Isabonny schreef:Ik hoorde laatst ook de tip van iemand (die een Fjord onder het zadel en in de koets heeft lopen) om van het enkel gebroken bit af te stappen en om met (volgens mij) een stang met kettinkje (? ik neem aan dat hij niet een enkel gebroken bit met ketting bedoelde?) te gaan rijden bij een Tinker die zich buiten nogal sterk maakt.
Hij reed al jaren zo met zijn bijna 20-jarige Fjord (die zich ook wel eens sterk kon maken) en vond het veel fijner om ermee te rijden, omdat hij tenminste wist dat hij zo in elke situatie het dier stop kon krijgen als hij dat wilde.
Dit zelfde heb ik ook al vaker van een vrouw met een Haflinger gehoord, die ook onder zadel en koets gaat.
Paard kan op de plek staan springen (bij wijze van spreken), maar staat wel stil.
Ik vroeg of het dier daar niet hard van werd in de mond, maar bij beiden werd dit ontkend. Je hangt natuurlijk niet de hele tijd aan de teugels. Alleen als het echt nodig zou zijn, maak je er gebruik van.
Aangezien wij alleen maar buitenrijden, en dus 1 van de paarden erg sterk is, zou dit dus een optie kunnen zijn voor dit paard. Het dier wil nl. niet stoppen als het eenmaal in een galop zit. En soms moet dat nu eenmaal....als er wandelaars of iets dergelijks aankomt.
Het is heel moeilijk om hiermee te oefenen in het veld, omdat er vaak omheiningen om de velden staan en je niet van de landweg af kunt om een volte te rijden (als hij daar al niet te hard voor gaat).
We proberen alleen rustige galopjes te rijden, achter elkaar of naast elkaar en met zijn 2-en gaat dat ook redelijk, maar zodra er meer mensen meegaan, dan wordt het een wedstrijdje waarbij het dier niet te houden is.
Ook gaan we nooit direct om de hoek van een nieuwe landweg in draf of galop, want ik heb gezien hoe vervelend een paard van een kennis was. Die stond bij elke aanvang van een landweg te springen om er zo vlug mogelijk vandoor te gaan. Wij rijden eigenlijk best rustig (we worden ook al wat ouder) en voor onze eigen veiligheid (en ons gemoed
), denk ik wel eens dat een ander bit misschien een optie zou zijn, maar schijters als dat we zijn, durven we dat ook weer niet goed in de paardenmond te leggen....en dus rijden we fijn verder met onze enkel gebroken bitjes en moet er dus soms aan de mond gehangen worden om het dier stop te krijgen
(ik weet het....als je paard 100% goed naar je luisterd zou dat dus niet hoeven, maar...sommige zijn erg eigenwijs en drammen door als je niet meer wilten dan moet je toch wat ).
ik snap het niet , mensen bestrijden de symptomen door er bijv scherpere bitten in te hangen en bitten met hefboomeffect maar naar de oorzaak word niet gekeken. En onbewust maken ze het daardoor alleen maar erger.
Kortom een ander bit raad ik je heel sterk af!
) en voor onze eigen veiligheid (en ons gemoed
), denk ik wel eens dat een ander bit misschien een optie zou zijn, maar schijters als dat we zijn, durven we dat ook weer niet goed in de paardenmond te leggen....en dus rijden we fijn verder met onze enkel gebroken bitjes en moet er dus soms aan de mond gehangen worden om het dier stop te krijgen
.
,