Anielcaa schreef:(nog even offtopic, over de discussie met smeetjoew: Haar sperriem is zeker niet te strak! Hij wordt gewoon gebruikt waar hij voor dient. En sportpaarden zoals op haar foto's hebben ontzettend veel looplust en maken zich stoer waarbij ze hun neusgaten opensperren en het lijkt alsof dat riempje te strak zit < paard doet ook telkens z'n lippen beetje van elkaar.)
Ja.. tuurlijk... Ik ben gewoon blind... Een spierriem is om te zorgen dat een bit stabiel ligt, niet om een snuit dicht te binden en zo ziet het er wel uit. Je hoort er een vinger tussen te kunnen doen zowel onder als boven en dat is onmogelijk tenzij je je vingers wilt afknijpen.
Ik vind het werkelijk belachelijk dat het dan maar een "sportpaard" is die zijn neusgaten "openspert" en het lijkt alsof... Ik vind het te strak, je zou voor de lol eens dezelfde oefeningen kunnen doen zonder neusriem. Kijken of hij dan zijn mond dichthoudt en als dat niet gebeurd is de ruiterhand te hard.
Je moet de riempjes niet gaan misbruiken, aansnoerneusriem betekend niet dat je die dan maar moet aansnoeren, of een spierriem om te voorkomen dat je paard zijn mond openspert maar dichtknallen...
@TS: ik rijd met een Myler level 2 met sweet iron mondstuk, maar ik ben zeer tevreden, en mijn paard ook. Ze liep voorheen met een enkel gebroken argentaan watertrens en was wat onrustig. Ze loopt hier erg fijn op omdat er geen "notenkraker" effect inzit. Zo heeft ze haar ongebroken Pelham nu ook heel fijn in haar mond. Ze houd blijkbaar helemaal niet van gebroken trensen.
Ik heb mijn bit in Westerbork gekocht bij een westernwinkel en daar kon je het bit 2 weken uitproberen, mocht het geen succes zijn mag je het terugbrengen en krijg je 90% van je aankoopbedrag terug.
Ik ga niet meer in op smoeetjew, aangezien ik na herhaaldelijk uitleggen dezelfde reacties blijft geven --> starheid