Paard in volle paniek ervandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Paard in volle paniek ervandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:35

Robeer, jammer dat je het onverantwoord vindt, maar je kent de situatie niet precies, en mij ook niet :) No offence, maar dan is dat ook niet goed te beoordelen natuurlijk.

Nonensense, bedankt voor de tips :) Hij is de eerste keer doorgereden op de stalling waar hij gekocht is, en daarna bij iemand die erom bekend staat jonge paarden op te leren :)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:15

Ik denk dat ik daar de situatie ook niet voor hoef te kennen.
Ik vind het in iedere situatie onverantwoord om op een net ingereden dier te stapen wat vluchtgedrag vertoont zonder de veiligheid van een goede omheining.
Longeerlijn is idd ook een optie maar dan moet je wel zeker zijn van je helper en er dus van op aan kunnen dat die het dier niet loslaat cq aankan qua kracht.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:47

nononsense schreef:
Ik verbaas me over het feit dat niemand heeft gevraagd : waar en hoe is ie 2 maanden doorgereden ? Want hoogstwaarschijnlijk is toen het probleem ontstaan. Mischien naar 'n slechte africhtingsstal geweest ( en die zijn er volop helaas ) ? Als je erachter kan komen wat er precies gebeurd is, is het oplossen wellicht ook 'n stuk makkelijker.

Ik zou het als volgt proberen : ruiter erop en aan de longe, in 'n afgesloten rijbak ; zo voorkom je 'n hoop gevaarlijke (voor jezelf en voor je omgeving) situaties.
Eerst alleen stappen, gaat ie aan de kletter ; de longeur kan hem dan vrij gemakkelijk terugnemen en/of geruststellen.

Andere tip : maak gebruik van de rustgevendheid van 'n soortgenoot. Laat iemand anders erbij rijden of 'n ander mak paard vasthouden in dezelfde bak. Als ie ziet dat het andere paard niet in paniek raakt, blijft hij mischien ook rustig. Dus jij erop en aan de longe en dan mischien 'n andere ruiter op 'n rustig paard wat naast hem loopt aan de buitenkant van de volte.

Sterkte !

Als het bij de eerdere poging zadelmak maken zo vreselijk fout zou zijn gegaan, dan had ie toch anders gereageerd. Ik heb TS ergens iets zien zeggen over dat het paard een hoop goed vindt (geklapper met beugels enz...). Als het echt alleen pure angst was, dan had ie veel meer eng gevonden dan alleen het echte rijden.

I.m.o. reageert dit paard ergens anders op; er is iets wat hem in de weg zit (geestelijk of lichamelijk).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:10

Hij vind de beugels etc ook wel griezelig, maar legt zich er heel snel bij neer. Het is niet zo dat je alles met hem kan doen, hij vind het wel lastig. Maar daar legt hij zich snel bij neer, en dan kan je ook veel met hem doen :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:08

Dat is precies zoals die merrie in elkaar zat waar ik een tijd mee bezig ben geweest. Vaak rillerig en alles in eerste instantie eng vinden, maar redelijk snel vertrouwen herwinnen.
Nooit rare uitspattingen, nooit vluchten, totdat je erop ging zitten. Dat deed natuurlijk pijn...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 11:51

Ik zal zeer zeker het lichamelijke aspect eens doorspreken, kijken of we daar iets in kunnen doen ;)