij mij niet over alsof het over verantwoordelijkheid gaat.
mijn advies voor jou meer bak werk klinkt saai maar het is toch belangrijk.
want als jou paard al niet luistert wanneer een ander paard passeert..
want in deze situatie kun je niet zelf naar buiten dus een buitenrij-partner of iemand die gewoon meeloopt of op de fiets meenemen
het maakt ook niet uit dat je een ruiterbewijs of whatever hebt
kijk maar nog eens jezelf aan wat betreft buiten rijden

Dat je paard mee wil als paard waarmee die van stal vertrokken is plankgas langs komt scheuren is niks raars aan. Dat de ruiter die er op zit zonder overleg en accoord vol langs je heen komt crossen en dat kennelijk normaal vindt is wel degelijk ronduit onverantwoord. Dat zou bij het toevallig tegenkomen van een ruiter trouwens net zo zijn.

@TS: Niet meer met die jongen gaan rijden. Zeg hem maar dat zijn gedrag absoluut niet stoer is en hem echt geen verkering met jouw oplevert.

Ga of met iemand rijden die wel rekening houdt met de andere ruiter(s) en paard(en) of alleen. Zeker als je alleen gaat zet je paard dan ook in het bos aan het werk, dan leert ze ook buiten de bak de gewoonte aan om op jouw te letten.

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:42

''Als je ervaring krijgt, dan hebben je dingen mee gemaakt leuke dingen en geen leuke dingen.''

Maar als die slechte ervaring er niet hoeft te komen word je er ook niet minder op.
Echt waar, op deze manier ben je een gevaar voor jezelf en voor anderen. Luister alsjeblieft naar andere bokkers en wees niet zo'n puber.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:03

Sorry TS, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat je toch lekker wilt doen waar je zin in hebt, ondanks de gevaren. En als je nou alleen jezelf ermee in gevaar bracht, dan vind ik dat je dat zelf moest weten.. maar het feit dat je anderen er ook mee in gevaar kan brengen geeft mij geen gerust gevoel ;)
En ja, ik ben ook puber geweest (mag ik met mijn 17 jaar mezelf nog puber noemen? ja toch? := ) maar ik weet dondersgoed waar mijn verantwoordelijkheid ligt, en daarnaast moet je misschien ook er eens aan denken dat je naast jezelf en anderen ook je pony/paard in gevaar brengt..

Sorry maar ik snap niet waarom dat je niet de moeite wil nemen om eerst eraan te werken om je pony/paard onder controlen te houden. Dat heeft niks te maken met het feit dat ik je geen buitenrit zou gunnen (erg ver gezocht, en een beetje een kinderachtige reactie vind ik.. maargoed) maar wel met het feit dat jij verantwoordelijk bent voor wat er kan gebeuren als je op buitenrit bent, en je ook de verantwoordelijkheid voor je pony/paard draagt op zo'n moment.

Edit: en als jij het in de bak rijden ziet als "elke keer langs de wanden draven", zou ik me eens wat meer verdiepen in het rijden.
Van rondjes rijden worden ze ind niet braver, maar als je echt met ze bezig gaat kan het wél verschil maken :j

Ik weet dat het in de wet zo is dat de eigenaar van een paard altijd verantwoordelijk is, maar het gaat mij meer om het feit dat ZIJ beslist of ze het paard in gevaar brengt of niet, en dat vind ik ook een zekere mate van verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt op buitenrit kan de eigenaar in principe, dacht ik, aansprakelijk worden gesteld, maar dan heeft zij het wel mooi veroorzaakt..

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:07

ik denk dat het goed is voor een volgende keer je te bedenken dat dit een forum is waar mensen hun lief en leed over paarden en paardrijden kunnen delen. als je een topic plaatst zijn er mensen die dit lezen, hier over na gaan denken en je een zo goed mogelijk advies willen geven zodat jij jou probleem op kan lossen. persoonlijk interesseert het mij ( en ik denk velen met mij) het niet op wie je bent en of je je problemen met een jongen nu via de ping, sms, mail of postduif oplost.

je hebt een paar nette en zeer bruikbare adviezen gekregen op het gebied van een topic openen, de wet en paardrijden... ga daar wat mee doen.

heel veel succes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:53

Ik denk dat alles hier wel gezegd is en dit topic dicht kan.